بازاریابی و فروش

بازاریابی برونگرا : چه تاثیری بر فروش دارد + معایب

بازاریابی برونگرا

بازاریابی یا مارکتینگ فرآیندی است که طی آن شرکت‌ها و سازمان‌ها با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با ارائه خدمات و کالاهای ارزشمند و با کیفیت خود، به جلب توجه و کسب اعتماد مشتریان می‌پردازند. در واقع در دنیای امروز چه صاحب یک شرکت بزرگ و معروف باشید و چه کسب و کار کوچکی را راه‌اندازی کرده باشید، به فرآیند بازاریابی برای فروش بهتر محصولات خود احتیاج دارید تا بتوانید با رقبایتان به رقابت بپردازید و در بازار دوام بیاورید. با انواع بازاریابی آشنا شوید.

اگر چه خود مفهوم بازاریابی قدمتی طولانی و تاریخی دارد؛ اما اصطلاح بازاریابی برونگرا نسبتا جدید است و نیاز به بررسی و توضیح بیشتری دارد تا مزایا و معایب احتمالی آن شناخته شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی ابعاد بازاریابی برونگرا بپردازیم و به سوال‌هایی مانند بازاریابی بیرونی چیست پاسخ دهیم. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله ” بازاریاب کیست ” را حتما مطالعه کنید.

بازاریابی بیرونی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

حتما بارها برای شما هم پیش آمده است که در حین تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود، ناگهان وقفه‌ای در پخش برنامه پیش آمده و یک آگهی بازرگانی از تلویزیون پخش شده است. یا هنگامی که در ترافیک معطل شده‌اید بیلبوردهای بزرگی حاوی پیام‌های تبلیغاتی ناگهان سر راه شما سبز شده‌اند یا شخصی از پنجره خودروی‌تان یک تراکت تبلیغاتی به شما داده است.

اگر دقت کرده باشید در تمامی این موارد شما مشغول کار دیگری هستید؛ اما ناگهان وقفه‌ای ایجاد شده و یک پیام تبلیغاتی به شما عرضه می‌شود. شاید به نظر شما هم این کار نوعی ایجاد مزاحمت باشد. البته «ست گادین» هم چنین شیوه تبلیغاتی را بازاریابی وقفه انداز یا بازاریابی مزاحم می‌نامد. اما با این حال این یک شیوه تبلیغاتی موثر و مهم در برندینگ و برندسازی است و بازاریابی برونگرا نام دارد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بازاریابی برونگرا کاری منفی است؟ آیا این شیوه تبلیغاتی تاثیری هم دارد؟

ارزیابی بازاریابی برونگرا

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی یا پخش آگهی‌های بازرگانی در میانه تماشای برنامه مورد علاقه‌تان شما را کمی عصبی و کسل کند و آن را به طور کلی کاری بیهوده، مزاحم و بی‌فایده تلقی کنید. اما باید بدانید که در عین حال تعداد کسانی که از ورق زدن صفحات مربوط به تبلیغات مجلات یا مشاهده بیلبوردهای خوش آب و رنگ و خلاقانه لذت می‌برند کم نیستند.

هنگام ارزیابی بازاریابی برونگرا نه می‌توانیم آن را کاری کاملا مثبت و موثر معرفی کنیم و نه درست است که آن را کاری کاملا بیهوده و مزاحم به شمار آوریم اگر با تعریف استراتژی آشنا باشید و از آن استفاده نمایید خواهید فهیمد که برای کسب و کار شما مثبت است یا خیر . در واقع این صاحبان کسب‌وکار هستند که باید با توجه به نوع خدمات خود و گروه مخاطبان‌شان، تصمیم بگیرند که آیا بازاریابی برونگرا برای آن‌ها مناسب است یا نه.

در بازاریابی برونگرا از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

ابزارهای بازاریابی برونگرا

ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی برونگرا شامل طیف وسیعی از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی و نیز مدرن است. برای مثال از ابزارهای دیجیتالی مانند ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها، تبلیغات در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و تبلیغ و بازاریابی توسط اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام می‌توان در بازاریابی برونگرا استفاده کرد. ابزارهای سنتی هم برای بازاریابی برونگرا به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمونه‌هایی از این ابزارها شامل: تراکت‌های تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، بنرهای تبلیغاتی و بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب می‌شوند، استفاده از تلفن یا ارسال پیامک تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان.

بازاریابی درونگرا چیست؟

اگر با مراحل اصلی بازاریابی اشنایی داشته باشید می توان گفت در این نوع از بازاریابی که در طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته است؛ مخاطب به دنبال برند و خدمات شما می‌رود و به عبارتی گفتگو و درخواست اولیه از سمت مخاطبین است. به همین دلیل است که به این نوع از بازاریابی، بازاریابی جاذبه‌ای هم گفته می‌شود. ابتدا مخاطبین به دنبال یک کالا یا خدمات خاصی می‌گردند، سپس آن‌ها با برند و خدمات شما آشنا شده و جذب آن‌ها می‌شوند.

در این نوع از بازاریابی شما به دنبال جذب مشتری هستید اما مشتری را به شدت و مصرانه دنبال نمی‌کنید، در کار او وقفه به وجود نیاورده و او را در معرض بارانی از تبلیغات قرار نمی‌دهید.

بازاریابی برونگرا با بازاریابی درونگرا چه تفاوت‌ هایی دارد؟

به نظر می‌رسد که قدمت بازاریابی برونگرا یا بازاریابی اوتباند بسیار بیشتر ار بازاریابی درونگرا باشد. از آنجایی که بازاریابی درونگرا تماما بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد؛ پس می‌توان آغاز آن را همزمان با گسترش و معرفی اینترنت دانست. در بازاریابی درونگرا مشتریان خودشان به سمت شما کشیده می‌شوند؛ در حالی که در بازاریابی برونگرا شما باید خودتان به دنبال جذب مشتری باشید. برخی دیگر از تفاوت‌های این دو شیوه بازاریابی عبارت است از:

  • بازاریابی اوتباند یا بازاریابی برونگرا برای عده زیادی تبلیغ می‌کند و ممکن است فقط تعداد کمی از این افراد جذب شوند؛ در حالی که بازاریابی درونگرا برای تعداد کمی از افراد تبلیغات کرده اما بیشتر آنها را جذب می‌کند.
  • راه‌حل‌های بازاریابی برونگرا زمان‌بر بوده و به هزینه بالایی نیاز دارند؛ در حالی که بازاریابی درونگرا با صرف هزینه و زمان کمتری به نتیجه می‌رسد.
  • ابزارهای بازاریابی برونگرا معمولا رسانه‌های جمعی است که مخاطبین متنوعی دارد؛ اما ابزارهای بازاریابی درونگرا مختص گروه خاصی است؛ برای مثال از محتواهای هدفمند استفاده می‌شود.

معایب بازاریابی برونگرا

معایب بازاریابی برونگرا

هر روش بازاریابی برخی از مزایا و معایب را دارد و هیچ روشی کاملا بی‌نقص یا کاملا بیهوده نیست. برخی از مشکلات و معایب بازاریابی برونگرا عبارت است از:

  • هزینه تبلیغات و جلب توجه مشتریان نسبتا بالا است؛ زیرا ممکن است بسیاری از افراد به تبلیغات علاقه‌ای نداشته باشند و آنها را نادیده بگیرند پس شما مجبور هستید تعداد تبلیغات خود را بیشتر کنید.
  • کاهش اثربخشی: با پیدایش فضاهای الکترونیکی و مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی، به تدریج این نوع از بازاریابی کمرنگ‌تر شده و اثر بخشی سابق خود را ندارد.
  • ردیابی پیام‌ها و سنجش میزان اثربخشی و عملکرد آنها دشوار و پیچیده است.
  • فرآیندی زمان‌بر بوده و نیاز به سپری کردن مدت زمان زیادی دارد تا در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
  • ممکن است در نهایت درصد بسیار کمی از افرادی که در معرض تبلیغات شما هستند به خدمات و محصولات شما علاقه‌مند شوند.

مزایا و کاربردهای بازاریابی برونگرا چیست؟

شاید بتوان گفت که برای کسب و کارهای کوچکی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، بازاریابی برونگرا یکی از ابزارهای مهم و کاربردی به شمار بیایداما نمی توان روند ان را مانند بازاریابی ویروسی دانست . اگر شما به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده‌اید و برند ناشناخته‌ای دارید، قطعا نیاز دارید برند و محصولات خود را برای مخاطبانتان معرفی کنید و آنها را آگاه سازید. در واقع شما نمی‌توانید در گم‌نامی باقی مانده و توقع داشته باشید برند و کسب و کار شما خودبه‌خود شناخته شود.

در این وضعیت بازاریابی برونگرا به کمک شما آمده و با معرفی برند شما در یک آگهی بازرگانی، روی یک بیلبورد تبلیغاتی یا معرفی آن توسط یک اینفلوئنسر، افراد به تدریج با کسب و کار شما آشنا می‌شوند و در ادامه با پافشاری کردن و تداوم تبلیغات، توجه مخاطبان و مشتریان جلب می‌شود سپس برند شما در ذهن آنها ثبت شده و ماندگار می‌گردد.

استفاده از Google Ads به عنوان ابزاری برای بازاریابی برونگرا

Google Ads در واقع سیستم تبلیغاتی مربوط به شرکت گوگل است که به سرعت و به نحوی موثر تبلیغات افراد را در معرض دید تعداد زیادی از مخاطبان قرار می‌دهد. اگر شما تبلیغات برند یا کسب و کار خود را در موتور جستجوی گوگل ادز وارد کنید؛ از آن به بعد اگر کاربران گوگل چیزی در مورد خدمات یا کسب و کار شما جست‌وجو کنند، نام برند شما و مشخصات آن برای آنها نمایش داده می‌شود.

در بازاریابی برونگرا یکی از ابزارهای قدرتمند، کاربردی و در عین حال ساده و آسان، استفاده از گوگل ادز است. که این انکان را فراهم می‌کند که همیشه برند شما برای مخاطبین و مشتریان بالقوه شما نمایش داده شود.

جایگاه بازاریابی برونگرا در دنیای امروز

اگرچه این روزها بازاریابی درونگرا رشد و پیشرفت بهتری داشته است و افراد بیشتر به بازاریابی اینباند تمایل دارند؛ اما باز هم کسب و کارهایی هستند که برای جا افتادن و مطرح شدن می‌توانند از بازاریابی درونگرا استفاده کنند و به نتایج خوبی هم برسند.

جایگاه بازاریابی برونگرا در دنیای امروز

در واقع اگرچه نقش بازاریابی برونگرا در یکی دو دهه اخیر کمرنگ‌تر شده اما باز هم نمی‌توانیم کاملا منکر تاثیرگذاری آن شویم و برای آن هیچ گونه جایگاهی در دنیای امروزی قائل نشویم. اگر قصد دارید برای تبلیغ کسب و کار خود، از بازاریابی برونگرا استفاده کنید ابتدا باید نوع کسب و کار و گروه مخاطبان خود را در نظر بگیرید؛ سپس باید به طور دقیق هزینه و بودجه‌ای که قرار است برای بازاریابی برونگرا صرف کنید را برای خود مشخص کنید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

برای اینکه برند شناخته شده و محبوبی داشته باشید و بتوانید با سایر شرکت‌ها و برندها به طرز موثری به رقابت بپردازید قطعا نیاز به بازاریابی دارید. به طور کلی می‌توان بازاریابی را به دو دسته بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا تقسیم کرد. در بازاریابی درونگرا خود مخاطب یا مشتری به سمت برند شما کشیده و جذب می‌شود این نوع از بازاریابی جدیدتر و مدرن‌تر است.

اما در بازاریابی برونگرا یا بازاریابی وقفه‌ای، شما در فرآیندهایی که مخاطبتان انجام می‌دهد ایجاد وقفه می‌کنید تا برند خود را به او معرفی نمایید. از مثال‌های بازاریابی برونگرا می‌توان به پخش آگهی تبلیغاتی در تلویزیون یا نمایش بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌ها اشاره کرد. اگرچه بازاریابی درونگرا مدرن‌تر بوده، هزینه کمتری دارد و نیز بازدهی آن بیشتر است اما باز هم با این حال نمی‌توانیم کاملا منکر اثر بخشی بازاریابی برونگرا شویم و آن را کاری بیهوده تلقی کنیم.

صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارها بهتر است قبل از انتخاب نوع بازاریابی، اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام انواع بازاریابی، سلایق و خواسته‌های مخاطبان و مشتریان خود و نیز نوع کسب و کار و بودجه خود کسب کنند و سپس بر اساس این یافته‌ها در مورد انتخاب نوع بازاریابی تصمیم‌گیری نمایند.

با مطالعه مقالات اختصاصی ، می توانید با ایده های بازاریابی چریکی و بازاریابی فیلیپ کاتلر آشنا شوید.

 

 

برخی سوالات متداول : 

بازاریابی بیرونی چیست؟

حتما بارها برای شما هم پیش آمده است که در حین تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود، ناگهان وقفه‌ای در پخش برنامه پیش آمده و یک آگهی بازرگانی از تلویزیون پخش شده است. یا هنگامی که در ترافیک معطل شده‌اید بیلبوردهای بزرگی حاوی پیام‌های تبلیغاتی ناگهان سر راه شما سبز شده‌اند یا شخصی از پنجره خودروی‌تان یک تراکت تبلیغاتی به شما داده است.

ارزیابی بازاریابی برونگرا به چه صورت است ؟

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی یا پخش آگهی‌های بازرگانی در میانه تماشای برنامه مورد علاقه‌تان شما را کمی عصبی و کسل کند و آن را به طور کلی کاری بیهوده، مزاحم و بی‌فایده تلقی کنید. اما باید بدانید که در عین حال تعداد کسانی که از ورق زدن صفحات مربوط به تبلیغات مجلات یا مشاهده بیلبوردهای خوش آب و رنگ و خلاقانه لذت می‌برند کم نیستند.

بازاریابی درونگرا چیست؟

اگر با مراحل اصلی بازاریابی اشنایی داشته باشید می توان گفت در این نوع از بازاریابی که در طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته است؛ مخاطب به دنبال برند و خدمات شما می‌رود و به عبارتی گفتگو و درخواست اولیه از سمت مخاطبین است. به همین دلیل است که به این نوع از بازاریابی، بازاریابی جاذبه‌ای هم گفته می‌شود. ابتدا مخاطبین به دنبال یک کالا یا خدمات خاصی می‌گردند، سپس آن‌ها با برند و خدمات شما آشنا شده و جذب آن‌ها می‌شوند.

معایب بازاریابی برونگرا چیست ؟

هزینه تبلیغات و جلب توجه مشتریان نسبتا بالا است؛ زیرا ممکن است بسیاری از افراد به تبلیغات علاقه‌ای نداشته باشند و آنها را نادیده بگیرند پس شما مجبور هستید تعداد تبلیغات خود را بیشتر کنید. کاهش اثربخشی: با پیدایش فضاهای الکترونیکی و مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی، به تدریج این نوع از بازاریابی کمرنگ‌تر شده و اثر بخشی سابق خود را ندارد. و ....

مزایا و کاربردهای بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یکی از ابزارهای مهم و کاربردی به شمار بیایداما نمی توان روند ان را مانند بازاریابی ویروسی دانست . اگر شما به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده‌اید و برند ناشناخته‌ای دارید، قطعا نیاز دارید برند و محصولات خود را برای مخاطبانتان معرفی کنید و آنها را آگاه سازید. در واقع شما نمی‌توانید در گم‌نامی باقی مانده و توقع داشته باشید برند و کسب و کار شما خودبه‌خود شناخته شود.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “بازاریابی برونگرا : چه تاثیری بر فروش دارد + معایب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *