محصول, بازاریابی و فروش

کسب درآمد از پادکست + 6 راه کسب درآمد از کست باکس

کسب درآمد از تولید پادکست

پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات سبب شده تا روش زیادی برای کسب درآمد در این زمینه به وجود بیاید. کسب درآمد از تولید پادکست یکی از این روش‌های پول سازی است.

به زبان ساده می‌توان گفت پادکست یک محتوای صوتی است که پس از ضبط شدن در فضای مجازی و اینترنت منتشر می‌شود. این محتوای تولید شده ممکن از توسط یک شخص یا اشخاصی تولید شده باشد. بدین صورت که یک فرد درباره یک موضوع خاص شروع به صحبت می‌کند و پس از تولید پادکست، آن را در مسیر مورد نظر عرضه می‌نماید. علاوه بر این گاهی چند نفر دور هم جمع شده و درباره یک موضوع مشخص به صحبت و گفتگو می‌نشینند. بعد از بروز ویروس کرونا و رونق گرفتن کلاس‌ها و آموزش‌های مجازی، استفاده از این روش تولید محتوا به منظور آموزش و افزایش اطلاعات عمومی افزایش چشمگیری داشته است.

نکته قابل توجه این است که به منظور بهره وری از پادکست (محتوای صوتی) می‌بایست از اپلیکیشن خاصی مثل کست باکس (castbox) استفاده کرد. حالا افراد زیادی در سراسر جهان به فکر کسب درآمد از کست باکس (کسب درآمد از پادکست) افتاده‌اند. طبق آمار به نظر می رسد که اگر پادکسترها از روش اسپانسر استفاده کنند و تعداد دانلودهای هر اپیزود حدود 10 هزار بار باشد، میزان درآمد از پادکست چیزی بین 30 میلیون تومان تا 200 میلیون خواهد بود. این مبلغ بر اساس تعداد دانلودها متفاوت است.

پادکست حد و مرز و چارچوب خاصی ندارد. تنها کسانی در این راه موفق می‌شوند که با ذوق و ارائه ایده‌های نو و خلاقانه بتوانند بیشترین مخاطب را به سمت محتوای صوتی تولید شده، جذب نمایند. از همه مهم‌تر اینکه می‌توانید با قرار دادن علم و تجربیات خود در اختیار دیگران به آنها کمک کنید.

کسب درآمد از کست باکس

برای آشنایی بیشتر با پادکست، مقاله پادکست چیست را مطالعه کنید.

تفاوت پادکست با برنامه‌ های رادیویی

برخلاف تصور برخی از کاربران پادکست با برنامه‌های رادیویی تفاوت‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

  • در برنامه‌های رادیویی محدودیت زمانی وجود دارد و تولید کننده نمی‌تواند بیش از زمان معین شده نسبت به ضبط و ارائه برنامه صوتی اقدام کند. بالعکس در پادکست تولید کننده بدون هیچ محدودیت زمانی می‌تواند محتوای صوتی تولید کند. البته در هنگام تولید می‌بایست اصول مخاطب مداری مثل جلوگیری از زیاده گویی و خستگی مخاطب را رعایت کند. برای این کار می‌بایست تا جایی که اطلاعات کافی و مفید لازم است در محتوا قرار داده شود و بخش‌های اضافی حذف گردد.
  • به لحاظ اینکه برنامه‌های رادیویی از رسانه ملی پخش می‌شود، گوینده اجازه ندارد برخی از صحبت‌ها را در آن ارائه کند. برخلاف این امر در پادکست به لحاظ اینکه محتوای تولید شده به صورت شخصی تولید می‌شود، می‌توان هرگونه که دلخواه گوینده و مخاطب است، پادکست تولید و عرضه شود. به عبارت دیگر آزادی بیان در پادکست به نسبت بیشتر از برنامه‌های رادیویی است.
  • برای پخش برنامه‌های رادیویی یک زمان مشخص در نظر گرفته می‌شود. زیرا برنامه‌های تولید شده با توجه به مناسبت‌ها متفاوت هستند و می‌بایست در طول روز نوبت به همه آنها برسد. در پادکست محتواهای تولید شده بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی قابلیت پخش خواهند داشت.

ویژگی‌ های پادکست‌

به طور کلی یک محتوای صوتی می‌بایست سه ویژگی اصلی را دارا باشد، تا بتوان آن را پادکست نامید. در صورتی که پادکست تولید شده یکی از این سه خصوصیت را نداشته باشد، پادکست حرفه‌ای نخواهد بود.

این خصوصیات عبارت‌اند از:

1) پادکست حتماً باید در بستر اینترنت منتشر شود؛ اولین ویژگی که یک پادکست باید داشته باشد، این است که در اینترنت منتشر شود و بر اساس اپلیکیشن‌های خاص در اختیار مخاطب قرار بگیرد. بنابراین اگر یک محتوای صوتی روی سی دی، فلش و مموری قرار داشته باشد، نمی‌توان نام پادکست روی آن گذاشت.

2) پادکست‌ باید به صورت منظم منتشر شود؛ بدین صورت که پادکست‌ها باید به صورت سریال به دست مخاطب برسد. از لحاظ فنی و تخصصی نمی‌توان یک محتوای صوتی تولید و منتشر شده در اینترنت را پادکست نامید. به عبارت دیگر پادکست‌ها به صورت مستمر هفتگی، ماهانه و برخی به صورت فصلی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند و تنها به یک فایل صوتی ختم نمی‌شوند.

3) انتشار پادکست باید بر اساس یک استاندارد مشخص صورت گیرد؛ به طور کلی برای انتشار پادکست یک مبنای استاندارد به نام RSS در نظر گرفته شده است. اگر محتوای تولید شده از این استاندارد پیروی نکند، در زمره پادکست‌ها قرار نخواهد گرفت.

 

اگر به دنبال آشنایی با روشهای کسب درامد با گوشی هستید، مقاله کسب درامد اینترنتی واقعی رایگان با گوشی را از دست ندهید.

چگونه از پادکست پول در بیاوریم

مزایای گوش دادن به پادکست

در خصوص مزایای گوش دادن به پادکست می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تأثیر شنیدن یک متن با خواندن آن برابر است: در گذشته می‌گفتند شنیدن کی بود مانند دیدن؟ اما امروزه بر اساس مطالعات روان‌شناسان مشخص شده که شنیدن یک متن با خواندن آن از نظر درک و یادگیری با هم تفاوتی ندارند. بنابراین شنیدن یک محتوای صوتی مفید تأثیر بسزایی در یادگیری و افزایش آگاهی افراد خواهد داشت.
  • امکان شنیدن محتوای صوتی و انجام کارهای دیگر به صورت همزمان وجود دارد: در هنگام حضور در کلاس درس و دیگر فضاهای آموزشی یا مشاهده فیلم‌های درسی نمی‌توانید کار دیگری را انجام دهید. اما در صورت گوش دادن به پادکست می‌توانید کارهای روزمره مثل ورزش، قدم زدن، آشپزی، شستن لباس، خرید و … را انجام دهید.
  • پادکست امکان استفاده بهینه از زمان را فراهم می‌کند: یکی از معضلات اساسی در زمینه مطالعه و یادگیری کمبود وقت است. این در حالیست که در هر زمان و مکان می‌توانید به محتوای صوتی گوش داده و مطالب جدیدی بیاموزید. در واقع می‌توان گفت که در این صورت از زمان خود بیشترین بهره را برده‌اید.
  • پادکست‌ها ما را به گذشته می‌برند: انسان‌ها از بدو تولد و در دوران کودکی با گوش کردن داستان‌های پدر و مادر به گونه‌ای با محتوای صوتی مأنوس شده‌اند. پادکست‌ها نیز این خاطرات را برای ما تداعی می‌کنند و به همین دلیل میزان یادگیری و آموزش از طریق پادکست بیشتر خواهد بود.
  • گوش دادن به محتوای صوتی یک سرگرمی جذاب و آموزنده است: پادکست‌ها برخلاف دیگر فایل‌های صوتی علاوه بر جذابیت، آموزنده نیز هستند. به طور مثال با گوش کردن به یک موسیقی تنها از طنین آهنگ و صدای خواننده محبوبتان لذت می‌برید. اما در پادکست‌ها علاوه بر جذابیت موضوع، یک مطلب جدید و آموزنده یاد گرفته و به دانش و توانایی خود می‌افزایید.

از بین کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های گوش دادن به پادکست می‌توان به کست باکس، گوگل پادکستس، اپل پادکستس، ناملیک و اسپاتیفای اشاره کرد. این نرم افزارها به کاربران کمک می‌کنند تا به راحت‌ترین شکل ممکن بتوانند از محتوای صوتی تولید شده بهره ببرند.

پیشنهاد می شود قبل از اینکه از بازاریابی محتوایی استفاده کنید مقاله اصول کمپین بازاریابی محتوا را بخوانید.

کسب درآمد از castbox

اگر میخواهید در مورد بازاریابی محتوایی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله انواع بازاریابی محتوایی را مطالعه کنید.

چگونگی کسب درآمد از تولید پادکست‌

چگونه از پادکست پول در بیاوریم ؟ همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، کسب و کارهای اینترنتی به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند. به طوری که شاهد استقابل روز افزون کارآفرینان و افراد مختلف در این حوزه هستیم. در زمینه تولید پادکست نیز راه‌های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد. در ادامه به بعضی از این روش‌های کسب درآمد از پادکست اشاره می‌کنیم:

سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

بعضی از افراد در یک زمینه خاص تخصص دارند و می‌توانند به دیگران مشاوره و آموزش دهند. از این رو می‌توانند با تولید محتواهای صوتی آنها را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و درآمد پادکست (کسب درآمد از پادکست) داشته باشند. علاوه بر این شما می‌توانید با همکاری در فروش کالا و خدمات درآمد داشته باشید. بدین صورت که برای یک کالا یا محصول خاص یک فایل صوتی تولید کرده و در بخش خرید محصولات قرار دهید. مخاطب نیز با توجه به تخصص شما بر حسب محتوای تولید شده، خرید خود را انجام می‌دهد.

سیستم پاداش یا اصطلاحاً دونیت (Donate)

دونیت شیوه دیگری از کسب درآمد از castbox است. در این روش مخاطب به تولید کننده محتوا مبلغی به عنوان پاداش می‌دهد و به عبارتی از تولید کننده حمایت مالی می‌کند. البته این کار نیاز به زمان دارد تا بتواند به بازدهی برسد؛ زیرا محتوای تولید شده باید آنقدر پخته و مطلوب باشد تا بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.

دریافت کمک مالی از سوی حامی مالی (اسپانسر)

گاهی اوقات یک شخصیت معروف می‌خواهد تولید یک پادکست را شروع کند. در این گونه موارد اپلیکیشن‌های موجود در بازار از آن شخص حمایت مالی می‌کنند تا او بتواند در این مسیر ثابت قدم‌تر و با انگیزه بیشتر شروع به فعالیت کند و درآمد تولید پادکست (کسب درآمد از پادکست) برای او جذاب باشد.

اگر می‌خواهید با ایده های جدید برای کسب درامد آشنا شوید، مقاله ایده های پولساز خارجی را از دست ندهید.

کسب درآمد از پادکست

برندسازی شخصی؛ یک روش غیر مستقیم برای کسب درآمد از تولید پادکست

یک روش دیگر کسب درآمد از طریق پادکست این روش غیر مستقیم است. در صورتی که فرد تولید کننده محتوای صوتی بتواند اطلاعات مفید و ارزشمندی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد و به عبارتی نام خود را در بین آنها برجسته سازد؛ می‌تواند در آینده به برند سازی شخصی او کمک کند. در صورتی که بتواند به این مرحله از تولید پادکست دست یابد، مخاطبان خیلی راحت از محتوای او استفاده کرده و از او درخواست می‌کنند تا بتوانند از خدماتی که ارائه می‌کند، بهره‌مند شود. از طرفی شرکت ها و فروشندگان مختلف هم با سفارش تبلیغ به سود دهی پادکست کمک میکنند. به طور غیر مستقیم از این راه می‌توان به درآمدهای چند میلیونی و حتی بیشتر دست یافت.

 فروش پادکست‌ها

این روش کسب درآمد از طریق پادکست تنها زمانی جواب می‌دهد که شما به یک برند و شخصیت برجسته در این زمینه تبدیل شده باشید. برای موفقیت در این راه باید به اندازه کافی در بین مخاطبان معروف و محبوب شده باشید. در این صورت می‌توانید با ارائه پادکست‌های تولید شده به صورت رایگان و پولی درآمد کسب کنید. مخاطبان نیز با اعتماد به شما و کیفیت محتوای صوتی تولید شده آن را خریداری نموده و به شما پول می‌دهند.

تبدیل محتوای صوتی به انواع دیگر محتوا و فروش آن

بعضی از افراد با توجه به توانایی و تخصص خود در زمینه‌های مختلف فایل‌ های صوتی خود را به کتاب یا محتوای ویدیویی و فیلم تبدیل می‌کنند و سپس آنها را به فروش می‌رسانند.

البته به یاد داشته باشید که راه‌های زیادی برای کسب درآمد از تولید پادکست وجود دارد. در این بخش فقط به بیان چند مورد از آنها اکتفا نمودیم. در مطالب بعدی اطلاعات دقیق و مفیدتری در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا بتوانید به راحتی و با کمی هزینه کردن در زمان به کسب درآمد از castbox بپردازید.

برخی سوالات رایج

چگونه از پادکست پول در بیاوریم؟

سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ/ سیستم پاداش یا اصطلاحاً دونیت/ دریافت کمک مالی از سوی حامی مالی (اسپانسر)/ برندسازی شخصی/ فروش پادکست‌ها/ تبدیل محتوای صوتی به انواع دیگر محتوا و فروش آن

کسب درآمد از کست باکس با برند سازی شخصی چگونه است؟

در صورتی که فرد تولید کننده محتوای صوتی بتواند اطلاعات مفید و ارزشمندی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد و به عبارتی نام خود را در بین آنها برجسته سازد؛ می‌تواند در آینده به برند سازی شخصی او کمک کند. در صورتی که بتواند به این مرحله از تولید پادکست دست یابد، مخاطبان خیلی راحت از محتوای او استفاده کرده و از او درخواست می‌کنند تا بتوانند از خدماتی که ارائه می‌کند، بهره‌مند شود. از طرفی شرکت ها و فروشندگان مختلف هم با سفارش تبلیغ به سود دهی پادکست کمک میکنند. به طور غیر مستقیم از این راه می‌توان به درآمدهای چند میلیونی و حتی بیشتر دست یافت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *