بازاریابی و فروش, دیجیتال مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ چیست؟ + مزایا sms مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ چیست

اس ام اس مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که امروزه در بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. اما سوال این است که اس ام اس مارکتینگ توانسته است مسئولیت خود را به درستی انجام دهد و در صورتی که پاسخ بله است این کار را چگونه انجام داده است؟ قبل از بررسی این سوالات و این که آیا بازاریابی پیامکی توانسته است تاثیرگذار باشد یا خیر بهتر است نکات جالبی را بدانید که به شرح زیر است:

  1. بر اساس آخرین بررسی‌‌ها هر شخص روزانه به طور متوسط 85 بار گوشی موبایل خود را چک می‌کند.
  2. بر اساس تحقیقات بیشتر از 80 درصد افراد هنگامی که از خواب بیدار می شوند اولین کاری که انجام می‌دهند این است که گوشی تلفن را چک نمایند؛ پس بررسی کردن پیام‌ها می‌تواند اولین کاری باشد که پس از باز کردن گوشی انجام می‎دهند.

اکنون به نظر شما sms مارکتینگ نمی‌تواند روش جالبی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات شما باشد؟ به نظر شما آیا درصد باز شدن پیام‌های شما و توجه به آن‌ها بیشتر از 80 درصد نیست؟ احتمالا جواب این سوال بله است. پس می‌توانیم بپذیریم که اس ام اس مارکتینگ می‌تواند یکی از روش‌های تبلیغاتی مناسب باشد.

منظور از اس ام اس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پیامکی

اس ام اس مارکتینگ چیست ؟ اس ام اس مارکتینگ مخفف Short Message Service Marketing است و آن را با عنوان بازاریابی اینترنتی نیز می‌شناسند. در این روش با رضایت خود کاربر پیشنهادات، تخفیف‌ها، به‌روزرسانی‌ها و هشدارها و… برای او ارسال می‌شود. برندهای مختلف در زمینه‌های مختلف تلاش می‌کنند با استفاده از sms مارکتینگ ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار کرده و آن‌ها در سایت و اپلیکیشن نگه دارند. در حالت کلی می‌توان گفت بازاریابی پیامکی در مواردی مانند موارد زیر کاربرد دارد:

  1. افزایش آگاهی کاربران نسبت به برند
  2. تعامل با مشتریان افزایش پیدا می‌کند.
  3. موجب افزایش فروش محصولات می‌شود.

مزایای استفاده از روش بازاریابی پیامکی چیست؟

روش اس ام اس مارکتینگ دارای مزایایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امروزه استفاده از تلفن هوشمند بسیار رایج است و تقریبا بیشتر افراد جامعه به این سیستم‌های هوشمند دسترسی داشته و برای انجام کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ارسال لینک پیامکی محصولات خود برای مشتریان هدف می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. افراد از طریق لینکی که برای آن‌ها ارسال می‌کنید می‌توانند وارد سایت شما شده و از محصولات شما دیدن نمایند؛ اما نکته قابل توجه است که این دیدارها منجر به خرید محصولات از شما شده و شما را به فروشنده دائمی تبدیل می‌کند و حتی به اصول برندینگ و برندسازی شما نیز کمک میکند.
  • گزینه دیگری که جزء مزایای روش اس ام اس مارکتینگ به حساب می‌آید این است که نرخ تعامل پیامک تلفنی در مقایسه با ایمیل مارکتینگ بسیار بالاتر است. بر اساس تجربه به طور میانگین sms مارکتینگ توسط بیش از 70 درصد از مشتریان مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین اکثر پیامک‌ها قبل از این که خوانده شوند در قسمت اعلان توجه افراد را به خود جلب می‌کنند.

اگرمیخواهید بیشتر درمورد ایمیل مارکتینگ بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکات ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

sms مارکتینگ

  • مزیت دیگر استفاده از روش اس ام اس مارکتینگ این است که پیام‌ها در این روش خیلی سریع منتقل شده و معمولا خیلی سریع توسط کاربر خوانده می‌شوند. بر اساس تحقیقات بیش از 90 درصد از پیام‌های تبلیغاتی حدودا سه دقیقه بعد از دیافت آن ها خوانده می‌شوند. در نتیجه این روش برای ارائه اطلاعات گزینه بسیار خوبی است و از روش‌های تاثیرگذار در زمینه بازاریابی به شمار می‌روند.
  • از دیگر مزایای این روش این است که می‌توان کانال بازاریابی خود را با کانال‌های دیگر ادغام کرد. به این معنا که می‌توان از ادغام تبلیغات پیامکی با کانالی مانند شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل کمک گرفت. برای مثال اگر محصولی را ایمیل کنید و یا در شبکه‌های اجتماعی ارسال نمایید می‌توانید اعلان آن را از طریق پیامک برای افراد بفرستید و در نتیجه افراد با مراجعه به کانال مورد نظر، محصولات شما را می‌بینند. برای مثال فرستادن جمله «آیا ایمیل ما را دیده‌اید؟» می‌تواند احتمال باز کردن ایمیل را تا 30 درصد افزایش دهد.

محدودیت‌ های روش sms مارکتینگ

روش بازاریابی پیامکی نیز مانند روش‌های تبلیغات دیگر با محدودیت‌هایی همراه است. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. یکی از محدودیت‌های استفاده از این روش این است که پیام شما می‌تواند تنها شامل 160 کاراکتر باشد. پس اگر بخواهید پیام بلندتری ارسال نمایید لازم است هزینه بیشتری هم پرداخت کنید. از طرفی اگر پیام طولانی باشد ممکن است کاربر از آن خسته شده و آن را مطالعه نکند؛ پس برندها مجبورند پیام‌های خود را به صورت خلاصه طراحی و ارسال کنند تا هزینه خرید پنل آنها کمتر شود.
  2. دیگر محدودیت این روش تبلیغاتی نداشتن فضای کافی است. در نتیجه شما تنها می‌توانید پیام‌های خود را در قالب متن ارسال کنید و استفاده از عکس و فیلم یا حتی فایل صوتی امکان‌پذیر نیست.
  3. شما در صورتی می‌توانید برای کاربر پیام تبلیغاتی بفرستید که خود او قبول کرده باشد و در غیر این صورت امکان پذیر نیست. این در حالی است که در کشورمان شرایط فرق دارد و ممکن است بدون اجازه کاربر روزانه چندین پیامک برای او بیاید.
  4. اگر بدون اجازه کاربران برای آن‌ها پیامک بفرستید امکان دارد پیام‌های شما را اسپم کنند.
  5. اکثر افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند پیام‌ها و تماس‌های ناشناس را در لیست سیاه یا به عبارتی دیگر در لیست مسدود شده‌ها قرار می‌دهند. بنابراین امکان دارد کاربری بدون این که متوجه شده باشد شما را مسدود کرده و خودش از این مساله آگاهی نداشته باشد.

رعایت چه نکاتی در اس ام اس مارکتینگ ضروری است؟

 اس ام اس مارکتینگ

یک نوع از تبلیغات که امروزه زیاد از آن استفاده میشود تبلیغات اینترنتی است. در مقاله تبلیغات اینترنتی چیست با این روش تبلیغی آشنا شوید.

  1. برای استفاده از روش بازاریابی پیامکی لازم است حتما این کار را با رضایت مشتریان انجام دهید زیرا در غیر این صورت این روش هیچ فایده‌ای ندارد و موجب زیان نیز می‌گردد. پس در اولین قدم لازم است رضایت مشتریان و مجوز برای صدور را کسب کنید.
  2. دومین نکته‌ای که در این روش لازم است رعایت شود انتخاب زمان درست برای ارسال پیامک است. برای مثال نیمه شب یا صبح زود اصلا نمی‌تواند کاربر را از دیدن پیام‌های تبلیغاتی شما کنجکاو یا خوشحال کند. بنابراین در زمان مناسب این کار را انجام دهید تا کاربران و مشتریان خود را آزرده خاطر و فراری نکنید. در کشورهای پیشرفته برای ساعت ارسال پیامک تبلیغاتی قوانینی وضع شده و از ساعت 10 شب به بعد ارسال پیامک ممنوع است.
  3. از نکات دیگری که لازم است در این روش استفاده کنید ذکر نام شرکت در پیام ارسالی است؛ زیرا در غیر این صورت مشتریان نمی‌توانند متوجه شوند که این تبلیغات از جانب چه شرکتی است.
  4. در دیجیتال مارکتینگ کانال‌های بسیاری فعالیت می‌کنند. این کانال‌ها با هم در ارتباط هستند و برای تعامل با مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازاریابی با اسم ام اس و ایمیل نیز با هم ارتباط نزدیکی دارند و می‌توانند به عنوان گزینه‌های تبلیغاتی مکمل مورد استفاده قرار بگیرند.

تاثیرگذاری اس ام اس مارکتینگ چگونه است؟

پیامک‌های تبلیغاتی از طریق کدهای 5-6 رقمی ارسال می‌گردند و امکان اشتراک گذاری آن‌ها با یک یا چند نفر امکان‌پذیر است. در کشورهای بسیاری به فرستنده اجازه داده نمی‌شود اطلاعات را تغییر دهد در نتیجه نام فرستنده مشخص نیست و لازم است در متن پیام حتما اسم شرکت ذکر گردد.

پیامک معمولا به دو شکل کمپینی و معاملاتی ارسال می‌شود. در روش معاملاتی پیام‌ها به شکل انبوهی از یک نفر به چندین نفر دیگر ارسال می‌شود که سبب افزایش بازدید سایت نیز می گردد . از این روش معمولا برای تبلیغات فروش محصول یا اطلاعات عمومی مانند آخرین اخبار استفاده می‌شود. در حالی که پیامک‌های معاملاتی به صورت یک به یک فعالیت می‌کنند. برای مثال تاییدیه یک سفارش آنلاین از جمله این پیامک‌ها است که در زمان خاصی به یک نفر ارسال می‌شود.

کاربرد روش اس ام اس مارکتینگ

با توجه به این که شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید می‌توانید از روش پیامک تبلیغاتی استفاده کرده و از آن در جهت پیشبرد اهداف خود به کار گیرید. از جمله کاربردهای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد روش اس ام اس مارکتینگ

اگر به دنبال اسم برای شرکت جدید خود میگردید، پیشنهاد می شود مقاله ” ساخت اسم شرکت” را مطالعه نمایید.

  1. فروشگاه‌های آنلاین: فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند هم برای تاییدیه سفارش و هم برای کمپین‌های تبلیغاتی از روش پیامک تبلیغاتی استفاده کنند.
  2. شرکت‌های مسافرتی: این شرکت‌ها از طریق اس ام اس مارکتینگ اطلاعاتی مانند لغو پرواز، زمان پرواز و هشدارهای هواشناسی را به مسافران اطلاع رسانی می‌کنند.
  3. مشاغل خدماتی: این دسته از مشاغل که به قرار ملاقات احتیاج دارند مورد بعدی هستند. در این بخش لازم است با استفاده از روش پیامکی به مشتریان خود اطمینان دهید که قرار ملاقات را فراموش نکرده‌اید؛ این روش موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود.
  4. سازمان‌های بزرگی که بیش از 100 کارمند دارند: این مشاغل نیز می‌توانند از روش تبلیغاتی برای انجام کارهای خود استفاده کنند. ارتباط برقرار کردن با تمام اعضای شرکت دشوار است از طرفی فرستادن ایمیل نیز کند عمل می‌کند؛ پس بهترین روش استفاده از روش پیامکی است.

سخن آخر

اس ام اس مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد. این روش در آینده قابلیت‌های بیشتری را به نمایش خواهد گذاشت و تا کنون نیز توانسته است خدمات بسیار ارزنده‌ای به شرکت‌های مختلف ارائه دهد. اگر تا کنون از این روش استفاده نکرده‌اید می‌توانید از الان شروع کنید و نتایج بسیار سودمند این روش را در کسب و کار خود ببینید.

برخی سوالات متداول : 

منظور از اس ام اس مارکتینگ چیست؟

اس ام اس مارکتینگ مخفف Short Message Service Marketing است و آن را با عنوان بازاریابی اینترنتی نیز می‌شناسند. در این روش با رضایت خود کاربر پیشنهادات، تخفیف‌ها، به‌روزرسانی‌ها و هشدارها و... برای او ارسال می‌شود. برندهای مختلف در زمینه‌های مختلف تلاش می‌کنند با استفاده از sms مارکتینگ ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار کرده و آن‌ها در سایت و اپلیکیشن نگه دارند.

مزایای استفاده از روش بازاریابی پیامکی چیست؟

ارسال لینک پیامکی محصولات خود برای مشتریان هدف می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. افراد از طریق لینکی که برای آن‌ها ارسال می‌کنید می‌توانند وارد سایت شما شده و از محصولات شما دیدن نمایند؛ اما نکته قابل توجه است که این دیدارها منجر به خرید محصولات از شما شده و شما را به فروشنده دائمی تبدیل می‌کند و حتی به برندینگ و برندسازی شما نیز کمک میکند.

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “اس ام اس مارکتینگ چیست؟ + مزایا sms مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *