استعدادیابی

استعدادیابی کلیفتون (Clifton Talent Search) + معرفی 34 تم توانمندی کلیفتون

استعدادیابی کلیفتون

استعدادیابی کلیفتون

در این مقاله در مورد تست استعداد یابی کلیفتون و همچنین 34 تم توامندی تست کلیفتون معرفی شده است. در زندگی افراد، کشف استعداد‌های درونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که آن دسته از افرادی که اقدام به کشف استعدادهای خود نکرده‌اند، انگیزه‌ای برای کار و فعالیت‌های روزمرۀ خود نخواهند داشت و اغلب مواقع بی‌حال‌اند.

آیا تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که کارهای جدید را در مدت زمان زیاد یا به قولی دیر یاد می‌گیرند و آن کارها را دیر انجام می‌دهند؟

آیا تاکنون افرادی را دیده‌اید که نمی‌توانند کارهای خود را به‌خوبی مدیریت کنند؟

افرادی را دیده‌اید که برای رسیدن به اهداف خود ثبات ندارند و با هر بهانه‌ای از کار فرار می‌کنند؟

تمامی موارد ذکر شده، از جمله موارد مرتبط با افرادی است که استعدادهای خود را به‌درستی کشف نکرده‌اند؛ چرا که آن دسته از افرادی که به استعدادهای درونی خود واقف باشند، از انجام کارهای خود لذت می‌برند و قطعاً به اهداف خود خواهند رسید.

تست و استعدادیابی کلیفتون، از جمله عواملی است که می‌تواند در استعدادیابی افراد، بسیار مؤثر واقع شود.

در انتهای این مقاله، افراد علاوه‌بر کشف استعدادهای درونی خود، قطعاً می‌توانید از میان ۳۴ استعداد اصلی مطرح شده توسط کلیفتون، نقاط قوت خود و اطرافیان خود را نیز پیدا کنند؛ چرا که این موضوع در شناخت بهتر و درک رفتارهای سایر افراد نیز مؤثر خواهد بود.

برای استعدادیابی بهتر می توانید به صفحه پکیج استعدادیابی شغلی مراجعه کنید.

دونالد کلیفتون (Donald Clifton):

کلیفتون از نخستین افرادی بود که در حوزۀ توسعه فردی، بر مفهوم نقطه قوت تأکید داشت و سعی بر این داشت که اثبات کند تقویت نقاط قوت، به‌مراتب مهم‌تر از تلاش برای بهبود نقاط ضعف است؛ به همین سبب است که دونالد کلیفتون را پدر روان‌شناسی نقاط قوت می‌نامند.

برای انجام تست آنلاین هوش چندگانه گاردنر کلیک کنید.

دونالد کلیفتون (Donald Clifton):

کلیفتون شرکتی تحت عنوان  SRI و به‌منظور کمک در نیرویابی شرکت‌ها و همچنین فراهم‌سازی زمینه‌ای برای استخدام نیرو توسط کسب و کارهای گوناگون تأسیس کرد. به طبع تمامی کسب و کارها به نقاط قوت افراد نگاه می‌کنند و طبیعتاً برای نقاط قوت افراد پول می‌دهند که دقیقاً همین موضوع، در مطالعات کلیفتون هم منعکس شده است.

استعداد از دیدگاه کلیفتون چیست

کلیفتون بر این باور بود که استعداد به‌عنوان یک روش طبیعی در زمینۀ تفکر، احساس و یا رفتار خواهد بود. کلیفتون با مطالعات گسترده‌ای که انجام داده بود، به این نتیجه رسید که افراد، هنگامی که از استعدادها و توانمندی‌های خود بهره می‌گیرند، شادتر و سرزنده‌تر هستند که همین شادی و انگیزه، سبب می‌گردد تا افراد برای رسیدن به اهداف خود مشتاق‌تر باشند و تلاش بیشتری در این راستا از خود نشان دهند؛ در نتیجه، طبیعتاً موفقیت و رضایت بیشتری را تجربه خواهند کرد.

استعداد از دیدگاه کلیفتون:

جالب است بدانید که استعداد و کشف آن‌ها، تنها برای یک فرد سودمند نخواهد بود؛ بلکه گروه‌ها و سازمان‌ها و تیم‌هایی که این افراد در آن‌ها عضو هستند، از روابط تیمی و گروهی قوی‌تری برخوردارند و طبیعتاً به نتایج بهتری دست می‌یابند. کلیفتون بر این باور بود که تمام انسان‌ها در جایگاه خود نابغه هستند. طبق نظریۀ ارائه شده توسط کلیفتون، ۳۴ تم توانمندی یا به قولی استعداد وجود دارد که این ۳۴ تم، در ۴ بخش مجزای دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است که در نتایج تست استعدادیابی کلیفتون، ۵ مورد از این ۳۴ تم توانمندی که در آن‌ها قوی‌تر هستید را به شما معرفی می‌کنند که قطعاً شما با متمرکز شدن روی آن‌ها، قادر به بهره‌گیری از پتانسیل‌های درونی و بی‌نهایت خود خواهید بود. حتماً توجه داشته باشید که برای ایجاد نقاط قوت و توانمندی از استعدادها، می‌بایست روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید؛ این موضوع بدین معناست که باید برای توسعه مهارت‌ها و یادگیری دانش آن زمان صرف کنید.

