بازاریابی و فروش

بازاریابی چریکی چیست؟ 5+3 ایده بروز و کاربردی بازاریابی چریکی 2023

روش بازاریابی چریکی

آیا بازاریابی چریکی بازاریابی موفقی است؟

این بازاریابی امروزه بین اکثر افراد جا افتاده است همچنین همواره ایده های بازاریابی چریکی متنوعی و جدیدی در حال ترند شدن است. در واقع بازاریابی چریکی نوعی تبلیغات است که روش‌ های جذاب و ارزان قیمت کمک می‌‌ گیرد تا مخاطبان زیادی به دست آورد. در این نوع بازاریابی همواره مخاطبان در حال غافلگیر شدن با تبلیغات عجیب و جالب هستند.

بازاریابی چریکی تاکتیک‌ هایی دارد. با استفاده از همین تاکتیک ‌ها بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند فروش خود را چندین برابر نمایند از همین رو شرکت‌ های کوچک ‌تر نیز به این روش روی آورده ‌اند تا فروش خود را افزایش دهند. برای آشنایی بیشتر با موضوع بازاریابی چریکی و نکات مهم در این رابطه مطلب را تا انتها بخوانید زیرا به نکات بسیار مهمی اشاره خواهد شد.

تبلیغات چریکی چیست؟

همان طور که می‌دانید بازاریابی چریکی یک نوع استراتژی تبلیغاتی محسوب می‌شود که بر روی تاکتیک‌های نامتعارف و کم هزینه بازاریابی تمرکز دارد که منجر به حصول بیشترین و بهترین نتیجه ممکن می‌شود.
تبلیغات چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی برای کمک به کسب و کارهای کوچک با بودجه کم به وجود آمده است. بازاریابی چریکی بر خلاف بازاریابی سنتی که به صورت مستقیم به سراغ مخاطب خود می‌رود، به صورت غیرمستقیم با مشتری خود مواجهه می‌شود و بخش عظیمی از مخاطبان خود را در بر می‌گیرد؛ بنابراین برای پاسخ به سؤال تبلیغات چریکی چیست؟ می‌توان گفت: تبلیغاتی که از طریق آن بتوان با روش‌های مختلف و خلاقانه روی مشتری اثر گذاشته و ذهن او را درگیر کرد تا به هدف اصلی یعنی همان فروش محصولات یا ارائه خدمات رسید، تبلیغات چریکی نام دارد.

بازاریابی چریکی چیست؟

به بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزایی نیز می‌ گویند. به طور کلی این بازاریابی یک استراتژی تعریف نشده است که همواره بسیار کم هزینه است و در عین حال بیشترین بازخورد را دارد. از بازاریابی چریکی در ادبیات بازاریابی به عنوان بازاریابی بدون هزینه نام برده می‌شود. هزینه‌ ها در این نوع بازاریابی بسیار کم است. کم هزینه بودن باعث می‌ شود تا شما بیشتر از استعدادها و تخیل خود استفاده کنید و همیشه به فکر پول نباشید. از همین رو جرقه‌ های جدید و ایده‌ های نو به وجود خواهد آمد.

ایده های بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است در سال 1984 با کتابی که توسط لویسون نوشته شده است به جهان معرفی شد. اما در حال حاضر چندین هزار کتاب در این باره نوشته شده است یک اتحادیه به این بازاریابی اختصاص داده شده است. به طور کلی این نوع بازاریابی همواره در حال گسترش است.

مطالب پیشنهادی:   بهترین لیست ایده کسب و کار موفق در ایران چیست + معرفی 6 مورد از ایده های تجاری موفق

آموزش بازاریابی چریکی

برای بازاریابی چریکی هم مانند سایر مهارت‌های بازاریابی لازم است یک سری نکات را آموزش ببینیم و رعایت کنیم. نکاتی که اهمیت زیادی دارند و در رشد تبلیغات ما تأثیر مستقیم می‌گذارند. در زیر بخشی از اصول مهم بازاریابی چریکی را برای شما شرح می‌دهیم:

  • سرمایه گذاری بر روی انرژی به جای پول
    در بازاریابی چریکی نبود پول مشکل نیست، در این روش تلاش بر این است که بتوان با هوش و خلاقیت روش‌های دیگری برگزید؛ بنابراین شما با حداقل سرمایه و حتی نداشتن پول نیز می‌توانید بازاریابی چریکی را انجام دهید. همین تفاوت بازاریابی چریکی با سایر روش‌ها باعث شده تا این روش محبوبیت بیشتری داشته باشد و جالب است که اثرگذاری بالایی هم دارد. پس نگران نداشتن پول نباشید.
  • استفاده از آمار و ارقام
    در روش بازاریابی چریکی به جای استفاده از روش‌های آزمون و خطا، از روش‌های نوین آماری استفاده می‌شود؛ بنابراین بازاریابی چریکی قبل از هر گونه اقدامی، تمام موارد ممکن را بررسی می‌کند و وارد بازار می‌شود.
  • توجه به مشتریان کنونی
    در بازاریابی چریکی، توجه به جلب مشتری جدید نیست بلکه تمرکز بر روی حفظ مشتری‌های فعلی است. به جای آینده و به دست آوردن مشتریان جدید، به مشتریان حال حاضر و حفظ آن‌ها توجه می‌شود. بزرگ‌ترین سرمایه در بازاریابی چریکی مشتری‌هایی هستند که اکنون از شما خرید می‌کنند یا از خدمات شما استفاده می‌کنند.
  • سود به جای فروش
    تمرکز در بازاریابی چریکی بالا بردن فروش نیست بلکه سود شما را از همان فروش بالا می‌برد. در مراحل بعدی به صورت خود به خود فروش شما نیز بالا می‌رود. در بازاریابی چریکی سود شرکت افزایش می‌یابد بر خلاف بازاریابی سنتی که به روش فروش لحظه‌ای توجه داشت.
  • غیر قابل پیش بینی بودن
    بازاریابی چریکی مانند نامش مثل تکنیک جنگ‌های چریکی از حرکات ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی استفاده می‌کند. سرعت عمل در این بازاریابی بالاست. بازاریابی چریکی پر سروصدا است. ناگهان وارد بازار می‌شود و می‌بینید که خیل عظیمی را مشغول خود می‌کند.
  • ریسک پذیری بالا
    با توجه به همه نکاتی که گفتیم بازاریابی چریکی خارج از همه قواعد بازاریابی‌های سنتی عمل می‌کند بنابراین احتمال دارد که شکست هم بخورد اما در صورت موفقیت درصد بالایی سود به شما می‌دهد. برای اینکه یک بازاریابی چریکی موفق انجام دهید لازم است که ریسک پذیری بالایی داشته باشید، اگر اهل ریسک نیستید این بازاریابی مناسب شما نیست.

روش ‌های بازاریابی چریکی

ایده های بازاریابی چریکی نیز مانند هر نوع بازاریابی دیگری روش‌ های مختلفی دارد. در ادامه به این روش ‌ها اشاره خواهیم کرد و توضیحاتی در رابطه با هر کدام از آن ‌ها خواهیم داد.

  • بازاریابی محیطی

به تبلیغات غیر متعارف در برخی از محل ‌ها گفته می‌شود. این نوع بازاریابی بسیار آشنا است. بسیاری بیلبوردها، درپوش ‌های فاضلاب، دیوارها و بسیاری از محل ‌های دیگر را برای تبلیغات انتخاب می‌ کنند. این مواردی که نام برده شده حدودا ویترین‌ های نامتعارفی هستند. امروزه مکان ‌های جدید‌تری برای تبلیغات وجود دارد برخی از این محل ‌ها که می ‌توان به آن ‌ها اشاره نمود دسته‌ ی چرخ‌های فروشگاه‌ ها، متروها، تلویزیون‌ های سطح شهر و … است.

  • بازاریابی کمینی یا غافلگیری

بازاریابی کمینی مدت زیادی نیست که به وجود آمده و بسیار نو و جدید است و شاید بنابر همین دلیل افراد زیادی آن را نشناسند. این شیوه از بازاریابی آگاهی از یک برند را با استفاده از شیوه‌ های پنهانی افزایش می ‌دهد و به استراتژی ‌های بازاریابی در ترویج یک برند در رویدادهای مهم اجتماعی و ورزشی، بدون نیاز به پرداخت هزینه ‌‌ی اسپانسری اطلاق می ‌شود.

برای آشنایی با چگونگی انتخاب نام مناسب شرکت ، مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

چگونگی عملکرد این بازاریابی پیش بینی نشده است و می‌توان این مسئله را وجه تمایز این بازاریابی با سایر بازاریابی‌ها دانست. به عنوان مثال برای پخش مسابقات ورزشی نهاد و سازمان پخش کننده یا اجراکننده برای تأمین هزینه‌ ها به دنبال اسپانسرانی می ‌گردند و برخی از شرکت ‌ها هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند و اسپانسر آن برنامه می ‌شوند. اما متاسفانه همه شرکت ‌ها قادر نیستند که هزینه اسپانسر شدن در این برنامه ‌ها را بپردازند، با این حال این شرکت ‌های کوچک نباید دست از تلاش بردارند و باید با استفاده از خلاقیت خود به راه‌حل ‌هایی برسند تا خودشان را به مردم معرفی نمایند.

مثال بازاریابی چریکی

  • بازاریابی ویروسی (viral marketing)

عبارت بازاریابی ویروسی شاید عبارت زیبایی بنظر نرسد. شاید فکر کنید که اگر خودتان را بازاریاب ویروسی بنامید،مردم از شما فاصله می ‌گیرند. اما این روش یکی از ایده های بازاریابی چریکی بسیار موفق است. در کنار این نام نه چندان خوشایند، ویروس زندگی جالبی دارد. ویروس‌ها به میزبان خود می‌چسبند و از منابع غذایی آن‌ها تغذیه می‌کنند

  • بازاریابی خیابانی (street marketing)

این بازاریابی معمولی ‌ترین بازاریابی است و همه مردم با آن آشنایی دارند. درواقع یکی دیگر از ایده های بازاریابی چریکی بازاریابی خیابانی است. در این نوع بازاریابی محصولات یا خدمات به صورت مستقیم در محل ‌های عمومی عرضه می ‌شود.

در واقع هدف از این کار جلب توجه در رابطه با آن محصول یا خدمات است. این نوع بازاریابی از روش‌ های تبلیغاتی معمول استفاده نمی ‌کند و همواره با استفاده از خلاقیت به طرح یک روش تبلیغاتی مؤثر و عجیب می‌ پردازد. این بازاریابی بیشتر در مکان‌هایی صورت می ‌گیرد که افراد بیشتری در آن رفت و آمد دارند و تعداد افرادی که آن تبلیغ را میبینند بیشتر است. این بازاریابی همچنین می ‌تواند شیوه‌ای به منظور افزایش سطح آگاهی افراد از نام تجاری آن کمپانی یا بالا بردن سطح آگاهی و دانش اجتماعی باشد.

مطالب پیشنهادی:   تست هوش ریون چیست؟ و میزان تأثیر آن بر زندگی

بازاریابی چریکی

  • بازاریابی دهان به دهان

برای بازاریابی دهان به دهان باید سروصدا ایجاد کنید. در این روش که بسیار ثمربخش است، مردم خود در مورد تبلیغات مختلف با هم صحبت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال درباره فلان بیلبورد یا تبلیغ صحبت می‌کنند و همین امر باعث توجه دیگران به آن می‌شود.

چند نمونه تبلیغات چریکی در دنیا

1. آکادمی جوایز گرمی

این نام یک جایزه افتخاری است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، که برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می ‌شود. هر جا که صحبتی از هنر و هنرمندان باشد باید منتظر یک ایده عجیب و خلاقانه بود. که آکادمی جوایز گرمی از این دایره خارج نیست. این مجموعه پوستری را طراحی کردند که آن پوستر قادر بود مجموعه ‌ای از موزیک‌های منتخب را بخواند. این ایده بخاطر هزینه زیادی که دارید هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است. فراموش نکنید که روش بازاریابی چریکی همواره یکی از خلاقانه‌ ترین روش‌های بازاریابی است.

2. فرانتلاین

این شرکت نیز از آن دسته از شرکت‌هایی است که ایده های بازاریابی چریکی خلاقانه و جالبی دارد. این شرکت به تولید محصولات حشره کش می ‌پردازد و با یک تبلیغ عجیب و خلاقانه توانست خودش را معروف کند. این مجموعه پوستر بزرگی را طراحی کرد که سگی را نشان می ‌داد که درحال استراحت بود و چند نقطه سیاه رنگ روی سگ طراحی کردند منظور از آن لکه ‌های سیاه حشرات است. افراد با دیدن این تصویر از آزار دیدن آن سگ ناراحت می‌ شوند و در نتیجه بروز احساسات به فکر خرید حشره‌ کش برای رهایی از شر حشره‌ها می‌افتند. در ادامه بیشتر در رابطه با مثال بازاریابی چریکی و نمونه‌ های مختلف آن صحبت خواهیم کرد. ‌

3. برگرکینک

در این بخش به معرفی یکی دیگر از ایده های بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت. این مجموعه با کمک اینستاگرام معروف شد.

4. یونیسق

5. گولد تو

6. گرین کینگ

مواردی که نام برده شد نیز مثال بازاریابی چریکی موفق هستند و سعی شد تا حدودی چند مورد از این نمونه‌ها به طور کامل توضیح داده شود.

بازاریابی یکی از مراحل و ارکان مهم برای داشتن یک کسب و کار موفق است. مراحل بازاریابی اگر به صورت اصولی انجام شوند احتمال فروش محصول و خدمات چندین برابر می‌ شود. بازاریابی اصولی باعث می‌ شود تا شرکت شما خدمات و کالاهای خود را به بهترین تنوع به فروش برسانند و آوازه شرکتتان همه جا بپپیچد. در مقاله ” مراحل بازاریابی ” به طور کامل این مراحل را توضیح دادیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید

نمونه بازاریابی چریکی در ایران

نمونه‌ هایی از بازاریابی چریکی در ایران

نمونه تبلیغات چریکی موفقی نیز در ایران وجود دارد.برخی شرکت‌ها تا کنون توانسته اند با استفاده از برخی روش ‌های بازاریابی چریکی محبوبیت و معروفیت خود را افزایش دهند. در ادامه به معرفی چند کمپانی ایرانی موفق در بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت:

  1. ماکارونی مانا
  2. شیپور

شیپور یک مثال بازاریابی چریکی موفق است. اگر خاطرتان باشد شیپور در بیلبوردی که در سطح شهر پخش شده بود عکس یک فرقون قدیمی را گذاشته بود که برای فروش آگهی شده است. همین عکس در شبکه‌های مختلف اجتماعی به خصوص تلگرام منتشر شد و مخاطبان مطالب طنزی هم در مورد آن ساختند. این شرکت از این روش بازاریابی ویروسی، برای این کار استفاده کرد که بسیار نیز موفق و اثربخش هم بود.

  1. فیلیمو
  2. بانک ملت
  3. سازمان آب
  4. اسنپ
  5. همراه اول
مطالب پیشنهادی:   برندینگ چیست؟ + اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کار

نمونه بازاریابی چریکی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها کم نیست. این امر نشان‌دهنده خلاقیت بازاریاب‌ های ایرانی است. این بازاریاب ‌ها با توجه به نمونه بازاریابی چریکی خارجی توانسته ‌اند به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

نتیجه گیری

روش ایده های بازاریابی چریکی را می‌توان به دلایل و برای اهداف مختلف استفاده کرد، زیرا مهم ‌ترین عامل سازنده آن خلاقیت است. این بازاریابی در مقایسه با بازاریابی سنتی بهتر عمل می‌کند. ده‌ها ایده بازاریابی چریکی وجود دارد که می ‌توانند کمک شایانی به شما کنند.

نمونه‌هایی از <strong>بازاریابی چریکی در ایران</strong> کدامند ؟

ماکارونی مانا شیپور فیلیمو بانک ملت سازمان آب اسنپ همراه اول

تبلیغات چریکی چیست

تبلیغاتی که از طریق آن بتوان با روش‌های مختلف و خلاقانه روی مشتری اثر گذاشته و ذهن او را درگیر کرد تا به هدف اصلی یعنی همان فروش محصولات یا ارائه خدمات رسید، تبلیغات چریکی نام دارد.

بازگشت به لیست

12 دیدگاه در “بازاریابی چریکی چیست؟ 5+3 ایده بروز و کاربردی بازاریابی چریکی 2023

  1. TESSENEER5 گفت:

    Thank you!!1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *