دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با سئو دارد

بازاریابی موتورهای جستجو

قطعاً دغدغه اصلی تمام صاحبان وبسایت‌ها، بالا آمدن مطالب آن‌ها در رأس نتایج گوگل است. البته همین دغدغه است که می‌تواند ترافیک موردنظر را برای سایت‌ها در پی داشته و فروش بالای محصولات و خدمات آن‌ها را رقم بزند.

در حال حاضر دو رویکرد نسبتاً مجزا برای بالا آمدن در نتایج گوگل وجود دارد که صاحبان وبسایت‌ها بسته به شرایط خود از یکی یا هردوی این رویکردها استفاده می‌کنند. بنابراین در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، شباهت و تفاوت دو روش بهینه‌سازی و بازاریابی موتورهای جستجو با عناوین SEO و SEM می‌پردازیم. اگر شیوه جذب ترافیک و افزایش بازدید سایت در گوگل از طریق روش‌های ارگانیک و غیرارگانیک برای شما هم جای سؤال دارد، با ما همراه باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) چیست ؟ اِس‌ای‌اِم یا SEM مخفف عبارت «Search Engine Marketing» به معنای «بازاریابی موتورهای جستجو» است. sem شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های پولی و غیرپولی برای نشان دادن نتایج محتوای وبسایت‌ها در موتورهای جستجو مانند گوگل است. اگر بخواهیم روش‌های مختلف استفاده از sem یا بازاریابی موتورهای جستجو را نام ببریم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:

مطالب پیشنهادی:   دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال
  • استفاده از سرویس گوگل ادوردز (Google AdWords)

سرویس گوگل ادوردز یا گوگل ادز یکی از اصلی‌ترین روش‌های بکارگیری بازاریابی موتورهای جستجو است که در آن، صاحبان وبسایت‌ها، لیست کلمات کلیدی محتواهای خود را در گوگل‌ادوردز وارد کرده و هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنند. آن‌گاه نتایج کلمات کلیدی آن‌ها در نتایج جستجوی گوگل سریع‌تر از سایر موارد به کاربران نشان داده می‌شود. برای استفاده از سرویس گوگل ادز دانستن اصطلاحات گوگل ادز برای درک درست از این سرویس بسیار کمک می کند.

  •  پرداخت در برابر کلیک (PPC)

پرداخت کلیلی یا Pay Per Click چیست ؟ پرداخت کلیکی نیز دیگر روشی است که در آن با پرداخت هزینه می‌توان تعداد کلیک کاربران را خریداری کرد. سرویس‌های زیادی وجود دارند که در برابر کلیک کاربران به آن‌ها پرداختی انجام می‌دهند. سپس کلیک‌ها را برای بالا بردن رنک صفحات موردنظر خود در گوگل به کار می‌برند.

  •  پرداخت در برابر هر خرید

پرداخت در برابر خرید نیز شبیه به پرداخت کلیکی است که در آن هزینه بالاتری دریافت می‌شود، اما مستقیماً بر درآمد وبسایت‌ها تأثیر دارد، نه فقط رتبه آن‌ها.

  •  پرداخت در برابر هر تماس

پرداخت در برابر هر تماس کاربر، مخصوص کاربران موبایلی است که در برابر تماس کاربران هزینه دریافت شده و رتبه صفحات موردنظر در نتایج جستجو بالاتر می‌رود. می‌بینید که اکثر روش‌های استفاده از sem در برابر پرداخت هزینه، رتبه وبسایت‌ها را در نتایج جستجو ارتقا می‌دهند. بنابراین می‌توان sem را بیشتر یک روش پولی و غیرارگانیک برای جذب ترافیک، بالا بردن رنک و افزایش فروش وبسایت‌ها در نظر گرفت.

اگر می خواهید بیشتر در مورد سوشیال سیگنال بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سوشال سیگنال چیست را مطالعه کنید.

بهینه‌ سازی یا سئو «SEO» چیست؟

سئو یا SEO نیز مخفف عبارت «Search Engine Optimization» به معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» است. سئو شامل مجموعه اقداماتی است که به‌صورت طبیعی و ارگانیک باعث بالا رفتن ترافیک و رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود.

البته قوائد استفاده از سئو هر وقت یکبار تغییر می‌کند، چراکه الگوریتم‌های گوگل برای نشان دادن بهترین نتایج به کاربران، هربار به‌روز می‌شوند. اما به‌صورت کلی سئو را می‌توان در سه بخش داخلی، خارجی و فنی به انجام رساند که مجموعه این سه مورد شامل اقدامات زیر خواهد بود:

  1.  بکار بردن تعداد مشخصی از کلمات کلیدی در داخل محتوای وبسایت‌ها
  2.  بهبود سرعت لود شدن صفحات سایت به‌سیله فشرده‌سازی کدهای برنامه‌نویسی
  3.  اشتراک‌گذاری محتوای وبسایت‌ها در دیگر رسانه‌های اجتماعی مانند گوگل‌پلاس، لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام و …
  4.  فعالیت همراستا با سایت در سایر انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  5. ایجاد بک‌لینک در سایت‌های معتبر
  6. URLهای مرتب
  7. رعایت نکات نگارشی صحیح و پاراگراف‌بندی صحیح متون
  8. استفاده از تصاویر بهینه در وبسایت
  9.  ویدئوهای اشتراکی
  10. و …..

اگر می خواهید بدانید gamification چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله گیمیفیکیشن چیست را مطالعه کنید.

بهینه‌سازی یا سئو «SEO» چیست؟

در تمام این اقدامات که هم بر روی تمام محتوای موجود در یک صفحه و هم در فعالیت‌های خارجی مانند شرکت در انجمن‌ها و سایر رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود، قرارگیری در نتایج برتر جستجو را به همراه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی:   بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟ + کاربرد smm

شباهت SEM و SEO چیست؟

با توجه به ویژگی‌های بازاریابی موتورهای جستجو (sem) و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (seo) می‌توان به این نتیجه رسید که هردوی آن‌ها برای رسیدن به نتایج برتر جستجوها ضروری هستند. در واقع اصلی‌ترین شباهت آن‌ها در این است که هردو با یک هدف مشترک که رسیدن به رتبه برتر در نتایج جستجو است، به کار برده می‌شوند. اما به صورت کلی‌تر، شباهت‌های بازاریابی و بهینه‌سازی در موتورهای جستجو به قرار زیر است:

  • هردو موجب جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت‌ می‌شوند.
  • هردو از کلمات کلیدی برای رفتن به نتایج برتر جستجو بهره می‌برند و کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار می‌دهند.
  •  هردو نیاز به ارزیابی مداوم دارند تا عملکردشان بهبود پیدا کند.
  • هردو در ظاهر شدن بالای نتایج جستجو تأثیر دارند.

تفاوت SEO و SEM چیست؟

پس از بررسی شباهت‌های SEM و SEO، به بررسی تفاوت‌هایی می‌پردازیم که این قابلیت‌ها را علی‌رغم شباهت‌های بسیاری که دارند، از هم متمایز می‌کند. تفاوت‌های این دو به قرار زیر هستند:

  • تفاوت در شیوه نمایش

وقتی کاربری کلمه کلیدی خاصی را جستجو کند، نتایج موردنظر وی به دو صورت نشان داده می‌شوند. اگر در کنار هر نتیجه جستجو عبارت «AD» با رنگ آبی قرار داشته باشد، به این معنی است که نتیجه موردنظر از طریق sem پیدا شده. اما اگر این عبارت در کنار نتایج وجود نداشته باشد، به این معنی است که نتیجه در اثر seo و به صورت ارگانیک نشان داده شده است. پس نتایج حاصل از sem دارای علامت و نتایج حاصل از seo بدون علامت هستند.

  • تفاوت در انتخاب مخاطبین هدف

شما وقتی به سرویس گوگل ادوردز برای بکارگیری بازاریابی موتورهای جستجو متوصل می‌شوید، می‌توانید تمام فیلترهای موجود برای سن، لوکیشن، مقدار درآمد، سلیقه و …. کاربران را اعمال کرده و مخاطبین خود را بهتر بشناسید. این در حالی است که در سئو، امکان انتخاب و اعمال چنین فیلترهایی وجود ندارد. شناخت مخاطبین هدف با دقت بیشتری در sem نسبت به seo صورت می‌گیرد.

  •  تفاوت در مدت‌ زمان نتیجه‌ بخشی

نتایج sem به سرعت انجام می‌شود، اما نتایج حاصل از اقدامات seo به زمان بیشتری نیاز دارد. وقتی شما پرداختی سرویس‌های بازاریابی موتورهای جستجو را انجام می‌دهید، بلافاصله محتوای شما در برابر کلمات کلیدی جستجو شده، نمایان می‌شوند. این در حالی است که اقدامات ناشی از سئو به چند روز، چند هفته و چند ماه زمان نیاز دارند تا با این کیفیت در نتایج جستجوها ظاهر شوند. پس sem سریع‌تر از seo نتیجه می‌دهد.

  •  تفاوت در ماندگاری

اگرچه نتایج sem سریع هستند، اما به محض اینکه پرداختی شما به سرویس‌های بازاریابی موتورهای جستجو متوقف شود، دیگر نتیجه‌ای برای شما در پی نخواهد داشت. اما اقدامات سئویی که برای محتوای وبسایت خود انجام داده‌اید، می‌تواند برای همیشه روی نتایج جستجو تأثیر بگذارد. بنابراین ماندگاری seo از sem بیشتر است.

تفاوت SEO و SEM چیست؟

  • تفاوت در ارزیابی

اگر احساس کنید که کلمات کلیدی ارائه شده در سرویس‌های بازاریابی موتورهای جستجو مناسب نیستند، به سرعت می‌توانید آن‌ها را تغییر داده و رونوشت‌های تبلیغاتی خود را نیز عوض کنید. در نتیجه این تغییرات آنی، نتایج آنی هم بوجود خواهد آمد. اما اگر شما از طریق سئو بخواهید تغییراتی را اعمال کنید، باید کل کلمات کلیدی متون خود را عوض کرده و همچنین صفحات فرود، لینک‌ها و بسیاری از موارد دیگر را دچار دگرگونی کنید که امری بسیار زمانبر است. بنابراین اعمال تغییرات و ارزیابی sem راحت‌تر از seo است.

کدام‌یک بهتر است، sem یا seo ؟

با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که دو قابلیت بازاریابی موتورهای جستجو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو داشتند، ممکن است تصور کنید که بازاریابی بهتر از بهینه‌سازی است یا برعکس! اما در حقیقت نمی‌توان روی بهتر بودن هیچ‌یک از قابلیت‌های فوق نظر دارد. چراکه هردوی آن‌ها برای قرار گیری در صفحات اول جستجو (sem & seo)، ارزیابی سریع (sem)، شناخت مخاطبین هدف (sem)، ماندگاری و نظم داخلی و کاربرپسندی محتواها (seo) ضروری هستند.

بنابراین بهتر است هم بهینه‌سازی و هم بازاریابی را در نظر داشته باشید و برای هردوی آن‌ها وقت، انرژی و بودجه اختصاص دهید.

مطالب پیشنهادی:   # هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

برخی سوالات متداول: 

بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) چیست

بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) چیست ؟ اِس‌ای‌اِم یا SEM مخفف عبارت «Search Engine Marketing» به معنای «بازاریابی موتورهای جستجو» است. sem شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های پولی و غیرپولی برای نشان دادن نتایج محتوای وبسایت‌ها در موتورهای جستجو مانند گوگل است.

شباهت SEM و SEO چیست؟

با توجه به ویژگی‌های بازاریابی موتورهای جستجو (sem) و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (seo) می‌توان به این نتیجه رسید که هردوی آن‌ها برای رسیدن به نتایج برتر جستجوها ضروری هستند.در واقع اصلی‌ترین شباهت آن‌ها در این است که هردو با یک هدف مشترک که رسیدن به رتبه برتر در نتایج جستجو است، به کار برده می‌شوند

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با سئو دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *