دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به معنی بازاریابی دیجیتال است که شامل ابزارها و فعالیت ‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات یک کسب و کار در بستر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در تعریف دیجیتال مارکتینگ بخش حائز اهمیت، ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی است که شامل ابزارهای دیجیتالی چون اینترنت، وبسایت، ایمیل، اپلیکیشن، موبایل و… می ‌شود. پیشنهاد می شود مطلب کپی رایتینگ چیست را مطالعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ از ترکیب دو کلمه دیجیتال + مارکتینگ تشکیل شده است. بخش اول واژه دیجیتال است که اشاره به ابزارهای مورد استفاده در این شیوه بازاریابی دارد و واژه دوم مارکتینگ است که منظور بازاریابی و فروش است. شاید بهتر باشد دیجیتال مارکتینگ را مارکتینگه دیجیتال تعریف کرد، ساده ‌تر بگویم کسب و کار و بیزنس دیجیتالی. با ترویج فرهنگ استفاده از کسب و کارهای آنلاین و دیجیتالی به جای شیوه‌ های بازاریابی سنتی و گذشته، درک درست این موضوع که واقعاً دیجیتال مارکتینگ چیست بسیار مهم است.

 

برای بسیاری از افراد دیجیتال مارکتینگ معادل اینترنت مارکتینگ یا همان آنلاین مارکتینگ است در صورتیکه اینترنت مارکتینگ یکی از زیر مجموعه‌ های دیجیتال مارکتینگ بحساب می ‌آید. آنچه زیرشاخه‌ های دیجیتال مارکتینگ را از هم جدا متمایز می‌کند ابزار های مورد استفاده در این نوع شیوه بازاریابی‌ست. پیشنهاد می شود که مقاله مرتبط با این صفحه اس ام اس مارکتینگ چیست و کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید .

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر نمیدانید پبامک تبلیغاتی چه نوع بازاریابی است، حتما مقاله اس ام اس مارکتینگ چیست را مطالعه نمایید.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ کدامند ؟

  1. بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM = Search engine marketing) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
  2. سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO= Search Engine Optimization)
  3. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  4. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  5. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  6. استراتژی محتوا (Content Strategy)
  7. تبلیغات بر پایه کلیک (PPC)
  8. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  9. تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  10. ایمیل مارکتینگ
  11. بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ یا تبلیغات موبایلی
  12. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  13. تولید محتوا
  14. بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
  15. تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising)
  16. تبلیغ مستقیم (Native Advertising)

اگر میخواهید با سئو و تاثیرات آن بیشتر آشنا شوید، مقاله SEO چیست را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتینگ

ضرورت دیجیتال مارکتینگ در چیست ؟

دیجیتال یک روز شاید بود و امروز باید است!
شاید در سال ‌هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود به دنیای فناوری، یک انتخاب بود و ضرورتی برای آن وجود نداشت، مثلاً مدیر یک کارخانه برای کسب اطلاعات بیشتر، سرگرمی و یا حتی گذران وقت خالی کامپیوتر و یا نوت بوک خود را باز می‌ کرد و گشتی هم در دنیای اینترنت میزد؛ اما امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال و زندگی دیجیتال یک اصل ضروری و واجب است و حتی اگر بپذیریم که می‌توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بی‌تردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست.

همان مدیر کسب و کار بالا را در نظر بگیرید، آیا امروز او می‌تواند بدون ورود به دنیای اینترنت در گردونه رقابت پیروز میدان باشد؟!

 

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی و انواع آن به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی چیست را مطالعه کنید.

معنی دیجیتال مارکتینگ

به گفته ‌ی گری لینک:

با ظهور جاده‌ ها و اتوبان ‌ها تردد کالسکه‌ ها و گاری‌ ها ممنوع نشد، اما تقریباً غیرممکن شد. سبک زندگی جدید هم چنین وضعیتی دارد. سبک زندگی ‌های قدیمی را منع نمی‌کند اما تقریباً غیرممکن می ‌کند.

امروز در بسیاری از نقاط جهان  از جمله کشور خودمان ضریب نفوذ اینترنت به سطح قابل قبولی رسیده، به طوریکه افرادی که در دور افتاده ‌ترین روستاهای کشور زندگی می‌ کنند هم به آن دسترسی دارند (هرچند اندک) و بسیاری از خانواده ‌هایی که حتی از نظر مالی هم ناتوان هستند، همچنان هزینه ‌های استفاده از اینترنت را در سبد مصرفی خود در نظر گرفته و حفظ می‌کنند. پس ضروری و واجب است شناخت جامع و کاملی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی:   آموزش 0 تا 100 اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تعریف استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

در حوزه دیجیتال مارکتینگ چند نمونه متفاوت استراتژی دیجیتال مارکتینگ وجود دارد مانند:

  • RACE
  • AIDA
  • SOSTAC
  • SWOT
  • PESTLE
  • SMART
  • ۵S و…

صاحبان کسب و کارها بر پایه پارامترهای گوناگونی چون اهداف بیزنس خود، امکانات موجود و… استراتژی دیجیتال مارکتینگ متفاوتی را برمی گزینند. که به گوشتان خورده و یا با برخی از آنها سر و کار داشته اید.

یکی از مجبوب ترین و کاربردی‌ ترین استراتژی‌ های دیجیتال مارکتینگ که امروزه به دلیل سادگی و کاربردی بودن آن با استقبال خوبی مواجه شده است، استراتژی دیجیتال مارکتینگ RACE است که در زیر آن را به گستردگی شرح خواهیم داد.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ RACE

فریم ورک برنامه ریزی RACE دارای ۴ بخش اصلی است:

  1. دسترسی R = REACH
  2. اقدام A = ACT
  3. تبدیل C = CONVERT
  4. تعامل E = ENGAGE

دسترسی R = REACH

منظور از دسترسی ایجاد امکان دستیابی مخاطبان هدفمان به ماست. در این مرحله در ابتدا ما با تعیین پرسونای مخاطب خود، در پلتفرم ‌های مختلفی چون سایت و شبکه ‌های اجتماعی و… به معرفی برند خود، محصولات خود، خدمات خود، مزایا و ویژگی ‌های خود و… می ‌پردازیم. به راستی در این مرحله خود را به مخاطب خود می شناسانیم و با اعلام اینکه ما می ‌توانیم پاسخ مناسب و درست نیاز مخاطب خود باشیم، امکان دسترسی آنها به خود را فراهم می‌ نماییم. مهمترین هدف این بخش از استراتژی دیجیتال مارکتینگ ما افزایش آگاهی افراد از برند و خدمات و محصولات ماست.

پارامترهای مهم مرحله دسترسی شامل موارد زیر است:

  • تعداد بازدید
  • ارزش هر بازدید
  • میزان به اشتراک گذاری

بازاریابی دیجیتال

اقدام A = ACT

مرحله اقدام یا اکت به مجموعه اقدامات و کارهای ما در حوزه دیجیتال مارکتینگ گفته می ‌شود که سبب می ‌شود مخاطب خود را درگیر خود کنیم. این اقدامات مانند: تولید محتوای دیجیتال، تبلیغات آنلاین، اصول برندینگ و… شامل صرف هزینه زمانی و مالی است. در پایان، اگر در انجام درست این اقدامات موفق باشیم مخاطب هدف ما با بررسی بیشتر برند ما، محصولات و خدمات ما و قیاس با رقبای موجود، به وجه تمایز ما پی برده و به شما علاقمند می ‌شوند.

در این مرحله می ‌توانید از فعالیت‌هایی چون ایمیل مارکتینگ، بازاریابی سوشال مدیا، کانتنت مارکتینگ، بررسی محصولات و… استفاده کنید تا مخاطبان بیشتر با شما تعامل داشته باشند و به شما اعتماد کنند. این مرحله مرحله تبدیل بازدیدکننده به کاربر سایت یا دنبال کننده شبکه اجتماعی است، بعبارتی ایجاد مشتریان بالقوه!

پارامترهای مهم مرحله اقدام شامل موارد زیر است:

  • میزان نرخ پرش
  • تعداد صفحاتی که بازدید شده
  • فعالیت هایی بازدیدکننده در صفحه محصول یا خدمات مانند کلیک و…

تبدیل C = CONVERT

مرحله C مرحله تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل کسب و کار است. در این مرحله کاربران ما یا بازدید کنندگان سایت و شبکه‌های اجتماعی ما به خریداران محصولات و خدمات ما تبدیل می‌شوند. از آنجا که پایستگی هر کسب و کار به درآمدزایی آن بیزنس وابستگی دارد، این مرحله از فریم ورک RACE بسیار مهم و حیاتی ست زیرا خرید نهایی مخاطبان در این مرحله رخ می‌دهد. آنچه سبب موفقیت در این مرحله می‌شود پیاده سازی هوشمندانه مباحث تخصصی و حرفه ای فروش اینترنتی است. پارامترهای مهم تبدیل عبارتند از:

  • تعداد فرمهای مشاوره
  • تعداد درخواست قیمت
  • تعداد فروش ناموفق
  • تعداد فروش و پرداخت نهایی

تعامل E = ENGAGE

امروزه فرآیند جذب یک مشتری بسیار سهت و پرهزینه اسنت و بر هر صاحب کسب و کاری واجب است تا در «حفظ مشتری» کوشا باشد. مرحله تعامل مرخله پس از خرید مشتریان است که تلاش ما ایجاد رضایت در مشتریان و ایجاد وفاداری در آنان است که به Satisfactory معروف است و هدفش بالا بردن طول عمر مشتریست. موارد حائز اهمیت این مرحله:

  • برگشت دوباره به سایت
  • به اشتراک گذاری پست‌ها
  • تعداد خریدهای مجدد

رشته دیجیتال مارکتینگ

کتاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ

یکی از پرفروش‌ترین کتابهای خوزه کسب و کار دیجیتالی و دیجیتال مارکتینگ، کتاب «کتاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ» نوشته دیو چفی Dave Chaffey است که برای کسانی است که علاقمند به مطالعه در حوزه استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند، پیشنهاد میگردد.

مطالب پیشنهادی:   هشتگ های پر بازدید فارسی و جهانی + هشتگ های پربازدید اینستاگرام

سایت دیجیتال مارکتینگ

دستیابی به منابع مستند و قابل اعتماد در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار با اهمیت است، در اینجا قصد داریم به بررسی چند سایت دیجیتال مارکتینگ بپردازیم که به فعالیت حرفه ای و تخصصی در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ پرداخته اند.

۵ سایت دیجیتال مارکتینگ که باید بشناسید:

  1. سایت متمم https://motamem.org
  2. سایت نوین https://www.novin.com
  3. کالج تپسل https://college.tapsell.ir
  4. سایت یکتا نت https://www.yektanet.com
  5. وی دیجیتال مارکتینگ https://vdigimarketing.com

رشته دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به عنوان زیرمجموعه ‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات قرار می‌گیرد. در سالهای اخیر با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کسب و کارها و استفاده گسترده از موبایل و ابزارهای آنلاین، رشته دیجیتال مارکتینگ بعنوان یک رشته تخصصی و مستقل، مورد توجه قرار گرفته است.

رشته ‌ی دیجیتال مارکتینگ که در کشور ما با نام بازاریابی دیجیتال شناخته می ‌شود بعنوان یک رشته دانشگاهی مستقل تدریس نمی ‌شود و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی در دو گرایش بازاریابی و تجارت الکترونیک، بخشی از سیلابس های درسی می ‌باشد.

رشته دیجیتال مارکتینگ در بسیاری از دانشگاه‌ های خارج از کشور بعنوان یک رشته دانشگاهی تدریس می ‌شود. ۳ دانشگاه برتر دنیا که در رشته‌ ی دیجیتال مارکتینگ به شدت پرقدرت فعالیت دارند دانشکده‌ی کسب و کار هاروارد، دانشگاه مدیریت دساوتلس کانادا و دانشکده‌ی مدیریت اسلون آمریکا هستند که رشته دیجیتال مارکتینگ را در گرایش‌های زیر آموزش می‌دهند:

  1. طرح ریزی و استراتژی دیجیتال مارکتینگ
  2. گرایش ارتباطات در رسانه های اجتماعی
  3. تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
  4. نگرش‌ها و رفتار مصرف کنندگان

دیجیتال مارکتینگ چیست

۳۰ فکت باورنکردنی بازاریابی دیجیتال در ایران

  1. استفاده از ویدئو درLP / OP صفحه فرود (لندینگ پیج / اپتین پیج) نرخ تبدیل بازدیدکننده به کاربر را تا ۸۶% افزایش می ‌دهد.
  2. در صورتی‌که وبسایت ناامن باشد، ۸۴% از مردم از وبسایتهای ناامن (بدون ssl و اینماد و ساماندهی) خرید آنلاین انجام نمی ‌دهند.
  3. در سایت هایی که دارای اینماد و تاییدیه ساماندهی هستند، حداقل 20% احتمال فروش اینترنتی افزایش می یابد.
  4. با بازنویسی پست‌های قدیمی بلاگ خود می توانید، بازدید ماهانه حاصل از سرچ ارگانیک این پست‌ها را تا ۱۰۶% افزایش یابد.
  5. ۷۸ درصد از جستجوی محلی از طریق موبایل به خرید آفلاین می انجامد.
  6. محتوای ویدئویی ۵۰ برابر بیشتر از متون ساده به سرچ ارگانیک منتج می‌شوند.
  7. بیش از 75% از کاربران اینترنت به‌طور منظم وبلاگ می‌خوانند، وبلاگ زبان اول مشترک سایتها و گوگل است.
  8. ویدئوی تبلیغاتی که در صفحات محصول استفاده می‌شوند، می‌تواند میزان خرید را تا ۱۴۴ % افزایش دهد و نوعی بازاریابی ویروسی می باشد.
  9. ۹۳ % از بازاریاب‌ها گفته‌اند که با کمک ویدئو در رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند ترافیک اولیه و بازدیدکنندگان را به مشتری واقعی تبدیل کنند.
  10. ۸۷ % از حرفه‌ای‌ های کسب ‌و ‌کارهای جدید و دیجیتال مارکتینگ اذعان دارند که برای بازاریابی از ویدئو استفاده می‌ کنند.
  11. ۷۱ % از کاربران اینستاگرام کمتر از ۳۵ سال سن دارند و اینستاگرام برای کسب و کارها بستری بسیار جوان و نوپا ایجاد کرده است.
  12. به طور میانگین افراد روزانه ۵۳ دقیقه از وقتشان را در اینستاگرام می‌ تواند
  13. ۸۸ % از بازاریاب‌ ها در سال ۲۰۱۸ در بیش از نیمی از تبلیغاتی که منتشر کرده ‌اند، تصاویری نیز گنجانده‌اند.
  14. محتوای تصویری از بدو ورود به شبکه‌های اجتماعی به تاثیرگذارترین نوع محتوا تبدیل شد.
  15. ۲۰ % از مردم محتوای متنی موجود در یک صفحه را می‌خوانند و ۸۰ % دیگر، ویدئو را تماشا می ‌کنند.
  16.  ۶۴ % از کاربران، پس از تماشای ویدئوی تبلیغاتی، بیشتر تمایل به خرید آنلاین محصول داشته ‌اند.
  17. تحقیقات نشان می ‌دهد که ۶۵ % از مردم می‌توانند تا ۳ روز پس از تماشای محتوای تصویری آن را به ‌خاطر بیاورند.
  18. در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۹ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند.
  19. نرخ دسترسی به اینترنت در ایران در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸، ۲۹ درد افزایش داشته است.
  20. در سال ۲۰۱۹ کاربران فعال ایران در شبکه‌ های اجتماعی به ۴۷ میلیون نفر رسیده است.
  21. کاربران شبکه‌ های اجتماعی در ایران در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، ۱۸ درصد بیشتر شده اند.
  22. نرخ کلیک نتیجه اول گوگل از طریق دسکتاپ ۳۴.۳۶ درصد است.
  23. نرخ کلیک serp اول گوگل در گوشی های هوشمند ۳۱.۳۵ درصد است.
  24. بیش از ۸۸ درصد از کسب و کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، از نرخ تبدیل کاربران خود ناراضی هستند.
  25. توییت ‌هایی که حاوی ویدئو هستند، بیش از ۶ برابر توییت ‌های حاوی عکس ریتوییت می‌شوند.
  26.  ۷۲ درصد از کاربران اینترنتی که جستجوی محلی انجام داده اند به فروشگاه هایی در شعاع ۵ کیلومتری خود سر زده اند.
  27. آیا می‌دانید بیش از ۵۰ % از مشتریان، محتوای ویدئویی را به سایر انواع محتوا نظیر ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و بلاگ ترجیح می‌دهند؟
  28. ۶۲ % از مردم گفته‌اند که پس از مشاهده ویدئوی تبلیغاتی یک محصول در فیسبوک، احساس بهتری نسبت به آن خواهند داشت.
  29.  ۲۸ درصد از جستجو برای محصولی در نزدیکی کاربر، به خرید منجر شده است.
  30. جستجوی محلی ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان از طریق موبایل را به بازدید از فروشگاه می کشاند

اگر دوست دارید ترافیک سایت را به صورت ارگانیک بالا ببرید، پیشنهاد می شود مقاله ما در خصوص افزایش بازدید سایت را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات رایج :

سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO= Search Engine Optimization) بازاریابی محتوا (Content Marketing) بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) استراتژی محتوا (Content Strategy) تبلیغات بر پایه کلیک (PPC) اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) تبلیغات بنری (Banner Advertising) ایمیل مارکتینگ” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”” answer-2=”” image-2=” html=”true” css_class=””]
بازگشت به لیست

22 دیدگاه در “دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال

  1. بازتاب: برگزاری وبینار | ایجاد وبینار - پردیسا یوسفی
  2. Ritajarf866 گفت:

    زویل 5.0 به طور خودکار حل ترین نوع از کد امنیتی,
    از جمله چنین نوع کپچاها: ReCaptcha-2, ReCaptcha-3, Hotmail (Microsoft), Google, Solve Media, BitcoinFaucet, Steam, +12000
    + hCaptcha پشتیبانی در جدید زویل 6.0! فقط برای زویل 6.0 در یوتیوب جستجو کنید

    علاقه مند? فقط گوگل زویل 5.0.14
    P.S. رایگان نسخه ی نمایشی زویل در دسترس است !!!

    همچنین تخفیف عظیمی برای خرید تا 20 خرداد در دسترس است: -30%!

    XEvil.Net

    بررسی ویدیو جدید در یوتیوب:
    “XEvil 6.0 1] + XRumer multhithreading hCaptcha test”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *