استعدادیابی

3 نکته بارز هوش درون‌فردی گاردنر چیست؟

08 01

همان‌طور که در مقالۀ استعدادیابی گاردنر به بررسی هر یک از انواع هوش پرداختیم، فهمیدیم که تمام انسان‌ها از 10 نوع هوش برخوردارند که چگونگی کشف و بهره‌یابی از این هوش‌ها را در مقالۀ استعداد برای چه کسانی؟ و استعداد مهم‌تره یا پشتکار؟ بررسی کردیم و گفتیم که انسان‌ها می‌توانند با کشف هوش و استعدادهای درونی خود و همچنین گام نهادن در مسیر درستی از آن، به نبوغ و دستاوردهای شگفت‌آوری دست‌یابند.

همان‌طور که می‌دانید، هوش درون‌فردی یکی از هوش‌های ارائه شده توسط آقای گاردنر می‌باشد که برای بسیاری از افراد، مفهومی انتزاعی دارد و اغلب به‌راحتی قادر به درک آن نخواهند بود؛ اما ما در این مقاله قصد داریم تمام مطالب مرتبط با هوش درون‌فردی را به وضوح و با بیانی ساده به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را به درک درست و عمیقی از این هوش برسانیم. با ما در مقالۀ هوش درون‌فردی همراه باشید…

هوش درون‌فردی یا همان Intrapersonal Intelligence، اشارۀ مستقیمی به توانایی فرد در کنترل و تمرکز خود دارد. این هوش، جزء یکی از انواع هوش ارائه شده توسط گاردنر می‌باشد که به‌منظور برخورداری افراد از قابلیت شناخت خود بیان گردید.

هوش چندگانه گاردنر به 9 دسته تقسیم میشود: 1:هوش بدنی(جنبشی-حرکتی) 2:هوش درون فردی 3:هوش برون فردی 4:هوش فضایی 5:هوش طبیعت‌ گرا 6:هوش منطقی – ریاضی 7:هوش موسیقیایی 8:هوش زبانی کلامی 9:هوش هستی گرا

از آن‌جا که هر فرد می‌تواند از چند هوش به‌طور هم‌زمان برخوردار باشد، نیاز است توضیحات بسیار دقیق‌تری در خصوص

انواع هوش از جمله چگونگی رشد هوش، کارایی هریک از هوش‌ها، و… بداند که در ادامه به یکی از آن‌ها می‌پردازیم:

همان‌طور که واقف هستید، به‌طورکلی هوش مفهومی انتزاعی به‌شمار می‌رود. به همین منظور، ذکر مثال‌های عینی در این خصوص، کاری بسیار دشوار و گاهاً غیر قابل درک خواهد بود. هوش درون‌فردی دقیقاً جزء آن دسته از انواع هوش می‌باشد که این موضوع در آن امری بسیار دشوارتر خواهد بود.

ما در این مقاله سعی بر این داریم تا یکی از انواع هوش چندگانۀ گاردنر که تحت عنوان هوش درون‌فردی نام‌گذاری شده را با زبان و مثال‌هایی صریح و ساده بیان کرده و درکی کامل از آن را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از درجۀ بالایی از این هوش برخوردار هستید و یا قصد دارید این هوش را در خود رشد داده و تقویت کنید، در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید:

  • هوش درون‌فردی چیست؟

این هوش، به‌منظور شناسایی، هدایت و کنترل احساسات، عواطف، خواسته‌ها، اخلاقیات، و… هر فرد ارائه گردیده و به‌عنوان یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار درونی هر فرد به‌شمار می‌رود.

تابه‌حال شده دچار احساساتی شوید که خودتان هم سردرگم در خوشایند و یا ناخوشایند بودن آن شوید؟

هوش درون‌فردی چیست؟

برای آشنایی با یکی دیگر از انواع هوش در نظریه گاردنر مقاله هوش فضایی تصویری را مطالعه کنید.

به جرأت می‌توان گفت که هر یک از شما عزیزان، برای آن که به درکی بهتر و والاتر از درون خود، کنترل درون و همچنین عوامل تأثیرگذار بر آن برسید، نیازمند شناسایی و یا تقویت این هوش در درون خود هستید. این هوش دقیقاً عاملی برای تشخیص موضوعاتی همچون موضوع ذکر شده به‌شمار می‌رود.

شیوه‌ای که هر یک از ما انسان‌ها در زندگی خود پیش می‌گیریم، عاملی نشأت گرفته از این هوش می‌باشد؛ زیرا افراد با توجه به درکی از که خصوصیات اخلاقی و رفتاری خود دارند، اقدام به پیروی و برگزیدن مسیری تحت عنوان مسیر زندگی خود خواهند کرد. همچنین افرادی را نیز می‌بینیم که در انتخاب مسیر زندگی خود دچار سردرگمی می‌شوند. اولین و مهم‌ترین پیشنهادی که ما و بسیاری از روان‌شناسان به این دسته از افراد داریم، شناخت خود و عوامل درونی‌شان است.

این هوش، بیانی از درون‌گرا بودن افراد می‌باشد. افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، معمولاً اعمال و رفتار انفرادی را بر اعمال و رفتار اجتماعی ترجیح می‌دهند. آن‌ها معمولاً مشتاق مطالعۀ کتاب‌های بسیار هستند و مطالعه به‌عنوان یک تفریح و سرگرمی برای آنان به‌شمار می‌رود.

موقعیت‌های مختلفی که هر یک از ما انسان‌ها ممکن است در آن قرار گیریم، نیازمند شناختی خواهد بود که این شناخت از عاملی درونی تحت عنوان هوش درون‌فردی نشأت خواهد گرفت که می‌تواند با توجه به هنر تعقل انسانی‌مان، ما را در آن موقعیت رشد دهد و یا ما را از آن موقعیت دور سازد.

  • هوش درون‌فردی چه ویژگی‌هایی را به دنبال دارد؟

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، معمولاً در مواقعی که به مشکلی بر بخورند، در ابتدا خود اقدام به رفع آن خواهند کرد و اقدام بعدی آن‌ها درخواست کمک از سایر افراد می‌باشد.

 

به زبانی دیگر، آن‌ها سعی بر رشد و تقویت استقلال خود دارند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا در مشاغل‌شان، فقط برای خود کار کنند.

از ویژگی‌های بسیار جالب این دسته از افراد آن است که آن‌ها قاطعانه از حقوق، عقاید، احساسات، و… خود دفاع خواهند کرد. آن‌ها بسیار منظم و طبق برنامه هستند؛ زیرا از برنامه‌ریزی و دقیق بودن لذت بسیاری می‌برند.

از دیگر ویژگی‌های این دسته از افراد، می‌توان به لذت بردن از فعالیت‌های انفرادی همچون مطالعه، ورزش‌های انفرادی، پژوهش‌های انفرادی، و… اشاره داشت.

آن‌ها افرادی هستند که ترجیح می‌دهند بیشتر زمان خود را در تنهایی به سر ببرند و از انجام فعالیت‌های انفرادی خود لذت ببرند.

در ادامه به بررسی دیگر مواردی که این دسته از افراد، در آن‌ها از ویژگی متمایز کننده‌ای برخوردارند، اشاره خواهیم داشت:

  • آن‌ها معمولاً افرادی آرام هستند.
  • از پر حرفی و زیاده‌گویی بیزارند.
  • آن‌ها انسان‌های بسیار مسئولیت‌پذیری هستند.
  • افرادی بسیار ریسک‌پذیر هستند.
  • از قابلیت کنترل و تفکیک عوامل درونی خود برخوردارند.
  • دائماً در حال شناخت عوامل دیگر درونی خود و همچنین پرورش آن‌ها هستند.
  • معمولاً حرف‌هایشان را می‌نویسند.
  • اغلب نگران افکار، حرف و برداشت دیگران نیستند و معمولاً اعمال درونی خود را به هر چیزی ترجیح می‌دهند.
  • هوش درون‌فردی چه ویژگی‌هایی را به دنبال دارد؟

    مشاغل:

در ابتدا لازم به ذکر است که افرادی که از هوش درون‌فردی بالایی برخوردارند، به این دلیل که اشخاصی کم‌حرف هستند، گوش شنوایی برای صحبت‌های شما خواهند بود. به همین سبب است که می‌توانند روان‌شناس خوبی باشند.

همان‌طور که گفته شد، این افراد معمولاً گفته‌ها و حرف‌هایشان را بر روی کاغذ می‌آورند. به همین منظور، نویسندگی از دیگر مشاغلی است که این دسته از افراد می‌توانند در آن بدرخشند.

لازم به ذکر است که به‌طورکلی، بدین منظور که این هوش تا حدودی در تمام انسان‌ها وجود دارد، این افراد در بسیاری از مشاغل نیز می‌توانند بدرخشند و به موفقیت‌های بی‌شماری دست یابند.

ازجمله مشاغلی که تا حد بسیاری مناسب آن‌ها می‌باشد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

یکی از انواع هوش گاردنر هوش طبیعت گرا است. برای آشنایی بیشتر با این هوش مقاله هوش طبیعت گرا را مطالعه کنید.

ازجمله مشاغلی که تا حد بسیاری مناسب آن‌ها می‌باشد

  • روان‌پزشک
  • مشاور
  • بازیگر
  • وکیل
  • پژوهش‌گر
  • کارآگاه
  • کارآفرین
  • و…

 

  • تقویت هوش درون‌فردی:

از ساده‌ترین کار شروع کنید:

روزانه مدتی را تنها برای فکر کردن دربارۀ خود اختصاص دهید!

در ادامه، بهترین اقدامی که در راستای تقویت هوش درون‌فردی خود می‌توانید انجام دهید، کشف فعالیت‌هایی است که از انجام آن‌ها به‌صورت انفرادی لذت می‌برید. برای مثال اگر از نقاشی، ثبت وقایع روزانه، و… لذت می‌برید، حتماً در طول روز زمانی را به انجام این فعالیت اختصاص دهید.تقویت هوش درون‌فردی:

در اقدام بعدی‌تان سعی کنید حتماً زمانی را برای تنها بودن و پرداختن به عوامل درونی‌تان سپری کنید. روزانه اعمال و رفتار خود را یادداشت کنید و در روزهای آینده، اعمال کوچک گذشتۀ خود را تحلیل کنید. با تحلیل رفتار کوچک خود، قطعاً قادر به تحلیل عوامل گسترده‌تر و همچنین اساسی‌تر درون خود خواهید بود.

قدم زدن در طبیعت، خیابان، پارک، و… از جمله مواردی است که منجر به آرامش درونی‌تان خواهد شد و کمک بسزایی در شناخت خود و درون‌تان خواهد کرد.

با پردازش و تمرکز بر اعمال حقیقی و مشهود، دیدگاه واقع‌بینانۀ خود را پرورش دهید. این موضوع در شناخت درست و دقیق خود به‌صورت واقع‌بینانه، تأثیرگذار است.در آخر عاملی که تأثیر بسزایی بر رشد و تقویت هوش درون‌فردی‌تان خواهد گذاشت، مطالعۀ متون و کتاب‌های مختلف می‌باشد.

در آخر عاملی که تأثیر بسزایی بر رشد و تقویت هوش درون‌فردی‌تان خواهد گذاشت، مطالعۀ متون و کتاب‌های مختلف می‌باشد. افرادی که از هوش درون‌فردی بالایی برخوردارند و یا قصد رشد این هوش را دارند، با کتاب‌خوانی تمرکزی از عوامل درونی خود را رشد خواهند داد که در زندگی روزمرۀشان، کاربرد بسیار ویژه‌ای خواهد داشت.

  • کلام آخر:

اگر بخواهیم جمله‌ای مختصر در خصوص هوش درون‌فردی ارائه دهیم، باید عارض شویم که هوش درون‌فردی، به توانایی افراد در ارزیابی انواع استعداد، مهارت‌، علایق، نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف درونی آن‌ها می‌پردازد و درک عمیقی از توانایی بهره‌گیری از آن را به فرد القا خواهد کرد.

نکتۀ بسیار جالب در خصوص آن دسته از افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند آن است که آن‌ها هرچقدر هم از خود و عوامل درونی خود آگاهی داشته باشند، باز هم معتقدند که خود را کامل نمی‌شناسند و هنوز هم جا دارد که در پی شناخت خود باشند.

در آخر، همان‌طور که در مقالات دیگر و همچنین این مقاله گفته شد، مغز انسان به یک هوش منتهی نخواهد شد. انواع دیگری از هوش‌ها، در ترکیب با این هوش قادر به خلق ایده‌ای نو و متحیر کننده خواهند بود. پس از کشف انواع هوش و همچنین پرورش آن‌ها غافل نشوید.

بازگشت به لیست