Clifton Talent Search.4

تقویت استعداد از دیدگاه کلیفتون

هرگاه صحبت از استعدادیابی و پرورش استعدادها  می‌شود، این سؤال مطرح می‌شود که “پرورش استعداد به چه معناست؟” و “باید نقاط ضعف خود را بهبود بدهیم و یا برای تقویت نقاط قوت فعلی خود وقت بگذاریم؟”

اگر بخواهیم این سؤال را به زبان ساده بررسی کنیم، با یک مثال شما را به درک بهتری از این موضوع خواهیم رساند: اگر نمرۀ ریاضی شما در دوران تحصیل ۱۲ و نمرۀ ادبیات شما ۱۸ باشد، بهتر است برای بهبود وضعیت ریاضی خود تلاش کنید یا این‌که بکوشید تا نمرۀ ادبیات خود را به ۲۰ برسانید؟ پاسخ بسیار جالب دونالد کلیفتون به این سؤال، آن است که شما می‌بایست برای تقویت نقاط قوت خود تلاش کنند.

تقویت استعداد از دیدگاه کلیفتون:

تست استعدادیابی کلیفتون

تمامی این ۳۴ تم توانمندی یا نقطه قوت، نتایجی از تلاش‌های پی‌درپی در جهت تهیۀ فهرستی مشترک یا دسته‌بندی ویژه‌ای از توانمندی‌ها می‌باشد. حتماً به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان ادعا کرد که این ۳۴ تم توانمندی یا همان نقطه قوت، تمامی توانمندی‌های افراد را پوشش خواهد داد؛ اما تا حد امکان سعی بر این بوده که این فهرست، به‌گونه‌‎ای تنظیم شود که برای افراد مختلف و شرایط مختلف کارآمد واقع شود و کاربردی عملی و آسان داشته باشد.درادامه به ۳۴ نوع هوش کلیفتون می پردازیم.

تست استعدادیابی کلیفتون:

آنچه که در تست‌های استعدادیابی کلیفتون مورد سنجش قرار می‌گیرد، تنها توانمندی افراد نیست؛ بلکه به‌نوعی استعدادهای شخص است. با توجه به نظریۀ محققان، این‌گونه می‌توان گفت که:

‌استعداد، مؤلفۀ “لازم” و نه “کافی” برای توانمندی یا همان نقاط قوت به‌شمار می‌رود.

استعداد، همان توانمندی بالقوه و به‌کار گرفته نشده در افراد است.

جالب است بدانید که تست نقاط قوت‌یاب کلیفتون، هیچ ارتباطی با دانش افراد، رابطه، تحصیلات رسمی، مدارج، سوابق کاری، مهارت‌ها، توان رانندگی با خودرو، بهره‌گیری ماهرانه از یک نرم‌افزار، فروش محصولی خاص نخواهد داشت؛ البته خالی از لطف نیست که عارض شویم تمامی این موارد هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما ترکیب دانش و مهارت‌های گوناگون با تمرینات کافی، فرصت طلائی است که تقویت کنندۀ استعدادهای ذاتی افراد محسوب می‌شود.

در تعریفات استعدادیابی کلیفتون، به سه مفهوم کلیدی و اساسی و همچنین بنیادین اشاره شده که آشنایی با هر یک از آن‌ها را به‌عنوان ملزوماتی پیش‌نیاز برای شناخت و کاربرد درست از این آزمون معرفی کرده‌اند که در ادامه به بررسی هر یک از آنان خواهیم پرداخت.

Clifton Talent Search.7

  • توسعه و به‌ وجود آوردن توان مندی (نقطه قوت)

انسان‌ها و شخصیت آنان، دائماً در حال تغییر است و طبیعتاً شخصیت ما هم انطباق‌پذیر خواهد بود. در این میان، دانشمندان به این موضوع پی بردند که ویژگی و همچنین خصوصیات فردی، علایق و احساسات افراد، در دوران بزرگ‌سالی نسبتاً ثابت و پایدار خواهد بود.

توسعه و به‌وجود آوردن توانمندی (نقطه قوت)

از جمله پژوهش‌هایی که بر روی ۱۰۰۰ کودک انجام شد، در کشور نیوزیلند و طی ۲۳ سال انجام شده که نشان می‌دهد شخصیت آشکار شده در سن ۳ سالگی کودکان، با خصوصیات شخصیتی آنان در سنین ۲۶ سالگی، دقیقاً همان چیزی است که در کودکی بروز پیدا کرده است و این امر، از جمله دلایلی است که تست توانمندی کلیفتون، عناصری از شخصیت که چندان قابل تغییر نیستند، یعنی استعدادها و توانایی‌های ذاتی افراد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

  • تأثیر مهارت بر توسعۀ توانمندی:

مهارت، از جمله بخش‌های بسیار مهمی محسوب می‌گردد که معادلۀ توانمندی افراد را تشکیل خواهد داد؛ چرا که اگر ذهن افراد خالی از واقعیت‌های بنیادین یا به قولی دانش باشد و مهارت آنان تا حد قابل قبولی کافی نباشد، این امکان وجود دارد که استعدادهای درونی افراد دست نخورده باقی بمانند.

  • سخت‌ کوشی در توسعۀ توانمندی:

تبدیل کردن استعدادهای درونی به توانمندی‌های بالفعل، ملزم به بهره‌گیری از تلاش و سخت‌کوشی بسیار می‌باشد. توجه داشته باشید که توسعۀ توانمندی‌ها، شباهت بسیار زیادی به افزایش توانمندی‌های جسمانی دارد.

سخت‌کوشی در توسعۀ توانمندی:برای مثال: در صورتی که شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که استعداد رشد عضله‌های بازو را به‌صورت ژنتیکی دارا هستید، بدانید که اگر ماهیچه‌های مربوطه را مرتباً تمرین ندهید، آن‌ها رشد نخواهند کرد؛ اما در صورتی که تلاش و سخت‌کوشی شما همچون فردی باشد که در این زمینه استعداد ذاتی ندارد، دستاوردهای به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با آنان کسب خواهید کرد.

استعداد × سرمایه‌گذاری = توانمندی

 استعداد: روش طبیعی تفکر، احساس یا رفتار

سرمایه‌ گذاری: زمانی که برای تمرین، پرورش مهارت‌ ها و افزایش دانش صرف می‌ شود

توانمندی: نقطه قوت و عملکرد مطلوب یا تقریباً بی‌ نقص

  • مدیریت نقاط ضعف (استعدادهای ضعیف)

تمامی ما انسان‌ها، بر این موضوع واقف هستیم که افراد با یکدیگر در تفاوت‌اند؛ اما آگاهی ما از این موضوع، سطحی خواهد بود و این بینش حیاتی، اغلب در عمل مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد.

توضیح و شرح مهارت و همچنین تخصصی که در اختیار داریم، نسبتاً امری سهل محسوب می‌گردد؛ اما اگر بخواهیم استعدادهای ذاتی خود را توضیح و شرح دهیم، اغلب در آن ناتوانیم!

همان‌گونه که آگاهی و تسلط بر نقاط قوت و تمرکز بر استعدادهای درونی‌مان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، شناخت و تسلط بر نقاط ضعف یا استعدادهایی که در آنان دچار ضعف هستیم نیز از جمله موارد کلیدی به‌شمار می‌رود؛ چرا که در پیش‌گیری از رویارویی با موانع، تا حد بسیار زیادی مؤثر واقع خواهد شد.مدیریت نقاط ضعف (استعدادهای ضعیف)

برای مثال: در آن لحظه که بدین موضوع پی می‌برید که در مدیریت و همچنین کار با جزئیات دچار ضعف هستید و اقدام به ارتقاء و کار بر روی همین استعدادهای ضعیف‌تر درونی‌تان می‌کنید، مسیرهای زیادی مقابل شما قرار خواهد گرفت. نخستین سؤالی که حتماً می‌بایست از خود بپرسید، آن است که “آیا لازم است روی استعدادهای ضعیف خود کار کنم؟”

  • توجه به نقاط کور

از جمله موارد بسیار ضروری، آن است که نسبت به تمام نقاط کوری که در اثر استعدادهایمان به‌وجود آمده‌اند، هوشیارتر باشیم. برای مثال: فردی را در نظر بگیرید که توانمندی بالایی در عدالت برخوردار است. این فرد اگر به‌قدری متمرکز بر مساوات شود، این امکان وجود دارد که از هدف یا نتیجۀ کلی غافل شود؛ به همین منظور، توصیه می‌شود که هرچند استعدادهای درونی افراد در حفظ مسیر زندگی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر لحظه قادر است ما را از مسیر رسیدن به اهدافمان دورتر کنند؛ به همین جهت است که می‌بایست همیشه حواسمان به نقاط کوری که در اثر استعدادهای غالب ما به‌وجود می‌آید، باشیم.توجه به نقاط کور

استعدادها و علایق ذاتی افراد، در تمام طول عمر آنان دوام خواهند داشت؛ اما همان‌طور که گفته شد، این احتمال وجود دارد که بسیاری از این استعدادها دست نخورده باقی بمانند و از آن‌ها بهره‌مند نشویم.

۳۴ تم توانمندی کلیفتون:

همان‌طور که گفته شد، بر اساس نظریۀ ارائه شده توسط کلیفتون، استعدادها و توانایی‌های افراد در ۳۴ تم توانمندی دسته‌بندی شده که طی تحقیقات انجام شده توسط مؤسسۀ گالوپ در خصوص الگوهای کاری، رفتاری، احساسی و… افراد موفق، دیده می‌شود که این توانمندی‌ها دائماً در زندگی آنان در حال تکرار هستند.

جالب است بدانید که این ۳۴ تم توانمندی، مجدداً در ۴ حوزۀ زیر، دسته‌بندی می‌شوند:

حوزۀ تفکر استراتژیک: به آن دسته از توانمندی‌هایی اشاره دارد که مرتبط با دریافت و تحلیل اطلاعات گوناگون می‌باشد.

حوزۀ ساخت روابط: به آن دسته از توانمندی‌هایی اشاره دارد که مرتبط با ایجاد و همچنین پرورش روابط با دیگران می‌باشد.

حوزۀ تأثیرگذاری: به آن دسته از توانمندی‌هایی اشاره دارد که مرتبط با تحت تأثیر قرار دادن سایر افراد می‌باشد.

حوزۀ اجرائی: به آن دسته از توانمندی‌هایی اشاره دارد که مرتبط با نحوۀ اجرای ایده‌ها در عمل می‌باشد.

۳۴ تم توانمندی کلیفتون:

لازم به ذکر است که هر یک از این توانمندی‌ها می‌تواند به‌عنوان نقطه ضعف ما نیز باشند! این موضوع بدین معناست که هر یک از استعدادهای ما انسان‌ها، می‌تواند در مواقعی به‌عنوان ضعف در ما عمل کنند.

در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی ۳۴ تم توانمندی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

“حوزۀ تفکر استراتژی کلیفتون (Strategic Thinking)”

1-تحلیل‌گر (Analytical)

این دسته از افراد، دائماً به‌دنبال دلایل هستند و قادر هستند تا به تمام عواملی که می‌تواند روی یک وضعیت تأثیرگذار باشد، به‌طور هم‌زمان فکر کنند و آن‌ها را تحت کنترل خود بگیرند. جملۀ بسیار کاربردی آنان، این است که “آنچه که می‌گویی درست می‌باشد را اثبات کن!” احتمال بسیار زیادی وجود دارد که به داده‌ها علاقه‌مند باشند و به کمک آن‌ها، اقدام به پیدا کردن الگوها و ارتباطات خواهند کرد. در ضمن، این دسته از افراد از دیدگاه دیگران، افرادی به‌شدت منطقی و سخت‌گیر می‌باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی تحلیلگر به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تحلیل‌گر (Analytical)

2-چشم‌ انداز (Context)

این دسته از افراد با نگاه به گذشته و تحلیل آن، دائماً دز پی آن هستند که جواب‌های مسائل حال را بیابند و برای طرح‌ها و اهداف خود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. جالب است بدانید که در مواجهۀ اولیه با این دسته از افراد، احتمالاً تا حدودی با تأمل جهت‌گیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی چشم انداز به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

چشم‌انداز (Context)

3-آینده‌ نگری (Futuristic)

همان‌طور که از نام این تم توانمندی پیداست، آنان تا حد بسیار زیادی علاقه‌مند به نگاه کردن به افق‌های دور و همچنین فکر کردن به آینده هستید. یکی از نکات بسیار جالب مرتبط با این دسته از افراد، آن است که آینده را با جزئیات کامل می‌بینید و همین موضوع سبب می‌گردد تا برای آینده، بهتر و بیشتر تلاش کنند و به قولی، برای آینده انگیزه داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی آینده نگری به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

آینده‌نگری (Futuristic)

4-ایده‌ پردازی (Ideation)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، از این توانایی برخوردار هستند که در موضوعات به‌ظاهر مختلف، موارد مشابه را دریابند و از آن‌ها ایدۀ نو بگیرند. آنان هنگامی که کشف می‌کنند در پیشینه و پشت یک مفهوم پیچیده چه چیزی نهفته است، عمیقاً احساس رضایت خواهند کرد. این دسته از افراد، دارای ذهنی هستند که دائماً به‌دنبال پیوندها می‌باشد. از دیگر خصوصیات مرتبط با این دسته از افراد، آن است که دیگر افراد آنان را فردی خلاق و ادراکی و یا حتی باهوش توصیف می‌کنند!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی ایده پرداز به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

ایده‌پردازی (Ideation)

5-ورودی (Input)

این دسته از افراد، از جمع‌آوری و آرشیو کردن لذت خواهند برد و این امکان وجود دارد که اطلاعات، ایده‌ها، آثار باستانی و یا هر چیز دیگری را بایگانی کنند؛ البته لازم به ذکر است که این موضوع، بستگی به سایر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان خواهد داشت.جالب است بدانید که آنان، هنگامی که مطلبی را می‌خوانند، لزوماً نظریه‌های اولیۀ خود را اصلاح نمی‌کنند؛ بلکه تنها اطلاعات بیشتری که دریافت کرده‌اند را به آرشیو پیشین خود اضافه می‌کنند.

اما سؤال بسیار بارزی مطرح است: چرا آنان هر چیزی را بایگانی می‌کنند؟ در پاسخ به این سؤال، باید عارض شویم که شاید این موضوع بدین دلیل است که با خود بر این باورند که ممکن است این اطلاعات روزی به کارشان بیاید؛ چرا که آنان به‌طورکلی با دور انداختن، احساس خوبی نخواهند داشت و جمع‌آوری کردن، ذهن آنان را تازه نگه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی ورودی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

ورودی (Input)

6-تفکر (Intellection)

به‌طورکلی، این دسته از افراد علاقۀ بسیار زیادی به فکر کردن و همچنین فعالیت‌های ذهنی دارند و ممکن است آنان متمرکز بر حل یک مشکل، ایده یا درک احساسات دیگران و یا هر چیز دیگری باشند که این موضوع، بستگی به دیگر ویژگی‌ها و همچنین علایق آنان خواهد داشت. این دسته از افراد، شخصیتی درون‌گرا دارند که در زمان تنهایی خود، زمانی را برای تمرکز و فکر کردن اختصاص می‌دهند و به‌شدت از این کار لذت می‌برند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی تفکر به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تفکر (Intellection)

7-یاد گیرنده (Learner)

این دسته از افراد، استعداد بسیار زیادی در یادگیری دارند. به‌طورکلی، آنان عاشق یادگیری مباحث و مسائل گوناگون هستند؛ چرا که این موضوع، سرچشمه از آن دارد که می‌خواهند به‌طور مداوم رشد پیدا کنند. در نظر داشته باشید که این دسته از افراد، لذت بسیار زیادی از روند یادگیری خواهند برد و در اصل، هیجان، حقایق، اعتماد به نفس، مهارتی تسلط یافته و… از جمله فرایندهایی محسوب می‌شود که آن را به خود جذب می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی یادگیرنده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

یادگیرنده (Learner)

8-استراتژیک (Strategic)

به‌طورکلی، این دسته از افراد در مواجهه با انواعی از سناریوها، به‌سرعت قادرند موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند. در نظر داشته باشید که این موضوع، مهارتی نیست که قابل آموزش دادن به سایر افراد باشد؛ چرا که این مهارت، یک روش متمایز در فکر کردن است. جالب است بدانید که آنان، دائماً به این سؤال فکر می‌کنند که “اگر فلان اتفاق افتاد چه خواهد شد؟”

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی استراتژیک به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

استراتژیک (Strategic)

“حوزۀ ساخت روابط کلیفتون (Relationship Building)”

9-انعطاف‌ پذیر (Adaptability)

این دسته از افراد، ترجیح می‌دهند که با جریان در حرکت باشند. آنان افرادی هستند که در لحظه زندگی می‌کنند و آینده را به‌عنوان مقصدی ثابت نمی‌بینند؛ بلکه آینده را مکان و به قولی لحظه‌ای برای مشاهدۀ نتیجۀ تصمیمات فعلی خود می‌پندارند؛ به همین منظور است که آنان بر این باوند که آینده را هرگاه که بخواهند انتخاب می‌کنند. به‌طورکلی، این دسته از افراد انسان‌هایی با ذهن بسیار منعطف و سازگاری هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی انعطاف پذیر به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

"حوزۀ ساخت روابط (Relationship Building)"

10-متصل (Connectedness)

افراد برخوردار از این تم توانمندی، بر این باور هستند که هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست! آنان معتقدند که هر رویه‌ای، معنایی دارد؛ چرا که بر این باورند که انسان‌ها از طریق روح با هم در ارتباط هستند و به هیچ وجه نباید به دیگران آسیب برسانیم؛ زیرا این موضوع سبب آسیب رسیدن به خودمان خواهد شد. تمامی این موارد، موجب آن خواهد شد که این افراد، انسان‌هایی ملاحظه‌گر، دلسوز، پذیرا و معتقد به‌شمار روند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی متصل به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

10-متصل (Connectedness)

11-پرورش‌ دهنده (Developer)

این دسته از افراد به‌طورکلی، پتانسیل نهفته شدۀ دیگران را پیدا خواهند کرد و در ادامه آن‌ها را پرورش می‌دهند. در خصوص این دسته از افراد، باید عارض شویم که آنان، در هر چیزی پتانسیلی خواهند یافت و در موضوعات مختلف، هر روزنه‌ای از پیشرفت‌های کوچک را کشف خواهند کرد و به آن پر و بال می‌دهند.

این دسته از افراد، بر این باور هستند که هیچ فردی کامل شکل نگرفته و تمام انسان‌ها دائماً در حال تکامل و پیشرفت هستند. جالب است بدانید که آنان در تعاملات خود با دیگران، هدفی را دنبال می‌کنند که آن هدف، کمک به آن‌ها برای موفقیت است. علائم رشدی که در دیگران دیده می‌شود، منبعی از انرژی این افراد می‌باشد و این‌گونه احساس قدرت و رضایت خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی پرورش دهنده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

11-پرورش‌دهنده (Developer)

12-همدلی (Empathy)

این دسته از افراد، به‌راحتی می‌توانند خود را به‌جای دیگران بگذارند و احساسات آن‌ها را به‌خوبی درک کنند؛ این‌گونه که می‌توانند جهان را از دیدگاه دیگران ببینند و این موضوع که لزوماً با دیدگاه افراد موافق باشند و برای موقعیت دیگران ترحم و دلسوزی کنند، به هیچ وجه برای آنان خوشایند نخواهد بود. جالب است بدانید که درک دیگران برای این دسته از افراد، یک توانایی غریزی محسوب خواهد شد. آنان قادرند برای بیان احساسات و عواطف خود، از بهترین و مؤثرترین کلمات بهره یابند؛ به همین منظور است که دیگران به‌زودی جذب آنان می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی همدلی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

12-همدلی (Empathy)

13-هماهنگی (Harmony)

این دسته از افراد، دائماً به‌دنبال زمینه‌ای برای توافق و اجماع هستند و تا حد بسیار زیادی از درگیری بیزار هستند. آنان هنگامی که می‌بینند فرد مقابل‌شان دیدگاهی متفاوت دارند، سعی بر این خواهند داشت که زمینه‌های مشترکی از آن را دریابند.

آنان در چنین مواقعی، حداقل کار ممکن را که می‌تواند عوض کردن بحث باشد را انجام می‌دهند و سعی می‌کنند تا دربارۀ مسائلی صحبت کنند که هر دوی آنان در آن توافق نظر دارند. این دسته از افراد معتقدند که اگر به‌جای بحث برای تحمیل نظرات خود، آن موارد را بررسی کنیم و به‌دنبال توافق در آنان باشیم، بهره‌یابی بهتری نیز خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی هماهنگی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

13-هماهنگی (Harmony)

14-در برگیرنده (Includer)

این دسته از افراد، نسبت به اشخاصی که بیکار و یا تنها هستند، توجه بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند و سعی بر این دارند که آنان را هم عضو گروه کنند. بهتر است بگوییم: این دسته از افراد، متخصص گسترش دایره هستند! افرادی با تم توانمندی دربرگیرنده، از این که کسی خارج از گروه تنها به فعالیت سایر افراد نگاه می‌کنند، متنفر هستند.

از ویژگی‌های بی‌نقص این دسته از افراد آن است که دیگران رو قضاوت نمی‌کنند؛ بلکه آنان بر این باورند که همۀ ما به یک اندازه مهم هستیم، پس هیچ کس نباید نادیده گرفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی دربرگیرنده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

14-دربرگیرنده (Includer)

15-فرد گرایی (Individualization)

این دسته از افراد، راهکارهایی در اختیار دارند که افراد مختلف به‌طور مؤثرتری در کنار هم کار کنند. آنان به سبک هر فرد، انگیزه‌های شخصی، نحوۀ تفکر و چگونگی ایجاد روابط هر فرد توجه خواهند کرد؛ به همین سبب است که آنان معلمان بسیار خوبی هم می‌توانند باشند؛ چرا که می‌توانند شیوۀ تدریس خود را دقیقاً متناسب با نیازها و همچنین توانایی‌های هر فرد تطبیق دهند.

از آنجا که این افراد آن‌قدر به نقاط قوت هر فرد آگاه هستند، می‌توانند بهترین‌های هر فرد را ترسیم کنند. به‌واسطۀ برخورداری از این قدرت شخصی‌سازی، اعضای تیم‌ها را انتخاب می‌کنند؛ چرا که به‌خوبی می‌دانند که راز موفقیت تیم‌های بزرگ توسط نقاط قوت فردی ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی فردگرایی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

15-فردگرایی (Individualization)

16-مثبت‌ گرایی (Positivity)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، اشخاصی بسیار خوش‌بین هستند که می‌توانند دیگران را هیجان‌زده کنند. آنان به‌راحتی لبخند می‌زنند و همیشه دنبال بخش مثبت ماجرا هستند. خیلی کم پیدا می‌شوند افرادی که آنان را دوست نداشته باشند. دیگران آنان را بانشاط می‌بینند و سعی می‌کنند کنار آن‌ها وقت بگذرانند، چرا که زندگی کنار آدم‌هایی مثل افرادی که از تم توانمندی مثبت‌گرا برخوردارند، زیباتر خواهد بود و نشاط آنان هم مسری است. این افراد هر موقعیت و مناسبتی را جشن می‌گیرند و به هر سختی‌ای که باشد راهی پیدا می‌کنند که همه چیز رو مهیج کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی مثبت گرایی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

16-مثبت‌گرایی (Positivity)

17-رابط (Relator)

این دسته از افراد، از روابط نزدیک با دیگران لذت خواهند برد و در راه رسیدن به اهداف خود، از کنار دوستانشان بودن هم احساس رضایت می‌کنند؛ این موضوع سبب می‌گردد تا آنان به سمت افرادی که از قبل می‌شناختند سوق پیدا کنند. حتماً توجه داشته باشید که جذابیت روابط برای آنان به‌قدری زیاد است که از ملاقات با افراد جدید هم غافل نمی‌شوند. آن‌ها علاقه‌مند به صمیمیت هستند و بعد از آشنایی، از طریق درک احساسات، اهداف، ترس و رؤیاهای سایر افراد شروع کرده و به عمیق‌تر کردن روابط ختم خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی رابط به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

17-رابط (Relator)

“حوزۀ تأثیرگذاری کلیفتون (Influencing)”

18-فعال‎‌ کننده (Activator)

این دسته از افراد متخصص تبدیل کردن رؤیاها به واقعیت هستند. آنان افراد به‌شدت عمل‌گرا هستند و سؤال همیشگی آن‌ها این است که از چه زمانی می‌توانم شروع کنم؟ آنان در امور عملی و به‌طورکلی عمل کردن، بسیار کم‌صبر هستند. آنان پس از تصمیم‌گیری دربارۀ موضوعات مختلف، با آن که ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که به آن آگاه نباشند، آن را شروع می‌کنند و هر آنچه لازم باشد را در طی مسیر خواهند فهمید.

از دید آنان، عمل و تفکر مغایر نیستند؛ بلکه بر این باورند که عمل، بهترین وسیله برای یادگیری است. آنان به‌طورکلی تصمیم می‌گیرند، اقدام می‌کنند، نتیجه را بررسی می‌کنند و یاد می‌گیرند که این فرایند، اقدام بعدی آنان را آگاهانه‌تر خواهد ساخت. این دسته از افراد، معتقدند که انسان با عمل خود قضاوت می‌شود و نه با حرف‌هایش!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی فعال کننده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

"حوزۀ تأثیرگذاری کلیفتون (Influencing)"

19-فرمان (Command)

این دسته از افراد به‌خوبی می‌توانند موقعیت‌های گوناگون را کنترل کنند و تصمیم بگیرند. آنان به‌نوعی نظرات خود را به سایر افراد تحمیل می‌کنند. آنان پس از تعیین اهداف، آن‌ها را با سایر افراد به اشتراک خواهند گذاشت و تا زمانی که سایر افراد را با خود همراه نکرد‌ه‌اند، احساس بی‌قراری می‌کنند. آنان از تقابل و رویارویی هیچ ترسی ندارند و به این موضوع آگاه هستند که اولین گام برای حل و فصل کردن موضوعات همین امر است. این دسته از افراد، دائماً دیگران را به چالش می‌کشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی فرمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

19-فرمان (Command)

20-ارتباط (Communication)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، به‌سادگی افکار خود را در کلمات قرار خواهند داد. آنان می‌توانند مکالمه کنندگان و همچنین مجریان بسیار خوبی باشند. به‌طورکلی، آنان دوست دارند که توضیح بدهند، موارد و مباحث گوناگون را توصیف کنند، ایده‎ها و افکار را به کمک تصاویر و مثال‌ها و استعاره بیان کنند و… آنان به‌نوعی استاد داستان‌گویی هستند و به کمک کلمات و ترکیب آن‌ها، توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند؛ به همین سبب است که مردم راغب به شنیدن سخنان آن‌ها هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی ارتباط به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

20-ارتباط (Communication)

21-رقابت (Competition)

این دسته از افراد، دائماً در حال مقایسه توانایی‌ها و عملکرد خود با سایر افراد هستند و در اغلب رقابت‌ها شرکت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا به مقام اول دست‌یابند.این موضوع که هدفشان چقدر ارزش دارد و چقدر در راستای آن تلاش کرده‌اند، برایشان هیچ اهمیتی ندارد؛ چرا که اگر از دیگران پیشی نگیرند، احساس پوچی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی رقابت  به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

21-رقابت (Competition)

22-حداکثر کننده (Maximizer)

این دسته از افراد روی نقاط قوت به‌عنوان روشی برای تحریک و تعالی شخصی و گروهی تمرکز می‌کنند. تبدیل امور و موارد از سطوح متوسط به کمی بالاتر از آن، حتی اگر به همان میزان تلاشی که برای تبدیل یک چیز خوب به فوق‌العاده نیاز باشد، باز هم برای آنان ارزش کم‌تری دارد. به‌طورکلی، آنان به‌دنبال تبدیل چیزهای قوی به چیزهای عالی هستند. آنان اغلب مجذوب نقاط قوت می‌شوند؛ حتی اگر آن نقاط قوت، مربوط به آنان نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی حداکثر کننده  به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

22-حداکثر کننده (Maximizer)

23-خودباوری (Self Assurance)

آنان به توانایی خود در ریسک‌پذیری و مدیریت زندگی خودباور دارند؛ حتی به قضاوت‌های خود نیز اطمینان دارند و می‌دانند که هیچ کس نمی‌تواند به‌جای آنان تصمیم‌گیری کند؛ البته دیگران ممکن است شما را راهنمایی کنند و پیشنهاداتی بدهند، اما نتیجه‌گیری نهایی، توسط خود آن‌ها انجام خواهد شد. این دسته از افراد در هر شرایطی می‌دانند که تصمیم درست چیست! آنان به‌سادگی با استدلالات فرد دیگر روبه‌رو نمی‌شوند و به‌نوعی برایشان مهم هم نیست که آن استدلال‌ها چقدر قانع‌کننده و منطقی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی خودباوری به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

23-خودباوری (Self Assurance)

24-اهمیت (Significance)

این دسته از افراد، علاقۀ بسیار زیادی دارند که تأثیرگذار باشند. مستقل بودن از صفات بارز آنان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که آنان موضوعات را بر اساس میزان تأثیرگذاری خودشان بر آن موضوعات اولویت‌بندی می‌کنند. آنان تمایل بسیار زیادی به چشم‌گیر و شناخته‌شده بودن دارند و دوست دارند که شنیده شوند. آنان احساس می‌کنند که باید معتبر و حرفه‌ای و موفق باشند و با این مدل انسان‌ها هم در ارتباط هستند.

آنان می‌خواهند که کارشان چیزی فراتر از یک شغل باشد و دوست دارند برای انجام کارهایشان به شیوه‌های خود، آزادی عمل داشته باشند. یکی از نکات بارز آنان، آن است که زندگی آنان پر از آرزوها و اهداف و البته دستاوردهای بسیار بزرگ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی اهمیت به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

24-اهمیت (Significance)

25-دوست‌ یاب (Woo)

این دسته از افراد علاقۀ بسیار زیادی به دیدن افراد جدید و به‌قولی شکستن یخ و ایجاد ارتباط هستند. آنان همیشه می‌دانند که چه کاری کنند که دیگر افراد جامعه، آنان را دوست داشته باشند. جالب است بدانید که برای این دسته از افراد، غریبه‌ها منبعی از انرژی هستند و اغلب همین افراد به سمت آن‌ها کشیده می‌شوند.

میان خود و دیگران، مشترکاتی رو پیدا می‌کنند تا بتوانند مکالمۀ خود را تقویت کنند. نکتۀ مثبت این موضوع، آن است که در حرف زدن امکان ندارد که کلمه کم بیاورند. از نظر این دسته از افراد، در دنیا هیچ غریبه‌ای وجود ندارد؛ بلکه تنها دوستانی هستند که هنوز ملاقاتشان نکرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی دوست یاب به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

25-دوست‌یاب (Woo)

“حوزۀ اجرائی کلیفتون (Executing)”

26-دست‌ یابنده (Achiever)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، قادرند خیلی سخت کار کنند و استقامت زیادی داشته باشند. از شلوغ بودن و البته کارآمد بودن احساس رضایت خواهند کرد. جالب است بدانید که هر روز، برای آن‌ها شروعی تازه محسوب می‌شود و تا پایان روز باید به هدفی ملموس رسیده باشند؛ این‌گونه قطعاً احساس خوبی در مورد خودشان پیدا می‌کنند. آنان پس از دست‌یابی به یک هدف، برای به‌دست آوردن اهداف بعدی خود تشنه خواهند شد و تنها مدت کوتاهی احساس خوبی خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی دست یابنده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

"حوزۀ اجرائی کلیفتون (Executing)"

27-سازمانده (Arranger)

این دسته از افراد اهل سازندگی هستند و دائماً می‌خواهند تعیین کنند که چطور می‌توان تمام قطعات و منابع را برای حداکثر بهره‌وری ترتیب داد. آنان اغلب در وضعیت‌های پیچیده، هنگامی که همه احساس سردرگمی می‌کنند، از مدیریت متغیرها و تنظیم آن‌ها لذت خواهند برد و همچنین دائماً می‌خواهند که بهترین راه را برگزینند و کار درست را انجام بدهند.

آنان با وجود تمامی این مسائل، بسیار انعطاف‌پذیر هستند و در مسائل گوناگون، گزینه‌های جدیدی را ابداع می‌کنند. جالب است بدانید که آنان همیشه فکر می‌کنند راه‌حل‌های جدیدی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی سازمانده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

27-سازمانده (Arranger)

28-معتقد (Belief)

این دسته از افراد ارزش‌هایی دارند که به‌نوعی تغییرناپذیر هستند. لازم به ذکر است که دقیقاً همین ارزش‌ها هستند که هدف مشخصی برای زندگی آنان تعیین خواهد کرد. آنان اعتقادی قوی دارند و ارزش‌هایی اصیل و ماندگار را در ذهن خود گنجانده‌اند؛ اما موضوع این ارزش‌ها می‌تواند برای هر معتقدی متفاوت باشد. این ارزش‌ها اغلب خانواده محور یا معنوی یا اخلاقی و مسئولیت‌پذیری است.

از دیدگاه این دسته از افراد، موفقیت چیزی فراتر از پول و اعتبار است؛ دقیقاً به همین دلیل است که آنان به‌دنبال کاری هستند که با ارزش‌های آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد و به‌قولی به زندگی‌شان معنا ببخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی معتقد به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

28-معتقد (Belief)

29-ثبات (Consistency)

این دسته از افراد کاملاً این درک را دارا هستند که می‌بایست با همیشه یکسان و باثبات با سایر افراد رفتار کرد (توجه داشته باشید که آنان این کار را بدون توجه به جایگاهی که دیگران دارند انجام خواهند داد.)

آنان همیشه روال پایداری دارند و از قوانین و رویه‌های روشنی پیروی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات برای آنان، تعادل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی ثبات به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

29-ثبات (Consistency)

30-دقیق و موشکاف (Deliberative)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، به‌عنوان فردی که در هر انتخابی، بهترین تصمیم را خواهند گرفت، توصیف می‌شوند. آنان اشخاصی به‌شدت مراقب و هشیار هستند و موانع احتمالی را از پیش، بررسی و پیش‌بینی می‌کنند. آنان این موضوع را می‌دانند که احتمال آن وجود دارد که همه چیز در ظاهر آرام و مرتب باشد ولی در باطن مشکلاتی به‌همراه داشته باشد.

آنان در پی این‌گونه موانع، مشکلات را پیدا کرده و آن را حل می‌کنند. این افراد، فردی جدی هستند که دوست دارند همه چیز را پیش‌بینی کنند. دوستان خود را با احتیاط انتخاب می‌کنند و در کل با احتیاط قدم بر می‌دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی دقیق و موشکاف به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

30-دقیق و موشکاف (Deliberative)

31-نظم (Discipline)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، از روتین و ساختارها لذت بسیار زیادی خواهند برد و علاقۀ بسیار زیادی به ایجاد نظم دارند. جهان آنان می‌بایست قابل پیش‌بینی باشد؛ در نتیجه نیاز به نظم و برنامه‌ریزی دارد. آنان به‌طور فطری ساختار خود را به جهان تحمیل می‌کنند. این دسته از افراد کارهای روزمرۀ تنظیم شده‌ای دارند. اهمیت بسیار زیادی برای مهلت‌ها و زمان قائل هستند. همیشه دوست دارند امور را کنترل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی نظم به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

31-نظم (Discipline)

32-تمرکز (Focus)

این دسته از افراد، ابتدا اولویت‌بندی و سپس عمل می‌کنند. اغلب به مقصدی مشخص نیاز دارند و روی آن تمرکز خواهند کرد. هر هفته و هر ماه اهداف خود را مشخص و مرور می‌کنند و این اهداف را به‌عنوان قطب‌نما در نظر می‌گیرند. اهداف به آنان در تعیین اولویت‌ها و اصلاحات لازم برای بازگشت به مسیر درست، کمک خواهد کرد. اگر چیزی آن‌ها را به هدفشان نزدیک نکند، پس اهمیتی برایشان نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی تمرکز به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

32-تمرکز (Focus)

33-مسئولیت‌ پذیری (Responsibility)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تم توانمندی قرار می‌گیرند، نسبت به آنچه که می‌گویند مسئول و متعهد به ارزش‌هایی مثل صداقت و پایداری هستند. آنان دائماً احساس می‌کنند که به دنبال کردن کارها تا اتمام آن‌ها تعهد دارند و اگر به هر دلیلی نتوانند آن کار را به اتمام برسانند، مجدداً شروع به جست‌وجوی راه‌های دیگر برای انجام آن کار می‌کنند. این دسته از افراد باید به خودشان افتخار کنند که این‌قدر باوجدان و قابل اعتماد هستند!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی مسئولیت پذیری به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

33-مسئولیت‌پذیری (Responsibility)

34-احیاء کننده (Restorative)

این افراد، در برخورد با مشکلات مهارت بی‌نظیری دارند. جالب است بدانید که آنان متخصص کشف مشکلات و علل آن‌ها هستند. در حالی که دیگران از شکست خود احساس ناراحتی می‌کنند، آنان در چنین شرایطی انرژی می‌گیرند و از یافتن راه‌حل‌های جدید لذت می‌برند. گاهاً مشکلاتی مشابه مشکلات پیش آمده در گذشته که در حل آن‌ها تبحر دارند را ترجیح می‌دهند. گاهاً دیده می‌شود که فشار مشکلات جدید را احساس می‌کنند و تا حدودی آن‌ها را خسته می‌کند؛ اما آن‌ها را از پای در نمی‌آورد!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تم توانمندی احیا کننده به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

34-احیاء کننده (Restorative)

کلام آخر:

طی این مقاله، ۳۴ استعداد یا همان تم توانمندی مطرح شده در شیوۀ استعدادیابی کلیفتون را مطالعه و بررسی کردیم و بدین موضوع پی بردیم که هر تم توانمندی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. حال، نوبت به آن می‌رسد که هر یک از شما کاربران محترم نیز استعداد خود را کشف کنید. همان‌گونه که گفته شد، میزان شباهت هر یک از این توانمندی‌ها و یا به قولی استعدادها را به خودتان بسنجید و مشاغلی که مناسب و مرتبط با تم توانمندی شما هستند را پیدا کنید.

جالب است بدانید که این شیوه، از جمله روش‌های بسیار ساده برای کشف استعدادهای فردی می‌باشد؛ چرا که هر یک از شما کاربران محترم، تنها مشاغل مرتبط با استعداد خود را تا حد بسیار زیادی کشف خواهید کرد.لازم به ذکر است که استعدادهای اصلی، آن استعدادی است که در آن علاقه، ارزش، هوش و تیپ‌های شخصیتی شما مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت رسالت زندگی شما کشف شود.

برخی از سوالات رایج :

تم های توانمندی کلیفون در حوزه اجرایی کدامند ؟

دست یابنده / ثبات / معتقد / نظم / تمرکز / احیا کننده / مسئولیت پذیری و ....

تم های توانمندی کلیفون در حوزه تاثیرگذاری کدامند ؟

فعال کننده / فرمان / ارتباط / رقابت/ حداکثر کننده / خود باوری / اهمیت / دوست یاب

بازگشت به لیست

29 دیدگاه در “استعدادیابی کلیفتون (Clifton Talent Search) + معرفی 34 تم توانمندی کلیفتون

نظرات بسته شده است.