شبکه‌های اجتماعی

# هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

مزایا هشتگ گذاری

اگر صاحب یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی چون لینکدین، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و …. باشید، حتماً با عبارت‌های هشتگ‌دار «#» بسیاری برخورد کرده‌اید. اما ممکن است از معنای آن آگاهی نداشته یا طرز استفاده صحیح از آن را بلد نباشید.

بهرحال دنیای هشتگ‌ها نیز رمز و راز‌های خاصی دارد که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید بدانید چگونه در صفحات اجتماعی خود از این عبارت برای جذب طرفدار بیشتر استفاده کنید و طرز استفاده صحیح از آن را بیاموزید، مطالعه‌ی این متن کمک زیادی به شما خواهد کرد. چراکه پس از علامت «@»، این علامت «#» است که بیشتری کاربرد را در شبکه‌های اجتماعی دارد.

اگر می خواهید در مورد هایلایت اینستاگرام بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می شود مقاله  اسم هایلایت اینستاگرام را مطالعه نمایید.

هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

هشتگ چیست ؟ هَش‌تَگ «Hashtag» یا علامت هشتگ در کیبورد «#» که ما ایرانی‌ها قبلاً آن را «مربع» می‌نامیدیم، از ابتدا بر روی کیبورد تلفن‌های همراه وجود داشته است. قبلاً به این علامت در زبان انگلیسی علامت شمارش یا «Number Sign» گفته می‌شد، اما پس از استفاده‌ی متفاوتی که از این علامت در بازاریابی smm شد، ابتدا به آن هَش یا «Hash» و سپس هشتگ یا «Hashtag» نسبت دادند.

اگر میخواهید درمورد انواع هشتگ ها بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می شود مقاله هشتگ های پربازدید اینستاگرام  را بخوانید.

هشتگ چیست

امروزه هشتگ در طبقه‌بندی موضوعات و عنوان‌ها کاربرد دارد. می‌توان آن را مدل ساده‌تر یک موتور جستجو به حساب آورد که اگر واژه دقیق هَشتگ شده را در رسانه‌های اجتماعی جستجو کنیم، موضوعات مرتبط با آن عبارت را برای ما لیست می‌کند. در واقع Hashtag باعث می‌شود تا بتوانیم مطالب و محتوای موردنظر خود را با راحتی بیشتری پیدا کنیم.

برای ایجاد Hashtag تنها کافیست عبارت موردنظر خود را پس از «#» قرار دهید. به عنوان نمونه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1.  #بازاریابی
  2.  #موفقیت
  3.  #digitalmarketing
  4.  #instagrammarketing
  5.  #تولید_محتوا
  6.  #دیجیتال_مارکتینگ

در هَشتگ‌گذاری عبارات، فاصله یا «Spase» تعریف نشده است. یعنی برای هَشتگ‌گذاری یک جمله یا یک عبارت چند حرفی، باید تمام کلمات پشت سر هم نوشته شوند و هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها نباشد. قرار ندادن فاصله در بین کلمات انگیسی کار راحتی است، اما با توجه به درهم شدن کلمات فارسی در صورت استفاده نکردن از علامت فاصله، از آندرلاین «_» در بین کلمات فارسی استفاده می‌شود. نمونه این عبارات را در مثال‌های فوق شاهد هستیم.

مطالب پیشنهادی:   12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی (ایرانی و خارجی)

تاریخچه هَشتگ

قبلاً از «#» تنها به عنوان نماد نمایش اعداد استفاده می‌شد و کاربرد چندانی نداشت. اما حدود 30 سال پیش، فردی به نام دنیس ریچی «Dennis Ritchie» که خالق زبان برنامه‌نویسی «C» بود، از «#» برای طبقه‌بندی و جداکردن کلمات کلیدی این زبان از سایر عبارت‌ها استفاده کرد.

از آن پس، برنامه‌نویسیانی که با زبان C کدنویسی می‌کردند، یاد گرفتند این عبارت را در ساده‌ترین برنامه‌های خود به کار ببرند. البته این علامت همچنان نامبرساین نامیده می‌شد تا اینکه بالاخره در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر، برخی از افراد با شبیه‌سازی محیط برنامه‌نویسی، از «#» برای طبقه‌بندی محتوای خود استفاده کردند. از آن پس استفاده از Hashtag در تمام محیط‌های اجتماعی رواج پیدا کرده و تبدیل به یک ابزار کاربردی برای در کنار هم قرار دادن کاربران با دغدغه‌های مشابه شد!

از آن پس، Hashtag تبدیل به یک دستور و گرامر واحد برای کاربران اینترنت شد. به‌طوری که امروزه در کنار واژگانی چون لایک «Like»، کامنت «Comment»، اشتراک‌گذاری «Share» و … از هَشتگ «#» هم به عنوان یک نماد دستوری برای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. حتی پیش‌بینی می‌شود که نسل‌های آینده حتی در گفتگوهای روزمره خود نیز همراه با کلمات مهمی که به زبان می‌آورند، این عبارت را با انگشتان دست به هم نشان دهند!

چرا باید از هَشتگ استفاده کنیم؟

هرساله تعداد کاربران وب و رسانه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. امروزه میلیون‌ها حساب کاربردی فعال در برنامه‌هایی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و …. وجود دارد. پیدا کردن افراد هم‌راستا، هم هدف و هم عقیده با ما در میان این خیل عظیم از کاربران، کار بسیار سختی است! تصور کنید که شخصی در زمینه تولید محصولات ارگانیک فعالیت کرده و در این زمینه به تولید محتوا در اینستاگرام پرداخته است.

 

این فرد می‌خواهد افرادی که مانند خودش به مصرف محصولات سالم علاقه‌مند هستند را پیدا کرده و فالو کند. اگر # وجود نداشت، کار این فرد بسیار سخت می‌شد، اما حالا تنها با یک هَشتگ‌گذاری شبیه به «#ارگانیک #محصولات_گیاهی یا ….» در بخش جستجوی اینستاگرام، می‌تواند مخاطبین مورد نظر خود را پیدا کند!

بنابراین برای اینکه بتوانیم در بین میلیون‌ها کاربر اینترنت که هریک عقیده، هدف و سلیقه متفاوتی دارند، افراد شبیه خود را پیدا کرده و نظرات خود را ایشان به اشتراک بگذاریم، به # نیاز داریم! همینطور با هشتگ می توانیم به کسب درآمد دلاری در منزل برسیم.

به طوری که پس از قرار دادن هر پُست تازه، در کپشن آن از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنیم. اگر در رابطه با مد و فشن فعالیت می‌کنیم از هَشتگ‌های #fation، #مُد و …. استفاده کنیم یا اگر پُستی درباره یک رابطه عاشقانه قرار دادیم، هَشتگ‌های #love، #عشق و …. را به کار ببریم.

چرا باید از هَشتگ استفاده کنیم؟

برای آشنایی بیشتر با نقش هشتگ و استفاده آن در استوری اینستاگرام مقاله نحوه هشتگ گذاری در استوری اینستاگرام  را بخوانید.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 گیمیفیکیشن (Gamification) + سه نمونه خارجی

شیوه استفاده صحیح از هَشتگ در شبکه‌ های اجتماعی چگونه است؟

اگرچه شیوه هَش‌تَگ‌گذاری در رسانه‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم دارند، اما آگاهی از یک سری نکات و قوانین هشتگ گذاری کلی می‌تواند برای هتشگ‌گذاری در تمام رسانه‌ها به شما کمک کند. این نکات کلی به قرار زیر هستند:

  •  هَشتگ‌ گذاری با تحقیق

هرگز از # به‌صورت تصادفی در کپشن یا متون اشتراک‌گذاری شده‌ی خود استفاده نکنید. به‌جای آن تنها در کنار کلمات کلیدی و مهم خود # قرار دهید. یادتان باشد که اگر به صورت تصادفی یا غیرمرتبط از # استفاده کنید، هیچ نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

  • هَشتگ در بایو

شما در بایو و توضیحات حساب کاربری خود در بیشتر رسانه‌ها مانند اینستاگرام و توییتر می‌توانید از # استفاده کنید. اگر شما نویسنده، هنرمند، صنعتگر یا صاحب هر تخصص دیگری هستید، می‌توانید آن را همراه با هَش‌تَگ قرار دهید.

مانند (#هنرمند #دندانپزشک #بیوتی #مُد)

  •  تَگ‌ های جغرافیایی

اگر پُست شما مرتبط با اتفاق یا مکان خاصی در شهر یا کشور خودتان است، بهتر است هَش‌تَگ آن را قرار دهید تا افراد بتوانند آن را راحت‌تر پیدا کنند. تگ‌هایی که با لوکیشن همراه هستند، بیش از 70 درصد بیشتر توسط کاربران دیده می‌شوند.

مانند (#ایران #تهران #گلستان #کیش)

  •  هَشتگ‌ های طولانی ممنوع

از گذاشتن هَشتگ‌های طولانی مانند «#thataretoolongorcomplicated» یا «#روز_جهانی_مبارزه_با_مواد_مخدر» پرهیز کنید؛ چراکه مخاطبین چنین تگ‌های طولانی را به خاطر نمی‌سپارند و کمتر نیز آن‌ها را جستجو می‌کنند. بنابراین تنها در کنار اصلی‌ترین کلمات متن خود این عبارت را قرار داده و از هشتگ‌گذاری جملات جلوگیری کنید.

  • تعداد مناسب هَش‌ تَگ

معمولاً در بیشتر رسانه‌های اجتماعی امکان قرار دادن 20 یا 30 هَش‌تَگ وجود دارد، اما این به معنی نیست که باید از حداکثر این قابلیت استفاده کنید. اگر به صورت افراطی از # استفاده شود، نه تنها خوب نیست، بلکه بسیار خطرناک است و ممکن است خود این رسانه‌ها، پُست شما را محدود کنند.

آمارها نشان داده است که پُست‌های 2 هشتگی در توییتر، 21٪ بیشتر از پُست‌های 3 هشتگی دیده شده‌اند! پس تفریط در استفاده از این عبارت به معنی بهتر دیده شدن نیست. شما تنها باید اصلی‌ترین کلمات کلیدی متن خود را نشانه بگیرید و بس.

  • هَش‌ تَگ مخصوص خود را بسازید

اگر شما صاحب یک برند هستید، بهتر است براساس شعاری که برای برندتان دارید، یک Hashtag مخصوص برای خود بسازید که روان و کوتاه باشد. برای مثال، سایت ارائه بلیط هواپیمای علی‌بابا، با راه‌اندازی یک کمپین از مخاطبین خود خواست تا تصاویر بال را با هشتگ #بلندپروازی به اشتراک بگذارند که در نتیجه آن، تبلیغ خوبی برای خدمات این سایت انجام شد.

همچنین شرکت لبنیات کاله برای معرفی یکی از محصولات جدید خود از هشتگ #میلکی استفاده کرد. کاله از اینفلوئنسرهای معروف ایرانی و افراد فعال در رسانه‌های اجتماعی خواست تا از این هَش‌تَگ استفاده کنند. سپس به 100 کاربر اولی که به این هشتگ پیوستند، یک پک میلکی جایزه داد!

اگر میخواهید درمورد اینفلوئنسرها بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله اینفلوئنسر کیست را مطالعه کنید.

  • استفاده از هَشتگ در کامنت دیگران ممنوع

برخی از کاربران تصور می‌کنند که اگر در هنگام کامنت گذاشتن زیر پُست دیگران هم از # استفاده کنند، کامنت آن‌ها در نتایج جستجوی آن تگ دیده می‌شود؛ اما اینگونه نیست. بنابراین در هنگام کامنت گذاشتن از # استفاده نکنید.

نکته: وقتی در کنار کلمه‌ای #‌ می‌گذارید، آن کلمه به رنگ آبی درآمده و به یک لینک قابل کلیک تبدیل می‌شود. پس اگر متن شما حین هشتگ‌گذاری تغییر رنگ پیدا نکرد، بدانید که # را اشتباه قرار داده‌اید!

مطالب پیشنهادی:   بهترین ایده های پولساز در امریکا 2024 + 25 ایده های پولساز خارجی

سخن نهایی

هَش‌تَگ دقیقاً مانند برچسبی است که سبب می‌شود پُست‌های شما از بین هزاران و میلیون‌ها پُستی که هر روز منتشر می‌شوند، راه خود را به سمت مخاطبین هدفتان پیدا کنند. اگر از این ابزار به درستی استفاده شود، در نتیجه آن، نرخ اینگیجمنت محتوای شما بالاتر رفته و در سپس تثبیت جایگاه برند شما در بین مخاطبینی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، حتمی خواهد بود. پس از همین امروز پُست‌های خود را با #های مناسب همراه کنید و اگر پُست‌های گذشته شما نیز #های مناسبی نداشته‌اند، در صورت امکان آن‌ها را ویرایش کنید.

برخی از سوالات متداول :

هشتگ چیست؟

هَش‌تَگ «Hashtag» یا علامت هشتگ در کیبورد «#» که ما ایرانی‌ها قبلاً آن را «مربع» می‌نامیدیم، از ابتدا بر روی کیبورد تلفن‌های همراه وجود داشته است. قبلاً به این علامت در زبان انگلیسی علامت شمارش یا «Number Sign» گفته می‌شد، اما پس از استفاده‌ی متفاوتی که از این علامت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شد، ابتدا به آن هَش یا «Hash» و سپس هشتگ یا «Hashtag» نسبت دادند.

هشتگ چه کاربردی دارد؟

امروزه هشتگ در طبقه‌بندی موضوعات و عنوان‌ها کاربرد دارد. می‌توان آن را مدل ساده‌تر یک موتور جستجو به حساب آورد که اگر واژه دقیق هَشتگ شده را در رسانه‌های اجتماعی جستجو کنیم، موضوعات مرتبط با آن عبارت را برای ما لیست می‌کند. در واقع Hashtag باعث می‌شود تا بتوانیم مطالب و محتوای موردنظر خود را با راحتی بیشتری پیدا کنیم.

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “# هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

  1. بازتاب: اهمیت و نحوه گذاشتن هشتگ در استوری اینستاگرام - پردیسا یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *