دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست + راهنمای کامل طراحی

کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ

واژه کمپین در فرهنگ نامه فارسی به معنای عملیات نظامی است. کمپین باید هدف و نتیجه از پیش تعیین شده و مشخص شده داشته باشد و روی جامعه با هدفی مشخص و در ناحیه‌ای محدود انجام شود.

با اشاره به معنای لغوی کمپین، خواهیم دید که این تعریف چه شباهتی با کمپین دیجیتال مارکتینگ دارد. کمپین دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه‌ای از ارتباطات یا مجموعه فعالیت‌های تبلیغاتی است که در مدت زمان مشخص و محدود با بودجه مشخص و هم چنین با هدف معین و مشخص انجام شود تا موضوع یا پیام مشخصی را به مخاطب خود انتقال دهد.

در جامعه مدرن امروز، بازاریابی دیجیتال یکی از مهمترین و برترین بخش از فعالیت‌های استراتژی بازاریابی است. در جامعه پر مشغله امروز نیاز به کسب و کارهای آنلاین بسیار زیاد است. با شیوع و همه گیری بیماری کرونا این نیاز به خرید یا انجام کسب و کارهای آنلاین بیش از پیش احساس می‌شود.

برای رسیدن به هدف از اجرای کمپین راه اندازی شده، باید از ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال و فعالیت در شاخه‌های متفاوت آن، استفاده کنیم. به عنوان مثال در مدت زمانی محدود و تعیین شده قبل از شروع دوره کمپین جدید، با ارسال پیامک، ایمیل، استوری یا پست اینستاگرام، تبلیغات گوگل یا تبلیغات در وب سایت‌های مختلف و … مردم و مخاطبان کمپین را از شروع دوره کمپین آگاه کرده و آن‌ها را به شرکت در کمپین تشویق و ترغیب کنیم.

در ادامه قصد داریم انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال که تبلیغات نتیجه محور بحساب می آید ، و می‌تواند یکی از بخش‌های مهم راهنمای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ باشد را به شما معرفی کنیم و همچنین مقاله اصطلاحات گوگل ادز زا مطالعه نمایید.

  • تبلیغات

همه ما روش‌های مختلف و زیادی را برای تبلیغات می‌شناسیم. مثل تبلیغ در تلویزیون، رادیو، روزنامه و … . اما تبلیغات در دنیای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی بیشتر در دنیای وب انجام می‌شود. هر چقدر در تبلیغات اینترنتی قوی‌تر ظاهر شوید، کمپین پرطرفدارتر و محبوب‌تری خواهید داشت.

تبلیغات اینترنتی به چند روش مختلف انجام می‌شود. از انواع تبلیغات اینترنتی می‌توان به تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، موبایل مارکتینگ، SEO یا بهینه سازی موتورهای جست و جو، SEM یا بازاریابی موتورهای جست و جو، تبلیغات پاپ آپ، فرستادن نوتیفیکیشن، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات Remarketing و … اشاره کرد.

  • بازاریابی محتوا

تولید و انتشار یک محتوای قوی و مفید، می‌تواند خوانندگان یا کاربران مدنظر را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کند. به همین دلیل تولید یک محتوای عالی، بسیار اهمیت دارد. در این نوع بازاریابی هدف آموزش، جذب و همین طور حفظ کاربران یا مشتریان است.

راهنمای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی، بیشترین زمان اوقات فراغت مردم را از آن خود کرده است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از پربازده‌ترین روش‌های تبلیغات در کمپین دیجیتال مارکتینگ است. به فعالیت‌های بازاریابی که در محیط شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود. از بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام می‌تواند بهتر با ویژگی‎ های کمپین دیجیتال مارکتینگ سازگار باشد.

  • موبایل مارکتینگ

به همه کارهایی که می‌توان با گوشی موبایل انجام داد، بازاریابی با موبایل یا موبایل مارکتینگ گفته می‌شود. از جمله فعالیت‎‌های موبایل مارکتینگ می‌توان به ارسال پیامک، ارسال نوتیفیکیشن، اپلیکیشن‌های موبایلی و … اشاره کرد.

  •  SEO یا بهینه سازی موتورهای جست و جو

SEO به معنای مجموعه فعالیت‌هایی است که باعث افزایش ورودی ارگانیک به سایت می‌شود. نتیجه گرفتن از SEO برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ ممکن است گاهی زمان زیادی طول بکشد. در اغلب موارد بیش از 2 ماه طول می‌کشد تا این روش با ویژگی ‎‌های کمپین دیجیتال مارکتینگ سازگار شود.

راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

راه اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ ممکن است کار دشواری باشد. راه اندازی این نوع کمپین‌ها باید به شکل اصولی انجام بگیرد. همان طور که قبلا نیز گفتیم، تبلیغات مهمترین و اساسی ترین مولفه راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ است. اما مهمتر از آن انتخاب و آماده سازی خلاقانه تبلیغات آن است.

نوآوری در تبلیغات یا به عبارتی تبلیغات خلاقانه و متفاوت و جدید می‌تواند بسیار برای پیش بردن یک کمپین موفق، موثر باشد. در ادامه چندین قدم مهم را برای راه اندازی یک کمپین به عنوان راهنمای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ، بررسی خواهیم کرد.

1. اهداف خود را از راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ باید به طور دقیق مشخص کنید.

همان طور که از ابتدای تعریف لغت کمپین مشخص کردیم، هدف مهمترین ویژگی و فاکتور برای تیم راه اندازی است. هدف از راه اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ می‌تواند متفاوت باشد. مثلا می‌تواند

  1. معرفی و پیشنهاد یک محصول یا خدمات جدید
  2. افزایش آگاهی و شناخت از یک برند
  3. کسب درآمد از راه تبلیغات
  4. بالا بردن تعامل کاربران

باشد. نکته مهم در خصوص تعیین هدف این است که هدف شما باید 5 ویژگی مهم و اساسی زیر را دارا باشد.

  • مشخص یا specific باشد

یعنی باید دقیق برای تیم راه اندازی مشخص باشد که به چه چیزی قرار است برسند و همین طور چگونه و با انجام چه کارهایی به آن دست خواهند یافت.

  • قابلیت سنجش و اندازه گیری داشته باشد

باید اعداد و ارقام در همه امور قابل اندازه گیری و برای همه تیم قابل عرضه باشد.

  • بتوان به آن دست یافت

باید تیم راه اندازی بتواند مشخص کند که اگر هدف بزرگی را می‌خواهد مد نظر تیم قرار دهد، ابزار و امکانات رسیدن و دستیابی به آن را دارد یا خیر. قطعا تیم راه اندازی نباید یک هدف تخیلی یا خیلی آرمان گرایانه را در دستور کار خود قرار دهد.

ویژگی های کمپین دیجیتال مارکتینگ

  • با فعالیت‌های تیم ارتباط داشته باشد

با هدف اصلی از راه اندازی کلی تیم هماهنگ و هم جهت باشد.

  • در مدت زمان مشخص، انجام شود

باید برای رسیدن به هدف مشخص شده، محدوده زمان مشخص کرد و آن را در زمان تعیین شده انجام داد.

2. باید مخاطبان یا کاربران کمپین دیجیتال مارکتینگ را بشناسید

برای شناختن کاربران کمپین باید چند سوال اساسی مطرح شود. محدوده سنی مخاطبان چقدر است؟ چند درصد را خانم‌ها و چند درصد را آقایان تشکیل می‌دهند؟ مخاطبان در چه فضایی بیشتر فعالیت می‌کنند؟ کدام موضوع برای اکثریت جالب‌ تر بوده است؟ کاربران تا چه قیمتی می‌توانند برای محصولات هزینه کنند؟

3. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بازاریابی دیجیتال را بررسی کنید

تیم بازاریابی دیجیتال باید مدام در حال بررسی میان محبوبیت ابزارهای تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران باشد. باید بتواند تشخیص دهد کدام روش یا کدام ابزار برای جذب مخاطب مناسب است. یا بتواند با ارائه روش‌های جدید مخاطب را در کمپین حفظ کند.

4. معیارهای کمپین دیجیتال مارکتینگ کدام است

برای بررسی میزان کارایی کمپین معیارهای متفاوتی وجود دارد. در واقع این تفاوت در معیارها وابسته به کانال ارتباطی تیم بازاریابی با کاربران است. به عنوان مثال در کانال ارتباطی ایمیل تعداد کلیک، نرخ پرش، نرخ تبدیل معیار میزان کارایی است. این معیارها در هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست

5. در نهایت باید به این سوال جواب دهید که آیا کمپین تاسیس شده شما موفقیت آمیز بوده یا خیر

اگر شما به هدف خود رسیدید، که به این معناست که کمپین شما توانسته موفق باشد. اما اگر موفقیت در مدت زمان مشخص شده حاصل نشده بود، امکان موفقیت هم چنان وجود دارد. قطعا با برنامه ریزی دقیق‌تر و با افزایش بودجه و با تجربه حاصل شده از قبل می‌توان به هدف دست یافت.

سخن آخر

با جواب دادن به این سوال که کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست و همین طور ارائه راهنمای راه اندازی انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ، سعی کردیم شما را به طور خلاصه اما مفید با این نوع از کمپین‎ها آشنا کنیم. یک برنامه اصولی و برنامه‌ریزی شده می‌تواند شما را برای موفقیت کمک زیادی کند. اجرا شدن کمپین دیجیتال مارکتینگ در راستا و جهت استراتژی‌های مارکتینگ انجام می‌شود. در این مقاله سعی داشتیم شما را به طور کلی با این روند آشنا سازیم.

برخی سوالات متداول 

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

واژه کمپین در فرهنگ نامه فارسی به معنای عملیات نظامی است. کمپین باید هدف و نتیجه از پیش تعیین شده و مشخص شده داشته باشد و روی جامعه با هدفی مشخص و در ناحیه‌ای محدود انجام شود.

راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه است ؟

1. اهداف خود را از راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ باید به طور دقیق مشخص کنید. 2. باید مخاطبان یا کاربران کمپین را بشناسید و .....

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست + راهنمای کامل طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *