دیجیتال مارکتینگ

موبایل مارکتینگ چیست؟ + معایب و مزایا بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایلی Mobile Marketing چیست

بازاریابی دیجیتال از جمله فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که اگر به درستی صورت گیرد، مزیت و موفقیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. حال باید متذکر شد که بازاریابی دیجیتال در انواع گوناگونی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها را می‌توان بازاریابی موبایل در نظر گرفت. همان‌طور که می‌دانید، امروزه گوشی‌های همراه از مخاطبین بسیاری برخوردار هستند و افراد زیادی وقت خود را در چنین فضایی صرف می‌کنند.

از همین جهت اگر از این فضا به خوبی استفاده شود، می‌تواند مسیر موفقیت را هموار کند. حال شاید برای شما سوال پیش آید که بازاریابی موبایل چیست؟ و چه تاثیراتی بر فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال می‌گذارد؟ از همین جهت تصمیم داریم در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم تا شما با آن و موارد مربوط به آن آشنا شوید.

اولین موضوعی که بسیار اهمیت دارد، این است که امروزه امکان انجام بسیاری از امور با گوشی وجود دارد و دیگری نیازی به استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر نیست. برای مثال می‌توان به اموری چون چک کردن ایمیل، انواع وب‌سایت، ثبت سفارش و … اشاره کرد. حال شما شرایطی را تصور کنید که در چنین فضایی به بازاریابی مشغول شوید؛ بدون شک تاثیرات مثبتی دریافت خواهید کرد، زیرا افراد بسیاری از محصول و خدمات شما دیدن می‌کنند و برخی از آن‌ها به خرید و استفاده از آن‌ها می‌پردازند.

برای افزایش ترافیک سایت، پیشنهاد می شود مقاله ما در خصوص چگونگی افزایش بازدید سایت را مطالعه نمایید.

روش ساخت موبایل مارکتینگ چیست؟

ایجاد بازاریابی موبایلی

تا به اینجای مقاله در رابطه با بازاریابی موبایل اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و گفتیم که استفاده از چنین موضوعی می‌تواند موفقیت‌های بسیاری را برای شما در جنبه های مختلف همچون برندسازی رقم زند ک هدر مقاله ” تفاوت برندسازی و برندینگ ” به این موضوع پرداخته ایم . حال شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش آید که چگونه می‌توان موبایل مارکتینگ خود را راه‌اندازی کرد؟ در ادامه به مراحل و گام‌هایی که باید در این مسیر طی کنید خواهیم پرداخت تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • قدم اول: یک پایگاه برای اطلاعات مشتریان ایجاد کنید

بدون شک شناخت مخاطب از جمله استراتژی‌هایی به حساب می‌آید که در هر بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین پایگاهی که تحت عنوان «مشتریان» تاسیس شده است، اطلاعات گوناگونی چون شغل، مکان، سلیقه و دیگر اطلاعات مربوط به مشتری ذخیره می‌شود. باید متذکر شد که هدف از انجام چنین کاری، شناخت بیشتر مخاطبین و مشتری‌ها است که این موضوع تاثیر بسیاری بر بازاریابی دارد.

پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با استراتژی در کسب و کار ها مقاله ” استراتژی یعنی چه ” را مطالعه کنید.

  • قدم دوم: اهدافی که در سر دارید را مشخص کنید

اگر تصمیم به استفاده از بازاریابی موبایلی دارد، باید پیش از پرداختن به آن اهدافی را برای خود مشخص کنید. برای مشخص کردن اهداف خود می‌توانید سوال های گوناگونی را از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید و متناسب با پاسخ‌هایی که داده‌اید، هدف خود را مشخص کنید. در ادامه به برخی از سوال هایی که می‌توانید از خودتان بپرسید اشاره خواهیم کرد تا با آن‌ها آشنا شوید و بهترین هدف را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

  1. استفاده از بازاریابی با موبایلی چه مخاطب‌هایی دارد؟
  2. سن مخاطبین بیشتر در چه رنجی قرار دارد؟
  3. سلیقه رنج انتخابی شما به شکل است؟
  4. مشتری‌های ثابت شما چه افرادی هستند؟

اگر شما برای هر یک از سوال ها پاسخ مناسبی داشته باشید، می‌توانید به خوبی مسیر خود را هدف‌گذاری کنید و طبق پاسخ‌ها مسیر را طی کنید و به موفقیت برسید.

مزایای موبایل مارکتینگ

برای آشنایی با بازاریابی ویروسی و مزایا و معایب آن مقاله بازاریابی ویروسی چیست را مطالعه کنید.

  • قدم سوم: کاربران و مخاطب‌ های بیشتری جذب کنید

اگر به دنبال رسیدن به موفقیت از طریق بازاریابی موبایل هستید، باید تلاش خود را در راستای بالا بردن تعداد کاربران کنید. برای گرفتن نتیجه از این مرحله نیاز است از شیوه‌های گوناگونی که فکر می‌کنید امکان دارند مناسب باشند استفاده کنید. از جمله بازاریابی ویروسی و استفاده از ایده های بازاریابی چریکی .

  • قدم چهارم: بازدید کاربران موبایل را اندازه‌گیری کنید

اندازه‌گیری بازدید کاربرها به شما نشان می‌دهد که فعالیت‌های انجام شده تا چه میزان موفق بوده‌اند و چه مقدار مخاطب جذب کرده‌اند. شما می‌توانید با نتایج به دست آمده از این بخش، فعالیت‌های خود را سازمان‌دهی کنید؛ یعنی اگر روند شما در جذب مخاطب صعودی نیست، باید تغییر و تحولاتی را در شیوه‌های کاری خود ایجاد کنید و اگر روند فعالیت شما خوب و رو به بالا است، همان روند را ادامه دهید و سعی کنید تغییراتی که سبب بهبود روند کاری شما می‌شوند را نیز انجام دهید.

وب‌سایت سازگار با موبایل را راه‌ اندازی کنید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در راستای بازاریابی موبایل انجام دهید، طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت سازگار با ویژگی‌های موبایل است. البته دقت داشته باشید که سایت شما باید کیفیت و کارایی لازم را داشته باشد تا امکان استفاده از آن و کسب موفقیت فراهم شود. برای مثال باید گفت طبق آمار 64 درصد از کاربران اگر صفحه سایت مورد نظرشان تا 10 ثانیه باز نشود، صفحه را ترک می‌کنند یا 35 درصد از بازدیدهایی که کاربر نتواند به اطلاعات و آنچه می‌خواهد دست یابد، به خرید ختم نخواهد شد.

با توجه به این توضیحات، شاید از خودتان بپرسید سایت سازگار با موبایل چطور سایتی است؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت مهم‌ترین موضوعی که باید به آن در این نوع از بازاریابی توجه شود، قدرت و سرعت بارگذاری اطلاعات و به نمایش گذاشتن آن برای کاربران به نظر می‌رسد؛ به طوری که اگر به این موضوع توجه کافی شود، نیم بیشی از راه سپری شده است. از دیگر ویژگی‌ها باید به ساختار قوی اشاره کرد. برای مثال سایت نباید به کاربر اخطار بدهد که اگر این اتفاق بیفتد، تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

از طریق ایمیل بازاریابی موبایل را انجام دهید

طبق آماری که به دست آماده است، اکثر افراد ایمیل‌های خود را از طریق ایمیل چک می‌کنند و همین کاربران اگر محتوای جذاب و جالبی برایشان نیامده باشد، به پیام دریافت شده توجه نمی‌کنند؛ بنابراین شما باید اقدامات لازم در جهت جذاب شدن پیام خود را انجام دهید تا بازاریابی موبایل به درستی صورت گیرد. برای مثال برای ایمیل مارکتینگ که در نظر گرفتید، از عکس یا نوشته جذاب استفاده کنید تا افراد به بازدید و خواندن آن جذب شوند.

انتخاب بازاریابی موبایل برای تجارت آنلاین چه اهمیتی دارد؟

بازاریابی موبایل، یکی از راه‌های مهم رونق کسب و کار و تجارت است. این نوع بازاریابی موسوم‌ترین نوع بازاریابی در جهان است. شاید برای بسیاری از شما عزیزان جای سوال باشد، که دلیل انتخاب بازاریابی از طریق موبایل چیست؟ جواب این سوال بسیار راحت است؛ چرا که دنیای امروز، عصر مدرن ارتباطات است.
باتوجه به پیشرفت علم تکنولوژی و فراگیر بودن اینترنت دسترسی تمام مردم جهان به اینترمت راحت است. از طرفی جدا از سیستم‌های کاربردی در هر خانه‌ای یک گوشی هوشمند وجود دارد که خانواده‌ها از طریق آن به اینترنت متصل شده و با کل فضای مجازی و حتی تمامی افرادی که نمی‌دانند بازاریابی موبایلی چیست با کمک گوشی‌های هوشمند اطلاعات جامعی کسب می‌کنند.

از طرفی آمار و ارقام جهانی ثابت می‌کند تعداد کاربران موبایل به نسبت کاربران دسکتاپ 64 درصد به 36 درصد است که این رقم قابل توجهی خواهد بود.
بازاریابی موبایل، همانند سایر انواع راه‌های مختلف بازاریابی شامل کمپین‌های مختلفی است. اما نقش اصلی را این وسط شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کند که حضور گسترده و ثابت آن‌ها در موبایل، باعث شده تا کسب و کارها نیز وارد دنیای اینترنت یا فضای مجازی شوند.

اما با تمامی این موارد باید گفت که سئو در این زمینه مهمترین عامل پیشرفت کسب و کار است؛ چرا که سئو تنها دربرگیرنده محتواهای متنی نیست بلکه تمامی محتواهای تصویری، ویدئو، انیمیشن وغیره را ثابت می‌شود.

انواع بازاریابی موبایلی

انواع بازاریابی موبایل

برای موفقیت در کسب و کار خود ابتدا باید بدانید بازاریابی موبایلی چیست و حتی با انواع بازاریابی موبایل آشنا شوید. بازاریابی به سبک استفاده از موبایل به چند طریق می‌تواند انجام شود که شامل موارد زیر است.

  • بازاریابی موبایلی مبتنی بر پیامک
    بازاریابی که در قالب اس ام اس یا پیامک انجام شود، بازاریابی موبایلی پیامک نام دارد‌. این پیام‌های متنی ارسال شده برای کاربران به منظور ترویج کسب و کار و خدمات و محصولات است و قطعا بخشی از استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری به شمار می‌رود. درواقع این روش، شامل ارسال پیام‌های متنی خودکار و یا پیام‌های متنی شخصی به کاربران مجاز برای دریافت پیام هایی از این قبیل است.
  • بازاریابی موبایلی مبتنی بر مکان
    این نوع بازاریابی یک بازاریابی مستقیم به حساب می‌آید که روی لحظه‌های طلایی سرمایه گذاری می‌کند.
  • بازاریابی موبایلی مبتنی بر اپلیکیشن
    یکی از رایج‌ترین نوع بازاریابی، بازاریابی اپلیکیشن است که با ایجاد یک برنامه برای کسب و کار، فضای بیشتری را در گوشی‌های مشتریان ایجاد می‌کند. مشتریان نی‌توانند این برنامه رو به صورت مداوم و یا دائم داشته باشند.
  • بازاریابی موبایلی مبتنی بر جستجوی صوتی
    با این سبک بازاریابی همه شما قطعا به خوبی آشنا هستید. این نوع بازاریابی موبایل نوعی استراتژی یا یک وب سایت پاسخگو است‌ این بازاریابی بر جستجوی تلفن همراه و جستجوهای مبتنی بر صدا تمرکز دارد، که رتبه بندی موتورهای جستجو در وب سایت کسب و کار را بهبود یابد.
  • بازاریابی موبایلی مبتنی بر تبلیغات بی سیم
    نام تبلیغات بی سیم را بی‌شک شنده‌اید اما قطعا اطلاعات دقیقی درباره آن ندارید. این نوع بازاریابی دربرگیرنده توزیع بیسیم تبلیغاتی با بازاریابی محتوا تبلیغاتی دیگر به کاربران در یک مکان مشخص می‌شود. درواقع اطلاعات تبلیغات در این شیوه از طریق بلوتوث، وای فای، اینترنت، ان اف سی، جی پی اس و… صورت می‌گیرد.

نکات مهم درباره بازاریابی موبایلی

شاید همه شما تا حدودی درباره نقش موبایل در بازاریابی اطلاعاتی داشته باشید. امروزه بخش اعظمی از بازاریابی توسط گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. شاید بسیاری از شما این نوع بازاریابی و یا معرفی محصول و خدمات خود را یک نوع تبلیغ فرض کنید؛ اما این کاملا اشتباه است. چرا که بازاریابی موبایل و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و شاید در مراحل انجام در برخی موارد مشابه هم باشند. اگر شما مفهوم بازاریابی را به درستی متوجه شده باشید و بدانید بازاریابی موبایلی چیست قطعا می‌دانید که با تبلیغ کردن متفاوت است.

اما بهترین راه پیشرفت در کسب و کار سرمایه گذاری روی بازاریابی موبایل است. چرا که با این روند پیشرفت و صعودی تکنولوژی، بی شک تا چندین سال اخیر شبکه‌های اجتمایی کلیه فعالیت‌های انسانی را به خود اختصاص می‌دهند.
هر روز شاهد روی کار آمدن برنامه‌های جدیدی هستیم که به عنوان یکی از برنامه‌های مدرن شبکه مجازی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. یک بازاریاب زرنگ و موفق کسی است که از این فرصت‌های مهم و طلایی بهترین استفاده را داشته باشد. همچنین درباره آینده شبکه‌های مجازی و دنیای اینترنت خوب تحقیق کند و با قدرت این دنیای شگفت انگیز چه در زمان حال و چه چند برابر شدن این قدرت در زمان آینده به خوبی آشنا باشد.

مزایای بازاریابی موبایل

تا به اینجا از اهمیت بازاریابی با موبایل اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم حال تصمیم داریم مزایا بازاریابی موبایل را برای شما مورد بررسی دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید و در صورت تمایل خرید خود را انجام دهید.

کاربرد موبایل مارکتینگ در کسب و کار

  1. دسترسی آسان به مخاطب : یکی از مزایا بازاریابی موبایل را می‌توان دسترسی آسان و ساده به مخاطبین و مشتری‌ها در نظر گرفت. برای مثال شرایطی را تصور کنید که شما می‌خواهید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. در چنین حالتی بهترین انتخاب استفاده از تلفن همراه خواهد بود؛ چرا که بدون شک تمام افراد در طول روز گوشی همراه را نزدیک خود قرار نگه می‌دارند.
  2. سرعت بالا : استفاده از شیوه بازاریابی با موبایل یکی از شیوه‌های پرسرعت بازاریابی به حساب می‌آید که می‌توانید از طریق آن در بالاترین سرعت با مخاطب و مشتری خود ارتباط برقرار کنید. دقت داشته باشید که تأثیرگذاری پیام‌های متنی بیشتر از پیام‌هایی است که در ایمیل فرستاده می‌شود؛ بنابراین در صورت امکان از ارسال پیام‌های متنی استفاده کنید.
  3. مقرون ‌به‌ صرفه : صرفه اقتصادی از جمله مزایا بازاریابی موبایل به حساب می‌آید. برای مثال اگر شما بخواهید محصول مورد نظر خود را از طریق تلویزیون تبلیغ کنید، باید هزینه هنگفت و بسیاری را بپردازید. در حالی بازاریابی موبایل چنین شرایطی را ایجاد نخواهد کرد و حتی شما می‌توانید پس از مدتی، سرمایه‌ای را از این طریق به دست آورید.

معایب بازاریابی موبایل

مسلما هر موضوعی که مزیت دارد، از معایبی نیز برخوردار است. از جمله معایب بازاریابی موبایل می‌توان به سخت شدن کاربر اشاره کرد. بدون شک کار کردن با لپ‌تاپ و موس آسانی بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت؛ در حالی که در زمان استفاده از گوشی، تنها یک صفحه‌نمایش لمسی کوچک در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید از طریق آن بسیاری از امور را انجام دهید که این موضوع می‌تواند سختی زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

معایب بازاریابی موبایل

از دیگر معایب بازاریابی موبایل می‌توان به حریم خصوصی اشاره کرد. دقت داشته باشید که فضای موبایل، آن‌قدر که فکر می‌کنید امن نیست و امکان دارد برای اطلاعات شما مشکلاتی پیش آید؛ بنابراین حتما به تمام مسائل توجه داشته باشید تا اشتباهی در این راستا صورت نگیرد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به پاسخ بازاریابی موبایل چیست پرداختیم و اطلاعاتی را در رابطه با آن در اختیارتان قرار دادیم. اکنون شما می‌توانید در صورت مناسب بودن شرایط در نظر گرفته شده برای بازاریابی موبایل به استفاده از آن در حوزه کاری خود بپردازید و بهترین نتایج را به دست آورید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “موبایل مارکتینگ چیست؟ + معایب و مزایا بازاریابی موبایل

  1. سلام مقالتون خوب و مفید بود سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *