بهبود فردی

4 روش برای پیشرفت شغلی به بهترین شکل + مسیر پیشرفت شغلی

مراحل مسیر پیشرفت شغلی

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که مشتاقانه به دنبال پیشرفت شغلی می‌گردید باید به شما بگویم که به منظور دستیابی به چنین هدفی باید از همین الان به مدیریت امور خود بپردازید. رشد استعدادها و مهارت‌ های شما می‌تواند باعث ایجاد تغییر و تحولاتی مثبت در دنیای شما گردد و در نهایت منجر به دستیابی به موفقیت شغلی برای شما شود. دستیابی به پیشرفت شغلی و رشد توانایی ‌های شما در محل کارتان می ‌‌تواند مزایای بارز و جذابی را برای شما به همراه داشته باشد از جمله: حقوق بالاتر، احترام بیشتر، پروژه‌ های هیجان انگیزتر و…

بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از کارمندان قصد دارند تا همواره در هر موقعیت شغلی که قرار دارند نسبت به دیروز خود پیشرفت کنند و پله‌ های ترقی را به سرعت طی نمایند.

درست است که رسیدن به پیشرفت شغلی می ‌تواند اتفاقی بسیار هیجان انگیز در زندگی یک شخص باشد اما مراحل مسیر پیشرفت شغلی شامل استفاده از استراتژی ‌های مختلف به منظور دستیابی به هدف و همچنین داشتن یک برنامه ریزی و هدف گذاری بسیار دقیق است. روش های پیشرفت شغلی مسئله‌ ای بسیار با اهمیت و نیازمند تلاش است که بی دلیل در زندگی یک شخص و یا کارمند رخ نمی‌ دهد. پس اگر واقعاً قصد دارید در شغل خود پیشرفت کنید ما در ادامه این مقاله چهار تا از روش ‌های موثر و ثابت شده در زمینه ‌ی پیشرفت شغلی و نکته‌های پیشرفت شغلی را به شما معرفی خواهیم کرد.

مراحل مسیر شغلی

پیشرفت شغلی چیست؟

پیشرفت شغلی، یعنی اینکه هر شخصی در حرفه و کار خود رشد و ترقی داشته باشد. اما بهتر است این را به خاطر بسپارید که منظور از پیشرفت، یک شبه راه صد ساله را طی کردن نیست. بلکه رشدی که بر اساس اصول و قوائد کار باشد. در واقع در مراحل مسیر شغلی افراد باید با توجه به قوانین کار و رعایت استانداردها، اصول شغلی را رعایت کنند تا به بهترین عملکرد دست یابند. از طرفی این پیشرفت به معنی افزایش یا تضمین درآمد بسیار بالا نیست؛ چراکه این پیشرفت می تواند در قالب اشکال مختلفی قرار بگیرد.

ممکن است، افراد پست جدیدی بگیرند، یا از یک رتبه به رتیه دیگر ارتقا یابند و حتی افزایش کیفیت سطح کار نیز می تواند در چهارچوب این پیشرفت قرار بگیرد. برای رسیدن به موفقیت، آیا بهتر نیست ابتدا به این فکر کنید که می خواهید در چه جایگاهی قرار بگیرید، چرا و چه چیزی به شما در رسیدن به هدف کمک می کند. در نتیجه با قدرت تعمل خود راهی مناسب با برنامه ریزی مشخص برای اهداف خود تعیین کنید.

چرا ما به پیشرفت شغلی نیاز داریم؟

در مراحل مسیر شغلی هر شخصی اگر طبق رعایت مقررات و قوانین کار پیش برود قطعا با پیشرفت همراه خواهد بود. اما چرا پیشرفت شغلی مهم است؟ پیشرفت شغلی می تواند هر ارگان، صنعت یا حوزه ای را شامل شود که کلیه مدیران، کارکنان، کارمندان و کارگران را شامل می شود. این پیشرفت شغلی و حتی دغدغه ارتقا آن یک فرصت عالی برای پذیرش چالش های جدید است که موجب می شود افراد در انجام کارهای روزمره اشتیاق نشان دهند‌.

از طرفی پیشرفت چه در حوزه کار و چه در بخش های دیگر نشان دهنده میزان توانایی و قدرت شما در راستای موفقیت است.شاید بسیاری از شما پیشرفت را تنها به منزله رسیدن به درآمد بسیار بالا بدانید؛ اما همین توانایی درک و یادگیری موضوعات جدید خود قدمی بزرگ در راستای پیشرفت است. البته همین قدرت تعمق و یادگیری مهمترین مزیت افرادی است که می توانند در قالب یک گروه یا تیم فرد بسیار موفقی باشند.

معرفی 4 روش در پیشرفت شغلی

در این بخش از مقاله ما به شما چهار روش دستیابی به پیشرفت شغلی را معرفی می ‌کنیم که با استفاده از آن ‌ها شما قادر خواهید بود تا به میزان چشمگیری در شغل خود پیشرفت کنید:

نکته‌ های پیشرفت شغلی

کسب و کار موفق قطعاً هدف کلیه اشخاص در زندگی است اما بعضی حرفه ها به این جهت دچار شکست می شوند که فرآورده نهایی آنها با سطح انتظاری که از آن داشتند مغایرت بسیاری دارد. در مقاله کسب و کار موفق در ایران نکاتی را در مورد کسب و کار موفق گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

1. از رئیس خود مسئولیت بیشتری بخواهید

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که رئیس و یا سرپرست کاری آن‌ها باید تشخیص دهد که چه زمانی برای ترفیع گرفتن آنها مناسب ‌تر است. در حالی که این تفکر به کلی غلط است و اگر واقعاً خواستار این هستید که به پیشرفت شغلی دست پیدا کنید باید خودتان پیش قدم شوید. پس به جای اینکه بنشینید و دست روی دست بگذارید تا رئیس شما روزی مسئولیت مهمتری به شما محول کند باید خودتان فعالانه به دنبال دست پیدا کردن به فرصت ‌هایی بهتر و بیشتر نسبت به دیروزتان باشید.

سعی کنید که در پروژه‌هایی که به شما این امکان را می‌دهد تا مهارت جدیدی یاد بگیرید و یا این که بتوانید مهارت خود را به رئیستان اثبات کنید حتماً شرکت نمایید. حتی اگر این تجربیات به صورت مستقیم منجر به ارتقا یافتن شغلی شما نشوند اما می‌ توانند در طول زمان نقش پر رنگی در پیش برد حرفه شما و جلوگیری از از یکنواختی نقش و شغل فعلی شما در شرکت و یا محل کارتان داشته باشند.

اگر دوست دارید با مفهوم مصاحبه شغلی آشنا شوید و نکات مهم آن را بدانید، مقاله نکات مصاحبه کاری را از دست ندهید.

2. بر حرفه خود کاملاً مسلط شوید

همانطور که ممکن است بدانید بعضی از شغل ها مستلزم این هستند که مدیران اجرایی آن از دانش و مهارت تخصصی بیشتری نسبت به سایر شغل ‌ها برخوردار باشند. حال شما با دانستن این نکته باید اقدام به جمع آوری اطلاعات بیشتر و تخصصی ‌تری در خصوص شغلتان کنید. شما با داشتن دانشی بیشتر و تخصصی ‌تر نسبت به قبل درباره شغلتان می ‌توانید بهتر با آن ارتباط برقرار کنید که در نهایت منجر به این می‌شود که بهتر از گذشته مهارت خود را به نمایش بگذارید.

چندین مرحله وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها در راستای یادگیری مداوم اطلاعات در خصوص کار و صنعت خود بهره ببرید. برای مثال شما می ‌توانید به گروه ‌های حرفه ‌ای بپیوندید که به آموزش این اطلاعات به شما می‌ پردازند یا اینکه در نمایشگاه‌ها و یا سخنرانی‌ هایی شرکت کنید که زمینه کسب اطلاعات بیشتر را در اختیار شما قرار می‌ دهند. پس از جمع آوری این اطلاعات دیگر باید در راستای دستیابی به پیشرفت شغلی به دنبال راهی باشید که از این اطلاعات در زمینه بهبود نقش خود در شرکت بهره ببرید.

روش های پیشرفت شغلی

3. ادامه تحصیل

یکی دیگر از راه‌ های دستیابی به پیشرفت شغلی ادامه تحصیل است. اگر واقعاً هدف شما پیشرفت در حرفه خود و یا انتقال یافتن به بخش و یا نقشی جدیدتر در محل کارتان می ‌باشد ادامه تحصیل یکی از استراتژی ‌هایی است که می‌ تواند به شما در راه رسیدن به آن کمک کند. ادامه تحصیل این فرصت را در اختیار شما قرار می ‌دهد تا بتوانید مهارت ‌های لازم را برای رسیدن به موفقیت به دست آورید.

ادامه تحصیل همچنین به کارفرمایان نشان می ‌دهد که شما یک فردی هستید که اشتیاق به یادگیری مداوم دارید و به خودسازی شغل خود اهمیت می‌دهید. پس اگر هنوز مدرک لیسانس خود را نگرفته‌ اید کسب مدرکی که با اهداف شغلی شما مطابقت داشته باشد می‌تواند در حرفه‌ تان تفاوتی نسبت به قبل ایجاد کند. کسب مدرک مرتبط می ‌تواند به شما کمک کند که چیزی حدود ۵۷ درصد فرصت شغلی بهتری نسبت به گذشته کسب کنید.

4. در محل کار از همکاران سمی دوری کنید

همه ما از این موضوع آگاهی داریم که همواره گروهی از افراد تلخ زبان و بدخواه در محل کار و هر مجمع دیگری وجود دارند که فقط می ‌خواهند دیگران را به با خود همسطح کنند و دیدن پیشرفت شغلی دیگران برای آن ‌ها اتفاق خوشایندی نیست. این افراد پشت سر شما بدگویی می‌کنند، دروغ می‌ گویند و به نوعی شما را با درام‌ های جدیدی در محل کارتان درگیر می‌ سازند. پس اگر واقعاً می ‌خواهید به پیشرفت شغلی دست پیدا کنید با کمال ادب کاملاً از این دسته از افراد دوری بجویید.

این نکته را بدانید که با ماندن در کنار افرادی که علاقه قلبی به شما ندارند چیزی به دست نخواهید آورد. پس سعی کنید از هرکسی که از دیدن شکست شما لذت می‌برند دوری بجویید تا بتوانید با آرامش خیال در راه دستیابی به هدف اصلی‌تان تلاش کنید.

استراتژی پیشرفت شغلی

اغلب افراد چنین تصور می ‌کنند که با انواع کسب و کارهای ایرانی و خارجی به خوبی آشنایی دارند درحالی که این طور نیست و افراد از تنوع این کارها هیچ اطلاعی ندارند و مشاغل را محدود به چند شغل ساده و معمولی می‌ نمایند. در مقاله ” انواع کسب و کار چیست ” انواعی از کسب و کارهارا آوردیم که حتما مطالعه کنید

معرفی 7 استراتژی پیشرفت شغلی اثبات شده

در این بخش از مقاله به منظور دستیابی به موقعیت شغلی بهتر ما به شما چند استراتژی معرفی خواهیم کرد که در عین سادگی بسیار موثر هستند:

  • با رئیستان در مورد آینده کاریتان صحبت کنید و مستقیماً به او اشاره کنید که دوست دارید موقعیتی برای پیشرفت در کارتان پیدا کنید.
  • با رئیستان در مورد آینده کاریتان صحبت کنید و مستقیماً به او اشاره کنید که دوست دارید موقعیتی برای پیشرفت در کارتان پیدا کنید.
  • شخصی نوآور باشید و از این نترسید که خارج از چارچوب فکر می‌کنید. شما باید قادر باشید تا با زیرکی کسب و کار خود را تحت کنترل بگیرید همچنین توصیه می ‌شود که با راه حل‌ های خلاقانه مشکلات رئیس خود را برطرف نمایید. این کار باعث می‌ شود تا سایر مهارت ‌ها و ویژگی ‌های شما بیشتر از گذشته برای رئیستان مشهود شود.
  • برای خود هدف تعیین کنید و در راه رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.
  • از برنامه‌ های راهبردی شرکتتان استفاده کنید. برخی از شرکت ‌ها برنامه ‌های رسمی به منظور کمک به کارمندان خود در توسعه حرفه‌ شان ارائه می‌دهند پس اگر واقعا خواهان پیشرفت شغلی هستید باید طبق این برنامه ‌های راهبردی به پیش بروید.
  • بهتر است که بعضی اوقات در کار خود ریسک کنید. گاهی لازم است که یک هیجان را در شغل خود تجربه کنید حتی اگر دارای شغلی هستید که نسبت به آن رضایت دارید. اگر شما چنین کاری را انجام ندهید هرگز مهارت ‌های جدیدی را یاد نخواهید گرفت و کار شما به طور کلی راکد و خسته کننده می‌ شود. انجام این کار اصلا ساده نیست اما باید خود را تحت فشار قرار دهید که بتوانید چالش ‌های جدیدی را تجربه کنید و بدانید که بدترین اتفاقی که در این راه ممکن است برای شما رخ دهد تنها شکست است.
  • نگرش مثبتی داشته باشید. اگر دوست دارید نسبت به دیگران متفاوت باشید و دست به هر کاری که می‌زنید با موفقیت روبرو گردید باید منفی بینی خود را متوقف کنید. شما با داشتن انرژی و انگیزه بالا قادر خواهید بود تا همه را به خود جذب کنید و همین موضوع باعث می ‌شود که راحتتر به پیشرفت شغلی مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در مقاله شغل های پردرآمد در ایران و دنیا لیستی برایتان آماده کردیم که خوب است از آن استفاده کنید.

پیشرفت شغلی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی چهار روش برای پیشرفت شغلی به بهترین شکل ممکن شما را در راه رسیدن به هدف مورد نظرتان یاری کنیم. ما در این مقاله نکته‌ های پیشرفت شغلی و استراتژی ‌های لازم را به منظور دستیابی به پیشرفت شغلی و موفقیت برایتان توضیح دادیم که با مطالعه آن ‌ها و بکار بردن موارد ذکر شده در زندگی کاریتان مطمئن باشید که بدون شک در حرفه خود موفق خواهید شد.
امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد توجه شما دوست داران قرار گرفته باشد.

برخی از سوالات متداول:

روش های در پیشرفت شغلی چیست؟

از رئیس خود مسئولیت بیشتری بخواهید - بر حرفه خود کاملاً مسلط شوید - ادامه تحصیل - در محل کار از همکاران سمی دوری کنید

ادامه تحصیل چه تاثیری در پیشرفت شغلی دارد؟

از راه‌ های دستیابی به پیشرفت شغلی ادامه تحصیل است. اگر واقعاً هدف شما پیشرفت در حرفه خود و یا انتقال یافتن به بخش و یا نقشی جدیدتر در محل کارتان می ‌باشد ادامه تحصیل یکی از استراتژی ‌هایی است که می‌ تواند به شما در راه رسیدن به آن کمک کند. ادامه تحصیل این فرصت را در اختیار شما قرار می ‌دهد تا بتوانید مهارت ‌های لازم را برای رسیدن به موفقیت به دست آورید

بازگشت به لیست

11 دیدگاه در “4 روش برای پیشرفت شغلی به بهترین شکل + مسیر پیشرفت شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *