بازاریابی و فروش

12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی (ایرانی و خارجی)

دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی

اینترنت جهان ما را تبدیل به یک دهکده‌ی کوچک کرده که مردم با هر نژاد، زبان، رنگ پوست و ملیتی در آن به تبادل نظر می‌پردازند. البته در این بین، بخش بزرگی از کاربران اینترنتی را افرادی تشکیل می‌دهند که این محیط را مکان مناسبی برای گسترش کسب‌وکار و خدمت‌رسانی به مخاطبین هدف خود می‌دانند.

فضایی که در آن فروش، مشتری، خدمت‌رسانی، تبادل اطلاعات و درآمدها هیچ محدودیتی ندارند. اما آیا تمام افرادی که در اقصی‌نقاط جهان شروع به راه‌اندازی یک شغل اینترنتی می‌کنند، از آن سربلند بیرون می‌آیند؟ طبق آمارها پاسخ به این سؤال منفی است و می‌توان گفت که بیشتر از نیمی از مشاغل آنلاین در دو یا سه سال اول فعالیت خود با شکست روبه‌رو می‌شوند. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی یکی از انواع کسب و کار بپردازیم.

دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی

12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی در ایران و جهان

دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی را نمی‌توان تنها به یک دلیل واحد نسبت داد، چراکه دلایل بسیاری در این شکست‌ها دخیل هستند. تعداد کارها و فعالیت‌های اینترنتی هر روز بیشتر می‌شود. در واقع افراد برای ارائه‌ی محصولات و خدمات خود به محیط وب و رسانه‌های اجتماعی به مدیریت برندینگ متوصل می‌شوند و حقیقتاً چنین بسترهایی، مکان‌هایی هستند که پتانسیل بسیار بالاتری برای رونق کسب‌وکارها دارند. پیشنهاد می کنیم مقاله مدل های کسب و کار اینترنتی را مطالعه نمایید.

ممکن است خود شما نیز در پی بررسی گزینه‌های راه‌اندازی یک شغل آنلاین به این مطلب رسیده باشید. اگر چنین هدفی در ذهن شما باشد، مواردی که برای دلیل شکست در کسب و کار اینترنتی زیر عنوان می‌کنیم، می‌تواند کمک شایانی برای‌ شروع فعالیت شما باشد:

  • عدم آموزش کافی

اکثر افراد چون به‌راحتی می‌توانند با تلفن همراه اسمارت خود کار کرده و از اپلیکیشن‌ها و خدمات متنوع وبسایت‌ها و صفحات اجتماعی استفاده کنند، فکر می‌کنند که راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی هم به همین اندازه ساده است و نیازی به آموزش اختصاصی ندارد. این افراد محصولات تولیدی خود یا محصولاتی که برای مشارکت در فروش آن‌ها داوطلب شده‌اند را در سایت یا صفحه مجازی‌شان منتشر می‌کنند و منتظر سفارش می‌مانند. اما راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین به دانش و تخصص نیاز دارد.

بنابراین یکی از اولین و اصلی‌ترین دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی، همین بی‌توجهی به آموزش کافی در این زمینه است. کسی که بخواهد یک شغل اینترنتی را شروع کند، باید حتماً در دوره‌های آموزشی راه‌اندازی چنین مشاغلی شرکت کرده و با آموزش و پیگیری کافی به روش صحیح آن پی ببرد.

اگر میخواهید بیشتردرمورد برندینگ بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله برندیگ چیست رامطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   تبلیغات چریکی چیست؟ بهترین ایده های بازاریابی چریکی 2024
  • محصولات بی‌کیفیت

ارائه محصولات و خدمات بی‌کیفیت نیز یکی دیگر از آفت‌های مشاغل آنلاین است. وقتی محصولات و خدمات از کیفیت کافی برخوردار نباشند، افراد هرچقدر هم آموزش ببینند و تلاش کنند، کسب و کار آن‌ها به جایگاه بالایی نخواهد رسید، چراکه اولین اصل راه‌اندازی یک شغل، صداقت در کنار محصولات کاربردی و مناسب است.

 

  • متعهد نبودن

شاید تصور کنید که تعهد و تلاش برای یک کار آنلاین، کمتر از مشاغل فیزیکی است. اما این یک باور اشتباه است که کسب‌وکارهای بسیاری را از بین برده است. وقتی کسی تصمیم می‌گیرد یک شغل اینترنتی راه بیندازد، باید به اندازه یک شغل فیزیکی و یا حتی بیشتر از آن، نسبت به کار خود تعهد داشته و مراحل تکامل و رونق آن را مرحله به مرحله طی کند.

  • باورهای منفی

باورهای منفی نه تنها در ایجاد کسب‌وکار، بلکه در تمام شکست‌های زندگی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. باورها در اعماق ناخودآگاه ما جای دارند. وقتی باور ما این باشد که «محیط آنلاین آلوده و کثیف است و من مجبورم در آن فعالیت کنم» یا «کسب‌وکارهای سنتی بسیار بهتر از کسب‌وکارهای آنلاین هستند» فعالیت‌های ما هرچقدر هم که مفید باشند، باز هم نتیجه چندانی در پی نخواهند داشت.

بنابراین اگر می‌خواهید یک کسب‌ و کار آنلاین داشته باشید، باید باورهای منفی خود را به باورهایی مثبت در مورد آن تبدیل کنید. برای مثال، باید باور داشته باشید که «فعالیت مستمر شما نتایج خوبی در پی خواهد داشت»، «کسب‌وکار آنلاین همان کاری است که استقلال مالی شما را رقم خواهد زد» و «کاری که به آن مشغول هستید، یک کار ارزشمند و خدمتگذارانه است».

دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی

مطالب پیشنهادی:   # هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

  •  عدم شناخت و توجه کافی به مشتریان

اگر زمانی فروشندگان پادشاه بودند، امروز مشتریان هستند که حرف اول را می‌زنند. دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی به سمت مشتری‌مداری و گاهی مشتری‌نوازی پیش می‌رود. تمام فعالیت‌ها باید در راستای رفع نیازهای مخاطبین هدف باشد. بنابراین ابتدا باید مخاطبین هدف خود را شناخته و سپس براساس خواست آن‌ها، فعالیت‌های خود را هدایت کنید. عدم شناخت مشتری‌ها و بی‌توجهی به ایشان، شکست حتمی کسب‌وکار را در پی خواهد داشت.

شما باید از قبل پرسونای مخاطبین خود را بشناسید و بدانید که چه قشری محتوای شما را می‌پسندند، افراد با چه سن و سال و علایقی شما را دنبال می‌کنند و بیشتر مشتریان بالقوه شما در کدام بستر آنلاین فعالیت می‌کنند؟ پاسخ به این سؤال‌ها تعیین می‌کند که در چه مسیری حرکت کنید.

  •  آموزش ندادن

هر چیزی را می‌توان در محیط آنلاین آموزش داد. مخاطبین به کمک آموزش، جذب محتوا، محصولات و خدمات شما خواهند شد. اگر شما فروشنده پوشاک باشید، می‌توانید چگونگی سِت کردن، رنگ‌های فصل و … را به مشتریان بالقوه خود آموزش دهید. در فروش گل و گیاه می‌توان شیوه مراقبت از آن‌ها را آموزش داد، در فروش محصولات آرایشی و سلامتی نیز می‌توان شیوه تشخیص اجناس اصلی و غیر اصلی و همچنین شیوه استفاده از آن‌ها را به دیگران بیاموزید. در محیط اینترنت، مخاطبین ابتدا خود شما را می‌پسندند و سپس محصولات شما را می‌خرند. بنابراین باید با آموزش کافی و ایجاد ارزش، اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

  •  عجول بودن

رسیدن به یک جایگاه ایده آل شغلی در اینترنت به چند سال زمان نیاز دارد. معمولاً برخی از افراد پس از چند ماه تلاش مستمر، وقتی به اهداف مالی خود نمی‌رسند، شکست را پذیرفته و کسب‌وکارشان را منحل می‌کنند. این در حالی است که اگر همین افراد فعالیت خود را ادامه داده و عجله نمی‌کردند، نتایج شگفت‌انگیزی را می‌دیدند.

  • عدم خلاقیت

ایجاد تمایز در هر کاری باعث می‌شود تا از رقبا پیشی بگیرید و این تمایز با خلاقیت بوجود می‌آید. وقتی افراد مدام در حال تقلید کردن از رقبای خود باشند و هیچ خلاقیتی به خرج ندهند، طبیعی است که نتیجه چندانی هم حاصل نشود. الگو گرفتن از رقبا و تلفیق ایده‌های خوب آنان با خلاقیت‌های شخصی، بسیار خوب است، اما تقلید صرف از آن‌ها منجر به نابودی کسب‌وکارها خواهد شد.

  • رعایت نکردن سئو

رعایت نکردن قوائد SEO و استفاده نکردن از دیجیتال مارکتینگ دو عمل دیگر دلیل شکست در کسب و کار اینترنتی است. گوگل به عنوان قدرتمندترین موتور جستجوی جهان، برای نشان دادن بهترین نتایج جستجو به کاربران خود، الگوریتم‌های متنوعی دارد. محتوای شما هر چقدر هم که کاربردی و مشتری‌پسند باشد، اگر بهینه‌سازی و سئو نشود، کاربران آن را پیدا نخواهند کرد. بنابراین عدم رعایت سئو نیز می‌تواند یکی از دلایل مهم نابودی مشاغل آنلاین باشد.

مطالب پیشنهادی:   بازاریاب کیست؟ | بررسی میانگین درآمد ماهیانه بازاریابی

12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی در جهان

  •  نداشتن وقت کافی

وقتی کسی یک فروشگاه فیزیکی باز می‌کند، برای جذب مشتری باید هر روز رأس ساعت خاصی در فروشگاه خود حاضر باشد. درست است که محیط آنلاین محدودیت‌های مکانی محیط فیزیکی را ندارد، اما تولید محتوای مستمر و بهینه‌شده‌ای که مطالب و محصولات شما را در صفحه اول جستجوی گوگل نشان دهد، به وقت کافی نیاز دارد. بنابراین افرادی که می‌خواهند یک شغل اینترنتی خوب داشته باشند، باید برای آن وقت زیادی بگذارند (مثلاً روزی 6 الی 8 ساعت را به کار کردن روی سایت یا پیج خود اختصاص دهند!)

  •  تبلیغ نکردن

در کنار تولید محتوای خوب، سئو و اهمیت دادن به مشتریان، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی نیز نقش مهمی در رونق کسب‌وکارهای آنلاین دارد. البته تبلیغات هم از حالت سنتی خارج شده و با شیوه‌های جدیدی انجام می‌شود که انجام آن به مشاوره صحیح نیاز دارد.

  •  چالش‌ های قانونی

اگر بخواهید طبق قانون برای فعالیت خود مجوز بگیرید، باید با تمام مراحل قانونی ایجاد کار اینترنتی آشنا باشید تا بعدها کسب‌وکار شما وارد یک پروسه‌ی قانونی پیچیده نشود که مجبور شوید شکست آن را بپذیرید. گرفتن نماد تجارت الکترونیک و سایر مجوزها باید با آگاهی انجام شود. اگر برای کار خود سرمایه‌گذار جذب می‌کنید یا وام می‌گیرید، باز هم باید از تمام چون و چرای آن‌ آگاه باشید. چراکه تجربه نشان داده است که مراحل قانونی چقدر می‌تواند برای یک شغل آنلاین دردسرساز باشد.

سخن نهایی

دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی شامل ده‌ها گزینه است که در اینجا فقط 12 مورد اصلی آن را عنوان کردیم. شما می‌توانید فکر کنید و ببینید دلیل شکست در کسب و کار اینترنتی می‌تواند چه چیزهای دیگری باشد.

بهرحال با شناخت این دلایل می‌توانید با آگاهی و آمادگی بیشتری شروع به فعالیت کنید. در کنار دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی، دلایل شکست بازاریابی اینترنتی هم اهمیت دارد، چراکه موضوع بازاریابی آنلاین هم خود زیرمجموعه‌های فراوانی دارد که رعایت هریک برای رشد کسب‌وکارها ضروری است.  مراحل بازاریابی فرایندی دارد که نیاز به مطالعه دارد.

بررسی دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی

یکی از مهم‌ترین عوامل شکست کسب و کار اینترنتی که می‌تواند بیشتر از دیگر موارد به افراد ضربه بزند، مشورت گرفتن از افراد ناآگاه است. افرادی که خود در کار آنلاین شکست خورده‌اند، اصلاً نمی‌توانند افراد خوبی برای راهنمایی شما باشند. بنابراین برای شروع کار، به‌جای بازنده‌ها، از برنده‌ها مشورت بگیرید.

شاید تصور کنید که موفقیت در کسب و کار اینترنتی به شانس یا روابط هم بستگی دارد، اما به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ‌کدام از این عوامل نمی‌توانند در موفقیت کاری شما در محیط آنلاین نقش داشته باشند؛ چراکه دنیای اینترنت با رابطه و ضابطه‌ی محیط سنتی و فیزیکی کاری ندارد. کسی که بتواند طبق یک برنامه‌ریزی صحیح پیش برود و صادقانه با مشتریان خود رفتار کند، بدون استثنا و صد در صد موفق خواهد شد!

 

برخی از سوالات رایج:

اصلی ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

یکی از اولین و اصلی‌ترین دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی، همین بی‌توجهی به آموزش کافی در این زمینه است. کسی که بخواهد یک شغل اینترنتی را شروع کند، باید حتماً در دوره‌های آموزشی راه‌اندازی چنین مشاغلی شرکت کرده و با آموزش و پیگیری کافی به روش صحیح آن پی ببرد

دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

عدم آموزش کافی - محصولات بی‌کیفیت - متعهد نبودن - باورهای منفی - چالش‌های قانونی - تبلیغ نکردن - رعایت نکردن سئو - عدم خلاقیت

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی (ایرانی و خارجی)

  1. بازتاب: آشنایی با انواع کسب و کارهای ایرانی و خارجی (اذر 99) - پردیسا یوسفی
  2. بازتاب: عوامل موفقیت در کسب و کار اینترنتی | معرفی 20 عامل موفقیت - پردیسا یوسفی عوامل موفقیت در کسب و کار اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *