بازاریابی و فروش

بازاریابی چیست؟ معرفی 8 نوع بازاریابی و تکنیک آن

انواع بازاریابی

همان‌ طور که می‌دانید، لازمه داشتن یک کسب و کار خوب، این است که در ارتباط با انواع بازاریابی، اطلاعات مفیدی را کسب کنید. امروزه، بازاریابی یا مارکتینگ، به نوعی با زندگی انسان آمیخته شده است. می‌توان گفت که در گذشته، خیلی به بازاریابی اهمیت داده نمی‌شد، دلیل آن نیز کم بودن رقبا و کوچک بودن بازار صنایع بود. اما امروزه به دلیل افزایش تولید در بخش‌های مختلف کالاها و سایر موارد، نیاز به علمی دارید تا بتوانید انواع بازاریابی را به بهترین شکل آموزش ببینید تا بتوانید رقبا را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و به کسب و کار ایدئال خود برسید.

بازاریابی چیست؟

همه شما می‌دانید که برای تعریف بازاریابی Marketing چیست؟ می‌توان گفت که یک اصل جدایی‌ناپذیر در رونق‌ هر کسب و کار و هدفی است. به همین دلیل، با استفاده از یک ترفند، مشتری یا مخاطب را باید جذب کالای خود کنید و احساس نیاز را در مشتری یا مخاطب خود ایجاد کنید. بازاریابی معمولاً تعاریف زیادی دارد و می‌توان گفت که هر کس که در زمینه مارکتینگ حرفی برای گفتن داشته باشد، از دید خود به این ماجرا نگاه کرده است و توضیحاتی را در این‌ باره بیان کرده است.

  • دیدگاه سلی فالکو:
    امروزه، در واقع بازاریابی تمرکز بر مشتری نهایی برای خرید محصول را دارد، که این امر توسط شبکه‌های اجتماعی گوناگون در حال تحقق یافتن است. همچنین او در تعریف بازاریابی بیان کرده است که، هدف مارکتینگ شناخت محصول نهایی برای مشتری است.
  • دیدگاه رنه بلادگت ( Renee Blodgett ):
    در واقع تعریف مارکتینگ به این مبحث اشاره دارد که بازاریابی یک کانال دوسویه میان مشتری و محصول است که در همین راستا نیز باید اطلاعات مربوط به محصول به مخاطبان انتقال یابد. درواقع بازاریابی به علایق، هیجانات و نیازات مشتری بسیار توجه می‌کند. بر همین اساس نیز، بازاریابی امری زمان‌بر است تا مشتری بتواند به محصول شما اعتماد کند و تبدیل به هوادار شما شود. در واقع طی شدن مسیر مشتری به هوادار، مهم‌ترین گامی است که باید در سؤال بازاریابی چیست؟ به آن توجه شود.
  • دیدگاه لیزا بایر ( Lisa Buyer ):
    برای تعریف بازاریابی، می‌توان گفت که شما باید بتوانید پیامی را طراحی کنید تا آن را به فرد مناسب برسانید. اگر بخواهیم این مقوله را بازتر کنیم، باید بگوییم که این طراحی پیام و اطلاعات محصول، می‌تواند خیلی ساده یا خیلی پر سر و صدا مانند تبلیغات در رادیو و تلویزیون یا بیلبوردهای شهر باشد، اما هرچه ایده شما به سمت سادگی در بازاریابی و تبلیغ محصول پیش برود، تعریف بهتری از بازاریابی را داشته‌اید.
  • دیدگاه توبی بلومبرگ ( Toby Bloomberg ):
    او بیان کرد که دکتر کاتلر می‌گوید، تعریف بازاریابی دیدگاه متفاوتی دارد. این دیدگاه بیان می‌کند که شما نباید تنها به معرفی محصول برای مخاطب بپردازید، زیرا ممکن است مخاطب شما اصلا علاقه‌ای به محصول شما پیدا نکند. در همین راستا، شما باید در هر بستری که هستید، با توجه به علایق مشتریان، کالای خود را تبلیغ کنید. به‌عنوان مثال بازاریابی، می‌توان گفت که در شبکه‌ی اجتماعی مانند توییتر، نیازها کاملاً متفاوت از یک سایت بازی آنلاین است و باید تقسیم‌بندی در نوع بازاریابی به بهترین شکل صورت گیرد.

انواع بازار یابی

در واقع، اگر بخواهید در ارتباط با انواع مارکتینگ چیست مطالبی را بدانید، بهتر است این نکته را بدانید که هدف انواع مارکتینگ، تنها تحریک مخاطب برای خرید محصول شما است و این کار توسط روش‌های مختلف صورت می‌گیرد تا بتوان به رقیبی دست نیافتنی در میان بقیه برندها، رسید و به موفقیت دست پیدا کرد.

 

آیا با شغل ویزیتوری آشنایی دارید؟ در مقاله وظایف ویزیتور می‌توانید اطلاعات زیادی کسب کنید.

انواع بازاریابی

  • بازاریابی چریکی ( Guerilla Marketing )

بازاریابی چریکی چیست ؟ این بازاریابی یکی از انواع بازاریابی است که به هوش و استعداد بالایی نیاز دارد. زیرا نیازمند یک طراحی بسیار خلاقانه برای جذب مشتری است. در واقع بازاریابی چریکی، به نوعی است که شما با حداقل صرف هزینه برای تبلیغات، بیشترین جذب مخاطب یا مشتری را خواهید داشت. در واقع در این روش، باید سعی شود که تأثیر زیادی را با استفاده از یک شوک بر روی مشتری داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی آن را مشتری دائمی خود بدانید.

بگذارید تا با یک مثال این نوع بازاریابی هیجانی را بهتر توضیح دهیم. معمولاً اگر یک مقاله در مورد انواع بازار یابی با مثال مطالعه کرده باشید، حتماً به این مثال برخورده‌اید. در رومانیا، سرقت گوشی بسیار مشهور است و بهترین جیب‌برها را می‌توان در این کشور پیدا کرد. از همین رو افراد می‌توانند تا با بیمه کردن گوشی‌های خود در مقابل سرقت، تا حد امکان ضررهای مالی را جبران کنند.

از همین رو، شرکت‌های بیمه زیادی راه‌اندازی شد اما افراد معمولاً از انجام این کار امتناع می‌کردند. شرکت بیمه وودافون با استفاده از بازاریابی چریکی، جیب‌برهایی را استخدام کرد تا در کیف و جیب افراد، تبلیغات این شرکت بیمه را داشته باشند و به افراد گفتند که ما می‌توانستیم گوشی شما را به سرقت ببریم اما بیمه وودافون، شما را حفاظت خواهد کرد. همین ایده خلاقانه موجب شد تا افراد زیادی به سمت این بیمه جذب شوند.

  • بازاریابی ابری ( Cloud Marketing )

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع بازاریابی که امروزه بسیار نیز پرکاربرد و کم هزینه است، بازاریابی ابری یا کلود مارکتینگ است. در واقع، با کمک شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار مانند توییتر یا وبلاگ‌های فروش آنلاین، بستری فراهم می‌شود تا بازاریابی برای مشتری به‌صورت فردی صورت گیرد. برای اینکه بتوانید رابطه خوبی میان مشتری و کالای خود جذب کنید، می‌توانید با تبلیغ بر روی سایت‌های پرطرفدار، کار خود را برای بازاریابی راحت کنید. همچنین شرکت‌ها به راحتی می‌توانند تا برای بازاریابی ابری، پیامک‌های تبلیغاتی را برای افراد زیادی به‌صورت یکپارچه ارسال نمایند.

  • بازاریابی حمایتی یا سببی

این نوع بازاریابی نیز به‌گونه‌ای است که با تحریک احساسات مخاطب یا مشتری، موجب افزایش فروش شرکت و از جانب دیگر کمک یا حمایت از فرد یا موسسه‌ای صورت می‌گیرد. در واقع در بازاریابی حمایتی، مزایای اجتماعی شامل حال برند و مشتری خواهد شد و در نتیجه موجب خلق یک ارزش اجتماعی می‌شود. معمولا اگر مقاله در مورد انواع مارکتینگ را مطالعه کرده باشید، مثال‌های گوناگونی از بازاریابی حمایتی را مشاهده خواهید .به‌طور مثال می‌توان به ایجاد کمپین “درپوش‌ها را نگه‌دارید” که توسط یک شرکت بزرگ لبنیاتی شکل گرفت اشاره کرد. در واقع منظور، نگه‌داری درپوش‌های ماست بود که به رنگ صورتی درآمده است.

مشتری‌ها با خرید این‌گونه ماست‌ها و نگه‌داری درب‌های آن و در نتیجه تحویل آن به کارخانه، یک جنبش خیرخواهانه در جهت کمک به بیماران سرطان پستان راه‌اندازی کردند. اگر بیشتر دقت کنید، متوجه خواهید شد که در این حالت، فروش شرکت به‌صورت خیره‌کننده‌ای بالا خواهد رفت. شناخت انواع بازاریابی، دید درستی به شما در زمینه مارکتینگ خواهد داد و موجب موفقیت شما در کسب و کار خواهد شد.

  • بازاریابی پیامکی

همانطور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، با استفاده از ارسال پیامک توسط شرکت‌ها به مخاطبان به‌صورت نامحدود و ایجاد قرارداد با مخابرات، شما می‌توانید تا از محصول خود تبلیغ کنید و به عبارتی مارکتینگ انجام دهید. در انواع بازاریابی، نوع پیامکی در ایران خیلی کاربردی نیست. دلیل آن نیز این است که شرکت‌ها معمولاً خلاقیت در ارسال آن‌ها به خرج نمی‌دهند و به همین دلیل موجب شده است تا ارتباط مشتری با شرکت به حداقل برسد.

نکات مهم در بازاریابی پیامکی

  • زمان ارسال پیامک:
    توجه کنید که زمان ارسال پیامک برای بازاریابی بسیار مهم است و اصلاً نباید این نکته را فراموش کنید. به‌طور مثال زمانی که ترافیک کاری وجود ندارد، بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی به‌شمار می‌آید.
  • نوع مخاطب:
    حتماً با استفاده از دریافت اطلاعات از مخاطبان خود، توجه کنید که به‌صورت گسترده اقدام به ارسال پیامک نکنید و به‌طور مثال، میزان تحصیلات، محل سکونت و سن آن‌ها را در بازاریابی خود دخیل کنید و سپس این کار را انجام دهید تا موجب کاهش هزینه و افزایش بازدهی شوید.
  • تعداد کلمات پیامک:
    خیلی مهم است که به تعداد کلمات و نحوه بیان مطلب مسلط باشید. در این‌صورت به راحتی خواهید توانست تا ارتباط مشتری با کالای خود را داشته باشید. همچنین حتماً سعی کنید تا تعداد کلمات هر پیامک را کمتر از 160 کاراکتر انتخاب کنید.

 

اگر به دنبال پیدا کردن اسم مناسب برای کسب و کار خود هستید مقاله نرم افزار ساخت اسم شرکت به شما کمک خواهد کرد.

انواع بازاریابی چیست

اگر میخواهید با بازاریابی خیابانی که یکی از انواع بازاریابی است آشنا شوید، مقاله بازاریابی خیابانی چیست را از دست ندهید.

  • بازاریابی خیابانی ( Street Marketing )

در این نوع بازاریابی، معمولاً در خیابان به دنبال جذب مشتری برای فرآیند بازاریابی هستند. به‌طور مثال می‌توان گفت که اپلیکیشن‌های تپسی و اسنپ از بازاریابی خیابانی استفاده می‌کنند و در این زمینه نیز تا حدودی موفق بوده‌اند.

  • بازاریابی مشارکتی ( Cooperative Marketing )

یکی دیگر از انواع بازار یابی‌ها، مارکتینگ مشارکتی است. همان‌طور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، هدف جلب اعتماد مشتری با مشارکت چند برند معروف بر روی بازاریابی یک کالا به شمار می‌روند. در این نوع مارکتینگ، معمولاً برای اینکه بتوانند یک محصول استراتژیک را به فروش حداکثری برسانند، در بازاریابی با یکدیگر مشارکت خواهند کرد.

  • بازاریابی با استفاده از نمونه رایگان ( Free Sample Marketing)

همان‌طور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، هدف اصلی، تست رایگان محصول برای ایجاد ارتباط بین مشتری و کالا است. معمولاً این نوع بازاریابی در صنایع مواد غذایی اتفاق می‌افتد. به‌طور مثال: اگر به نمایشگاه‌ها مواد غذایی تشریف برده باشید، معمولاً غرفه‌ها برای بازاریابی محصول خود از روش تست رایگان استفاده می‌کنند که معمولاً تاثیرگذار نیز است.

  • بازاریابی بین‌المللی ( International Marketing )

یکی دیگر از انواع بازاریابی که یک پله بالاتر از سایر بازاریابی‌ها به حساب می‌آید، مارکتینگ بین‌المللی است. در این نوع بازاریابی، شما علاوه بر خلاقیت، داشتن کیفیت بالای محصول یا کالا، باید دارای یک کالای به اصطلاح استراتژیک هم باشید تا بتوانید به راحتی مشتریان خود را جذب کنید. اگر محصول شما چنین شرایطی نداشته باشد، معمولاً این نوع بازاریابی جوابگوی شما نخواهد بود. به‌طور مثال، اگر شما شرکتی دارید که شمش آهن، سرب یا نقره دارید، به‌راحتی می‌توانید از این نوع بازاریابی استفاده کنید.

تعریف بازاریابی Marketing چیست ؟

با یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی و ویژگیها و اصول آن در مقاله بازاریابی نسل چهارم چیست آشنا شوید.

8 تکنیک برتر بازاریابی

  • تبلیغات متفاوت نسبت به رقبا

توجه کنید که رقبای شما نیز در بحث بازاریابی فعالیتی را خواهند داشت و در این‌جا، متفاوت بودن و عملکرد صحیح در بازاریابی، شما را چند گام از رقبایتان پیش خواهد انداخت. پس حتماً به دنبال یک ایده خلاقانه در بازاریابی باشید.

  • ارائه تخفیفات برای محصولات

یکی از تکنیک‌های بسیار مهم و اصولی در جذب مشتری، ارائه تخفیف بر روی محصولات است. به‌صورت کلی تخفیفات می‌توانند واقعی یا تصنعی باشند. در تخفیفات تصنعی، برخی فروشگاه‌ ها، قیمت را کمی بالاتر درج می‌کنند و با ارائه تخفیف، محصول خود را به قیمت واقعی می‌ فروشند. اما توصیه می‌شود تا چنین کاری را هرگز انجام ندهید زیرا در این صورت، به‌مرور زمان مشتریان خود را از دست خواهید داد.

  • قهرمان‌ سازی از مدیران شرکت

معمولاً یکی از روش‌ های بازاریابی مدرن که به تازگی نیز باب شده است، قهرمان‌ سازی از تأسیس کننده شرکت است. به‌این صورت که با ساختن یک داستان قهرمانانه و تلاش مدیر برند، سعی می‌کنند تا برند را در اذهان عمومی بسیار خوب جلوه دهند تا میزان فروش شرکت افزایش پیدا کند.

  • ایجاد راه‌های ارتباطی با مشتری

یکی از تکنیک‌های طلایی دیگر در بحث بازاریابی، ایجاد ارتباط بین مشتری با شرکت است. به این صورت که با پاسخ دادن به نظرات مشتریان در شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و سایر اپلیکیشن‌ های مشتری مدار، گام بزرگی در موفقیت بردارید.

  • از تفاوت‌های خود با رقبا صحبت کنید
  • طراحی محتوای ارزشمند در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد قرعه‌کشی و اهدای هدایای ارزشمند به مشتریان
  • برگزاری مسابقات در شبکه‌ های اجتماعی

بازاریابی شامل چه فعالیت‌ هایی می‌ شود؟

  • پرسنال برندینگ ( Personal Branding ):
    یکی از بخش‌های بسیار مهم در مارکتینگ، برندسازی برای افراد مشهور است. مارکتینگ تنها برای مبحث محصولات خلاصه نمی‌شود و برای افراد مشهور نیز بسیار کاربردی است. می‌توان گفت که افراد مشهور با برندسازی در شبکه‌های اجتماعی، آنقدر معروف می‌شوند که برای انجام فعالیت‌های هنرمندانه، دستمزد بسیار بالایی را دریافت کنند. برای مثال بازاریابی در زمینه برند سازی، میشل اوباما توانسته است تا به فرد مهمی در نویسندگی تبدیل شود.
  • گردشگری:
    درواقع، صنعت گردشگری، یکی دیگر از بخش‌های مهمی است که برای بقا به مارکتینگ نیاز دارد. در واقع، اکثر کشورهای جوان، سعی دارند تا با استفاده از یک تعریف بازاریابی قوی، افراد را از بقیه کشورهای جهان، به سرزمین خود بکشانند و از این راه کسب درآمد کنند. به‌طور مثال: دبی، توانسته تا از بی‌ارزش‌ترین مکان دنیا یعنی ریگ‌ها و بیابان‌ها، با ساخت مکان‌های گردشگری و ساختمان‌های بلند، از تعریف مارکتینگ، به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری کند.
  • محصولات و کالاها:
    همان‌طور که می‌دانید، ساده‌ترین بخش در بازاریابی نیز به مارکتینگ کالا یا محصولات برمی‌گردد. بر همین اساس نیز، تعریف بازاریابی چیست؟ از محصولات و کالاها استارت خورد و به سایر صنایع و بخش‌ها نیز منتقل شد.
  • ایده‌های خلاقانه:
    یکی از دلایل اصلی ظهور ایده‌های خلاقانه، مارکتینگ است. با به وجود آمدن هر یک از روش‌های بازاریابی، درواقع ایده‌ای کلید خورده است و در همین راستا نیز مارکتینگ در خلق ایده نیز موفق بوده است.

اگر به دنبال بازاریابی برای خودتان هستید پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی شخصی را بخوانید.

گام‌ اصلی بازاریابی چیست؟

می‌توان گفت که هر بازاریابی موفقی به 5 گام خلاصه می‌شود که عبارت است از:

گام اول: در گام اول باید بر روی مسائل و اهداف شرکت تمرکز کرد که چگونه می‌خواهد محصولات را برای مشتریان منتشر کند.
گام دوم: در این مرحله، شما باید با استفاده از تحقیقاتی که در ارتباط با نحوه بازاریابی در مرحله اول انجام دادید، به بخش‌بندی بازار ( Segmentation )، هدف‌ گذاری ( Targeting )، و موقعیتیابی ( Positioning ) بپردازید. این مرحله به STP نیز معروف است.
گام سوم: پس از این مرحله، نوبت به آن می‌رسد تا اطلاعاتی در ارتباط با کالا مانند: قیمت ( Price )، نوع محصول ( Product ) و نحوه انتشار ( Prom ) آن به‌دست آورد.
گام چهارم: در این مرحله که جزو مهم‌ترین مراحل بازاریابی نیز به‌حساب می‌آید، باید اطلاعات به‌دست آورده شده از مراحل قبل را با ساختن یک تیم بسیار قوی و کارکشته، به مرحله اجرایی شدن برسانیم و رابطه تنگاتنگی میان مشتری و محصول ایجاد کنیم.
گام پنجم: در این مرحله نیز که به مرحله آخر معروف است، به کنترل تمامی فرآیندها از ابتدا تاکنون می‌پردازید و اصلاحات نهایی را برای بازاریابی انجام می‌دهید.

تعریف بازاریابی

چرا دانستن تعریف بازاریابی Marketing مهم است؟

  • پیشی گرفتن از رقبا
    طبیعتاً بسیاری از افرادی که وارد یک حرفه‌ای می‌شوند، به‌صورت کامل تعریف مارکتینگ را فرا نمی‌گیرند، به همین دلیل نیز فوت و فن کسب موفقیت را نمی‌دانند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید و کسب و کار خود را روز به روز گسترش دهید تا به رقیبی بی‌بدیل تبدیل شوید.
  • جذب مشتریان زیاد
    همچنین با یادگیری دقیق تعریف بازاریابی، متوجه خواهید شد که باید اطلاعات کامل و بی‌نقص به مشتری بدهید و به اصطلاح برای او ارزش قائل شوید، همین کار شما نوعی بازاریابی محسوب خواهد شد و به جذب مشتری کمک شایانی خواهد کرد.
  • افزایش میزان فروش
    با پاسخ به سؤال بازاریابی چیست؟ به راحتی می‌توانید ایده‌های خلاقانه‌ای را در نظر بگیرید و با استفاده از روش‌های بازاریابی که شامل: بازاریابی آنلاین، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا، می‌شود، رابطه حسی خوبی میان کالا و مشتری برقرار کنید و به افزایش میزان فروش برسید. لازم به ذکر است که علاقه‌مند هستید تا در ارتباط با روش‌ های بازاریابی مطالب بیشتری را بدانید، می‌توانید با جستجو در همین سایت، به این مطلب دست پیدا کنید.

و در آخر…
امروزه به دلیل افزایش تولید در بخش‌های مختلف کالاها و سایر موارد، نیاز به علمی دارید تا بتوانید انواع بازاریابی را به بهترین شکل آموزش ببینید تا بتوانید رقبا را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و به کسب و کار ایده‌آل خود برسید. بهتر است این نکته را بدانید که هدف انواع مارکتینگ، تنها تحریک مخاطب برای خرید محصول شما است و این کار توسط روش‌های مختلف صورت می‌گیرد.

سوالات متداول:

بازاریابی چیست؟

می‌توان گفت که یک اصل جدایی‌ناپذیر در رونق‌ هر کسب و کار و هدفی است. به همین دلیل، با استفاده از یک ترفند، مشتری یا مخاطب را باید جذب کالای خود کنید و احساس نیاز را در مشتری یا مخاطب خود ایجاد کنید.

انواع بازاریابی کدام اند؟

انواع بازاریابی شامل: چریکی - ابری - حمایتی - پیامکی - خیابانی - مشارکتی - بین المللی می باشد

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “بازاریابی چیست؟ معرفی 8 نوع بازاریابی و تکنیک آن

  1. بازتاب: بازاریابی چیست؟ معرفی 8 نوع بازاریابی و تکنیک آن - پردیسا یوسفی

نظرات بسته شده است.