دیجیتال مارکتینگ

0 تا 100 گیمیفیکیشن (Gamification) + سه نمونه خارجی

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن و همه چیز درباره آن

gamification چیست ؟ گیمیفیکیشن به معنای بازی‌آفرینی است و دانشی است که در طراحی تغییر رفتار فعالیت نموده و در چند سال اخیر در دانشگاه ها و کسب وکارهای آنلاین بسیار به کار گرفته شده است. گیمیفیکیشن در بازاریابی، آموزش کتاب گیمیفیکیشن (آموزش گیمیفیکیشن) و همچنین در اینستاگرام بسیار پرکاربرد است.در واقع این نوع از بازی برای برخی از کسب و کارها بسیار مفید است و در پیشرفت و جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد.

در این مقاله شما را بیشتر با گیمیفیکشن و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید به عنوان ایده کسب و کار در کار خود به راحتی از آن استفاده کرده و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید.

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

در این بخش به سوال گیمیفیکیشن چیست (gamification چیست) پاسخ خواهیم داد. اگر بخواهیم تعریفی ساده از گیمیفیکیشن ارائه دهیم می توان گفت گیمیفیکیشن نوعی تهیه بازی برای فضاهایی است که در ابتدا برای بازی ها طراحی نشده اند. در این روش از عناصر بازی برای بازاریابی، استخدام کارکنان، تمرینات فیزیکی و ارتقای سیستم ها و … استفاده می شود.بنابراین در این روش یک فعالیت جدی را با استفاده از عناصر بازی آسان‌تر می کنیم. برای مثال می توان با استفاده از قواعد بازی گل یا پوچ، مافیا یا بردوباخت افراد را برای انجام کارهای مختلف تشویق کرد. در زبان فارسی به Gamification بازی‌وارسازی، بازی‌سازی، بازی‌آفرینی و … گفته می شود.

در واقع روش بازی‌سازی کمک می کند افراد با شور و شوق بیشتری کار خود را انجام دهند و خیلی زود خسته نشوند. در بازی حتی اگر شخص بازنده هم باشد اما به دلیل هیجانی که در حین بازی تجربه می کند باز هم سعی دارد آن را ادامه دهد و حتی بازی را جدی تر دنبال می کند. روش گیمیفیکیشن از این طریق کارها را جذاب تر می کند و باعث می شود انرژی که در حین فعالیت از دست داده ایم مجددا در حین انجام کار بازیابی شود. همچنین این روش به ما احساس قدرتمند بودن می دهد گویا که چیز جدیدی را به دست آورده ایم.

در واقع می توان نتیجه گرفت بازی‌سازی چیزی فراتر از یک بازی است به این معنا که از مفاهیم و کانسپت های بازی برای پیشبرد سایر فعالیت ها استفاده می شود. پیشنهاد می شود مقاله ویدیو مارکتینگ را مطالعه نمایید .

مطالب پیشنهادی:    آزمون استعدادیابی چیست + معرفی انواع تست استعدادیابی

اصول کلی در بازی سازی کدام اند؟

بازی‌ سازی اصولی دارد در ادامه به اصول گیمیفیکیشن میپردازیم :

  1.  هدف باید قابل دستیابی باشد به این معنا که فعالیت هایی که برای کاربر در نظر گرفته می شود لازم است به گونه ای باشد که افراد بتوانند آن را حل کنند. یعنی بازی آن‌قدر هم سخت نباشد که امکان برد در آن وجود نداشته باشد.
  2. مشخص بودن هدف از اصول دیگر گیمیفیکیشن است. به این معنا که قوانین و مقررات آن باید ساده و قابل درک بوده و افراد را خسته نکند.
  3.  طراحی گیمیفیکیشن باید جذاب باشد و برای عناصر مختلف لازم است طراحی‌های متفاوتی به کار گرفته شود. برای مثال استفاده از تصاویر پویا و متناسب با موضوع.
  4.  لازم است بازی آفرینی سرگرم‌کننده باشد و افراد تا آخر بازی هیجان داشته باشند آن را دنبال کنند.
  5. نمونه گیمیفیکیشن حتما باید با پاداش و جایزه همراه باشد. نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که به مخاطب کمک کنید که بتواند جایزه خود را حدس بزند اما نباید کاری کنید که پاداش او به طور کامل لو برود.

برخی محرک های گیمیفیکیشن

برخی محرک های گیمیفیکیشن

این روش محرک های زیادی دارد که کمک می کند بتوانید در کار خود موفقیت بیشتری به‌دست آورید. برخی از این محرک ها عبارت اند از:

  1.  با مردم به نحوی حماسی‌گونه رفتار کنید و با آن ها بزرگ تر از چیزی که هستند برخورد نمایید.
  2. سعی کنید حتما پاداش داشته باشید و فراموش نکنید اعداد در این زمینه اعتیاد آورند. برای مثال در نظر گرفتن امتیاز می تواند گزینه خوبی باشد مثلا اگر امتیاز به 500 رسید فرد جایزه کسب می کند.
  3.  سعی کنید حتما فیدبک بگیرید به این معنا که از کاربران خود سوال بپرسید و بخواهید سوالات شما را پاسخ دهند.
  4.  معمولا کاربران شما صاحب کاری هستند که انجام می دهند و می خواهند در آن پیشرفت کنند بنابراین توجه به نیازهای آن ها می تواند اثرگذار باشد.
  5.  اثرگذاری اجتماعی نیز محرک بسیار قوی است زیرا موجب می شود افراد بیشتری به سمت تبلیغات و کار شما بیایند.
  6.  با استفاده از بازاریابی می توان احساس نادر بودن و همچنین ترس از دست دادن را ایجاد کرد.
  7. گیمیفیکیشن را به گونه ای انجام دهید که غیرقابل پیش‌بینی بوده و در افراد حس کنجکاوی ایجاد نماید.

مزایای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن موجب می شود تعامل میان شما و کاربر افزایش یابد و در نتیجه کاربر را تشویق می کنید که یک کار جدی را در قالب یک سرگرمی انجام دهد. در نتیجه او در حین تفریح اطلاعات شما را حفظ می کند و کاربر در نهایت عملا آن ها را به کار می گیرد. در واقع کاربر بدون روخوانی از روی مطلبی با صرف وقت و در قالب یک سرگرمی آن را فرا می گیرد. از دیگر مزایای بازی‌آفرینی می توان به بازخورد لحظه ای اشاره کرد که موجب می شود مزایا و معایب روش به راحتی آشکار شوند.

به‌علاوه روش بازی‌آفرینی با رقابت همراه است و افراد سعی می کنند بیشتر از دیگران بدانند بنابراین بر انگیزه آن ها افزوده می شود. همچنین پاداشی که در این روش سرگرم‌کننده و آموزنده داده می شود موجب افزایش انگیزه می گردد.

کاربردهای گیمیفیکیشن

کاربردهای گیمیفیکیشن

بازی‌سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد. به کمک آن می توان در کسب و کارهای آنلاین و همچنین بازاریابی به کار تبلیغات و مدیریت برندینگ پرداخت. همچنین گیمیفیکیشن در آموزش کتاب بسیار جالب و تاثیرگذار است. یک نمونه از این روش استفاده از دیکشنری های آنلاین و همچنین کتاب هایی مانند کتاب های آموزش لغات زبان انگلیسی است که در قالب یک نرم افزار روی گوشی و لپ‌تاپ قابل استفاده است. از دیگر کاربردهای بازی‌آفرینی می توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر میخواهید در مورد برندینگ بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله برندینگ چیست را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   کسب و کار چیست؟ معرفی انواع کسب و کار 1403
  • بازی سازی در کارهای آنلاین

روش بازی‌سازی معمولا در ایده های تجاری موفق در ایران و جهان به کار گرفته می شود. در کارهای آنلاین نیز گیمیفیکیشن می تواند بسیار کمک‌کننده باشد و دیجیتال مارکتینگ را به اوج برساند. از این روش می توان جهت ارتقای میزان فروش، تعامل با کاربران و … استفاده کرد.

  •  گیمیفیکیشن درآموزش

واقعیتی که وجود دارد این است که دانش آموازن معمولا از درس خواندن و یاد گرفتن خسته می شوند و نمی-توان گفت یادگیری آن ها پایین است. این مثالی است تا بتوان به اهمیت روش بازی‌سازی پی برد. در این روش افراد بدون این که خسته شوند و با انگیزه قبلی در حال یاد گرفتن هستند. در این زمینه اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که در زمینه های مختلفی می توانند به افراد آموزش دهند.

  • کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

از دیگر کاربردهای این روش در بازاریابی است. برای مثال قبل از این که مقاله خود را منتشر کنید برای آن جایزه در نظر بگیرید و تعیین کنید که هر کس آن مقاله را تا آخر بخواند و به سوالات پاسخ دهد به قید قرعه جایزه می برد.

  •  گیمیفیکیشن در اینستاگرام

کاربرد دیگر بازی‌سازی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است، همانطور که می دانیم اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار است. برای مثال شما با ایجاد یک سیستم گیمیفیکیشن می توانید دستاوردهای خود را در شبکه اینستاگرام با هشتگ پخش کرده و از این طریق کسب امتیاز نمایید.

  • کاربرد گیمیفیکیشن در محل کار

از دیگر کاربردهای بازی‌سازی افزایش انگیزه کارمندان در محل کار است. برای مثال در کشورهای پیشرفته برخی شرکت‌ها با استفاده از این روش به کارمندان کمک می کنند تا با علاقه بیشتر کار خود را انجام دهند. در نتیجه با ایجاد جو رقابتی و کسب جایزه میزان بهره‌وری نیرو کار بسیار بیشتر می شود.

معایب گیمیفیکیشن کدام اند؟

مانند هر استراتژی دیگری گیمیفیکیشن نیز در صورتی که به درستی و متناسب با نیازها انجام نشود می تواند مخرب و آسیب زا باشد. بازی‌سازی یک اهرم است و به کمک آن می توانید کار خود را ارتقا دهید؛ اما در صورتی که آن را غیراصولی و ضعیف انجام دهید منجر به شکست برای شما خواهد شد.

عناصر اصلی گیمیفیکیشن

عناصر اصلی گیمیفیکیشن

عناصر اصلی بازی‌سازی عبارت اند از زمینه، ارزش و موفقیت. لازم است زمینه بازی‌سازی متناسب با موضوع مورد نظر شما باشد. همچنین لازم است کاربران احساس کنند در حین انجام فعالیت در حال کسب ارزش هستند و به‌علاوه لازم است کار را به گونه ای پیش ببرید که احساس موفقیت در افراد ایجاد نماید. مثلا طراحی یک بازی پیچیده که هیچ کس نتواند به آن جواب دهد کار زیاد جالبی نیست و نمی تواند در این زمینه کسب موفقیت کند.

مطالب پیشنهادی:   سوشیال سیگنال چیست؟ تاثیر سوشیال سیگنال بر برندینگ

کلام آخر

بازی‌سازی روشی است که به کمک آن می توان یادگیری را بسیار آسان تر کرده و با ایجاد انگیزه و الهام گرفتن از بازی ها بتوان به مخاطبان کمک کرد که یادگیری بدون کسالت و تاثیرگذاری داشته باشند. گیمیفیکیشن موجب می شود ریشه بسیاری از مشکلات آموزشی حل شود همچنین این روش در مشاغل بسیار زیادی کاربرد دارد. این روش آینده ای روشن دارد و می تواند با عبور از هر مانعی به حل مشکلات بسیاری اقدام نماید.

 

برخی سوالات متداول : 

gamification چیست ؟

گیمیفیکیشن به معنای بازی‌آفرینی است و دانشی است که در طراحی تغییر رفتار فعالیت نموده و در چند سال اخیر در دانشگاه ها و کسب وکارهای آنلاین بسیار به کار گرفته شده است.

اصول کلی در بازی سازی کدام اند؟

هدف باید قابل دستیابی باشد به این معنا که فعالیت هایی که برای کاربر در نظر گرفته می شود لازم است به گونه ای باشد که افراد بتوانند آن را حل کنند. یعنی بازی آن‌قدر هم سخت نباشد که امکان برد در آن وجود نداشته باشد. و ...

مزایای گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن موجب می شود تعامل میان شما و کاربر افزایش یابد و در نتیجه کاربر را تشویق می کنید که یک کار جدی را در قالب یک سرگرمی انجام دهد. در نتیجه او در حین تفریح اطلاعات شما را حفظ می کند و کاربر در نهایت عملا آن ها را به کار می گیرد.

کاربردهای گیمیفیکیشن چیست ؟

بازی‌سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد. به کمک آن می توان در کسب و کارهای آنلاین و همچنین بازاریابی به کار تبلیغات و مدیریت برندینگ پرداخت. همچنین گیمیفیکیشن در آموزش کتاب بسیار جالب و تاثیرگذار است

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “0 تا 100 گیمیفیکیشن (Gamification) + سه نمونه خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *