دیجیتال مارکتینگ

آموزش 0 تا 100 اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده

اصطلاحات گوگل ادز

 اصطلاحات گوگل ادوردز یا «گوگل ادز» یکی از قابلیت‌هایی است که به صاحبان وبسایت‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر بهینه‌سازی (SEO) بتوانند با روش‌های دیگری، به بازاریابی  دیجیتال محتوای خود پرداخته و ترافیک بالایی را جذب کنند.

شما چه از تبلیغات خود گوگل استفاده کرده و چه از شرکت‌های دیگری برای دریافت این خدمات استفاده کنید، باید با اصطلاحات کاربردی این نوع از تبلیغات آشنا باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید در برابر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ترافیک و رَنک بالایی بدست بیاورید. بنابراین با ما همراه باشید تا با هم مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز را با زبان ساده بررسی کنیم.

اگر می خواهید در مورد گوگل ادز بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله  تبلیغات کلیکی گوگل را مطالعه نمایید.

کاربردی‌ ترین اصطلاحات گوگل ادز با زبان ساده

آشنا نبودن با اصطلاحات گوگل ادز، یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران در کار با این سرویس است. این در حالی است که برای بهره بردن از قابلیت‌های برتر این برنامه، باید حداقل با اصطلاحات اصلی آن آشنایی کامل داشته باشید. اگر شما صاحب یک وبسایت هستید که می‌خواهید با استفاده از کوگل‌ادز، نرخ تبدیل صفحات خود را بالا ببرید، آشنایی با عناوین زیر برای شما ضروری است:

کاربردی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز با زبان ساده

  •  کلمه کلیدی «Keyword»

کلمات کلیدی یکی از اصلی‌ترین مواردی هستند که محتویات وبسایت، محصولات و خدمات شما را از طریق سرویس‌های متنوع گوگل ادز به مخاطبین هدف شما نشان می‌دهند. برای دریافت بهترین نتیجه از تبلیغات گوگل، باید کلمات کلیدی کاملاً متناسبی را انتخاب کنید. برای مثال اگر شما در زمینه تولید پوشاک فعال هستید، باید کیوردهایی را تعیین کنید که اکثریت جستوجوگران پوشاک در گوگل تایپ می‌کنند.

اگر می خواهید در مورد دیجیتال مارکتینگ بیشتربدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی دیجیتال را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   هشتگ های پر بازدید فارسی و جهانی + هشتگ های پربازدید اینستاگرام
  • پرداخت به ازای کلیک «PPC»

پرداخت در ازای کلیک یا «Pay Per Click» یکی از اصلی‌ترین اصطلاحات گوگل ادز است که در آن برای هر کلیکی که کاربر روی کیورد شما انجام می‌دهد، باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید. این قابلیت می‌تواند مقدار ترافیک باکیفیت صفحات شما را افزایش دهد.

  • انواع کیوردها «Keyword Match Types»

کاربران با کلمات کلیدی مشابهی به جستجوی می‌پردازند که در گوگل‌ادز برای همگی این کلمات، تدابیری در نظر گرفته شده. برای مثال در زمینه خرید لوازم‌التحریر، ممکن است کاربران با واژگانی نظیر «خرید لوازم تحریر»، «لوازم تحریر ارزان» و … به جستجو بپردازند.

شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌های عبارت مشابه «Broad Match»، عبارت مشابه اصلاحی «Modified broad match»، عبارات کلمه به کلمه «Phrase Match» و عبارت دقیق «Exact match» به تعیین تمام کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود بپردازید.

البته گزینه دیگری نیز تحت عنوان عبارت کلیدی خاص «Long Tail Keyword» وجود دارد که به کمک آن می‌توانید به کاربرانی که دقیقاً در جستجوی محصولات شما هستند، کمک کنید (طولانی‌ترین کلمه کلیدی که نشان دهنده‌ی دقیق محتوای شما باشد).

  •  گروه تبلیغی «Ad Group»

ممکن است شما به‌جای یک تبلیغ از گروهی از تبلیغ‌ها استفاده کنید که با هدف یکسانی صورت می‌گیرد که به آن گروه تبلیغی می‌گویند. همچنین انتخاب هزینه تبلیغ برای هریک از کیوردهای موجود در یک گروه به صورت جداگانه قابل انجام است.

  •  صفحه فرود «Landing Page»

صفحات فرود همان صفحاتی هستند که وقتی کاربر روی کلمات کلیدی پیدا شده در نتایج جستجو کلیک می‌کند، باز می‌شوند. این صفحات می‌توانند عامل اصلی نرخ فروش و نرخ تبدیل وبسایت‌ها نیز باشند.

صفحه فرود در اصطلاحات گوگل ادز

  •  متریک «Metric»

به کمک گزینه متریک در اصطلاحات گوگل ادز می‌توان عملکرد اکانت گوگل‌ادز را ارزیابی کرد.

  • نمره کیفیت «Quality Score»

گوگل به هر تبلیغ شما از 1 تا 10 نمره می‌دهد. این نمره براساس «نرخ کلیک»، «مرتبط بودن تبلیغ و کلمات کلیدی» و «صفحات فرود» مشخص می‌شود. هرچقدر این نمره بیشتر باشد، یعنی تبلیغات شما بهینه‌تر است.

  •  کانورژن «Conversion»

هدف شما از مراجعه به گوگل‌ادز، همان کانورژن شماست. این هدف می‌تواند «افزایش بازدیدکننده»، «افزایش فروش»، «افزایش تعامل کاربران» و …. باشد.

مطالب پیشنهادی:   # هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی
  • نرخ تبدیل «Conversion Rate»

نرخ تبدیل همان درصد محقق شده‌ی هدف شما از تبلیغات گوگل است. هرچقدر نرخ تبدیل بالاتر باشد، یعنی کاربران بیشتری عملیات موردنظر شما را انجام داده‌اند و تبلیغات شما موفق‌تر بوده است.

  • عبارت مرتبط با جستجو «Ad Relevance»

نمره کیفیت یا «Quality Score» شما، با عبارت مرتبط با جستجوی شما رابطه مستقیمی دارد. بنابراین در این بخش باید از وجود کلمات کلیدی تعیین شده در صفحات فرود خود اطمینان حاصل کنید. Ad Relevance شاخصی است که این مرتبط بودن را برای شما مشخص می‌کند.

  • موقعیت تبلیغ «Ad Position»

موقعیت یا جایگاه تبلیغ شما به کمک این گزینه نشان داده می‌شود. برای مثال، اگر ادپوزیشن تبلیغ شما برابر با عدد 3 باشد، یعنی تبلیغ شما، در سومین نتیجه جستجو ظاهر می‌شود.

 رتبه تبلیغ در اصطلاحات گوگل ادز

  •  رتبه تبلیغ «Ad Rank»

رتبه تبلیغ، موقعیت تبلیغ شما را نشان می‌دهد و بیانگر این است که اصلاً تبلیغ شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود یا خیر؟!

مقدار این رتبه تحت تأثیر «بودجه تبلیغ»، «مرتبط بودن تبلیغ با جستجو»، «تجربه کاربران از صفحات فرود»، «موقعیت تبلیغ»، «زمان جستجو» و بسیاری از شاخص‌های دیگر قرار دارد. بنابراین این رتبه، دید همه جانبه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  •  افزونه‌ های تبلیغی ادز «Ad Extension»

افزونه‌های تبلیغی همان اطلاعات تکمیلی هستند که به محتوای متنی تبلیغ شما اضافه می‌شوند؛ مانند «شماره تماس»، «موقعیت جغرافیایی»، «ایمیل» و ….. این بخش به‌ دو صورت «اتوماتیک» و «دستی» قابل تنظیم است.

  •  امتیاز بهینه تبلیغ «Optimization Score»

امتیاز بهینه تبلیغ به معنی امتیاز بهینگی اکانت گوگل ادز شماست که از 1 تا 100 تعیین می‌شود. هرچقدر این امتیاز به عدد 100 نزدیکتر باشد، یعنی اکانت شما از پتانسیل بالاتری برای محقق کردن اهداف تبلیغی‌اش برخوردار است.

  •  تأییدیه «Approved»

تبلیغات در گوگل دارای محدودیت‌های خاصی از نظر محتوایی هستند. اگر تبلیغ شما Approved باشد، یعنی محدودیتی ندارد و با تمام قوانین گوگل سازگار است؛ اما اگر تبلیغ شما Approved (limited) باشد، یعنی از نظر محتوایی تنها برای گروه خاصی (افراد بالغ) قابل نمایش است. مانند محتوای مربوط به مشروبات الکلی یا تجهیزات جنسی.

  •  نرخ کلیک «Actual cost-per-click»

نرخ کلیک مشخص می‌کند که به ازای هر کلیک، چقدر هزینه واقعی از شارژ اکانت شما کم می‌شود. معمولاً این مقدار در رقابت با دیگر افرادی است که در زمینه مشابه شما اقدام به استفاده از تبلیغات گوگل ادز گرفته‌اند.

  • دلیوری تبلیغ «Ad Delivery»

دلیوری تبلیغ یکی از پرکاربردترین اصطلاحات گوگل ادز است که سرعت نمایش تبلیغات شما را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر می‌تواند نشان دهنده‌ی سرعت خرج کردن بودجه تبلیغات شما نیز باشد.

دلیوری با دو حالت «شتابی» و «استاندارد» تنظیم می‌شود که به‌صورت پیشفرض روی حالت استاندارد قرار دارد. یعنی فاصله نمایش تبلیغ شما در طول روز تقسیم می‌شود. اما اگر کسی بخواهد تبلیغات وی سریعتر نشان داده شوند، می‌تواند آن را روی حالت شتاب قرار دهد که در آن ضمن سرعت گرفتن روند تبلیغ، از مقدار بودجه اختصاصی نیز به سرعت کاسته می‌شود.

  •  ادسنس «AdSense»

ادسنس به کاربران اجازه می‌دهد تا با قرار دادن تبلیغات درون صفحات وبسایت خود، کسب درآمد دلاری کنند. البته خود تبلیغ شما نیز می‌تواند به عنوان یک تبلیغ ادسنس در نظر گرفته شود و در صفحات دیگر وبسایت‌ها به نمایش درآید. نمونه تبلیغات کلیکی موجود در صفحات اجتماعی گوگل و یوتیوب که منجر به درآمد دلاری از یوتیوب می شوند نیز نمونه‌های از تبلیغات گوگل ادسنس هستند. اگر میخواهید بیشتردر این زمینه بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله راه های کسب درآمد از یوتیوب رامطالعه کنید.

اگر می خواهید بدانید چطور کسب درامد دلاری داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه درآمد دلاری داشته باشیم را مطالعه کنید.

 ویرایشگر ادز در اصطلاحات گوگل ادز

  •  ویرایشگر ادز «AdWords Editor»

ویرایشگر ادوردز به کاربران این امکان را می‌دهد تا تغییراتی را در قسمت‌های مختلف تبلیغ خود اعمال کنند. این تغییرات می‌تواند بر روی اطلاعات صفحات فرود، کلیدواژه‌ها و …. انجام شود.

  • آنالیتیکس «Analytics»

آنالیتیکس یک ابزار رایگان و کاربردی است که البته در لیست پرکابردترین اصطلاحات گوگل ادز نیز قرار دارد و برای شناخت مخاطبین به کار می‌رود. در واقع به کمک این ابزار می‌توانید بفهمید بیشترین افرادی که به وبسایت شما رجوع کرده‌اند، از کجا آمده‌اند، چه زمانی را در صفحات شما صرف کرده‌اند، روی چه گزینه‌هایی کلیک کرده‌اند و ….

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 اینفلوئنسر کیست + Influencer marketing چیست ؟

نتیجه‌ گیری

شناخت مفاهیم گوگل ادز و مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا با آگاهی و دقت بیشتری از سرویس‌های تبلیغی گوگل برای بالا بردن رتبه سایت‌تان استفاده کنید. البته معمولاً اصطلاحات موجود در واژه نامه گوگل ادز به هم شبیه هستند و می‌توانند به راحتی درک شوند. بنابراین با شناخت و درک عبارات تبلیغات گوگل، به راحتی می‌توان در صدر نتایج جستجوها قرار گرفت. اگر با شناخت اصطلاحات گوگل ادز برای استفاده از مفاهیم گوگل ادز آمادگی کافی را بدست آورده‌اید، پس تبلیغات هدفمند خود را آغاز کنید.

برخی از سوالات رایج :

کاربردی‌ ترین اصطلاحات گوگل ادز کدامند ؟

کلمه کلیدی «Keyword» / پرداخت به ازای کلیک «PPC» / انواع کیوردها «Keyword Match Types» / گروه تبلیغی «Ad Group» / صفحه فرود «Landing Page» / متریک «Metric» / نمره کیفیت «Quality Score» / کانورژن «Conversion» / نرخ تبدیل «Conversion Rate» / عبارت مرتبط با جستجو «Ad Relevance» و .....

افزونه‌ های تبلیغی ادز کدامند ؟

افزونه‌های تبلیغی همان اطلاعات تکمیلی هستند که به محتوای متنی تبلیغ شما اضافه می‌شوند؛ مانند «شماره تماس»، «موقعیت جغرافیایی»، «ایمیل» و ….. . این بخش به‌ دو صورت «اتوماتیک» و «دستی» قابل تنظیم است.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “آموزش 0 تا 100 اصطلاحات گوگل ادز به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *