تبلیغ نویسی

کپی رایتینگ چیست + به چه کسی کپی رایتر می گویند

کپی رایتینگ چیست

احتمالاً این روزها شما هم بسیار عبارت «کپی رایتینگ» را در نوشته‌ها و عناوین گوناگون می‌بینید و ممکن است آن را مترادف یا هم‌معنی کپی رایت «CopyRight» در نظر گرفته باشید. راستش من هم اوایل همانگونه فکر می‌کردم؛ اما بعدها فهمیدم که کپی رایتینگ «CopyWriting» معنی جذاب‌تر، خلاقانه‌تر و البته بسیار متفاوت‌تر از کپی رایت دارد. کپی رایتینگ یعنی چه؟ در ادامه به نمونه های کپی رایتینگ اشاره میکنیم .

باید بگویم: اگر تا امروز با نوشته‌هایی برخورد کرده‌اید که در حین کوتاهی، شما را مجذوب خود کرده‌اند، اگر تا به امروز با شعارهایی برخورد کرده‌اید که به ‌صورت ناخودآگاه حس خاصی را در درون شما برانگیخته و شما را با خود همراه کرده‌اند، اگر یک جمله یا عنوان تبلیغاتی توانسته شما را برای خرید یک محصول خاص ترغیب کند، پس در تمامی این موقعیت‌ها، شما با کپی رایتینگ سر و کار داشته‌اید. اما برای اینکه بیشتر با این قابلیت جالب آشنا شویم، باید مثال‌های عینی را بررسی کنیم. اگر شما هم به چنین بررسی علاقه دارید، با ما همراه باشید.

معنی کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی چیست؟

کپی رایتینگ چیست ؟ کپی رایتینگ یا «CopyWriting» با عنوان علم «تبلیغ نویسی» هم شناخته شده است که در شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد. پس هرگاه با عناوینی چون «کپی رایتینگ» یا «تبلیغ نویسی» روبه‌رو شدید، بدانید که این دو به یک مفهوم واحد اشاره دارند. اگر اما اگر بخواهیم تعاریف جامعی برای این مفهوم ارائه دهیم، احتمالاً تعاریف زیر بهتر می‌توانند آن را برای شما روشن کنند:

  • کپی رایتینگ، علمی است با هنر درمی‌آمیزد و در نهایت ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند.
  • تبلیغ نویسی، همان عبارات و واژگانی هستند که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما این واژگان به گونه‌ای در کنار هم چیده می‌شوند که دقیقاً به خواست و امیال درونی مخاطبین اشاره داشته باشند.
  • کپی رایتینگ، امکان برقراری ارتباط با مخاطب را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که مخاطب به ارزش خود پی ببرد و در کنار آن به برندسازی نیز کمک می کند.

علاوه بر تعاریف فوق، تعاریف گوناگون دیگری نیز برای تبلیغ نویسی وجود دارد که با بررسی نمونه‌هایی که در ادامه عنوان کرده‌ایم، بهتر می‌توان به ماهیت آن‌ها پی برد.

اگر میخواهید بیشتر درم ورد برند سازی بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله برندسازی چیست را مطالعه کنید.

کپی رایتینگ خلاقانه

3 نمونه کپی رایتینگ خلاقانه

نمونه‌های تبلیغ نویسی بسیار خلاقانه و تأثیرگذاری در جهان ایجاد شده که هنوز هم می‌توان از آن‌ها به عنوان نمونه‌هایی موفق و البته بسیار کاربردی یاد کرد. سه مورد از این موارد به قرار زیر هستند:

  • نمونه کپی رایتینگ شرکت اپل «Apple»

وقتی تمام شرکت‌های تولید کننده لوازم الکترونیکی از واژه‌ها و مقیاس‌هایی استفاده می‌کردند که برای مردم قابل درک نبود، شرکت اپل، رفتار متفاوتی را برای معرفی محصولات خود در پیش گرفت. در واقع اپل برای معرفی محصول آیپاد خود، به‌جای اینکه بگوید: «یک MP3 Player با حافظه استثنایی …. گیگابایت و قدرت پردازش ….»، فقط از یک جمله استفاده کرد که تمام مردم توانستند با آن جمله ارتباط برقرار کنند. جمله اپل این بود:

«1000 آهنگ در جیب شما»

قطعاً بیشتر مردم عادی که تحصیلات عالیه در رشته‌های مرتبط با تکنولوژی ندارند، نمی‌توانند الفاظ و صفات علمی که برای معرفی یک محصول به کار می‌رود را درک کنند. بنابراین شرکت اپل، با پر کردن این خلأ، توانست به واضح‌ترین شیوه ممکن، کاربری محصول خود را به مردم معرفی کند.

  • نمونه کپی رایتینگ شرکت ساب‌ وِی «Subway»

شرکت ساب‌وی که در زمینه تولید و عرضه انواع فست‌فوت فعالیت دارد، با توجه به مضرات استفاده از فست‌فود، سعی کرده است تا شعار تبلیغاتی را خود را طوری تنظیم کند که از مضر بودن این مواد کاسته و بر سلامت استفاده از آن‌ها بیفزاید. شعار تبلیغاتی ساب‌وی، این جمله است:

«تازه بخورید»

با این جمله، این موضوع در ذهن مشتریان تداعی می‌شود که خوردن فست‌فود تازه از مضرات آن می‌کاهد و مشکلی برای سلامتی آن‌ها ندارد. رنگ سبز لوگوی این برند با این جمله در هم آمیخته‌اند و توانسته‌اند تبلیغ خوبی ایجاد کنند.

  • نمونه کپی رایتینگ شرکت اِمِرسان «Emersun»

حتماً تبلیغات تلویزیونی امرسان را به یاد دارید که برای معرفی قابلیت یخچال‌های خود از این جمله استفاده کرده بود:

«زیبا، جادار، مطمئن»

طبیعتاً زیبایی، جادار بودن و البته مورد اطمینان بودن برای یک وسیله خانگی برای مردم، بسیار اهمیت دارد و امرسان با بیان این سه ویژگی، توانست هم قابلیت‌های محصول خود را نشان دهد و هم نیازهای مخاطبین در انتخاب یک یخچال فریزر خوب را نشانه بگیرد.

نکات کپی رایتینگ برای ایجاد تبلیغات جذاب

در بررسی نمونه‌های موفق کپی رایتینگ، توانستیم با این شیوه تبلیغاتی آشنا شویم؛ اما اگر به این سبک نوشتن و تبلیغات علاقه‌مند شده‌اید، به شما تبریک می‌گویم. چراکه تبلیغ نویسی یک شغل جدید، خلاقانه و باکلاس است که جای خالی آن در دنیای کسب‌وکارها به شدت حس می‌شود. اما اگر بخواهیم اولین و مهم‌ترین نکات لازم برای انجام تبلیغ‌نویسی را برای شما ارائه دهیم، نکات زیر در اولویت قرار دارند:

  • کوتاه بنویسید

باید سعی کنید متن تبلیغاتی شما، تا جایی‌که امکان دارد کوتاه باشد. چراکه در دنیای تبلیغات، 99 درصد افراد، متون طولانی را اصلاً نمی‌خوانند یا به آن توجه نمی‌کنند. پس سعی کنید تبلیغ خود را حداقل در یک یا دو کلمه و حداکثر در یک جمله خلاصه کنید.

  • فقط مخاطبین را در نظر بگیرید

باید منفعت مخاطب یا مشتری را بیان کنید، نه منفعت کسب‌وکار یا فروشنده. باید مخاطب وقتی تبلیغ شما را می‌خواند، حس خوبی نسبت به خود پیدا کند. این حس خوب است که در نهایت او را به سمت محصول موردنظر شما می‌کشاند. پس باید تمام حواستان به ایجاد این حس خوب به‌صورت کاملاً صادقانه باشد. نباید در بیان منفعت محصول اغراق کنید، تنها آن را همانگونه که هست، به‌صورتی خودمانی به مخاطب معرفی کنید، کافیست. فراموش نکنید در هنگام نوشتن تبلیغ خود به نکات مهم در بازاریابی ویروسی نیز توجه نمایید.

نکات کپی رایتینگ

  • مستقیم به سراغ منفعت بروید

به صورت مستقیم به منفعت مشتری اشاره کنید نه غیر مستقیم. سعی نکنید سودی که مشتری از انتخاب یک محصول یا خدمت خاص می‌برد را پنهان کنید. سود آن هرچیزی که باشد، سعی کنید تا مستقیم به آن اشاره کنید و رودرباستی نداشته باشید به عبارت دیگر از بازاریابی ربایشی در تبلیغ خود به بهترین شکل استفاده نمایید.

  • ساده‌ نویسی را رعایت کنید

از کلمات و جملاتی استفاده کنید که برای همه اقشار جامعه، قابل درک باشد. یادتان باشد که علاوه بر انتخاب کلمات، نحوه چینش کلمات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پس به‌جای انتخاب کلمات خارجی و عجیب‌غریب، سعی کنید تا کلمات ساده را به بهترین شیوه ممکن در کنار هم قرار دهید.

  • از نگاه دیگران به تبلیغ بنگرید

خودتان را جای مخاطبین و مشتریان یک محصول بگذارید و سپس از نگاه آن‌ها به تبلیغ خود بنگرید. آن‌گاه به کم و کاست یا نقاط کور تبلیغ خود پی خواهید برد. هرگز خود را جای ارائه دهنده تبلیغ نگذارید، بلکه همیشه از دید مخاطبین و مشتریان به کپی رایتینگ نگاه کنید.

به چه کسی کپی رایتر می‌ گویند؟

اگر شما بتوانید کتاب های مفید در این زمینه را فراگرفته و آن را به عنوان یک شغل برای خود در نظر بگیرید، شما یک کپی رایتر «Copyriter» خواهید بود. پس علاوه بر موارد فوق، باید اصول نویسندگی و سایر اصول تبلیغ نویسی را به صورتی کامل‌تر و حرفه‌ای فرابگیرید. اما در حال حاضر، برای نوشتن اولین متون کپی رایتینگ خود، می‌توانید از 5 موردی که در تیتر قبل عنوان کردیم، استفاده کنید.

درآمد کپی رایتینگ چقدر است؟

حالا که به شغل کپی رایتینگ علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید در مقام یک کپی رایتر فعالیت کنید، طبیعی است که بخواهید از میزان درآمد کپی رایتینگ نیز آگاه باشید. اما باید بگویم که حدس زدن درآمد ثابت این شغل، اصلاً ممکن نیست و میزان دستمزد آن به نوع شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که سفارش تبلیغ نویسی خود را به شما می‌سپارند، بستگی دارد. بنابراین بسته به نوع سفارش، درآمد شما به عنوان یک کپی رایتر می‌تواند مبلغی مابین 50 هزار تومان تا 500 میلیون تومان باشد!

مزایا و معایب کپی رایتینگ

بله درست است، پتانسیل این شغل آنقدر بالاست که اگر بتوانید برای شرکت‌های بزرگ و مطرح تبلیغ‌نویسی کنید، در برابر تبلیغات سازنده خود، می‌توانید مبالغ هنگفتی را درخواست کنید. اما اگر برای مراکز کوچک کار کنید، درآمدهای کوچکی نیز خواهید داشت. البته برای شروع کارتان، نباید پیشنهادهای کوچک را رد کنید، چراکه نمونه‌های تبلیغاتی موفق شما برای برندهای کوچک است که می‌تواند توجه برندهای بزرگ را نیز جلب کند!

سخن نهایی

مطالب کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی می‌توانند در انواع محیط‌های فیزیکی و آنلاین اعم از تیتر بروشورها، تراکت، متون پیامکی، صوت و پادکست‌ها، متن مذاکرات حضوری، تبلیغات گوگل و حتی در کپشن پُست رسانه‌های اجتماعی نیز قرار بگیرند. اخیراً تبلیغ نویسی در اینستاگرام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد مختلف برای تبلیغ محصولات و خدمات و همچنین برای جذب مخاطب بیشتر برای صفحات خود از این شیوه‌ی جذاب استفاده می‌کنند.

اگر مصمم هستید تا خودتان نیز از تبلیغ نویسی استفاده کنید، همین حالا تیترهای تبلیغ نویسی خود را با توجه به نمونه‌ها و نکات کپی رایتینگ ارائه شده در این مطلب، بر روی کاغذ بنویسید و هربار سعی کنید آن‌ها را بهتر و بهتر کنید.

برخی سوالات متداول : 

 

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “کپی رایتینگ چیست + به چه کسی کپی رایتر می گویند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *