بهبود فردی, بازاریابی و فروش

مصاحبه شغلی چیست + 8 نکات مهم در مصاحبه کاری

مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی چیست؟ چگونه می‌ توان یک مصاحبه موفق داشت؟

هر فردی در طول زندگی خود نیاز به داشتن شغلی دارد تا بتواند به ادامه زندگی بپردازد. مرحله اول پیدا کردن شغل مناسب است. در مرحله دوم باید خودتان را آماده یک جلسه آشنایی و یا سنجش توانایی ‌هایتان کنید.فرقی نمی ‌کند که چه شغلی مد نظرتان است یا انتخاب کرده ‌اید به هر حال باید برای استخدام مصاحبه‌ ای انجام شود. در این مصاحبه اصولاً از توانایی ‌های شما، علایق ‌تان، استعداد‌ها و … سوال پرسیده می‌ شود.

بهتر است پیش از رفتن به قرار کاری با یک سری از مسائل یا به عبارت بهتر لازمه مصاحبه کاری آشنا شوید زیرا در این صورت شما مصاحبه موفقی خواهید داشت. در واقع با دانستن این موارد و آشنایی نسبی با این مسئله می‌توانید شغل مورد علاقه خود را به دست آوردید.در این مقاله صفر تا صد موفقیت در مصاحبه شغلی، چند نمونه، نکات مهم در مصاحبه شغلی، اصول و قوانین مهم در این مسئله و … عنوان شده است پس توصیه می ‌شود تا حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

برای آشنایی با مقوله پیشرفت شغلی ، مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

مصاحبه شغلی چیست؟

از گذشته تا به امروز نیروی انسانی اصلی‌ ترین سرمایه و عنصر هر سازمانی بوده است. به عبارتی هر سازمانی اهداف خود را با تکیه بر توانایی ‌ها، تخصص‌ ها و مهارت ‌های کارکنانش پیش می ‌برد. بنابراین داشتن کارکنان توانمند امری بسیار حیاتی برای مدیران است. هدف از انجام مصاحبه استخدامی، سنجش داوطلب برای تصدی شغل و جایگاه سازمانی مورد نظر و متناسب با مصاحبه شونده با شرایط تعریف شده برای تصدی آن شغل و جایگاه سازمانی است.

موفقیت در مصاحبه شغلی

به طور کلی در فرآیند مصاحبه شغلی دو طرف وجود دارد که یک طرف مصاحبه کننده و طرف دیگر مصاحبه شونده است. مصاحبه کننده در واقع نماینده شرکتی است که به دنبال انتخاب فردی مناسب برای تصدی پست‌ های خالی است. مصاحبه کننده اطلاعات کاملی در رابطه با سازمان، شغل مورد نظر و … در اختیار فرد متقاضی آن شغل قرار می‌دهد و شرایط، توانمندی ‌ها و ویژگی ‌هایش را نیز بررسی می ‌کند.

مصاحبه شونده نیز کارجویی است که خود را واجد شرایط احراز شغل مورد نظر می‌داند و برای آشنایی بیشتر با شرکت و شرایط آن و اثبات صلاحیت خود به کارفرمای مربوطه، به جلسه مصاحبه استخدامی می ‌رود.برای داشتن یک مصاحبه استخدامی خوب برخی نکات باید توسط هر دو طرف رعایت شوند. مصاحبه کاری همیشه بسیار پر استرس است و برای کسب موفقیت در مصاحبه کاری حتما باید با استرس خود مبارزه نمایید.

چطور نقاط ضعف خود را در یک مصاحبه استخدامی بیان کنیم؟

زمانی که می‌خواهید یک مصاحبه استخدامی انجام دهید، در فرم استخدام به صورت شفاهی از شما می‌پرسند که بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟ پاسخ دادن به این سؤال برای شما کمی سخت است. همه ما نگران این موضوع هستیم که با بیان نقاط ضعف در مصاحبه شغلی، موقعیت‌های مناسب کاری را از دست بدهیم. در این شرایط پاسخ‌های مناسبی وجود دارد که شما این شرایط را به یک مصاحبه کاری موفق تبدیل کنید.

چرا نقطه ضعف‌ های شما برای مصاحبه کنندگان مهم است؟

1) آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا شما از خود شناخت کافی دارید یا خیر؟
2) آیا شما می‌توانید صادقانه کم و کاستی‌های خود را بیان کنید؟
3) آیا برای بهبود این کم و کاستی‌ها مبارزه می‌کنید یا اجازه می‌دهید شما را عقب نگه دارند؟
شما باید به گونه‌ای پاسخ این سؤالات را بدهید که یک ضعف را به انگیزه‌ای تبدیل کنید برای یادگیری مهارت‌های جدید. این نکته را در نظر داشته باشید که شخص مصاحبه کننده از شما انتظار ندارد که بدون نقص و کامل باشید.

در ادامه چند نمونه از پاسخ‌های صحیح را بررسی می‌کنیم.

به عنوان مثال اگر از شما در مورد ریاضی پرسیده شد نباید بگویید که من در ریاضیات و کار کردن با اعداد ضعیف هستم. پاسخ صحیح به این سؤال این گونه است: به عنوان مثال اگر شما را برای شغل کپی رایتری می‌خواهند و ریاضی در آن نقش اساسی ندارد می‌توانید بگویید من تجربه زیادی در ریاضی ندارم و خیلی با اعداد و ارقام کار نکرده‌ام.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توانیم بگوییم که اگر با سؤال بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟ مواجه شدید، به روش‌های زیر عمل کنید:
1) نقطه ضعفی را انتخاب کنید که نتیجه کار شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
2) صادق باشید و یک نقطه ضعف واقعی را بیان کنید.
3) یک نمونه برای رفع ضعف خود بیان کنید یا با ارائه یک منبع آموزشی می‌توانید راه‌های رفع ضعفتان را بیان کنید.
4) به مصاحبه کننده نشان دهید که می‌توانید با تعامل با دیگران نقاط ضعف خود را پیدا کنید.
5) متکبر نباشید! اما خودتان را هم دست کم نگیرید.

8 نکته کلیدی که باید هنگام مصاحبه شغلی رعایت شود

موفقیت در مصاحبه شغلی دستخوش یک سری اصول است که باید رعایت شوند. در هر مصاحبه استخدامی ‌ای شما با افراد جدیدی آشنا می‌ شوید و افراد جدیدی را ملاقات خواهید کرد.

نکات مهم در مصاحبه کاری که باید هنگام مصاحبه رعایت شوند کمک بسیار زیادی به شما می‌کند تا استرس و هیجان خود را کنترل نمایید و یک مصاحبه خوب را پشت سر بگذارید. پس به نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه نمایید.

قبل از مصاحبه کاری حتما مقاله سوالات تست روانشناسی استخدامی را مطالعه کنید.

1. تمرین و آماده سازی

پیش از مصاحبه سوال ‌های احتمالی که کارشناسان یا همان کسانی که از شما مصاحبه می ‌گیرند را مرور کنید و پاسخ‌ هایی که می‌ خواهید در جواب بدهید را تکرار نمایید. بهتر است در جواب هر سوالی از پاسخ‌ های قوی استفاده نمایید. پاسخ‌ های قوی در واقع، پاسخ ‌هایی هستند که بسیار واضح و در عین حال مختصر باشند. بهتر است در طول مصاحبه از مثال ‌هایی استفاده نمایید تا مهارت خود را بهتر و واضح ‌تر به طرف مقابل انتقال دهید.

توجه داشته باشید که پاسخ‌ های شما به سوالات باید آن دسته از مهارت‌ ها و ویژگی ‌هایی که کارفرما به دنبال آن است را پوشش دهد. برای هر شغلی یک سری مهارت‌ ها واجب است، سعی نمایید تا پیش از مصاحبه لیستی از مهارت ‌های لازم تهیه نمایید و آن ‌ها را مطالعه کنید. در طول مصاحبه تمام حواستان را به سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود جمع نمایید و سعی کنید چیز دیگری حواستان را پرت نکند.

قبل از مصاحبه لیستی از سوالاتی که ممکن است کارفرما از شما بپرسد را آماده کنید و با آن ‌ها ارتباط برقرار نمایید. حتماً چند سوال را به ذهنتان بسپارید و در رابطه با مجموعه از شخص مصاحبه گیرنده بپرسید این کار نشان ‌دهنده این است که شما به آن کار علاقه دارید و در رابطه با آن سازمان نیز اطلاعاتی در دست دارید.

2. ایجاد ارتباطی صمیمی با مصاحبه گیرنده

یکی از اصول مصاحبه شغلی علاوه بر نشان‌ دادن میزان آگاهی خود از شرکت، این است که باید سعی کنید با مصاحبه کننده خود ارتباط برقرار کنید. اولین توصیه این است که نام مصاحبه کننده را بدانید و در طول مصاحبه از آن استفاده نمایید. اگر از آن دسته افرادی هستید که حافظه ضعیفی دارند و زود نام اطرافیان را فراموش می‌کنند بهتر است با خود قلم و کاغذ داشته باشید و نام مصاحبه گیرنده را جایی یادداشت نمایید.

اصول مصاحبه شغلی

همانطور که گفته شد یکی از اصول مصاحبه استخدامی موفق ایجاد رابطه گرم با طرف مقابل است در این صورت شانس شما برای استخدام بسیار افزایش می ‌یابد.

3. در رابطه با شرکت تحقیق نمایید و آنچه از شرکت می‌دانید را بازگو کنید

مطمئن باشید یکی از اصلی ‌ترین سوال‌ هایی که کارفرما در طول مصاحبه استخدامی از شما می‌ پرسد این است که در رابطه با این مجموعه چه می دانید؟ توجه کنید حتی اگر شخص مصاحبه گیرنده این سوال را از شما نپرسید شما خودتان سعی کنید نشان بدهید که من در رابطه با این شرکت این اطلاعات را دارم.

شما حتماً باید برای کسب موفقیت در مصاحبه شغلی در رابطه با بسیاری از موارد که در رابطه با شرکت هستند اطلاعات کسب کنید. اگر شرکت مورد نظر دارای سایت یا وبلاگ و … است می ‌توانید اطلاعات زیادی از آن ‌ها به دست بیاورید.

4. خود را از قبل آماده کنید

توجه کنید که در مصاحبه استخدامی حتی نوع لباس پوشیدن شما نیز بررسی می ‌شود. بهتر است قبل از هر کاری لباس مناسب آن روز را تهیه نمایید. شب قبل از مصاحبه تمام لوازم را یک بار دیگر چک کنید تا خیالتان از بابت آن‌ ها راحت باشد.
حتی اگر به صورت آنلاین مصاحبه می ‌کنید، تمام وسایل و تجهیزات را از قبل آماده نمایید، قبل از شروع مصاحبه آنلاین تمام وسایل را امتحان کنید از این بابت خیال خودتان را راحت کنید که وسایل هیچ مشکلی ندارند.

5. آن تایم باشید

به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی نمایید که در ساعت مشخص شده و در واقع سر وقت به محل برگزاری مصاحبه برسید. آن تایم بودن به معنی این است که چند دقیقه زودتر در محل یا قرار مورد نظر حاضر شوید. اگر علاقه دارید تا بیشتر با شرکت مورد نظر آشنا شوید بهتر است زودتر به سمت محل مصاحبه استخدامی بروید و با فضا آشنا شوید. توجه داشته باشید که در برنامه ریزی و زمان بندی حتماً به ترافیک و دیرگر مسائل احتمالی توجه کنید.

6. آرامش خود را حفظ نمایید

در طول مصاحبه شغلی آرام باشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید. نکته مهم این است که در صورت داشتن برنامه ریزی از استرس شما کم خواهد شد و در این صورت می ‌توانید آرامش خود را بهتر حفظ نمایید.

نمونه مصاحبه شغلی

حتما در طول مصاحبه با مصاحبه گیرنده تماس چشمی برقرار کنید. به سوالی که از شما پرسیده می ‌شود توجه کنید و سعی کنید آن را فراموش نکنید.
هیچ گاه میان حرف مصاحبه کننده نپرید و اجازه دهید حرف حود را کامل بزند. اگر لازم میدانید به سوالی که از شما پرسیده می ‌شود چند لحظه ‌ای فکر کنید و بعد به سوال پاسخ دهید.

7. پیشگیری بعد از مصاحبه

چند نمونه مصاحبه شغلی را از اطرافیان یا دوستان خود جویا شوید و از کسانی که پیش‌تر مصاحبه رفته ‌اند برخی نکات کلیدی را بپرسید. پس از مصاحبه برای نشان دادن علاقه خود حتما پیام تشکر یا سوال در رابطه با مصاحبه را ارسال کنید این نشان دهنده پیگیر بودن و مسئولیت پذیر بودن شما است.

چند سوال و نمونه مصاحبه شغلی

برای آشنایی شما برخی از سوالاتی را که در تمامی مصاحبه‌ های استخدامی پرسیده می‌ شود را در ادامه عنوان خواهیم کرد تا کمی از استرس شما کم شود و با سوالات مربوط به مصاحبه آشنا شوید. در مقاله مرتبط می توانید  با سوالات رایج مصاحبه شغلی آشنا شوید.

  • خودتان را معرفی کنید؟
  • خودتان را در یک کلمه توصیف نمایید؟
  • این موقعیت شغلی را نسبت به دیگر موقعیت ‌هایی که درخواست کرده‌اید، چگونه مقایسه می ‌کنید؟
  • سه مورد از نقاط ضعف و قدرت خود را عنوان نمایید؟
  • چرا می خواهید اینجا کار کنید؟
  • چرا می ‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟
  • در حرفه خود به چه چیزی بیش از همه افتخار می ‌کنید؟
  • موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • و …

نتیجه گیری

اکثر افراد برای یک بار در این موقعیت یا در واقع همان مصاحبه شغلی قرار گرفته ‌اند. بسیاری نمی ‌دانند در این شرایط باید چگونه رفتار کنند؛ اما اگر این مطلب را با دقت خوانده باشید مطمئن باشید که یک مصاحبه استخدامی خود را پیش رو خواهید داشت.

مهم‌ترین نکته ‌ای که باید به آن توجه داشته باشید حفظ آرامش است زیرا در صورت حفظ آرامش می ‌توانید استرس خود را نیز کنترل نمایید و این خود یک موفقیت بزرگ خواهد بود. داشتن اعتماد به نفس و صحبت با حفظ آرامش طرف مقابل را جذب می ‌کند. از برقراری ارتباط چشمی غافل نشوید و حتماً تمام نکات مهم ذکر شده در این مطلب را برای داشتن یک مصاحبه خوب رعایت نمایید. معیارهای انتخاب شغل و شغل دوم را در مقاله اختصاصی آن مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول :

مصاحبه شغلی چیست؟

از گذشته تا به امروز نیروی انسانی اصلی‌ ترین سرمایه و عنصر هر سازمانی بوده است. به عبارتی هر سازمانی اهداف خود را با تکیه بر توانایی ‌ها، تخصص‌ ها و مهارت ‌های کارکنانش پیش می ‌برد. بنابراین داشتن کارکنان توانمند امری بسیار حیاتی برای مدیران است

چرا نقطه ضعف‌های شما برای مصاحبه کنندگان مهم است؟

1) آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا شما از خود شناخت کافی دارید یا خیر؟ 2) آیا شما می‌توانید صادقانه کم و کاستی‌های خود را بیان کنید؟ 3) آیا برای بهبود این کم و کاستی‌ها مبارزه می‌کنید یا اجازه می‌دهید شما را عقب نگه دارند؟ شما باید به گونه‌ای پاسخ این سؤالات را بدهید که یک ضعف را به انگیزه‌ای تبدیل کنید برای یادگیری مهارت‌های جدید. این نکته را در نظر داشته باشید که شخص مصاحبه کننده از شما انتظار ندارد که بدون نقص و کامل باشید

بازگشت به لیست

8 دیدگاه در “مصاحبه شغلی چیست + 8 نکات مهم در مصاحبه کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *