بازاریابی و فروش

کسب و کار چیست؟ معرفی انواع کسب و کار 1403

انواع کسب و کار تجاری

اغلب افراد چنین تصور می ‌کنند که با انواع کسب و کار های ایرانی و خارجی به خوبی آشنایی دارند درحالی که این طور نیست و افراد از تنوع این کارها هیچ اطلاعی ندارند و مشاغل را محدود به چند شغل ساده و معمولی می‌ نمایند.

کسب و کار به انواع تجاری، کار در مغازه، کارخانگی، کار روستایی و … است. که شاید تصور شود که نسبت به اکثر این مشاغل آشنایی وجود دارد درصورتی که این طور نیست و افراد تنها چند شغل ساده را می ‌شناسند. متاسفانه امروزه شرایطی پیش آمده است که برخی از کسب و کارها از رونق افتاده و خوشبختانه بسیاری از کسب و کارهای دیگر که در بستر وب و اینترنت بوده‌ اند رونق گرفته است.

اگر قصد دارید در هر یک از انواع کسب و کارها شروع به فعالیت کنید یا فعالیت خود را در آن حوزه رونق ببخشید بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید و از آن نهایت استفاده را بکنید و همچنین مطالعه مقاله دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی می تواند مفید واقع شود.

کسب و کار چیست؟

کسب و کار به فعالیت‌های تجاری یا صنعتی اشاره دارد که به منظور تولید یا ارائه کالاها و خدمات به مشتریان، بهبود نرخ سودآوری و به دست آوردن درآمد انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل مراحل مختلفی مثل تحقیق و توسعه، تولید، بازاریابی، فروش، و مدیریت مالی است. کسب و کارها می‌توانند در اندازه و مقیاس‌های مختلفی فعالیت داشته باشند، از مشاغل کوچک و فردی گرفته تا شرکت‌های چند‌ملیتی و بزرگ. هدف اصلی کسب و کارها به دست آوردن سود و بهره‌وری اقتصادی است.

در ادامه قصد داریم به انواع آن بپردازیم:

انواع کسب و کار خانگی

شغل ‌های پردرآمدی وجود دارند که ما حتی تاکنون به آن‌ ها فکر نیز نکرده ‌ایم و به کلی از آن‌ ها غافل هستیم. یکی از نکاتی که برخی از افراد را متوجه این گونه مشاغل می ‌کند این است که اکثر افراد دوست دارند سراغ شغلی بروند که درآمد خوبی داشته باشند و بتوانند با استفاده از این مشاغل به اهداف خود برسند. ما در مقاله شغل ‌های پردرآمد لیستی از شغل های پر درآمد در ایران را برایتان آوردیم که حتما باید بدانید.

  • کسب و کار تجاری

اگر می‌خواهید انواع کسب و کار تجاری موفقی داشته باشید، باید به این توجه کنید که می‌خواهید چه پاسخی را از چه کسی دریافت کنید و آن گاه برای آن تلاش نمایید. اگر مخاطبان شما سرمایه‌گذار هستند باید اطلاعات مالی بیشتری ارائه دهید. اگر با کارمندان خود سخن می‌گویید، باید آنان را از خواست ه‌های کاری خود مطلع سازید و در آنان اشتیاق کافی برای برآوردن اهداف به وجود آورید.

اطلاعاتی در اختیار مخاطب خود بگذارید که آن ‌ها نیاز دارند و اگر دقیقا نمی‌دانید چه کسانی به انواع کسب و کار تجاری شما علاقمند هستند، سعی کنید پاسخگوی تمام مخاطبان باشید. از به کار بردن اصطلاحات تخصصی، علائم اختصاری و … تا حد ممکن دوری نمایید. لازم به ذکر است که امروزه این دسته از مشاغل نیز به صورت اینترنتی رونق دارند.

مطالب پیشنهادی:   تست نئو چیست + پرکاربردترین تست شخصیتی دنیا
  • انواع کسب و کار در مغازه

انواع کسب و کاز در مغازه جزو کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. همچنین در این گونه مشاغل علاوه بر خرید و فروش حضوری امکان خرید و فروش اینترنتی نیز وجود دارد. مغازه‌ها اصولاً چیزی را برای فروش به مشتریان دارند و این لوازم دستخوش تغییر هستند و تنوع بالایی دارند. برای مثال گل فروشی، سوپرماکت، فروش لوازم چوبی، فروش لوازم برقی خانگی و بسیاری از موارد دیگر این امکان را دارند که برخی از خدمات و محصولات را در مغازه به مشتریان عرضه کنند.

مقاله کسب و کار موفق در ایران را بخوانید تا با تعدادی از سودآورترین کسب و کار موفق که معمولاً مدت زمان کمی از ایجاد آن ها می گذرد بیشتر آشنا شوید.

انواع کسب و کار را نام ببرید

  • انواع کسب و کار خانگی

نوع دیگری از انواع کسب و کار که امروزه بسیار رایج شده است کار در خانه یا منزل و انواع کسب و کار خانگی است. کسب و کارهای کوچک پرسود اصولاً به هزینه کم برای راه‌اندازی نیاز دارند و در عین حال درآمد بالایی خواهند داشت. این شغل مانند دیگر مشاغل معایب و مزایایی دارد. یکی از مزایای اینن فعالیت این است که شما خودتان می‌توانید برای فعالیت‌های خود برنامه ریزی کنید و نیازی نخواهد بود که شخص دیگری به شما امر نماید. شما مستقیماً خودتان با مشتری ارتباط دارید، این امر شاید گاهی باعث اتلاف وقت گردد. اما در ادامه به معرفی برخی از مشاغل خانگی پر طرفدار خواهیم پرداخت و توضیحات کمی در رابطه با هر کدام خواهیم داد.

مطالب پیشنهادی:   استراتژی یا راهبرد چیست + معرفی بهترین استراتژی برای رشد کسب و کار
  1. سبزی پاک کنی
    سبزی پاک کنی و سبزی خرد کنی از مشاغل خانگی با بازار مصرف مناسبی هستند که در هر نقطه از شهر طرفدار دارند. برای ارائه خدمت سبزی پاک کنی به سرمایه زیادی نیاز نیست. اصلی ‌ترین عنصری که نیاز دارید یک سبزی خردکن ده کیلویی است که می‌ شود آن را به صورت دست دوم نیز تهیه نمود.
  2. کسب درآمد از شبکه ‌های اجتماعی و اینترنت
    این روزها اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی در دسترس نیمی از جمعیت است و همین موضوع زمینه‌ ای برای کسب درآمد از کاربران را فراهم کرده است. برای فروش و کسب درآمد، لازم نیست فروشگاه بزرگی با هزینه‌ های چندصد میلیونی داشت. می ‌توان از همان امکانات موجود استفاده کرد. اگر همین امروز اقدام به ساخت پیجی برای قراردادن تصاویر محصولات خود نمایید و آن ‌ها را معرفی کنید. در صورتی که با برنامه و اشتیاق کار کنید طی 6 ماه صاحب پیجی خواهید شد که قابلیت درآمد زایی دارد و می‌ تواند از طریق جذب تبلیغات و یا فروش محصول درآمد به دست بیاورد.
  3. پرورش گیاه و کاکتوس در منزل
    تولید و تکثیر کاکتوس به عنوان یک کسب و کار خانگی نیاز به سرمایه چندانی ندارد. کاکتوس به دلیل کم توقع بودن هم در خانه و هم در گلخانه قابل پرورش است. بهترین روش تکثیر و پررش کاکتوس، کشت رویشی است. تکثیر از طریق بذر کاری زمان‌ بر بوده و مناسب رورش خانگی نیست. بسته به اینکه کاکتوس در چه حجمی رورش داده شود درآمد آن نیز متغیر است.

انواع کسب و کار در مغازه

مطالب پیشنهادی:   مراحل بازاریابی چیست؟ + 14 مراحل بازاریابی موفق
  • انواع کسب و کار روستایی

روستا یک منطقه کوچک برای راه ‌اندازی انواع کسب و کار روستایی است با این وجود بسیاری چنین تصور می‌کنند که در روستاها امکان ترقی و پیشرفت نیست. راه ‌اندازی یک کار در روستا تنها به یک مدیریت عالی و برنامه ریزی نیاز دارد. در ادامه برخی از این مشاغل روستایی را نام خواهیم برد.

  1. اقامتگاه بومگردی
    اگر صاحب یک زمین یا یک کلبه بلا استفاده هستید و یا حتی در خانه روستایی خود مکانی مناسب دارید؛ باید بگویم که بسیار خوش شانس هستید. امروزه مشغله زیاد مردم را در زورهای تعطیل از شهرها دور می کند و آن‌ها به دنبال یافتن جایی برای استراحت هستند. روستا و خانه شما می‌تواند پذیرای میهمان از سراسر کشور باشد. با اجاره دادن مکان مورد نظر خود سود خوبی را به دست خواهید آورد.
  2. ساخت و ساز در روستا
    اگر به دنبال کارآفرین در روستا و انواع کسب و کار هستید از این گزینه به سادگی رد نشوید. کشاورزان و زمین داران ممکن است مهارت‌های کافی برای ساختن ساختمان‌ها را نداشته باشند. حال اگر شما در ساخت و ساز اطلاعات کافی دارید و به این شغل علاقمند هستید می‌توانید در ابتدا پیشنهاد کار بدهید و پس از کسب درآمد ساخت و ساز خود را راه بیندازید.
  3. پرورش دام و طیور

اگر به فکر راه ‌اندازی انواع کسب و کار در روستا هستید به پرورش دام و طیور فکر کنید و اقدام به این کار نمایید تا پس از مدتی کوتاه درآمدی فوق ‌العاده داشته باشید. برای اینکه موانع این راه را بشناسید تا بتوانید سریع‌تر نتیجه بگیرید، حتماً در رابطه با این موضوع تحقیق جامعی نمایید.

انواع کسب و کار چیست

نتیجه گیری

انواع کسب و کار را نام بردیم و مختصر توضیحی در رابطه با آن‌ها دادیم تا آشنایی شما با یان نوع از مشاغل بیشتر شود. حال اگر تا کنون اقدام به را‌ه‌اندازی کسب و کاری نکرده‌اید، بهتر است زودتر دست به کار شوید و کسب و کار مورد علاقه خود را راه بیندازید.

هر کاری ممکن است در زمان شروع سختی‌ هایی داشته باشد اما نیازی به نگرانی نیست شما با یک برنامه ‌ریزی درست می‌توانید به چیزی فراتر از اهداف خود دست‌ یابید، تنها باید نهایت تلاش و کوشش خود را در رسیدن به هدف به کارگیرید تا بتوانید به آنچه می ‌خواهید برسید و درآمد بالایی به دست بیاوردید.

برخی از سوالات رایج:

انواع کسب و کار کدامند؟

کسب و کار تجاری - کسب و کار در مغازه - کسب و کار خانگی - کسب و کار روستایی - کسب و کار های خدماتی

کسب و کار تجاری چیست ؟

اگر می‌خواهید انواع کسب و کار تجاری موفقی داشته باشید، باید به این توجه کنید که می‌خواهید چه پاسخی را از چه کسی دریافت کنید و آن گاه برای آن تلاش نمایید. اگر مخاطبان شما سرمایه‌گذار هستند باید اطلاعات مالی بیشتری ارائه دهید. اگر با کارمندان خود سخن می‌گویید، باید آنان را از خواست ه‌های کاری خود مطلع سازید و در آنان اشتیاق کافی برای برآوردن اهداف به وجود آورید.

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “کسب و کار چیست؟ معرفی انواع کسب و کار 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *