بازاریابی و فروش

بازاریابی فیلیپ کاتلر + 7 نکته مهم از زبان کاتلر

بازاریابی به شیوه فیلیپ کاتلر

«فیلیپ کاتلر» یکی از معروف‌ترین و مشهور‌ترین اندیشمندان و نظریه پردازان بازاریابی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. «فیلیپ کاتلر» را به عنوان پدر علم بازاریابی می‌شناسند. «بازاریابی فیلیپ کاتلر» در بین غول‌های بزرگ بازاریابی در جهان قرار دارد، بزرگی نام وی در دنیای بازاریابی آن قدری است که کمتر کسی از این خبر دارد که او در ابتدا تحت تاثیر اشخاصی مانند «مک کارتی» و «آلدرسون» کتاب معروف خود را با عنوان “کتاب مدیریت بازاریابی” انتشار کرد.

تعریف بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش، با هدف فراهم نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است. بازاریابی فیلیپ کاتلر، نیازها و خواسته‌های فراهم نشده در فرآیند بازاریابی و فروش را تشخیص می‌دهد، بازار آن‌ها را تعریف می‌کند، ظرفیت این بازار را اندازه‌گیری و سود بالقوه‌ای را برآورد می‌کند. تعیین می‎‎کند که کدام بخش از بازار را می‌توان فراهم کرد، سپس محصول و خدمات مناسب برای آن طراحی و ترویج کرد.

در بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، موضوع مهم این است که چگونه درآمد تجاری را با بالا رفتن هزینه‌ها و رقابت‌های داخلی و خارجی، افزایش دهیم. موضوع دوم چگونگی سنجش بازده سرمایه‌گذاری روی بازاریابی است. موضوع دیگری نیز هستند که شرکت‌ها همیشه با آن‌ها مواجه هستند.

7 نکته مهم بازاریابی فیلیپ کاتلر

در ادامه قصد داریم 6 نکته مهم بازاریابی از زبان فیلیپ کاتلر را برای شما بیان کنیم:

  • موج‌های بازاریابی فیلیپ کاتلر در گذر زمان

پارادایم‌های بازاریابی : بازاریابی نیز همانند دیگر علم‌ها، پارادایم و دوران مختلفی را پشت سر گذاشته است. پارادایم به دیدگاه و تعریف مسلطی می‌گویند که در رابطه با هر علم، به شکل غالب مورد قبول و توافق بزرگان آن رشته است. گرچه با گذر زمان این “توافق” را از بین برده و تعریف جدیدی از آن علم را به مرور جایگزین تعریف قبلی می‌کند.

بازاریابی معاصر : بازاریابی چیست؟ و هدف بازاریابی چیست؟ تعریف بازاریابی فیلیپ کاتلر، بازاریابی نیز دگرگونی‌های مختلفی را گذرانده است. چنان‎چه بازاریابی را با مفاهیمی همانند “مبادلات و روابط”، عرضه و تقاضا و حتی تبلیغ برای معرفی یک محصول در نظر بگیرید، عمر این علم به قدمت چندین هزار سال نیز می‌رسد. با این حال آنچه ما از بازاریابی تقاضا داشته و تلاش بر توسعه یا بهبود آن داشته ‎ایم، مدیون عصر استانداردهای صنعتی آمریکا است که با تولید انبوه و فوردگرایی به جایگاه ظهور می‌رسد.

  • بازاریابی مشتری‌مدار، در بازاریابی فیلیپ کاتلر

آمیخته بازاریابی مرزی میان دنیای قدیم بازاریابی و دنیای جدید : 4P در بازاریابی فیلیپ کاتلر؛ آمیخته بازاریابی نیز مدنظر فیلیپ کاتلر نیز قرار گرفته است، مرز و لبه‎ای بین نگاه سنتی به بازاریابی که مبتنی بر تولید، محصول و فروش بود با دوره جدید که بازاریابی مشتری مدارانه و اجتماعی است، ایجاد می‌کند.

بازاریابی مشتری‌مدار، در بازاریابی فیلیپ کاتلر

در واقع از میان 4 مولفه محصول، محل فروش، قیمت‌گذاری و سرانجام ترفیع مشخص است 3 مولفه متعلق به نگاه‌های سنتی بازاریابی بوده و مشخصا روی فروش و مولفه‌های مرتبط به مکان فروش و قیمت‌گذاری تاکید می‌کنند. البته حساب p محصول از دیگر مولفه‌ها تا حدی جدا است.

چرا که در آن با افزودن ویژگی و یا آپشن منحصربه فردی به محصول در راستای به دست آوردن نظر مشتری و در حقیقت نیازسنجی او مدنظر است. ویژگی محصول تنها مولفه آمیخته بازاریابی است که تولید، بهینه سازی و تغییر محصول را با در نظر گرفت خواست مشتری رقم می‎زند.

  • بازاریابی مدرن و STP در بازاریابی فیلیپ کاتلر

STP بازاریابی مدرن، نگاه به بازار بر مبنای STP : با تغییرات در سبک زندگی، با بالا رفتن توقعات و رفاه طبقه متوسط و فردگرایی اغلب میان آن‎‌‌ها، عمر نگاه قبلی در ارائه محصولات کم‌کم به سر رسید. کم‌کم تلویزیون در میان مردم رایج شد و معنی رقابت میان کسب‌وکارها شکل گرفت که تا پیش از این محصولات تفاوت چندانی با هم نداشتند. از طرفی دیگر اوج تبلیغات و شکل‌گیری آژانس‌های تبلیغاتی در خیابان‌ها موجب شده بود که مشتریان و اثرگذاری بر آن‌ها رفته رفته از اهمیت بالایی برخوردار شود.

تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده در بازاریابی فیلیپ کاتلر : در زمان گذشته، اکثر محصولات فیزیکی و تولید کارخانه‌ها بزرگ بودند، مدیران این کارخانه‌ها در ابتدا محصولی را به شکل انبوه تولید می‌کردند و با استفاده از انبارهای بزرگ و فروشگاه‌های بسیار و تکنیک های بازاریابی چریکی، محصولات نسبتا با کیفیت و قیمت مناسب را به فروش می‌رساندند. با این حال مکشل این بود که چرا در طراحی و تولید این محصولات نظران مشتری در نظر گرفته نشده بود، این محصولات مدنظر مشتریان نبودند.

بازاریابی مدرن و STP

  • الگوهای جدید ارتباط و بازاریابی دیجیتال در بازاریابی فیلیپ کاتلر

گسترش ارتباطات انسان‎ها از طریق ابزارهای ارتباطی نوین و انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی ، قدرت و انتظارات آن‎ها را نیز افزایش داده است. بنابراین افرادی مانند «کاتلر» به این نتیجه رسیده‌اند که کسب‌وکارها نیز برای حفظ حضور خود در بازار، بایستی به سراغ الگوها و نگرش‌های جدید بروند.

از این رو استراتژی دیجیتال مارکتینگ بخشی از مسیر حتمی است که دنیای بازاریابی در مدت تحول خود بایستی آن را طی کند. به کارگیری از کانال‌های موجود در فضای دیجیتال و شاید کانال‌های جدید موجب‌ می‌شوند که فرم و محتوای جدید در ارتباط بین مشتریان و کسب‌وکارها ایجاد شود. ماهیت تعاملی و دوطرفه کانال‌های دیجیتال موجب مشتری مدارانه‌تر شدن فرآیندهای بازاریابی، پاسخگویی بیشتر و اهمیت پیدا کردن مواردی از جمله خدمات پس از فروش خواهد شد.

  • آینده پیش روی ما نیست، بلکه آن اتفاق افتاده است.

چنان‌چه به این جمله توجه بیشتری داشته باشید، به نظر شما اتفاق افتادن از دیدگاه «فیلیپ کاتلر» چه معنی می‌تواند داشته باشد. «فیلیپ کاتلر» آینده را در ذهن خود ساخته بود. «کاتلر» به هر کجا و هر جایگاهی که رسیده است، نتیجه تفکرات مثبت ذهن خود بوده است. چقدر خوب است که ما نیز آینده را در ذهن خود بسازیم و چنان‌چه به ساخته ذهن خود ایمان داشته باشیم و در مسیر صحیح برای رسیدن به خواسته‌های خود تلاش کنیم، یقینأ به خواسته خود می‌رسیم. مشاهده کنید چقدر ساده می‌توان از یه جمله برداشت درست کرد.

  • تمام مشتریان مهم هستند، اما برخی از آن‌ها از بقیه مهم‌تر هستند.

همواره توجهمان به مشتریان ثابت و وفادار خود باشد، بررسی‌ها مشخص کرده که هزینه جذب یک مشتری جدید بین 5 الی 11 برابر نگهداری مشتری قدیمی است. 2% بهبود برای مشتری، لازمه 10% کاهش هزینه‌ها است. ضرر و زیان از دست دادن یک مشتری، در حکم فرار 100 مشتری است. رضایت مشتری پیش نیاز تمام موفقیت‌های بعدی شرکت محسوب می‌شود. 90 درصد نگه‌ داشتن مشتری توجه به شکایت مشتری است و رفع مشکل مشتری 7 درصد و رسیدگی برای اطلاع از راضی شدن مشتری نیز 30 درصد دیگر است.

  • تفاوت‌های سرویس و محصول در بازاریابی فیلیپ کاتلر

درک و توجه به تفاوت‎های محصول و خدمات، بسیار مهم و از اهمیت بالایی برخوردار است. سیاست‌های مرتبط با قیمت‌گذاری و ترفیع در خدمات شامل تفاوت ماهیتی با همین سیاست‌ها در محصولات هستند. به عنوان مثال در رابطه با قیمت‌گذاری محصولات، چنان‎چه مرسوم‌ترین روش محاسبه‌ی قیمت، ابتدا محاسبه قیمت تمام شده و سپس افزودن درصدی به آن برای تعیین قیمت فروش است. در رابطه با خدمات چنین قضیه‌ای وجود ندارد و رویه‌های پیچیده‌تری برای قیمت‌گذاری نیاز هستند.

بازاریابی روش کاتلر

مدیریت ظرفیت در خدمات

توجه به حذف انبار در عرصه خدمات ماهیت هزینه‌های مرتبط با این بخش و حتی سیاست‌های مرتبط با ترفیع محصولات، شکلی متفاوت به خود می‌گیرند. به عنوان مثال کارخانه‌ها قادرند بخشی از تولیدات را در انبار نگهداری کنند و با متحمل شدن هزینه‌های انبار، محصولات را در زمان مناسب و با قیمت دلخواه به فروش برسانند. این در حالی است که چنین قضیه‌ای برای خدمات درست نیست، این به سبب غیرقابل نگهداری بودن خدمات است.

پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما در خصوص بازاریابی موبایل و  بازاریابی برونگرا را مطالعه نمایید.

 

برخی سوالات متداول :

تعریف بازاریابی فیلیپ کاتلر چیست ؟

بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش، با هدف فراهم نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است. بازاریابی فیلیپ کاتلر، نیازها و خواسته‌های فراهم نشده در فرآیند بازاریابی و فروش را تشخیص می‌دهد، بازار آن‌ها را تعریف می‌کند، ظرفیت این بازار را اندازه‌گیری و سود بالقوه‌ای را برآورد می‌کند. تعیین می‎‎کند که کدام بخش از بازار را می‌توان فراهم کرد، سپس محصول و خدمات مناسب برای آن طراحی و ترویج کرد. در بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، موضوع مهم این است که چگونه درآمد تجاری را با بالا رفتن هزینه‌ها و ر

در بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، موضوع مهم چیست ؟

در بازاریابی «فیلیپ کاتلر»، موضوع مهم این است که چگونه درآمد تجاری را با بالا رفتن هزینه‌ها و رقابت‌های داخلی و خارجی، افزایش دهیم. موضوع دوم چگونگی سنجش بازده سرمایه‌گذاری روی بازاریابی است. موضوع دیگری نیز هستند که شرکت‌ها همیشه با آن‌ها مواجه هستند.

موج‌های بازاریابی فیلیپ کاتلر در گذر زمان چه بودند ؟

پارادایم‌های بازاریابی و بازاریابی معاصر

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “بازاریابی فیلیپ کاتلر + 7 نکته مهم از زبان کاتلر

  1. خیلی خوب و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *