بازاریابی و فروش

بازاریابی درونگرا چیست؟ انواع ابزار Inbound marketing

بازاریابی درونگرا

بازاریابی زوشهای مختلفی دارد و یکی از مهترین این روشها بازاریابی درونگرا است. اما بازاریابی درونگرا چیست؟ بازاریابی ربایشی، درونگرا یا جاذبه‌ای به هر نوعی از انواع متعدد بازاریابی گفته می‌شود که به جای تلاش در جهت جذب مخاطب، به صورت طبیعی موجب جذب او به سمت شما می‌شود. یعنی در بازاریابی ربایشی به جای این ‌که شما به سمت مشتری بروید، اقدامات و سیاست‌هایی صورت دهید که نظر او به سمت شما جلب شود و خود مخاطب به سمت شما بیاید.

بازاریابی درونگرا یا Inbound marketing کاملا وابسته به محتوایی است که شما منتشر می‌کنید. در نتیجه بایستی توسط محتوای خود مسیری را برای مخاطب ایجاد کنید که احساس کند خودش به سمت شما آمده است و اختیار مسیر را دارد نه اینکه شما به سمت او رفته باشید و بدون در نظر گرفتن نیاز اصلی او قصد دارید خواسته‌ خود را القا کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با بازاریابی درونگرا چیست؟ و هر آنچه باید در مورد آن بدانید آشنا شوید.

بازاریابی درونگرا چیست؟

inbound marketing چیست؟ بازاریابی درونگرا یک نوع بازاریابی غیرمستقیم محسوب می‌شود که برای جذب مشتریان به وسیله تولید محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا و تعاملات مثبت و مفیدی که با نیاز و خواسته مشتریان مرتبط هستند. این نوع بازاریابی بهترین و موثرترین شیوه برای کسب و کارهای آنلاین است. در بازاریابی درونگرا شما با انتشار محتوایی مرتبط با سلیقه کاربر هدف می‌توانید ترافیکی در وب‌ سایت خود ایجاد نمایید و این ترافیک را به مرور زمان بیشتر کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. در این نوع بازاریابی شما ابتدا بایستی در رابطه با مخاطبان و کاربران هدف خود تحقیق نمایید و پس از آن کاملا سنجیده و حساب شده پیام خود را در هر مرحله از مسیر سایت خود برای مشتری ارائه دهد.

اگر نمیدانید بازاریابی چیست و چند نوع بازاریابی داریم، مقاله انواع بازار یابی را از دست ندهید.

بازاریابی ربایشی

از مرسوم‌ترین نمونه‌های این نوع بازاریابی می‌توان به پست‌های یک وبلاگ، پادکست‌ها، خبرنامه‌های پرمحتوای ایمیلی، پست در شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای کاربردی و آموزنده اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی:   اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

مزایا‌ بازاریابی درونگرا یا inbound marketing چیست؟

مزایا بازاریابی درونگرا نسبت به سایر بازاریابی‌ها سبب شده تا بیشتر کسب و کارها به سمت آن بروند. بازاریابی درونگرا همیشه در تلاش است که مشتری‌های درست و مناسبی را برای کسب و کار پیدا کند و با برقراری ارتباطی عمیق و ایجاد لذت آن‌ها را به مشتریان همیشگی تبدیل کند. اغلب روش‌های بازاریابی سنتی کارایی خود را از دست داده‌اند و مشتری‌‌‌‎‎‎های مدرن را به اندازه کافی جذب نمی‎کنند. به همین دلیل محبوبیت این نوع از بازاریابی در سال‌های گذشته هر روز آن بیشتر از دیروز شده و در تلاش است تا با ارائه راهکارهای به‌روز، ایرادات روش‌های سنتی را به سادگی رفع کند. ایده این نوع بازاریابی این است بدون این ‌که چیزی بفروشد به فروش برساند. در ادامه مزایای بازاریابی درونگرا را بررسی می کنیم:

  • جلب مخاطبان مناسب : بازاریابی درونگرا بر تولید محتوای ارزشمند تمرکز دارد که به طور طبیعی مخاطبانی که قبلاً به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند شدند را جذب می‌کند.
  • ایجاد اعتماد و اعتبار: با ارائه محتوای مفید و مرتبط، بازاریابی درونگرا به شما کمک می‌کند که برند خود را به عنوان یک برند مورد اعتماد در صنعت خود معرفی کنید که به روابط قوی‌تر با مشتریان منجر می‌شود.
  • کارایی در هزینه: نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی، بازاریابی درونگرا به دلیل وابستگی به ایجاد محتوا و کانال‌های آنلاین به جای تبلیغات پر هزینه، معمولاً کارایی بیشتری دارد.
  • نتایج بلندمدت: در حالی که کمپین‌های بازاریابی اغلب اثرات کوتاه‌ مدت دارند، استراتژی‌های بازاریابی درونگرا می‌توانند نتایج پایدار و بلندمدتی را تولید کنند زیرا محتوا به مرور زمان مخاطبان را جذب و درگیر می‌کند.
  • کیفیت بالاتر لیدها: از آنجا که بازاریابی درونگرا به افرادی می‌پردازد که به دنبال راه‌حل‌های مشکلات خود هستند، لیدهای تولید شده از طریق تلاش‌های درونگرا معمولاً کیفیت بالاتری دارند و احتمال تبدیل به مشتریان را دارند.

در حقیقت مشتری‌های شما به سبب نیاز خود محصول شما را خریداری می‌کنند. اهمیت این مسئله زمانی تعیین می‌شود که بدانید در دنیای امروزه دیگر آدم‌ها دنبال خرید یک محصول نیستند، بلکه هدف ما از خرید هر محصولی، کسب یک تجربه تازه است. در این روش از بازاریابی فقط اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و این کار موجب رشد برند و شناخته شدن کسب و کار به عنوان رهبری متفکر در ذهن مخاطبان می‌شود. معمولا این نوع بازاریابی مناسب مصرف‌کننده است ولی در دیگر انواع بازاریابی عمدتا به علاقه یا اجازه مخاطب هدف توجه خاصی نمی‌شود. به همین سبب از این نوع بازاریابی با عنوان permission marketing یا بازاریابی اجازه‌ای نیز یاد می‌شود.

برای آشنایی با پادکست پیشنهاد میکنیم مقاله  پادکست چیست  را مطالعه نمایید.

مراحل بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا دارای 4 مرحله اختصاصی است که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • جذب

اولین مرحله برای معرفی محصول کسب و کار جذب ترافیک به سایت و افزایش ترافیک سایت است. معمولا شما در ابتدای شروع کسب و کار افراد خاصی را به عنوان هدف خود انتخاب کرده‌ و قصد ندارید تمام آدم‌ها به سایت شما مراجعه نمایند. بنابراین می خواهید افرادی را جذب کنید که بیشترین احتمال تبدیل به لید یا سرنخ و سرانجام مشتریان خوشحال و راضی را دارند و با کار یا محصول شما مرتبطند. روش‌های جذب بازدیدکننده در این بازاریابی، تولید محتوای مرتبط با گروه هدف و منتشر کردن آن در زمان درست است.

  • تبدیل بازدید کننده به سرنخ فروش یا lead

پس از جذب بازدیدکننده به وب ‌سایت، سعی کنید با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید. این ارتباط می‌تواند با قرار دادن گفتگو در کنار وب‌سایت یا طراحی لندینگ پیج‌های مختلف و متعدد و یا حتی قرار دادن فرم‌هایی در صفحه اصلی سایت اتفاق بیفتد تا قادر باشید زمانی که می خواهید در هر صورتی با بازدیدکننده ارتباط بگیرید. بهتر است متوجه دغدغه‌ها و سوالات مخاطبین شوید. این بینش به شما هم در طراحی محصول و هم در نشر محتوای بهتر کمک خواهد کرد. بنابراین نرخ تبدیل به مشتری که قدم بعدی است، را افزایش می‌دهد.

  • نهایی کردن

تا این مرحله شما تعدادی سرنخ فرو یا lead را یافته‌اید، اطلاعات مهمی که قادر هستید از آن‌ها استفاده نمایید و آن افراد را برای خرید آماده کنید. استفاده از ایمیل مارکتینگ در این مرحله توصیه می‌شود. به عنوان مثال میتوانید آن دسته از افرادی را که ایمیل شما را باز می‌کنند و مطالعه می‌کنند را پیدا نمایید و با آن‌ها ارتباط بیشتری داشته باشید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نمایید. یکی از سرویس‌هایی که در ایمیل مارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند litmus است. علاوه‌بر این ابزار دیگری برای بالا بردن نرخ تبدیل وب ‌سایت وجود دارد که  work flow نام دارد.

از دیگر نکات مهم رتبه‌بندی leadها است. با گذر زمان و بزرگ شدن بیزنس شما تعداد مخاطبین و در نتیجه سرنخ‌های فروشی که برای خرید آماده‌اند را شناسایی می کنید.

برای آشنایی با بهترین روش بازاریابی مقاله بهترین استراتژی بازاریابی  را مطالعه نمایید.

 بازاریابی درونگرا چیست

مطالب پیشنهادی:   بازاریاب کیست؟ | بررسی میانگین درآمد ماهیانه بازاریابی
  • جلب رضایت و خوشحالی مشتری

از مهم‌ترین مراحل بازاریابی می‌توان به جلب رضایت مشتری اشاره کرد. در این مرحله موضوع توجه به مشتری و خدمات پس از فروش مطرح می‌‍شود. ایجاد یک تجربه مثبت از خرید در ذهن مشتری یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود. در این صورت تبلیغات توسط مشتریان انجام می‌گیرد و شما را نیز به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند. بنابراین به فیدبک‌هایی که از سمت مشتری دریافت می‌کنید، بسیار توجه نمایید. چرا که مشتریان افرادی هستند که به جای مراجعه به رقیب فرصت برطرف‎ کردن معایب احتمالی کار شما را به شما داده‌اند؛ پس بایستی برای نظرات مشتریان ارزش قائل شوید.

از استراتژی محتوای هوشمند استفاده نمایید؛ نباید مشتریان ثابت و وفادار شما زمانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند با فرم‌های تکراری و یا CTA هایی که به مشتریان تازه‌ وارد نشان می‌دهید روبه‌رو شوند. در صورتی که سایت خود را در حوزه پویا طراحی کنید، تجربه کاربری بی‌نظیری برای مخاطبین خود ایجاد کرده‌اید. طبق تفاوت‌های مخاطبین و مشتریان ثابت خود، از CTAها و آفرهای مناسب استفاده نمایید.

انواع ابزار بازاریابی درونگرا

هیچ گونه ابزاری وجود ندارد به تنهایی برای Inbound marketing کار کند، در واقع بازاریابی درونگرا و یا بازاریابی برونگرا نتیجه ابزارها و تکنیک‌های متعددی است که در کنار هم باعث حصول نتیجه مورد نظر می‌شوند. بازاریابی اینباند مارکتینگ را نمی‌توان به بخش‌های جداگانه تقسیم کرد، هر بخش از آن حاوی قدرت مستقل است. بدون وجود رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها افراد جدید و علاقه‌مند را پیدا نمی‌کنید. حتی ممکن است با وجود سئو محتوا اگر رسانه‌های اجتماعی برنامه‌ای برای جذب مخاطب نداشته باشند بازاریابی تاثیری نداشته باشد. اغلب موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی درونگرا دارای تمام یا بخشی از عناصر زیر هستند:

inbound marketing چیست

  • سئو (SEO)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نوع بازاریابی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. با استفاده از تجزیه و تحلیل کلمات پرکاربرد، طراحی سایت متناسب با سئو و دیگر روش‌های بهینه‌سازی قادر هستید نام شرکت و محصولات خود را در بالاترین نتیاج جست‌وجو برای مخاطبین علاقه‌مند به نمایش بگذارید تا آن‌ها را جذب وب ‌سایت شما کند.

  • وبلاگ نویسی

افراد هنوز تصور می‌کنند یکی از رایج‌ترین ابزارهای بازاریابی ورودی وبلاگ نویسی است و می‌تواند نقش کلیدی در هدایت ترافیک به وب‌سایت شما داشته باشند. از بزرگترین اشتباهات کسب و کارها می‌توان به کنار گذاشتن وبلاگ‌نویسی اشاره کرد. در حالی که هنوز وبلاگ‌نویسی یکی از پربازدیدترین محتوای اینترنت محسوب می‌شود.

  • رسانه ‌های اجتماعی

با وجودی که درصد بالایی از مخاطبین بزرگ‌سال در فضای آنلاین در انواع رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، واتساپ و دیگر موارد استفاده می‌کنند، نمی‎توان از رسانه‌های اجتماعی در این نوع بازاریابی چشم‌پوشی کرد. انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی به خاطر جذابیت‎هایی که در برقراری ارتباط بین مخاطبان دارند از قوی‌ترین ابزارهای بازاریابی درونگرا محسوب می‌شوند.

مزایا بازاریابی درونگرا

  • رویدادهای آنلاین و وبینارها

از دیگر ابزارهای Inbound marketing می‌توان به رویدادهای زنده و وبینارها اشاره کرد که این امکان را به شما می‌دهند که مخاطبین بیشتری را جذب کنید. توصیه می‌شود در این روش هم بایستی همان رویکرد غیرمستقیم را دنبال کنید.

ابزارها و شیوه‌هایی دیگری نیز وجود دارد که به شما می‌تواند کمک کند تا بازاریابی درون‌گرا اجرا شود. مانند فیلم‌ها، روزنامه‌ها و مجلات، کتاب‌ها و خبرنامه ‎های الکترونیکی، سخنرانی و هر فرصتی برای اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند.

مطالب پیشنهادی:   موبایل مارکتینگ چیست؟ + معایب و مزایا بازاریابی موبایل

تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی محتوایی

Inbound marketing و بازاریابی محتوا هر دو نیازمند به تولید محتوا، انتشار و پخش مناسب و سرانجام اثربخشی آن بر مخاطبین هستند. با این حال نمی‌توان این دو نوع بازاریابی را هم‌ معنی دانست. بازاریابی محتوایی به نوعی زیر مجموعه Inbound marketing به شمار می‌رود. چرا که بازاریابی درونگرا فقط از محتوا برای کمک به مشتریان استفاده نمی‌کنند. بلکه مجموعه‌ای از کارها هستند که Inbound marketing را شکل می‌دهند.

سوالات متداول : 

بازاریابی درونگرا چیست؟

یک نوع بازاریابی غیرمستقیم محسوب می‌شود که برای جذب مشتریان به وسیله تولید محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا و تعاملات مثبت و مفیدی که با نیاز و خواسته مشتریان مرتبط هستند. این نوع بازاریابی بهترین و موثرترین شیوه برای کسب و کارهای آنلاین است.

مراحل بازاریابی درونگرا کدامند؟

جذب/ تبدیل بازدید کننده به سرنخ فروش یا لید/ نهایی کردن/ جلب رضایت و خوشحالی مشتری

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “بازاریابی درونگرا چیست؟ انواع ابزار Inbound marketing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *