استعدادیابی

استعداد عددی چیست + استعداد کار با اعداد اوکانر

کار با اعداد

استعداد عددی چیست (The Numerical Aptitudes)

در این مقاله به سوال هوش عددی چیست پاسخ خواهیم داد. آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که برای جمع و تفریق‌های ساده هم به سراغ ماشین حساب می‌روید؟

آیا برای انتقال یک شماره تماس از برگه کاغذی به داخل موبایلتان، چندین بار برمی‌گردید و برگه کاغذ را نگاه می‌کنید و آن را چک می‌کنید؟

و… افراد بسیاری وجود دارند که با همین شرایط جمع و تفریق می‌کنند و برای انتقال یک شماره تماس، چندین بار آن را باید چک کنند؛ اما در این میان برخی افراد هم هستند که وقتی شماره‌ای را یک‌بار می‌خوانند، در حالی که ممکن است با دیگران صحبت کنند، آن شماره را بدون خطا در موبایل خود ثبت می‌کنند. این موضوع، نقطه تمایزی در افراد محسوب می‌شود که بنیاد اوکانر، آن را تحت عنوان “استعداد کار با اعداد” نام نهاده است و مورد بررسی قرار داده.

بخش های استعداد کار با عدد چیست ؟

این استعداد همان‌طور که از نامش پیداست، به توانایی افراد در سر و کار داشتن با اعداد اشاره دارد. گمان می‌کنم با این اوصاف، قادر به حدسی در خصوص ادامۀ مقاله داشته باشید. با ما همراه باشید… در ابتدای امر، استعداد عددی یا همان استعداد کار با اعداد (آزمون استعداد عددی ) به سه بخش تقسیم می‌شود که متناسب با تجربه و بیانیه‌ های بنیاد اوکانر، این سه حوزه تا حدودی از یکدیگر مستقل هستند؛ بنابراین این امکان وجود دارد که ما در یکی از آن‌ها بسیار قوی باشیم و در دیگری در سطح معمولی و یا حتی ضعیف قرار بگیریم.

  1. تحلیل سری‌ های عددی

تحلیل سری‌های عددی، اولین مورد از آزمون‌های سه‌گانۀ کار با اعداد محسوب می‌شود. در این سبک از سؤالات، عموماً استعداد و توانایی محاسبات عددی و تحلیل ارتباط جبری افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع بدین منظور است که آیا این فرد می‌تواند میان مجموعه‌ای از اعداد، رابطه‌ای برقرار کند؟

اگر میخواهید درمورد استعداد استقرا بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد استقرا چیست را مطالعه کنید.

آزمون استعداد عددی

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 فروش مکمل چیست؟ + معرفی انواع بیش فروش

این توانمندی می‌تواند در برخی مشاغل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. اگر از شما بخواهیم که ویژگی‌ها و توانمندی‌های مربوط به یک مدیر فروش شرکتی را نام ببرید، چه مواردی را لحاظ می‌کنید؟ طی تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از افراد در خصوص مهارت‌های ارتباطی، مذاکره، ارتباطات غیرکلامی و… اشاره کرده‌اند؛ اما فراموش نکنیم که یکی از فعالیت‌های بسیار مهم مدیر فروش، ‌ تحلیل وضعیت فروش و تعیین استراتژی‌های فروش بر اساس داده‌های موجود شرکت است!

برای مثال: فرض کنید روی میز مدیر فروش، آمار بودجة تبلیغات، حقوق تیم فروش، جوایز قرعه‌کشی، تخفیف‌ها، تعداد فاکتورهای صادر شده، متوسط ارزش هر فاکتور طی 1 سال اخیر و…. قرار دارد. او می‌بایست بتواند روند تغییرات فروش و سیکل‌های مختلف را تشخیص دهد و حدس‌های اولیۀ خود را در زمینۀ تأثیر تبلیغات، سیاست‌های ترویجی، عوامل انگیزانندۀ تیم فروش و… را ارائه دهد.

مشابه مثال بالا را می‌توان در فردی که در رشتۀ مهندسی صنایع تحصیل کرده و در بخش واحد کنترل کیفیت یک کارخانه تولیدی کار می‌کند، جستجو کرد. به نظر شما او می‌تواند روند افزایش یا کاهش ایجاد قطعات معیوب را تحلیل کند؟آزمون استعداد عددی چیست

آیا می‌تواند این روند را به سایر پارامترها اعم از تغییرات دما، رطوبت، ساعت کار، فاصلة زمانی تعمیر دستگاه‌ها و… ارتباط دهد؟ جانسون اوکانر معتقد بود، پزشکان و پرستاران، از جمله گروه‌هایی هستند که می‌بایست بتوانند هم‌زمان تغییرات چند شاخص‌ مختلف را در سابقۀ بیماران مختلف بررسی کرده و تحلیل کنند. به‌طورکلی، در این آزمون افراد می‌بایست الگوی میان اعداد دنباله را حدس بزنند و عدد بعدی دنباله را پیدا کنند.

  • مشاغل مرتبط با تحلیل سری‌ های عددی:

این دسته از افراد، به‌منظور برخورداری از توانایی دیدن ارتباط میان اعداد در زمینه‌هایی که نیاز به تجزیه‌وتحلیل و یا تفسیر اطلاعات عددی دارد، مفید واقع خواهد شد. افرادی که از استعداد تحلیل سری‌های عددی برخوردارند، قادر به فعالیت در حوزۀ آمار، زمینه‌های تجزیه و تحلیل مالی، حسابداری، بودجه، تحقیقات بازار، برآورد هزینه، ریاضیات، اقتصاد و… خواهند بود.

اگر میخواهید درمورد استعداد ایده پردازی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد ایده پردازی چیست را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:    0 تا 100 تکنیک مذاکره + معرفی اصول و فنون حرفه‌ ای مذاکره

مشاغل مرتبط با تحلیل سری‌های عددی

نکته:

هر فردی قادر است در هر یک از زمینه‌های ذکر شده فعالیت داشته باشد؛ اما لزوماً نمی‌تواند اعداد را حفظ کند و یا محاسبات را به‌سرعت انجام دهد؛ به همین سبب است که استعداد دنباله‌های عددی، از دو استعداد دیگر بااهمیت‌تر است.

سری های عددی

  1. توانایی بازی با اعداد

در این مرحله، 6 عدد متفاوت به فرد داده خواهد شد و از او می‌خواهند که با آن‌ها، یک معادلۀ سادۀ ریاضی را تکمیل کند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تست اوکانر را نشان می‌دهد:

فرد آزمون دهنده، در این قسمت می‌بایست ارقام 4 و 3 و 5 و 9 و ۷ و ۱ و همچنین یکی از علامت‌های + یا – را در خانه‌های خالی قرار دهد تا یک معادلة درست ریاضی شکل بگیرد. درسته! ساده است؛ اما هر یک از ما با سرعت متفاوتی این مسئله را حل می‌کنیم. دقیقاً همین تفاوت سرعت حل مسئله است که استعداد ما را در بازی با اعداد نشان خواهد داد. افرادی که در این آزمون نمره بالایی کسب می‌کنند، قادر به انجام سریع و دقیق محاسبات خواهند بود.

اگر میخواهید در مورد استعداد تحلیلی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد تحلیلی چیست را مطالعه کنید.

  • مشاغل مرتبط با استعداد عددی توانایی بازی با اعداد:

از آنجا که این دسته از افراد علاقۀ بسیاری به سر و کار داشتن با اعداد دارند، در مشاغلی همچون حسابداری و بانکداری خواهند درخشید.

  1. حافظۀ عددی

برای سنجش استعداد حافظۀ عددی، 8 عدد 6 رقمی به ترتیب به فرد نشان داده خواهد شد. پس از نشان دادن هر عدد، ‌ ده ثانیه صبر می‌کنند و از او می‌خواهند که همان عدد را روی برگه‌ای بازنویسی کند. متوسط دقت و یا خطا در 8 مورد، به‌عنوان حافظۀ عددی فرد ثبت می‌گردد و گزارش داده می‌شود. آن دسته از افرادی که در این آزمون نمرۀ بالایی کسب می‌کنند، همانند یک آهن‌ربا، اعداد را به خود جذب می‌کنند! آنان ممکن است حتی وقتی قصد حفظ کردن چیزی را هم ندارند، اعداد را به‌خوبی و به‌صورت ناخودآگاه حفظ کنند.

حافظۀ عددی

  • مشاغل مرتبط با استعداد عددی:

افرادی که از حافظۀ عددی بالایی برخوردارند، در مشاغلی همچون حسابداری، بانکداری، مهندسی و… خواهند درخشید. یکی دیگر از مشاغل مربوط به این استعداد، خلبانی می‌باشد؛ چرا که خلبانان نیز در استعداد به یادآوردن اعداد، نمرۀ بالایی کسب می‌کنند. استعداد حافظۀ عددی، در به‌خاطر سپردن اعدادی مثل سرعت جریان هوا، فشار جو، ارتفاع و… کمک بسزایی خواهد کرد.

هوش عددی چیست

مطالب پیشنهادی:    معرفی کسب و کارهای کوچک پرسود خانگی 1403

نکته:

در نظر داشته باشید که حافظۀ عددی را با استعداد خواندن سریع یا همان گرافوریا اشتباه نگیرید؛ چرا که در استعداد گرافوریا، سرعت خواندن مطرح است ولی در این بخش، دقت فرد در به‌ خاطر سپردن اعداد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کلام آخر

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که پلاک ماشین‌ های قبلی خود را به یاد دارید و یا برای یادآوری شماره موبایل دوستانتان نیازمند دفترچه تلفن نیستید، به شما تبریک می‌گوییم. چرا که احتمالاً حتی بدون انجام این تست می‌توانید مطمئن باشید که در کسب امتیاز استعداد کار با اعداد، مشکل چندانی نخواهید داشت (خصوصاً در حافظۀ عددی)

بخش های استعداد کار با عدد چیست ؟

تحلیل سری‌ های عددی / توانایی بازی با اعداد / حافظه عددی

استعداد عددی چیست ؟

این استعداد همان‌طور که از نامش پیداست، به توانایی افراد در سر و کار داشتن با اعداد اشاره دارد.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “استعداد عددی چیست + استعداد کار با اعداد اوکانر

نظرات بسته شده است.