بازاریابی و فروش

بازاریابی ویروسی چیست؟ + معایب و مزایا بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

بهتر است اول به سراغ معنی، مفهوم و عملکرد خود ویروس برویم و سپس به بحث در رابطه با بازاریابی ویروسی بپردازیم. با داشتن اطلاعات کامل در رابطه با ویروس می ‌توان یک درک کلی از بازاریابی ویروسی بدست آورد. با انواع بازار یابی و معرفی بازاریابی آشنا شوید.

در حقیقت ویروس، یک پوشش پروتئینی است که شامل مواد ژنتیک است. این موجودات، از پوشش پروتئینی خود برای چسبیدن به یک سلول سالم استفاده می‌کنند. به طور کلی ویروس‌ ها مضرات و مزایای زیادی برای موجودات زنده دارند اما بهتر است بدانید که «بازاریابی ویروسی» موضوع نگران کننده ‌ای نیست و بیش ‌تر باعث رشد کسب‌ و کار شما می ‌شود.

این نوع بازاریابی نیز دقیقا مانند خود ویروس عمل می‌کند. در بازاریابی ویروسی قرار است تکثیر صورت بگیرد. بازاریابی ویروسی نیز مانند هر بازاریابی دیگری نیاز به یک سری از عوامل و همچنین یک محیط اجرای مناسب دارند. دقت داشته باشید که در صورت وجود تمام عوامل، سرعت رشد و تکثر آن‌ ها بسیار افزایش می ‌یابد. در این مقاله قرار است به این نوع بازاریابی و همچنین معایب ـ مزایا بازاریابی ویروسی بپردازیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی (وایرال) چیست؟  بازاریابی ویروسی بیش‌تر در جهت انتشار موضوعی خاص در شبکه‌ های اجتماعی برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خدمات یک شرکت است. همان ‌طور که می ‌دانید زمان زیادی نیست که حوزه دیجیتال در زمینه تبلیغات شروع به فعالیت کرده است. پیش از این معمولاً اکثر شرکت ‌ها تبلیغات را با استفاده از بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر و تبلیغات تلویزیونی انجام می‌ دادند که بسیار پر هزینه بود و بسیاری از کسب ‌و کارها امکان استفاده از آن را نداشتند.

این نوع بازاریابی در بستر شبکه ‌های اجتماعی صورت می‌گرد و دلیل اینکه آن را تحت عنوان بازاریابی دیجیتال نیز می‌ شناسند همین موضوع است. اصولاً کمپین ‌های این نوع از بازاریابی عمر طولانی ندارند و در نهایت یک ماه دوام می ‌آورند اما در همین زمان کوتاه، اگر پیام ارزشی مورد نظر برند شما، به اندازه کافی خلاقانه و جذاب باشد، موفقیت ‌های بزرگی کسب خواهید کرد.

بازاریابی

مطالب پیشنهادی:   برندینگ چیست؟ + اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کار

در مبحث مدیریت کسب و کارها، بازاریابی جایگاه ویژه‌ای دارد و چنین به نظر می‌رسد که بدون آن، کسب و کارها نمی ‌توانند رشد و پیشرفت کرده و به رقابت بپردازند. که در مقاله ” مراحل بازاریابی ” به کل این مراحل پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

انواع بازاریابی ویروسی

همانطور که می ‌دانید هرکدام از روش‌ های بازاریابی ویروسی ویژگی ‌های خاص خود را دارند، که در ادامه به آن‌ ها خواهیم پرداخت:

1. بازاریابی ارزشی

یکی دیگر از انواع بازاریابی ویروسی، بازاریابی ارزشی است. این شیوه از بازاریابی، بر این مسئله استوار است که افرادی که تاکنون از کالا یا خدماتی استفاده کرده‌اند که از آن تجربه خوبی به دست آورده ‌اند. این تجارب خوب را در اختیار سایر افراد قرار می ‌دهند و افراد را تشویق می‌ کنند تا از آن‌ ها استفاده نمایند. اگر شما به تولید محصولاتی با کیفیت و خوب می ‌پردازید، این روش یکی از بهترین شیوه‌ های بازاریابی ویروسی است و در مدت زمانی بسیار محدود و کوتاه باعث افزایش مشتری آن کمپانی می‌ شود. شرکت آمازون سال‌ های معتددی است که از این شیوه استفاده می ‌کند.

2. بازاریابی حیله ‌ای

در این شیوه بازاریاب بخاطر منفعت شخصی خود و دستیابی که دستمزد بیشتر تمام تلاش خود را در جهت فروش بیشتر محصول می ‌کند، حتی اگر آگاهی در رابطه با آن خدمات و محصول نداشته باشد آن را بهترین محصول معرفی می ‌کند.

3. بازاریابی حیاتی

این شیوه به گونه ‌ای شراکت نیز محسوب می ‌شود، فرآیند این کار به این ترتیب است که یک فرد در رابطه با تجربه‌ ای که از استفاده از محصول یا خدماتی دارد با فرد دیگری که نیاز به آن محصول یا خدمات دارد شریک می ‌شود. اما این روش فقط زمانی به اجرا در می ‌آید که فرد از خوب بودن محصولات یا خدمات اطمینان کامل حاصل نماید و پس از رضایت خود در استفاده از محصول آن را به دیگران نیز معرفی کند.

4. بازاریابی مارپیچی

بازاریابی مارپیچی شاید برای بسیاری از افراد عجیب بنظر برسد اما این بازاریابی نیز در دسته بازاریابی‌ های ویروسی قرار می‌گیرد. افرادی که از آن محصول یا خدمات استفاده کرده ‌اند. لحظات شاد و خوب خود را که محصول مورد نظر در آن نقشی داشته است را در اختیار دیگران قرار می‌ دهند. این یکی از راه‌ هاییی است که افراد تشویق می ‌شوند برای تجربه آن حس خوب کالا یا خدماتی را تهیه نمایند.

5. بازاریابی ناخوشایند

بازاریابی ناخوشایند و ارزشی با یکدیگر در تضاد هستند و کاملاً مخالف یکدیگر عمل می‌کنند. در این شیوه فرد تمام تجربیات بدی که با آن محصول تجربه کرده است بدون در نظر گرفتن نکات مثبت محصول یا خدمات تنها معایب آن را در اختیار دیگران قرار می ‌دهد و افراد را از خرید آن محصول منصرف می ‌کند. به گونه می‌توان از این نوع بازاریابی با عنوان بازاریابی منفی یاد نمود که باعث کم شدن فروش می ‌شود.

معایب بازاریابی ویروسی

مزایای بازاریابی ویروسی

شناخت مزایای بازاریابی ویروسی کمک زیادی به شما و کسب ‌و کارتان دارد چرا که شما پس از شناخت آن، اقدام به استفاده و به کار گیری آن می ‌شوید. مزایای بازاریابی ویروسی به شرح زیر است:

  • پوشش گسترده

دلیل این پوشش گسترده امروزه بسیار واضح و روشن است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجازی همه روزه بیشتر می‌ شود و همین امر باعث شده تا این شبکه ‌ها جای مناسبی برای تبلیغ باشد.

  • کم هزینه بودن

اکثر روش‌ های بازاریابی هزینه زیادی به دنبال دارد این هزینه‌ ها می‌ تواند شامل طراحی تراکت، هزینه چاپ، هزینه پخش کنندگان و بسیاری از هزینه ‌های دیگر این روش مدرن نسبت به سایر روش‌ های سنتی هزینه کمتری‌ را به دنبال دارد. هر کارفرمایی به دنبال این است که بتواند با کم ‌ترین هزینه بالاترین بازدهی را داشته باشد. می‌ توان از این روش به عنوان یکی از روش ‌های کم هزینه و با بازدهی بالا یاد کرد.

  • سرعت بالا

قائدتاً فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی مختلف سرعت نشر اطلاعات، خبر و تبلیغات بالاتری حتی از تلویزیون دارد. زیرا امروزه اکثر افراد به دنبال اخبار مختلف در شبکه‌ های اجتماعی هستند. این روش ویژگی خاصی دارد و آن این است که به تعداد افراد زیادی می ‌توان دسترسی داشت.

مطالب پیشنهادی:   استارت آپ چیست + لیست 60 استارتاپ جدید و موفق جهان
  • سادگی روش

این روش تبلیغاتی یکی از ساده ‌ترین روش ‌ها برای دستیابی به مشتریان زیاد است. کار بازاریابان در این روش بسیار ساده است و پیچیدگی‌ ندارد که افراد را گیج کند. در این روش کافیست تا کمی با استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی و مقررات آن آشنا بود.

  • توسعه برند

با انجام یک بازاریابی اصولی و پیرو مقررات می‌توانید یک بازاریابی ویروسی کنترل شده اجرا نمایید. این بازاریابی درست که توسعه شرکت شما نیز کمک می‌ کند. زیرا در مدت زمانی کوتاه بسیاری از افراد با نام برند و شرکت شما آشنا خواهند شد.

بازاریابی ویروسی چیست

معایب بازاریابی ویروسی

مطمئناً وقتی مزایای بازاریابی ویروسی عنوان می‌شود، در ادامه باید معایب بازاریابی ویروسی به‌صورت کامل شرح داده شود تا مخاطب درک بهتری از این موضوع یا این نوع بازاریابی بدست آورد. در ادامه برخی از معایب این نوع بازاریابی را عنوان خواهیم کرد:

  • عدم توانایی در کنترل نشر پیام تبلیغاتی

شبکه‌ های اجتماعی این اجازه را به کاربرانشان می‌ دهند تا پیام را ویرایش کنند و از آن چیزی کم یا به آن اضافه نمایند سپس آن را برای اشخاص دیگر به نمایش بگذارند. همچنین درک و ادراک مخاطبان ممکن از متفاوت باشد و چیزی که آن ‌ها از پیام شما ادراک می‌کنند متفاوت از چیزی باشد که کارفرما هدفش بود. گاهی پیش می ‌آید که بازاریابی ویروسی انجام شده نه تنها به نغع شرکت عمل نکند بلکه به ضرر شرکت باشد و تبلیغات منفی برای کارفرما انجام شود.

  • عدم وجود نمودار رشد

یکی دیگر از معایب این نوع بازاریابی انتشار و دست به دست شدن پیام تبلیغاتی است که ممکن است به رشد و سقوط غیر قابل پیش بینی منجر شود. هدف کارفرما برای تبلیغ چیزی بسیار مهم استو برای رسیدن به همان هدف بزرگ است که تبلیغات صورت می ‌گیرد گاه ممکن است این تبلیغات رشد منفی داشته باشید و این رشد منفی باعث شود تا شرکت یا کمپانی از اهداف خود دور گردد.

  • فقدان سنجش و اندازه‌ گیری

در بازاریابی ویروسی نمیتوان متوجه شد این مسئله شد که افراد از چه طریقی کالا و خدمات را تهیه نموده ‌اند در حالی که داشتن این اطلاعات کمک بسیاری به موفقیت و کاهش هزینه ‌های جاری شرکت می ‌کند.

مزایا بازاریابی ویروسی

عناصر بازاریابی ویروسی

همه نمونه‌ های این نوع از بازاریابی فارغ از اینکه تصادفی باشند، دارای سه نقطه مشترک ثابت هستند:

  1. پیام
  2. پیام رسان
  3. محیط

مواردی که پیش‌ تر نام بردیم بسیار مهم هستند و برای داشتن یک کمپین موفق باید از تمامی آن‌ ها استفاده شود. کمپین‌ های این نوع از بازاریابی ممکن است توسط هر کسب و کاری با هر اندازه‌ای ایجاد شوند و می ‌توانند به تنهایی عمل کنند یا بخشی از یک کمپین سنتی بزرگ‌ تر باشند. برخی از ابزارهایی که می‌ توان از آن ‌ها استفاده کرد ویدیوهای مجلات، تصاویر، متن ‌ها و … هستند.

چگونه محتوای مناسب در بازاریابی ویروسی تولید کنیم؟

برای اینکه بتوانید در بازاریابی ویروسی یک محتوای مناسب تولید کنید، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مخاطب هدف خود را بشناسید.
  • محتوای شما باید دارای مضمون درست و صادقانه باشد.
  • بهتر است محتوا سرگرم‌کننده باشد.
  • حس خوبی ایجاد کند.
  • با کیفیت کار کنید.
  • از تصاویر استفاده کنید.

تکنیک‌ های وایرال مارکتینگ

تولید یک محتوای خوب در بازاریابی ویروسی قدم اول است، اما اگر نتوانید بستر مناسب برای نشر آن را پیدا کنید، زحماتتان هدر رفته است. باید بتوانید با توجه به تمام عوامل جانبی، شبکه مناسبی برای نشر محتوای خود را پیدا کنید. در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • روش دهان به دهان
    یکی از راه‌های اثر گذار در انتقال محتوا، روش دهان به دهان است. در این روش فردی که از یک محصول استفاده کرده و از آن راضی بوده است، به فراخور رضایت خود، شروع به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از آن محصول یا خدمات می‌کند.
  • شبکه‌های اجتماعی
    شبکه‌های اجتماعی راه ارتباطی بین افراد مختلف در سراسر جهان هستند و نتیجه آن هم این شده که به راحتی و با سرعت بالا مطالب در آنها منتشر می‌شوند. سرعت انتشار بالای مطالب هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. اما اگر به محتوای خود اطمینان دارید آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و اثر آن را ببینید.
  • ایمیل
    اگر فکر می‌کنید کسی دیگر ایمیل چک نمی‌کند، اشتباه می‌کنید، هنوز هم دریافت و مطالعه ایمیل و پاسخ گرفتن از این روش انتشار، بسیار بالا است.
  • سایت‌ها
    اگر کاربر اهل هیچ شبکه اجتماعی نباشد، مجبور است برای یافتن پاسخ بعضی از سؤالات خود، سری به گوگل بزند و مطالب مورد نیاز خود را جست و جو کند؛ بنابراین می‌توان گفت: سایت‌ها راه حل خوبی برای انتشار محتوا هستند.
    از چه افرادی برای انتشار محتوا در بازاریابی ویروسی استفاده کنیم؟
  • افراد متخصص در حوزه تبلیغات
    اگر محتوای جذابی داشته باشید به صورت ناخودآگاه افراد متخصص جذب آن می‌شوند و در انتشار مطالب به شما کمک می‌کنند.
  • افراد مشهور یا به اصطلاح اینفلوئنسرها و بلاگرها
    این روزها فضای مجازی پر شده از بلاگرها و اینفلوئنسرها، این افراد تأثیر زیادی بر روی مردم و در حقیقت دنبال کننده‌هایشان دارند. آنها می‌توانند برای انتشار محتوا به شما کمک کنند.
  • کاربران شبکه‌های اجتماعی
    هر چه قدر هم که راه‌های مختلف را بروید، باز هم بار اصلی بر دوش کاربران است. این مهم است که محتوای شما آن‌قدر جذاب باشد که بتواند بر روی کاربر اثر بگذارد، در نتیجه او باقی کار را انجام می‌دهد و در نشر محتوای شما سهیم می‌شود.

نمونه بازاریابی ویروسی در جهان

• تی ان تی (TNT)
• رد بول (Red Bull)
• چالش سطل آب یخ

بازاریابی ویروسی در ایران نیز بسیار موفق بوده است. ویدئوهای کوتاهی که از فیلم‌های روی پرده سینما یا شبکه‌های نمایش خانگی در فضای مجازی پخش می‌شود و دست به دست بین مردم می‌چرخند، نمونه بازاریابی ویروسی در ایران هستند که بسیار هم موفق عمل کرده و باعث بالابردن فروش و تماشای فیلم‌ها شده است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقالات بازاریابی ویروسی موجود در سایت مراجعه کنید یا کتاب بازاریابی ویروسی نوشته جونا برگر را مطالعه نمایید. در کتاب بازاریابی ویروسی شما با روش‌هایی که محصولات و ایده‌ها مشهور می‌شوند، آشنا خواهید شد. با دلایل اینکه بعضی از شایعات مانند یک ویروس پخش می‌شوند، آگاه شده و راهکارهایی برای نتیجه بخش بودن بازاریابی ویروسی را یاد خواهید گرفت.

نتیجه ‌گیری

در این مطلب به بررسی بازاریابی ویروسی پرداختیم و متوجه شدیم که این نوع از بازاریابی بسیار کم هزینه است؛ اما توانایی بسیار زیادی دارد در حوزه فروش و معرفی محصولات به افراد دارد و تا کنون بسیار موفق بوده است.

بسیاری از افراد بخاطر هزینه کم این روش که گاهی حتی به صفر نیز می ‌‌رسد چنین تصور اشتباهی دارند که روش مناسبی نیست و بازدهی خوبی ندارد. اگر این مطلب را با دقت خوانده باشید مطمئن باشید که می‌ توانید با در نظر گرفتن مزایا و معایب بازاریابی ویروسی اقدام به تبلیغ شرکت خود با استفاده از این روش نمایید.

با مطالعه مقالات اختصاصی ، می توانید با بازاریابی برونگرا و ایده های بازاریابی چریکی و بازاریابی فیلیپ کاتلر آشنا شوید.

برخی از سوالات متداول : 

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی بیش‌تر در جهت انتشار موضوعی خاص در شبکه‌ های اجتماعی برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خدمات یک شرکت است. همان ‌طور که می ‌دانید زمان زیادی نیست که حوزه دیجیتال در زمینه تبلیغات شروع به فعالیت کرده است. پیش از این معمولاً اکثر شرکت ‌ها تبلیغات را با استفاده از بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر و تبلیغات تلویزیونی انجام می‌ دادند که بسیار پر هزینه بود و بسیاری از کسب ‌و کارها امکان استفاده از آن را نداشتند.

انواع بازاریابی ویروسی کدامند؟

1. بازاریابی ارزشی 2. بازاریابی حیله ‌ای 3. بازاریابی حیاتی 4. بازاریابی مارپیچی 5. بازاریابی ناخوشایند

بازگشت به لیست

9 دیدگاه در “بازاریابی ویروسی چیست؟ + معایب و مزایا بازاریابی ویروسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *