بهبود فردی

20 مورد از سوالات رایج در مصاحبه شغلی + بهترین سوالات مصاحبه کاری

سوالات مصاحبه شغلی

در مصاحبه شغلی چه سؤالاتی از کارجو بپرسیم؟

آیا وقت آن رسیده که جای خالی تیم خود را با فردی مناسب پر کنید؟ پیدا کردن فردی که تمام توانمندی‌ها و تجربه‌های لازم برای انجام کار داشته باشد، فشار زیادی روی شما آورده؟ جای نگرانی نیست؛ مهم‌ترین سؤالات مصاحبه استخدامی (بهترین سوالات برای مصاحبه) و هدف از پرسیدن این سؤالات را در ادامه ببینید و در جلسات خود از آن‌ها استفاده کنید.

الان حتماً به این فکر می‌کنید که «سؤالات مصاحبه استخدامی چه ویژگی‌هایی دارند؟». در ادامه قصد داریم تا شما را با 20 مورد از سؤالات رایج در مصاحبه شغلی (سوالات رایج در مصاحبه) برای جذب بهترین کارجو، آشنا کنیم.

سوالات مصاحبه استخدامی

20 مورد از بهترین سوالات رایج مصاحبه شغلی

جذب نیروی توانمند و مناسب برای یک موقعیت شغلی، کار آسانی نیست. سوالات رایج در مصاحبه شغلی باید بسیار هوشمندانه طراحی شوند؛ به این ترتیب در زمان کوتاه مصاحبه شغلی با هر فرد، بیشترین اطلاعات را از توانایی‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی او به دست می‌آورید. خیلی اوقات این سؤال پیش می‌آید که «آیا تنها با تکیه بر یک مصاحبه چند دقیقه‌ای، می‌شود فرد مناسب را انتخاب کرد؟». اگر شما هم می پرسید در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟ (در مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم) با ما در ادامه همراه باشید.

1. از کمپانی ما چه اطلاعاتی دارید و چرا می‌ خواهید با ما کار کنید؟
شاید فکر کنید با دسترسی بالای مردم به اینترنت، همه‌ی کارجویان مشق شب خود را انجام داده و در مورد کمپانی شما اطلاعات کاملی دارند؛ اما این‌طور نیست. خیلی از کارجویان اصلاً نمی‌دانند کمپانی شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. این سؤال را بپرسید تا متوجه شوید چه افرادی واقعاً علاقه‌مند به کار کردن در تیم شما هستند.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 بوم مدل کسب و کار چیست + نمونه بوم مدل کسب‌ و کار

2. چه توانایی‌ ها و مهارت‌‌ هایی دارید که شما را مناسب این شغل کرده است؟
بعضی از کارجوها برای هر فرصت شغلی در دسترسی اقدام می‌کنند و به تطابق توانایی خود با نیازهای شغل مورد توجه نمی‌کنند. سؤالات مصاحبه شغلی باید به نحوی باشند که افراد را به چالش بکشند. کارجو ابتدا باید مطمئن شود که می‌تواند وظایف خود در تیم جدید را انجام دهد، بعد در جلسه مصاحبه حاضر شود.

اگر میخواهید درمورد پیشرفت شغلیبیشتر بدانیدبه شما پیشنهاد می کنیم مقاله مسیر پیشرفت شغلی را مطالعه کنید.

3. اولین اقدام کاری شما پس از گرفتن این شغل چیست؟
این سؤال را در تکمیل سؤال بالا بپرسید تا مطمئن شوید کارجو با وظایف خود در مجموعه شما آشنایی دارد.

4. می‌ توانی کمی درمورد شغل فعلی خودت برایم بگویی؟
در بین سوالات رایج در مصاحبه شغلی، این سؤال بسیار هوشمندانه است؛ زیرا می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد توانایی‌ ارتباطات کارجو به شما بدهد. این سؤال شما را با بخشی از ویژگی‌های شخصی فرد آشنا می‌کند و اطلاعاتی فراتر از رزومه او در اختیارتان قرار می‌دهد.

5. کمپانی فعلی شما چه کارهایی می‌ تواند انجام دهد تا به موفقیت‌ های بیشتری برسد؟
این سؤال می‌تواند این درک را به شما بدهد که آیا کارجویان تصویر کلانی از کمپانی خود را می‌بینند یا خیر. همچنین در بین پاسخ این سؤال، می‌توانید دلیل اصلی قطع همکاری کارجو با تیم قبلی او را پیدا کنید.

پیشنهاد می شود  “انتخاب شغل” را مطالعه کنید.

6. آیا می‌ توانی در مورد زمانی که با رئیس یا با یکی از همکاران خودت دچار اختلافاتی شدی و نحوه مدیریت آن شرایط را برایم شرح دهی؟
اگر شما هم می پرسید در مصاحبه شغلی چه سوالاتی پرسیده میشود درادامه با ما همراه باشید. این یکی از مهم‌ترین سؤالات استخدامی است؛ زیرا می‌توانید گوشه‌ای از توانایی‌های کارجویان در حل اختلافات درون‌سازمانی را متوجه شوید. لول صدا و نحوه بیان کلمات در زمانی که کارجو درباره افراد دیگر صحبت می‌کند چگونه است؟ آیا توانسته‌اند اختلاف خود را به شیوه درستی مدیریت کنند؟ آیا به نقطه‌نظرات مشترکی رسیده‌اند؟ داشتن هوش هیجانی تقریباً برای موفقیت در هر شغلی لازم است.

تمام سؤالات مهم استخدام را در ابتدای مصاحبه مطرح نکنید. سؤالات مهم خود را در بین سؤالات معمولی مطرح کنید تا از عکس‌العمل‌ها، شیوه پاسخ دادن و لحن کارجو، اطلاعات خوبی کسب کنید.

7. در اوقات فراغت چه کارهایی انجام می‌ دهید؟
این سؤال می‌تواند کمی از استرس مصاحبه‌شونده کم کند و شما را با خصوصیات فردی و علایق شخصی او آشنا کند.

8. زمانی که در تیم حضور دارید بهتر کار می‌ کنید یا در تنهایی؟
موقعیت شغلی خالی شما ممکن است نیاز به انجام فعالیت‌های گروهی، انفرادی یا ترکیبی از این دو نیاز داشته باشد. طرح این سؤال در بین سوالات رایج در مصاحبه شغلی، به شما نشان می‌دهد که کارجو برای موقعیت شغلی موجود، مناسب است یا خیر. بعضی افراد از تنها کار کردن لذت می‌برند و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های گروهی ندارند.

9. چرا قصد ترک کردن شغل فعلی خود دارید؟
آیا شغل شما همراه با شرایط و فاکتورهای خاصی (مدیریت، کمبود امکانات، حقوق پایین، نیروی کار غیرحرفه‌ای، موقعیت مکانی بد و…) است که شما را ناراحت و مجبور به ترک آن کرده است؟ طرح این سؤال در بین سؤالات مصاحبه استخدامی، کمک می‌کند تا با نیازهای کارجویان آشنا شوید. البته حواستان باشد که کارجویان توقعات غیرمنطقی نداشته باشند!

10. همکاران فعلی شما، چه نظری درمورد شما دارند و چگونه توصیف‌ تان می‌ کنند؟
سؤالات مصاحبه شغلی باید اطلاعاتی در مورد شخصیت کارجویان و توانایی‌شان در انجام کار به شما بدهد. این سؤال کمک می‌کند تا با توانایی‌های اصلی کارجویان آشنا شوید. مقایسه قابلیت‌های کارجویان با افرادی که الان برای شما کار می‌کنند، نشان می‌دهد که آیا فرد مناسبی را استخدام می‌کنید یا نه.

مطالب پیشنهادی:   18 تکنیک موفقیت در کسب و کار 2024 + معرفی بهترین روش

11. رئیس فعلی‌ تان چگونه شما را توصیف می‌ کند؟
طرح این سؤال، در ابتدا میزان صمیمیت و کیفیت رابطه کارجویان با مدیران خود را نشان می‌دهد. قابل اطمینان؟ حرفه‌ای؟ وقت‌شناس؟ پر تلاش؟ جواب کارجو در این زمینه را حتماً به حافظه بسپارید. لیستی از همکاران و رئیس قبلی کارجو تهیه کنید؛ سپس با آن‌ها تماس بگیرید و صحت پاسخ‌های او را تأیید کنید.

12. محیط ایدئال کاری خود را چگونه در سه کلمه بیان می‌ کنید؟
سؤالات مصاحبه استخدامی باید مشخص کند که موقعیت شغلی شما مناسب کارجو است یا خیر؛ همچنین این سؤال، مستقیم سر اصل مطلب می‌رود و طول مصاحبه را کوتاه می‌کند.

13. فکر می‌ کنید در 5 سال آینده در چه جایگاهی قرار داشته باشید؟
جذب فردی که آرزوهای شغلی و انگیزه‌های حرفه‌ای دارد، بسیار ارزشمند است. همیشه به دنبال افرادی باشید که از حضور در محل کار و انجام شغل خود لذت ببرد و اهداف کاری درخشانی داشته باشد. سؤالات مصاحبه شغلی باید این ویژگی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از کارجو بیرون بکشد. شما به عنوان کارفرما باید مطمئن شوید که جای خالی موجود در تیم، کارجو را اهدافش می‌رساند.

14. به کدام دستاورد کاری خود افتخار می‌ کنید؟
جواب این سؤال به شما کمک می‌کند تا با بهترین ورژنی که کارجو تا به امروز داشته آشنا شوید. معمولاً افراد در جلسه مصاحبه، بهترین دستاوردهای خود را برای گرفتن شغل مورد نظرشان رو می‌کنند.

سوالات رایج مصاحبه های شغلی

15. شما کارهایی که باید سریعاً انجام شوند را چگونه مدیریت می‌ کنید؟
آیا مجموعه شما دائماً در حال انجام کارهایی است که باید در زمان کوتاه و با دقت بالا انجام شوند؟ دراین‌صورت باید فردی را استخدام کنید که بتواند تحت فشار، کار خود را مثل وضعیت عادی انجام دهد و کیفیت انجام کارش تغییری نکند. این سؤال حداقل شما را با نظر کارجویان در این زمینه آشنا می‌کند و متقابلاً شرایط انجام کارها در تیم شما را به کارجو یادآور می‌شود. می‌توانید در مورد تجربه کارجو از موقعیتی که یک ددلاین را از دست داده و نحوه مدیریت او در این وضعیت را نیز بپرسید.

16. در آخرین موقعیت شغلی‌ تان، آیا چالش به‌خصوصی وجود داشته که با موفقیت از آن عبور کرده باشید؟
سؤالات مصاحبه شغلی باید در زمینه‌های مطرح شوند که شما را با شیوه تفکر و قدرت آنالیز کارجو در شرایط سخت آشنا کند. کاملاً به جواب‌هایی که می‌شنوید توجه کنید تا با ویژگی‌های کارجو در شرایط چالش‌برانگیز آشنا شوید.

17. جذاب‌ ترین پست و وظیفه‌ ای که در شغل‌ های قبلی داشتید، چیست؟
جواب این سؤال به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که درخواست‌کننده از جایگاهی که برایش در نظر گرفته‌اید خوشحال می‌شود یا نه. سوالات رایج در مصاحبه شغلی باید طوری طرح شوند که کارفرما تشخیص دهید کارجو از جایگاه خود در تیم راضی خواهد بود یا نه.

بدون هدف وارد جلسه مصاحبه نشوید؛ حتماً مسیر صحبت‌ها و روند سؤالات مصاحبه شغلی که قرار است بپرسید را از قبل مشخص کنید. بعضی افراد فکر می‌کنند که آمادگی برای حضور در جلسه مصاحبه شغلی، فقط درمورد کارجو صدق می‌کند. این باور کاملاً اشتباه است؛ کارفرما باید با پرسیدن سؤالات دقیق و حساب‌شده، اطلاعات مفیدی از متقاضی کسب کند و بر اساس مقایسه این اطلاعات، فرد مناسب را استخدام کند.

مطالب پیشنهادی:   رهبری کسب و کار چیست؟ + 10 ویژگی رهبر کسب‌ و کار

18. کدام ویژگی این شغل، شما را برای رسیدن به آن هیجان‌ زده می‌ کند؟
مهارت یک ویژگی اکتسابی است و می‌توان آن را به افراد آموزش داد؛ اما اشتیاق را نمی‌توان. مطمئن شوید که کارجویان، علاقه و اشتیاق کافی برای موقعیت مورد نظر را داشته باشند.

19. چه خصوصیتی در مورد شما هست که در رزومه کاری به آن هیچ اشاره‌ ای نشده است؟
بهترین شیوه این است که سوالات رایج در مصاحبه شغلی را با یک سؤال باز به پایان برسانید. این پرسش احساس خوبی به کارجو می‌دهد و ممکن است در جواب، اطلاعات ارزشمندی را به شما بگوید.

20. آیا سؤالی از من دارید؟
معمولاً این سؤال کلاسیک، خاتمه دهنده گفت‌و‌گو در مصاحبه کاری است. در مصاحبه‌های طولانی، معمولاً کارجو بیشتر سؤالات خود را در حین صحبت می‌پرسد.

مهمترین سوالات استخدامی

با دقت به تمام جواب‌های کارجو گوش دهید. اطلاعات ارزشمند گاهاً همان موقعی از زبان او بیرون می‌آیند که انتظار آن را ندارید.

اگر سوالات رایج در مصاحبه شغلی، درست طرح شده باشند و در اختیار فردی حرفه‌ای قرار بگیرند، می‌توانند عیار کارجو را در همان چند ده دقیقه جلسه مصاحبه بسنجند. نکات مهمی که در جلسه مصاحبه از زبان کارجو بیرون می‌آیند را در یک برگه یادداشت کنید تا در صورت لزوم به آن‌ها مراجعه کنید.

آیا سؤال دیگری به ذهن شما می‌رسد که بتوان آن را در این لیست سؤالات رایج مصاحبه شغلی قرار داد؟ سؤالاتی که توانایی‌های شغلی و فردی متقاضیان یک شغل را با آن سنجید؟

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “20 مورد از سوالات رایج در مصاحبه شغلی + بهترین سوالات مصاحبه کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *