دیجیتال مارکتینگ

0 تا 100 بازاریابی محتوایی چیست + مزایا

بازاریابی محتوایی

در این مقاله میخواهیم در مورد بازاریابی محتوایی یا Content marketing صحبت کنیم. احتمالاً در زمان وبگردی در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی بارها با متون، تصاویر و ویدئوهایی برخورد کرده‌اید که شما را برای دنبال کردن سایر مطالب آن صفحه مجاب کرده‌اند. در واقع آن‌ها به نوعی ارزشی برای شما ایجاد کرده‌اند که نتوانسته‌اید آن‌ها را نادیده بگیرید. همین ارزش‌آفرینی اساس کار بازاریابی محتوایی است که در این مطلب به ارائه یک تعریف کلی از آن و بیان مزایایش می‌پردازیم. از همین ابتدا باید اشاره کنیم که ما در عصر محتواها زندگی می‌کنیم . همچنین بازاریابی محتوایی می تواند نقش بسیار زیادی در بازاریابی موتور های جستجو داشته باشد.

یادگیری آن می‌تواند کسب‌وکار ما را در حد قابل توجهی ارتقا دهد. پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا در مورد چگونگی تولید محتوا و استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید. پیشنهاد می شود مقاله چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی را مطالعه نمایید. و با مطالعه مقاله اختصاصی ، می توانید با نکات ایمیل مارکتینگ  آشنا شوید.

بازاریابی محتوایی چیست

بازاریابی محتوایی

content marketing چیست ؟ بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ «Content Marketing» یکی از زیرمجموعه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ «Digital Marketing» است که در طی آن باید بسته به نیاز مخاطبین یک کسب‌وکار، محتوای ارزشمند و کاربردی تولید ‌شود. این محتوا باید تماماً با نیاز و خواست مخاطبین و مشتریان یک فعالیت خاص هماهنگی داشته باشد.

چراکه پادشاهان دنیای کسب‌وکار امروزی، مشتریان هستند. وقتی مشتری و یا مخاطب نباشد، تلاش تیمی، محصولات تولیدی، خدمات و تمام فعالیت‌های انجام شده، چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟! پس اگر بخواهیم بازاریابی محتوایی را به صورتی جامع و کوتاه ارائه دهیم، می‌توانیم آن را به‌صورت زیر مطرح کنیم:

« بازاریابی محتوایی با ارائه‌ی مطالب جذاب، سودمند و کاربردی در قالب متن، اینفوگرافیک، ویدئو، کتاب الکترونیکی، دوره آموزشی و …. در صدد رفع نیازهای مشتریان در یک حوزه کاری خاص برمی‌آید. در نتیجه، مخاطبین آن حوزه، بدون اینکه برای خرید تحت فشار قرار بگیرند، با محصولات درگیر شده و در نهایت تبدیل به مشتری خواهند شد!»

در بازاریابی محتوا، تمام تلاش‌ها برای آن انجام می‌شود که هیچ تبلیغ مستقیمی صورت نگیرد و صاحبان یک کسب‌وکار با دادن اطلاعات صحیح و صادقانه به مخاطبین بگویند که: «ما کارمان دُرُست است!»

اگر می خواهید در مورد بازاریابی چریکی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ایده های بازاریابی چریکی را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 کسب درآمد از یوتیوب + میانگین در آمد یوتوبرها

نمونه بازاریابی محتوا

اگر بخواهیم چند نمونه‌ از بازاریابی محتوایی را عنوان کنیم، نمی‌توانیم تنها به موارد آنلاین بسنده کرده و آن را فقط به دنیای مجازی محدود کنیم، چراکه تولید محتوای کاربردی و بازاریابی از طریق آن به صورت آفلاین هم امکان‌پذیر است. در واقع حتی قبل از اینکه اینترنت در زندگی انسان وجود داشته باشد، از دیرباز مردم از این شگرد در فروش محصولات خود استفاده می‌کردند. بنابراین نمونه‌های آنلاین (در سطح اینترنت) و آفلاین (در دنیای فیزیکی) بازاریابی محتوایی به قرار زیر هستند:

  1.  کتاب یا کتابچه‌های چاپی و الکترونیک راهنمای استفاده از یک محصول خاص (مثلاً راهنماهای گردشگری یا آشپزی) که در وبسایت‌ها، فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهند.
  2.  پادکست‌های آموزشی، انگیزشی و کاربردی که در وبسایت‌ها و کانال‌های تلگرام می‌بینیم (قبلاً بر روی فلاپی، سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت می‌شدند)
  3.   بازاریابی ویدیویی و ویدئوهای آموزشی یا سرگرمی کوتاهی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  4.  ویدئوهای چند دقیقه‌ای که با موضوعات متنوع در سطح وب، آپارات، یوتیوب و …. قرار می‌گیرند.
  5. مقالات متعدد با موضوعات مختلفی که در وبسایت‌ها قرار می‌گیرند (مانند همین مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید!)
  6. متون کوتاه و بلندی که در قابل عکس‌نوشته، کپشن، توئیت یا پُست اطلاعات خاصی را به مخاطبین یک موضوع ارائه می‌دهند.
  7.  تصاویر اینفوگرافیک
  8.  انیمیشن‌های آموزشی و سرگرمی
  9.  و …..

در هریک از نمونه‌های فوق، محتوا و اطلاعاتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد که افراد براساس آن می‌توانند زندگی خود را بهبود داده، مهارتی را فراگرفته یا گرهی از مشکلات خود را با آن‌ها باز کنند. بنابراین اساس تمام این محتواها، باید صداقت و خدمت‌رسانی باشد تا مشتریان بالقوه این امر را به صورت ناخودآگاه حس کرده و برای دنبال کردن و خرید سایر محصولات و خدمات کاربردی به منابع آن محتواها مراجعه کنند.

مزایا بازاریابی محتوا

تفاوت بازاریابی محتوایی و تبلیغات

شاید با شنیدن نام بازاریابی محتوایی شما نیز به این فکر بیفتید که بازاریابی محتوایی همان تبلیغات است. اما درصورتی که این درست نیست و تمایزهایی بین این دو گزینه وجود دارد. اولین تفاوت مهم این دو در هزینه آن‌ها است که تبلیغات نیاز به هزینه بسیار زیادی دارد اما بازاریابی محتوا هزینه چندان زیادی نخواهد داشت.

در بازاریابی محتوا، محتوای شما تنها در رسانه‌های تحت مالکیت کسب ‌و کار‌ها پخش خواهند شد اما تبلیغات در تمامی رسانه‌ها پخش می‌شوند. بازاریابی محتوا جذب کننده است اما تبلیغات کمی حالت تهاجمی دارد و معمولا در چند جمله می‌گنجد. اما تمام انواع بازاریابی محتوایی قصد دارد با برانگیختن احساسات مخاطبان آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و به سمت خود جذب کند.
ناگفته نماند که در بازاریابی محتوایی هیچگونه مزاحمتی برای کاربران به وجود نخواهند آمد و تنها افرادی محتوای شما را می‌بینند که تمایل دارند. اما تبلیغات کمی جنبه مزاحمت دارد و تا حدودی زیاده از حد برجسته‌گویی و بزرگنمایی می‌کند.

اصول تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی محتوایی

تولید محتوا یکی از راه های بازاریابی است که باید جذاب و به دل نشین باشد تا بتواند خواننده را مجذوب خود کند.
دلایل زیادی وجود دارند که اثبات می کند بازاریابی محتوایی یک راه مطمئن و عالی برای جذب مشتری است.
اما برای تولید محتوای باکیفیت ابتدا باید با تاریخچه بازاریابی محتوایی آشنا باشید و نکات مهم و کاربردی در این حوزه را به خوبی بشناسید.

چرا بازاریابی محتوایی مهم است

چگونه یک محتوای خوب برای بازاریابی داشته باشیم؟

۱. ایجاد مزیت

تمامی انواع بازاریابی محتوایی چه محتوای متنی، تصویری، فیلم و عکس و … باید ارزش واقعی داشته باشند تا مخاطب به این ارزش و اهمیت پی ببرد. محتوای شما می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار مفید و سودمندی باشد که به راحتی مخاطب را جذب کند و قطعا هدف از ایجاد تولید محتوا نیز همین است. به عنوان مثال، در یک محتوای آموزشی مگر غیر از این است که مخاطب به دنبال یادگیری بوده و حاشیه برای آن مفهومی ندارد. درصورت هرگونه اضافه گویی خسته خواهد شد و قطعا مطالب سایت شما را دنبال نمی‌کند.

۲. سرعت عمل خود را بالا ببرید

یک محتوا نویس به هر اندازه‌ای که قدرت کلامی بالایی داشته؛ اما سرعت آن کم باشد قطعا موفق نخواهد بود. سرعت، یک فرآیند نیرومند است که که هم نویسنده و هم خواننده را به وجد درآورده و به چالش می کشد.

۳. از منابع معتبر استفاده کنید

پس از اینکه نویسنده متوجه می‌شود که بازاریابی محتوایی چیست؟ اقدام به کسب اطلاعات بیشتر می کند. اما برای این جمع‌آوری اطلاعات باید از منابع معتبر استفاده کنید و چه بسا اینکه این منابع باید حتما در صفحه شما درج شود. ناگفته نماند که مردم شیفته‌ حقایق هستند و به دنبال پی بردن به وقعیت موضوع دنبال منبعی معتبر می گردند.

۴. کنجکاو و جسور باشید

بازاریابی محتوایی، دنیای بسیار پیجیده‌ای از اصول و قوائد نگارشی و نوشتن است که بایستی برای رسیدن به اوج موفقیت همگی آن‌ها را مدنظر قرار داد. همه ما مطالبی برایمان ارزشمند و نویسنده کنجکاوی خود را در نوشته‌هایش ارضا کند. بهتر نیست پس از هر مشکلی راهکارهایی را برای حل آن ارائه دهید یا در مورد مطالبی صحبت کنید که مردم به دنبال فهمیدم واقعیت آن هستند و این همان جسارتی است که در محتوا درج می‌شود.

۵. احساسات مخاطب را برانگیزید

اگرچه در بسیاری از مقالات بازاریابی محتوایی چنین درج شده که نباید تمام محتوای خود را صرف احساسات و عواطف کنید. اما بهترین راه موثر در بازاریابی محتوایی برانگیختن احساسات مخاطب و درنتیجه جلب توجه او است.

مزایا بازاریابی محتوا

روش‌های بسیاری برای بازاریابی در دنیای فیزیکی و مجازی وجود دارد، اما بیشتر کسب‌وکارهای عصر حاضر، محتوا را پادشاه می‌دانند و صرفاً از آن برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع را می‌توان در مزایای زیر جستجو کرد:

  •  مقرون به صرفه بودن

بازاریابی به کمک محتوا باعث صرفه‌جویی بیش از 60٪ در هزینه‌های تبلیغی کسب‌وکارها می‌شود. دیگر تبلیغات گران رادیو و تلویزیونی نتیجه چندانی ندارد و افراد برای شناخته شدن باید به تولید محتوای ارزشمندی که رضایت مشتریان را جلب می‌کند، متوصل شوند. کسب‌وکارهای متعدد تنها با انتشار پُست‌های روزانه می‌توانند ترافیک بسیاری را به سمت صفحات خود کشانده و مشتریان زیادی پیدا کنند. این در حالی است که سایر انواع بازاریابی‌ها هم گرانتر هستند و هم چنان نتایج قابل توجهی را نیز به همراه ندارند.

  •  زمینه‌ ساز آشنایی مشتریان با کسب‌ و کارها

ممکن است افرادی در سراسر کشور یا حتی در سراسر جهان به محصولات و خدمات یک کسب‌وکار خاص نیاز داشته باشند اما هرگز نتوانند از محصولات آن استفاده کنند چون با آن آشنایی ندارند. کانتنت مارکتینگ سبب می‌شود تا افراد در اقصی‌نقاط کشور یا حتی جهان (بسته به نوع خدمات و محصولات) موارد موردنیاز خود را پیدا کرده و از آن‌ها بهره ببرند.

مطالب پیشنهادی:   دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال
  •  آموزش

بسیاری از محتواهایی که در سطح آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، درون‌مایه‌ی آموزشی دارد. یعنی حتی افرادی که محصولاتی مانند پوشاک یا عطر می‌فروشند، شیوه سِت کردن، تشخیص رنگ‌های فصل، تشخیص عطرهای اصل از فیک و … را به مخاطبین خود آموزش می‌دهند. بنابراین یکی از مزایا بازاریابی محتوایی، همین آموزش‌محور بودن آن است که ارزش‌های بسیاری به جامعه افزوده است (نسل امروزی بسیار هوشمندتر و آگاه‌تر از نسل‌های قبلی هستند)

  •  محبوبیت در سطح گسترده

کسب‌وکارها در گذشته تنها می‌توانستند به مردم یک کوچه، محله، شهر و نهایتاً یک کشور خدمت‌رسانی کنند. اما به لطف اینترنت و کانتنت مارکتینگ این ارتباط در سطح بسیار گسترده انجام می‌شود. در واقع خدمات شما در صورت داشتن پتانسیل کافی می‌توانند توسط تمام مردم جهان مورد استفاده قرار بگیرند. اگر شما فروشنده یک کالای خاص باشید، به‌جای اینکه تنها مردم شهر یا محله خودتان از شما خرید کنند، مردم از سراسر کشور می‌توانند از طریق محتوا جذب محصول شما شده و آن را سفارش دهند.

و ….

قطعاً مزایای این نوع از بازاریابی بسیار بیشتر از گزینه‌هایی است که در این مطلب عنوان کردیم. اما همین تعداد هم می‌تواند ارزش حقیقی این امر را برای ما روشن سازد.

بازاریابی محتوا و سئو

بازاریابی محتوا و سئو

سئو «SEO» مفهومی است که در بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قابلیت در محتواهای آنلاین که بخش گسترده عملیات کانتنت مارکتینگ را شامل می‌شوند، نقش اساسی دارد. در واقع می‌توان گفت که بازاریابی محتوا و سئو دو مقوله در هم تنیده هستند که برای رسیدن به حداکثر کارایی، هردوی این قابلیت‌ها باید در بازایابی ما وجود داشته باشد. بیشتر کاربران اینترنت از طریق سرچ گوگل و هشتگ های پر بازدید شبکه‌های اجتماعی موضوعات موردنظر خود را پیدا می‌کنند.

حالا تصور کنید که شما کاربردی‌ترین و بهترین محتوای ممکن را تولید کرده‌اید، اما آن را سئو نکرده و هشتگی هم در صفحات مجازی خود به کار نبرده‌اید؛ در این صورت مخاطبان و مشتریان بالقوه شما نمی‌توانند آن محتوا را پیدا کنند. اینجاست که اهمیت بسزای سئو را می‌توانیم درک کنیم. استفاده از کلمات کلیدی، لینک‌دهی به صفحات داخلی و خارجی، اشتراک‌گذاری صفحات اجتماعی در وبسایت و …. همگی از مواردی هستند که در زمینه بهینه‌سازی و سئوی محتوا انجام می‌شود و می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی بازاریابی محتوایی باشد.

اگر می خواهید بیشتر درمورد گیمیفیکیشن بدانید به شما پیشنهاد می کنیم آموزش گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

content marketing چیست

چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟

انواع بازاریابی محتوایی یکی از راه های موثر و کاربردی برای رونق کسب و کارها است. بازاریابی محتوایی که بر اساس دانش و تجارب افراد متخصص انجام می‌شود، علاوه بر اینکه به کسب و کارها رونق می‌بخشد خود نیز رونق زیادی دارد. اما چرا ما به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟
دلایل زیادی وجود دارند که اهمیت بازاریابی محتوایی را به شما نشان می‌دهند که برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از:
• ایجاد اعتماد بین بازدیدکنندگان
• اطلاع از برند شما
• بهبود سئو (SEO)
• تولید Lead یا سرنخ بازاریابی
• جذب مخاطبین ویژه و منحصربفرد
• تبدیل بازدیدکنندگان به Lead
• اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان و درنتیجه افزایش سطح بازدید
• هم‌راستا شدن با سایر استراتژی‌های بازاریابی
• امکان رقابت با دیگر رقبای سرسخت
• افزایش نرخ بازگشت سرمایه
• دیده شدن بهتر

با سه نکته‌‌ طلایی بازاریابی محتوایی را به فرصت تبدیل کنید

برای موفقیت در بازاریابی ابتدا باید بدانید بازاریابی محتوا چیست؟ و پس از آن تمامی راه‌ها و سرنخ‌ها را برسی کنید تا بتوانید یک محتوای بازاریابی با نکات طلایی داشته باشید. نکات بازاراریابی محتوا شامل تمامی مواردی است که به شما برای بهتر شدن محتوا کمک می‌کند‌.  ناگفته نماند که انواع بازاریابی محتوایی بایستی در قالب اصول و قوائد متن بازاریابی محتوایی باشد. اما ما نیاز به رعایت نکاتی داریم تا با تولید محتوای هوشمند، سرنخ‌ها را به یک فرصت ناب یا همان فروش تبدیل کنیم.

اگر می خواهید در مورد بازاریابی محتوایی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله اهداف بازاریابی محتوایی را مطالعه کنید.

۱. ابتدا مخاطب و بازار هدف را شناسایی کنید

شما باید بدانید که مخاطب هدف کیست و بازار هدفتان چه وضعیتی دارد. تحقیق و شناخت درباره بازار و آینده باز یا همان مخاطب شما، یکی از مهمترین کارهایی است که در اولویت قرار می گیرد. چه کسانی احتمال دارد مشتریان شما باشند؟ یا از میان این مخاطبان چه کسانی به مشتری تبدیل خواهند شد؟ هدف از این کار چیست؟ محتوایی که تولید می‌کنید پاسخگوی نیاز بازار است؟ به یاد داشته باشید که مشتریان چه نقشی مهمی در موفقیت شما خواهند داشت.

اگر میخواهید بیشتر درزمینه سوشال سیگنال بدانید و با کاربرد آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر سوشیال سیگنال بر سئو را مطالعه کنید.

۲. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

تمامی بازاریابان نقاط ضعف و نقاط قوتی دارتد که می تواند باعث موفقیت یا بلعکس شکست آن‌ها شود. در بین انواع بازاریابی محتوایی مهمترین مسئله شناخت نقاط ضعف و یا قوت است. نقطه ضعف شما همان چیزی است که باعث فروپاشی سیستم بازاریابی محتوایی شما می‌شود. اما علاوه بر شناخت نقاط قوت خود می توانید نقات قوت رقیبان خود را نیز پیدا کنید که در این صورت در بازاریابی محتوایی بی‌رقیب خواهید بود.

۳. راهکارهای مهم و کاربردی ارائه دهید

بازاریابی محتوایی، مهمترین نوع بازاریابی به شمار می‌رود که تاثیر زیادی در فروش محصول یا ارائه خدمات ویژه هر شرکت یا ارگانی دارد. محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که درصورت نبودتان، سخنگوی شما باشد و بتواند پاسخ سوالات مشتری را بدهد. ارائه راهکارهای هوشمندانه در تمامی بازاریابی‌های خحتوایی صردحتا به چشم می‌خورد و مهمترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه اساسی شود

مطالب پیشنهادی:   # هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

سخن نهایی

اگر شما صاحب یک مهارت خاص، محصول یا خدماتی هستید که می‌خواهید از طریق اینترنت آن را به فروش برسانید، آموزش بازاریابی محتوایی برای شما ضروری است. اگر با آزمون و خطا به پیش بروید، قطعاً مدت زمان بسیاری طول می‌کشد تا این علم را فرابگیرید؛ اما خوشبختانه دوره‌های آموزشی بسیاری در سطح وب وجود دارند که می‌توانند آموزش بازایابی محتوایی را برای شما در پی داشته باشند.

برای این مهم به تقویت قدرت نویسندگی، بهینه‌سازی یا سئو، تولید پادکست و ویدئو، ویرایش تصاویر و تدوین فیلم نیز نیاز خواهید داشت. اما نوشتن مطلب کاربردی در رأس این مهارت‌ها قرار دارد. بنابراین از همین امروز نوشتن درباره حوزه کاری خود را شروع کرده و در کنار آن، کم‌کم دانش تولید محتوای خود را افزایش دهید.

اگر می خواهید درمورد تولید پادکست بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله پادکست یعنی چه رامطالعه کنید.

برخی سوالات متداول

انواع بازاریابی محتوایی کدامند؟

انواع بازاریابی محتوایی شامل محتوای متنی، تصویری، فیلم و عکس و ...

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ «Content Marketing» یکی از زیرمجموعه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ «Digital Marketing» است که در طی آن باید بسته به نیاز مخاطبین یک کسب‌وکار، محتوای ارزشمند و کاربردی تولید ‌شود. این محتوا باید تماماً با نیاز و خواست مخاطبین و مشتریان یک فعالیت خاص هماهنگی داشته باشد.

بازگشت به لیست

11 دیدگاه در “0 تا 100 بازاریابی محتوایی چیست + مزایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *