بازاریابی و فروش

استراتژی یا راهبرد چیست + معرفی بهترین استراتژی برای رشد کسب و کار

استراتژی چیست

در این مقاله به برخی از سؤال ‌هایی که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول کرده است مثل سؤال استراتژی چیست یا منظور از راهبرد چیست(راهبرد یعنی چه) و چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟ و … پاسخ داده خواهد شد. همچنین توضیحات مفیدی نیز در رابطه با تعریف استراتژی و راهبرد، استراتژی به زبان ساده (معنی راهبرد چیست) و بسیاری از موارد دیگر خواهیم داد. از این رو توصیه می ‌شود این مطلب را تا انتها بخوانید تا در رابطه با این اصطلاحات اطلاعات زیادی را کسب نمایید.

به طور کلی استراتژی یک ابزار بسیار مهم در موفقیت در زمینه اکثر کسب و کارها است. در واقع استراتژی (sterategy) منابع، اهداف و مسیر درست برای رسیدن به موفقیت را به شما نشان می‌دهد. نمی توان تعریف واحدی برای مفهوم استراتژی در نظر گرفت؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که به هرحال مشخص نمودن استراتژی و اجرای آن نقش بسیار مهمی در تسهیل فعالیت ‌های کسب و کار مورد نظر دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم راهبرد به چه معناست و چگونه باید از آن استفاده کنیم.

تعریف استراتژی یا راهبرد چیست

تعریف استراتژی در گسترده ‌ترین معنای خود، ابزاری است که اکثر افراد با استفاده از آن به اهداف کاری و … خود دست پیدا می ‌کنند. در این حوزه کتب و مقالات بسیاری وجود دارد که هر کدام تعریف راهبرد یا همان استراتژی را به نحوی ارائه داده است. تنها وجه مشترک تمامی تعاریفی که از استراتژی چیست وجود دارد این است که استراتژی در واقع به دستیابی به اهداف خاص تمرکز دارد و شامل تخصیص منابع است.

 

اگر به استراتژی علاقه دارید مقاله تدوین استراتژی بازاریابی را از دست ندهید.

 

تعریف استراتژی به زبان ساده

برنامه ‌ریزی و اجرای استراتژی، بزرگ ‌ترین کار سازمان است و استراتژی یعنی چه (strategy) به زبان ساده ‌تر یعنی راهبرد در تمام مراحل مثل بقا یا انقراض همراه سازمان است و نمی‌ توان بررسی آن را نادیده گرفت.

نکته بسیار مهم در تعریف راهبرد این است که برای دستیابی به یک هدف بزرگ به یک استراتژی هوشمندانه نیاز است تا بتوانید همواره در بازار رقابت فعالیت کنید.

مطالب پیشنهادی:   بهترین لیست ایده کسب و کار موفق در ایران چیست + معرفی 6 مورد از ایده های تجاری موفق

معنی استراتژی چیست و یا راهبرد یعنی چه در مفهوم و چرایی در طول نیم قرن گذشته تغییرات زیادی کرده است. متأسفانه با افزایش بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن محیط کسب و کار، راهبرد (strategy) ارتباط کمتری با طرح ‌های دقیق دارد و بیشتر با دستورالعمل‌ های مربوط با موفقیت سر و کار دارد.

اگرچه برخی از افراد موفق ممکن است برنامه استراتژیک مفصل و مناسبی نداشته باشند اما آن‌ ها در رابطه با آنچه می ‌خواهند و نحوه دستیابی به آن، ایده‌ های روشنی دارند. هر چقدر محیط مورد نظر متلاطم ‌تر باشد، راهبرد یا همان استراتژی باید دارای انعطاف ‌پذیری و پاسخ‌ گویی بیشتری باشد. نکته مهم این است که دقیقاً در این شرایط است که استراتژی به جای بی اهمیت شدن ، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

راه ‌اندازی و اداره کردن یک کسب ‌‌و کار موفق در عصر حاضر، به تخصص بالایی نیاز دارد. کسی که بخواهد شغل موفقی برای خود ایجاد کند، باید از تمام زوایای بازار کار خویش، اعم از نوع مشتریان و بازار هدف شناخت درستی داشته باشد و بهتر است از مشاوره کسب وکار استفاده کند.

نکات مهم تعیین اهداف استراتژی چیست

مهم ‌ترین نکته در انتخاب هدف برای استفاده مفید از معنای راهبرد و استراتژی این است که اهداف مدیریتی برای سازمان در نظر گرفته شود. حال با این حساب ممکن است اهداف سازمان مالی باشند مثل حجم گردش مالی، غیرمالی یا جذب تعدادخاصی مشتری. به طور معمول اهداف مختلفی مانند افزایش سهم بازار و سود به طور هم زمان پیگیری می ‌شوند مگر اینکه سازمان در موقعیت بد و دشواری باشد که تنها امر مهم در آن زمان بقا و حفظ سازمان و استراتژی است.

اما به جز اهداف مالی در تعریف استراتژی اهداف غیرمالی نیز وجود دارد. اهداف غیر مالی مانند کاهش جرم و جنایت که در مؤسسات ارائه خدمات عمومی و سازمان ‌هایی که تحت نظارت دولت نیستند و یا به عبارت ساده ‌تر فعالیت ‌های داوطلبانه انجام می‌دهند، رایج هستند.

 

اگر میخواهید درمورد شغل های پر درامد بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شغل های میلیاردی در ایران را مطالعه کنید.

 

تعریف راهبرد چیست

نکته مهم دیگر اهداف استراتژی این است که این اهداف در مرور زمان و در مسیر تلاش برای تحقق آن‌ ها امکان تغییر دارند و تعییراتی می ‌کنند. برای مثال اگر در نیمه راه متوجه شوید، رسیدن به آن هدف خاص که مدنظرتان است آسان‌ تر از آن چیزی است که تصور می ‌کردید، احتمالاً آنرا به سرانجام می ‌رسانید و پس از آن به دنبال اهداف بزرگ ‌تری خواهید رفت. و با توجه به اولین تجربه که تجربه موفقی است از پس اهداف بزرگ ‌تر نیز به راحتی بر خواهید آمد.

 

اگر میخواهید بدانید چند نوع استراتژی داریم مقاله  انواع استراتژی چیست  را مطالعه نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:   برندینگ چیست؟ + اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کار

عوامل موفقیت استراتژی یا راهبرد چیست

در رابطه با تعریف راهبرد یا استراتژی  تحقیقات بسیاری صورت گرفته است که نشان می ‌دهد که چهار عامل مشترک در رسیدن به موفقیت در استراتژی نقش قابل توجه‌ای دارند. این چهار عامل عبارتند از:

  1. اهدافی که سازگار (consistent) و بلند هستند: در واقع افراد موفق، تعهدی بلند مدت به اهداف حرفه ‌ای دارند که با عزم راسخ آن‌ ها را ادامه داده ‌اند.
  2. درک عمیق و مناسب محیط رقابتی: روش تعریف نقش و پیگیری مسیر حرفه‌ای افراد موفق نشان‌ دهنده درکی عمیق و آگاهانه از محیط‌ های بیرونی است که در آن‌ فعالیت می ‌کنند.
  3. ارزیابی عینی منابع: اکثر افرادی که به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند، در شناسایی و استفاده از منابع در اختیار خود مهارت داشته‌اند.
  4. به اجرا در آوردن اثر بخش: بدون اجرای اثر بخش، بهترین استراتژی ‌ها نیز بی فایده است. اثر بخشی انسان‌ های تأثیرگذار به عنوان رهبر و خالق سازمان‌ های وفادار و حامی به منظور پشتیبانی از تصمیم و اجرای عملیاتی برای کسب موفقیت حائز اهمیت است.

تعریف راهبرد

لازم به ذکر است که این عوامل موفقیت تعریف استراتژی یا معنی راهبرد را می ‌توان در اکثر حوزه‌ های تلاش‌های انسانی مشاهده کرد. با یک بررسی کلی در رابطه با جنگ‌ها، بازی شطرنج، سیاست و کسب و کارهای موفق به این نتیجه خواهیم رسید که موفقیت افراد و سازمان‌ها به ندرت نتیجه یک فرآیند کاملاً تصادفی بوده است. استراتژی به زبان ساده اگر بر مبنای این چهار عنصر قرار بگیرد تقریباً همیشه نقش مهمی ایفا می ‌کند.

تعریف استراتژی یا راهبرد در سطوح مختلف کسب و کار

نکته مهم دیگر در استراتژی این است که این امر در تمامی سطوح سازمان جاری است و همه‌ ی کسب و کار و تک تک کارکنان و اعضای آن را در بر می ‌گیرد. استراتژی کلی شرکت به اهداف کلی دامنه فعالیت کسب و کار برای تأمین انتظارات ذینفعان می ‌پردازد و نقشی حیاتی دارد زیرا تحت تأثیر تصمیمات سرمایه ‌گذارن به گرفتن تصمیم‌های استراتژیک برای کسب و کار کمک می‌ کند.

به طور کلی تعریف استراتژی شرکت معمولاً به طور اشکار در (( بیانیه مأموریت )) بیان می ‌شود. استراتژی بخش ‌های کسب و کار عوامل مختلفی از جمله چگونگی رقابت درآمد در یک بازار خاص و تصمیم‌ های استراتژیک مربوط به انتخاب محصولات، تأمین نیاز‌های مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهره برداری یا خلق فرصت ‌های جدید و … را در بر می ‌گیرد و به آنها بستگی دارد.

چند مورد از بهترین استراتژی‌ ها برای رشد کسب و کار

هدف از تدوین استراتژی رشد یک کسب و کار است و به عبارت دیگر مفهوم راهبرد در رشد خلاصه میشود. اما در خصوص بهترین استراتژی‌ها برای رشد کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنوع: در یک استراتژی ایجاد تنوع باعث رشد می‌شود. به عنوان مثال کارآفرینان می‌توانند فعالیت خود را در حوزه‌های جدیدی انجام دهند. با استفاده مناسب از منابع شرکت و کاهش چرخه عملیات ریسک کسب و کار آن‌ها بسیار کم می‌شود.
  • توسعه بازار: یک کارآفرین با ایجاد یک بازار جدید برای محصولات و خدمات خود می‌تواند رشد مناسبی برای کسب و کار خود ایجاد کند. به عنوان مثال می‌تواند با تغییر دادن منطقه جغرافیایی یا روی آوردن به صادرات خارجی این کار را انجام دهد.
  • توسعه محصول: یکی دیگر از نکات مهم در کارآفرینی این است که بجای پیدا کردن بازار جدید برای محصولات خود، به دنبال معرفی محصول جدید در همان بازار باشید.
  • نفوذ در بازار: برای مورد هدف قرار دادن درصد بیشتری از سهم بازار، کارآفرین می‌تواند از استراتژی نفوذ در بازار استفاده کند. با ایجاد یک طرح رقابتی در قیمت گذاری می‌توانید بازار را به دست بگیرید.
  • سرمایه گذاری مشترک: با ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک می‌توانید با چند شرکت والد، سرمایه، نیروی انسانی، منابع و فن آوری باعث شکل گیری یک نهاد جدید شوید. این کار باعث کم شدن ریسک در بازار می‌شود.
  • ادغام: با این کار می‌توانید دو یا چند شرکت موجود را با هم ترکیب کرده و در قالب یک شرکت بزرگ فعالیت کنید. در این استراتژی‌ها ادغام به سه صورت انجام می‌شود: افقی، عمودی و ترکیبی.
  • فرانچایز: این استراتژی می‌تواند توسط کسب و کارهای کوچک و یک شرکتی که صاحب برند است استفاده شود. استفاده از این روش برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند سرمایه گذاری‌های زیادی انجام دهند، بسیار مناسب است. در واقع فرانشیز می‌تواند یک میان‌بر برای رسیدن به هدف باشد.
  • بازار جاویژه: یکی از استراتژی‌های شناخته شده بازار جاویژه است. در این مورد کارآفرین می‌تواند محصولات و خدماتی که توسط تولید کننده اصلی عرضه نمی‌شود را وارد بازار کند. برای استفاده از این مورد ابتدا باید بخش خاصی از بازار را شناسایی کنید. شرکت کردن در این استراتژی دارای مزایای خاصی مانند: رقبای کمتر، موقعیت غالب، کارایی بیشتر، سودآور بودن، شهرت و برند سازی است.
  • شبکه سازی: با شبکه سازی می‌توانید با داشتن یک تجارت ارجاعی افزایش رضایت و وفاداری مشتری را داشته باشید. در این روش زنجیره مشتری‌ها به افزایش دامنه کسب و کار شما کمک می‌کنند.
مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 نقشه راه توسعه فردی چیست + مراحل توسعه فردی (IDP)

نتیجه‌ گیری

در نهایت شاید تعریف استراتژی کمی دشوار و سخت باشد، اما تعریف درست و مناسب در رابطه با راهبرد این است: تعیین نمایید که در دوره‌ های زمانی پیش ‌رو چگونه برنده خواهید شد، یا چگونه میتوانید مزیت پایداری‌ را برای افزایش سود شرکت خلق نمایید.

 

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به فکر کسب و کار خانگی افتاده و قصد دارید بهترین ایده را مطابق با نیاز، شرایط زندگی و علاقه و استعداد خود انتخاب کنید حتما مقاله  کسب و کارهای کوچک پرسود خانگی را مطالعه کنید.

 

راهبرد چیست

همانطور که پیش‌ تر گفتیم در کسب و کار و تجارت تعریف راهبرد و استراتژی مختلفی وجود دارد. هر کدام از این موارد بر سطوح مختلفی تمرکز دارند و به مهارت ‌ها و ابزارهای متفاوتی نیازمند هستند.

این جمله استراتژی (strategy) را به زبانی ساده ارائه می ‌دهد؛ اجرای استراتژی از داشتن آن مهم ‌تر است. اما اگر استراتژی شما بر مبنای انتخاب ‌هایی که درمورد (( چه چیزی، چه کسی، چگونه)) نباشد و به درستی به افراد سازمان تفهیم نشده باشد، فرقی نمی ‌کند کدام مورد را اجرا می ‌کنید، در نتیجه به موفقیت نخواهید رسید.

البته این موارد به معنی این نیستند که اجزای استراتژی مهم نیست، بلکه اجرای استراتژی یا راهبرد نیز مهم است و باید فرهنگ مناسبی برای اجرای آن داشته باشید. توسعه یک استراتژی درست از نظر فکری کار سختی نیست، ولی به راهبران سازمانی قوی نیاز دارد که بتوانند انتخاب ‌هایی سخت و دشوار داشته باشند و در جایی که لازم است ((نه)) بگویند.

 

برخی سوالات متداول

تعریف استراتژی یا راهبرد چیست؟

تعریف استراتژی و یا راهبرد در مفهوم و چرایی در طول نیم قرن گذشته تغییرات زیادی کرده است. متأسفانه با افزایش بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن محیط کسب و کار، راهبرد (strategy) ارتباط کمتری با طرح ‌های دقیق دارد و بیشتر با دستورالعمل‌ های مربوط با موفقیت سر و کار دارد.در نهایت شاید تعریف استراتژی کمی دشوار و سخت باشد، اما تعریف درست و مناسب در رابطه با راهبرد این است: تعیین نمایید که در دوره‌ های زمانی پیش ‌رو چگونه برنده خواهید شد، یا چگونه میتوانید مزیت پایداری‌ را برای افزایش سود شرکت خلق نمایید.

تعریف راهبرد یا استراتژی در سطوح مختلف کسب و کار چیست؟

در تمامی سطوح سازمان جاری است و همه‌ ی کسب و کار و تک تک کارکنان و اعضای آن را در بر می ‌گیرد. استراتژی کلی شرکت به اهداف کلی دامنه فعالیت کسب و کار برای تأمین انتظارات ذینفعان می ‌پردازد و نقشی حیاتی دارد زیرا تحت تأثیر تصمیمات سرمایه ‌گذارن به گرفتن تصمیم‌های استراتژیک برای کسب و کار کمک می‌ کند.

بازگشت به لیست

12 دیدگاه در “استراتژی یا راهبرد چیست + معرفی بهترین استراتژی برای رشد کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *