دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ + 13 نکته کاربردی بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

در دنیای امروزی پر از اطلاعات و رقابت بی‌وقفه، هر کسب و کاری به دنبال راهی برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش خود است. در این راستا، ابزارهای مختلفی برای ارتباط با مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما یکی از قدیمی‌ترین و همچنان موثرترین این ابزارها بازاریابی ایمیل است. ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های موثرتر و بازدهی بالاتر در جهت ارتقاء فروش، تقویت رابطه با مشتریان، و تبلیغات محصولات و خدمات شناخته شده است.

در این مقاله، به بررسی عمیق‌تر ایمیل مارکتینگ یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است و نقش برجسته‌ای که در ارتقاء کسب و کارها و برقراری ارتباط با مشتریان دارد، می‌پردازیم. از مفهوم و مزایای این روش گرفته تا بهترین رویکردها و راهکارهای استفاده از آن، در این مقاله خواهیم بررسی کرد. با ما همراه باشید تا در این سفر به دنیای گسترده و پراهمیت ایمیل مارکتینگ، با تکنیک‌ها و ابزارهای موثر آن آشنا شویم و راهکارهایی برای بهره‌گیری بهینه از این ابزار قدرتمند در کسب موفقیت و رشد کسب و کارها را بیاموزیم.

اگر میخواهید درمورد تبلیغات اینترنتی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می شود درمورد مزایای تبلیغات اینترنتی پرداختیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست

بازاریابی از طریق ایمیل، یک کانال بازاریابی قدرتمند، نوعی بازاریابی مستقیم و همچنین بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار شما استفاده می‌کند و همچون بازاریابی ویروسی عمل می کند . با ایجاد یک سیستم اتوماتیک بازاریابی ایمیلی می‌توانید مشتری‌های خود را از جدیدترین محصولات و پیشنهادات مطلع سازید. این روش همچنین می‌تواند نقشی محوری در استراتژی بازاریابی شما بازی کند، چرا که با این روش می‌توانید مشتری را در بازه بین دو خرید، با کسب و کار درگیر کرده و با او در ارتباط بمانید.

اگر میخواهید بیشتر در زمینه بازاریابی بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله انواع بازاریابی را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

 

مزایای بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل به دلیل این که ابزاری است که کاربر را مجبور به انجام نوعی اقدام می‌کند، به یک ابزار محبوب بازاریابی تبدیل شده است. ایمیل‌ها در صندوق پیام‌های کاربر قرار می‌گیرند تا زمانی که خوانده شده و پس از آن بسته به نظر کاربر پاک یا بایگانی شوند، منظور از اقدام نیز همین است.

ایمیل یکی از مقرون به صرفه‌ترین ابزارهای موجود است. در این رابطه تحقیقی توسط اتحادیه بازاریابی در انگلستان انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد به ازای هر 1 دلاری که برای ایمیل مارکتینگ هزینه می‌شود به طور متوسط 38 دلار سود ایجاد می‌شود.

بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما کمک کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و همچنین به وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی یا هرجای دیگری که دوست دارید افراد از آن بازدید کنند، ترافیک ایجاد کنید. حتی می‌توانید ایمیل‌های خود را تقسیم‌بندی کرده و با استفاده از اطلاعات جمعیتی کاربران را هدف قرار دهید، بنابراین فقط پیام‌هایی را که مشتری می‌خواهد بیشتر ببیند به او ارسال کنید. این روش به بازاریابی موتورهای جستجو شما نیز کمک بسزایی می کند.

مزایای بازاریابی ایمیلی

اگر نمیدانید پبامک تبلیغاتی چه نوع بازاریابی است، حتما مقاله sms مارکتینگ را مطالعه نمایید.

انواع بازاریابی ایمیلی

تا به ایجا دیدیم که بازاریابی ایمیلی چیست. برقراری ارتباط با مخاطبین خود یک قسمت اساسی از راه‌اندازی یک تجارت موفق است، اما گاهی اوقات تصمیم‌گیری در مورد ارسال ایمیل‌های بازاریابی دشوار است. برای آن که بتوانید تصمیم درستی بگیرید، 4 نوع ایمیل مختلف را در این رابطه به شما معرفی می‌کنیم.

ایمیل اطلاعاتی

این نوع ایمیل‌‌ها باید روی یک پیشنهاد خاص، مانند فروش یا رویداد آینده یا اطلاعیه محصول جدید متمرکز شوند. چنین ایمیل‌هایی شامل یک پیام واضح هستند، که خواننده را به یک صفحه فرود اختصاصی برای آن پیشنهاد هدایت می‌کند.

خبرنامه دیجیتال

این ایمیل‌ها باید بطور منظم، شاید هفتگی یا ماهانه ارسال شوند و معمولاً شامل خلاصه‌ای از محتوای ایجاد شده اخیر هستند. شما می‌توانید با درج تصویر به همراه عنوان یا توضیحات مربوط به آن، خبرنامه خود را جذاب‌تر کنید و سبب افزایش بازدید از سایت شوید.

به روز رسانی محصول

این ایمیل‌ها حاوی اطلاعاتی درمورد محصولات جدید یا به‌روزرسانی خدمات است، که مشتری را مطلع می‌سازد. بهتر است مواردی که در این ایمیل‌ها ذکر می‌کنید ساده و فارغ از پیچیدگی باشند.

ایمیل ‌های تراکنشی

ایمیل‌های فوق برای گروه بزرگی از مخاطبان و به صورت عمومی ارسال می‌شوند. در این بین ایمیل‌های تراکنشی، ایمیل‌های اختصاصی هستند که بعد از هربار خرید کاربر و به اتمام رساندن تراکنش برای او ارسال می‌شود.

نکات کاربردی ایمیل مارکتینگ

اگر میخواهید در مورد تبلیغات اینترنتی به روش نمایشی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله CPM چیست را مطالعه کنید.

13 نکته کاربردی در خصوص ایمیل مارکتینگ ( بازاریابی ایمیلی )

حال نوبت به آن رسیده است که برای کسب و کار خود از طریق ارسال ایمیل تبلیغاتی بازاریابی کنیم. به این منظور باید مهم ترین نکات ایمیل مارکتینگ را به یاد داشته باشیم.

  • مخاطبان خود را تعریف کنید

مهم نیست که چه چیز می‌فروشید، باید بتوانید مخاطبان هدف و مشتری‌های بالقوه را بیابید. اگر فروشنده وسایل سرمایش صنعتی هستید، هرگز نمی‌توانید فردی که برای سرمایش منزل خود به دنبال خرید یک کولر خانگی معمولی است را جذب کنید. بنابراین مهم‌ترین گام در بازاریابی ایمیلی یافتن افرادی است که به کسب و کار شما نیاز دارند.

  • راه مناسبی برای دریافت ایمیل افراد پیدا کنید

ارسال ایمیل بدون این که ادرس مقصد را بدانید غیرممکن است. بنابراین باید به ترتیبی آدرس ایمیل مخاطبان خود را به دست آورید. یکی از راه‌ها تنظیم فرم ثبت‌نام در سایت خودتان است، که البته بهترین راه نیست. بهترین راه کمک گرفتن از سرویس‌های ارائه بازاریابی ایمیلی مانند میل چیمپ است.

  • کمپین بسازید

یکی دیگر از کاربردی ترین نکات ایمیل مارکتینگ، ساخت کمپین تبلیغاتی است. حال که افراد مورد نظر را یافتید، باید کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید. به این منظور باید مخاطبان خود را به چند گروه تقسیم کرده و برای هر گروه یک کمپین ترتیب دهید. پس از آن باید ایمیل‌های مناسب هر کمپین را ایجاد کرده و شروع به ارسال آن‌ها کنید. از ارسال ایمیل انبوه نیز می توانید استفاده نمایید.

  • تصمیم بگیرید چه چیزی بنویسید

اکنون که دانستید برای چه کسی می نویسید‌، وقت آن است که به محتوای خود فکر کنید. می‌خواهید به مخاطبان خود چه بگویید؟ استراتژی بازاریابی محتوای شما چیست؟ شما می‌خواهید ایمیل‌هایی را با هدف ارسال کنید، که در واقع با مشترکان شما صحبت می‌کنند؛ بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید که آن‌ها برای چه کاری در سیستم شما ثبت نام کرده‌اند.

  • اهداف خود را از ارسال ایمیل مشخص کنید

این که به چه علت ایمیل ارسال می‌کند، ارتباط مستقیم با ماهیت کسب و کار شما دارد. بنابراین ماهیت کار خود را درنظر گرفته و براساس آن تعداد دفعات ارسال را تنظیم کنید. برای مثال اگر سامانه‌ای برای آموزش کار با ارزهای دیجیتال دارید، احتمالاً نیاز دارید روزانه اخبار مهمی را به گوش مخاطب خود برسانید. اما برای کسب و کاری مانند فروش قطعات صنعتی، شاید ارسال هفتگی یا ماهانه ایمیل کافی باشد.

  • برنامه‌ ریزی داشته باشید

یکی از راه‌های اطمینان از ادامه مسیر، ایجاد تقویم محتوایی برای برنامه‌ریزی کمپین‌ها، پست‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر است. برنامه‌ریزی ایمیل مارکتینگ شما، باید براساس اهدافی که در مورد قبلی تنظیم کرده‌اید، یعنی ماهیت کسب و کار و بازه ارسال باشد.

  • توجه به طراحی

هنگام طراحی کمپین‌های ایمیل، روی پیام خود تمرکز کنید و طراحی خود را ساده نگه دارید. ما پیشنهاد می‌کنیم همه عناصر کمپین خود را در یک سلسله مراتب نزولی ذکر کنید و مهمترین اطلاعات یا اصلی‌ترین پیام را در بالای متن ایمیل قرار دهید تا افراد در صورت کمبود وقت بتوانند به سرعت از ایمیل شما منظور اصلی را دریابند.

  • ایمیل ‌های خود را چک کنید

ممکن است ایمیلی که ساخته‌اید در دستگاه‌های مختلف متفاوت نمایش داده شود. بنابراین مطمئن شوید که روی دستگاه‌های موبایل نیز به خوبی دیده می‌شود یا خیر؛ به اصطلاح از واکنش‌گرا بودن آن مطمئن شوید. اگر بتوانید پیش از ارسال اصلی آن را برای دوست یا همکار خود بفرستید و از صحت اجزای آن مطمئن شوید عالی خواهد بود.

مراحل بازاریابی ایمیلی

  • ایمیل‌ های خودکار تنظیم کنید

این ایمیل‌ها در مخاطب احساس اعتماد ایجاد می‌کند. منظور از ایمیل‌های خودکار، ایمیل خوش‌آمدگویی بعد از ثبت نام، تبریک تولد و تبریک روزها و جشن‌های خاص است.

  • آمار کلیک ‌ها و خوانده ‌شدن ‌ها را داشته باشید

این‌ها واضح‌ترین آمار برای اندازه‌گیری میزان درگیری در کمپین هستند، زیرا نشان می‌دهد خطوط موضوعی و محتوای کمپین شما در یک لیست خاص از مخاطبان تا چه اندازه محبوب است. البته بسیار مهم است که آمار خود را با رقبا مقایسه کنید، در غیر این صورت این استخراج آمار کارایی خاصی ندارد.

اگر میخواهید در مورد بازاریابی فیلیپ کاتلر بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی فیلیپ کاتلر چیست را مطالعه کنید.

  • آمارگیری ترافیک وب سایت

کمپین‌هایی که ارسال می‌کنید می‌توانند به شما کمک کنند بازدید بیشتری را به وب سایت یا فروشگاه آنلاین خود هدایت کنید. بنابراین خوب است بررسی کنید کدام کمپین بیشترین ترافیک را ایجاد کرده است و کدام نتوانسته انتظارت را برآورده کند.

اگر میخواهید در مورد بازاریابی چریکی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ایده های بازاریابی چریکی را مطالعه کنید.

  • در ایمیل ‌های ارسالی از شبکه‌ های اجتماعی نیز استفاده کنید

این مورد بسیار مهم است. امروزه شبکه های اجتماعی مهم‌ترین نقش را در زنگی دیجیتال افراد بازی می‌کنند. اگر بتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی خود را تبلیغ کنید، می‌توانید به فروش بیشتر نیز برسید.

  • به آدرس ایمیل خود و Subject آن دقت کنید

بسیار مهم است که کاربر با یک نگاه تشخیص دهد ایمیلی که دریافت کرده است، از جانب کیست و حاوی چه پیامی است. بنابراین آدرس ایمیل و مناسب و Subject مرتبط با محتوای آن انتخاب کنید.

اگر میخواهید درمورد بازاریابی برونگرا بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله معایب بازاریابی برونگرا را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 بوم مدل کسب و کار چیست + نمونه بوم مدل کسب‌ و کار

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی مسیر هموار موفقیت

امروزه بازاریابی به پیچیده‌ترین روندهای تکنولوژی تبدیل شده است. خوش‌بختانه ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که افراد می‌توانند به راحتی به کمک آن برای کسب و کار خود ترافیک ارگانیک ایجاد کرده و به سودآوری بیشتر برسند.

اگر می‌خواهید با هزینه کم شروع کنید و در دراز مدت نتیجه آن را ببینید، ایمیل مارکتینگ پیشنهاد ما به شما است. امیدواریم در این مقاله به خوبی با این موضوع که ایمیل مارکتینگ چیست و نکات ایمیل مارکتینگ آشنا شده باشید و بتوانید از این مطالب در کسب و کار خود استفاده کنید.

با مطالعه مقالات اختصاصی ، می توانید با محتوای بازاریابی موبایلی آشنا شوید.

سوالات متداول : 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی از طریق ایمیل، یک کانال بازاریابی قدرتمند، نوعی بازاریابی مستقیم و همچنین بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار شما استفاده می‌کند و همچون بازاریابی ویروسی عمل می کند

مزایای بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل به دلیل این که ابزاری است که کاربر را مجبور به انجام نوعی اقدام می‌کند، به یک ابزار محبوب بازاریابی تبدیل شده است. ایمیل‌ها در صندوق پیام‌های کاربر قرار می‌گیرند تا زمانی که خوانده شده و پس از آن بسته به نظر کاربر پاک یا بایگانی شوند، منظور از اقدام نیز همین است، مقرون به صرفه است و ....

بازگشت به لیست

8 دیدگاه در “ایمیل مارکتینگ چیست؟ + 13 نکته کاربردی بازاریابی ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *