بهبود فردی

معیارهای انتخاب شغل | ۲۰ معیار مهم در انتخاب شغل

معیارهای انتخاب شغل

معیارهای انتخاب شغل، موضوعی می باشد که در این مقاله میخواهیم به توضیح در مورد آن بپردازیم. به طور کلی انتخاب شغل یکی از هیجان انگیزترین تصمیم های زندگی هر فرد است. ناگفته نماند که در برخی از موارد این تصمیم هیجان انگیز می تواند طاقت فرسا باشد و سبب سردرگمی انسان شود. یک دسته از افراد از ابتدا می دانند که برای چه کاری ساخته شده‌اند. این افراد زمان زیادی را صرف پیدا کردن شغل مناسب و مورد علاقه خود نمی کنند، در عوض زمان خود را صرف آگاهی و شناخت بیشتر در مورد شغل مورد نظر می کنند. پیشنهاد می شود مقاله ” راهنمای انتخاب شغل” و ” مراحل انتخاب شغل ” را مطالعه نمایید.

اصول انتخاب شغل

انتخاب شغل

برخی از افراد هم با توجه به توانایی و استعداد خود شغل مورد نظر خود را انتخاب می کنند، در اغلب موارد انتخاب اینگونه شغل ها نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و افراد بیشتر به صورت تجربی مهارت لازم برای آن شغل را می آموزند. گروهی از افراد هم هستند که با توجه به تحصیلات خود در شغلی مرتبط با مدرکشان مشغول به کار می شوند، البته باید یاداور شد که همیشه هم مدرک تحصیلی مرتبط با شغل افراد نیست! با ما همراه باشید تا با معیارهای انتخاب شغل و اصول انتخاب شغل بیشتر آشنا شوید. مقاله ” چطور استخدام شویم ” ازطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهد داد.

در دسترس بودن شغل:

از جمله مهمترین اصول انتخاب شغل می توان به در دسترس بودن شغل اشاره کرد. منظور از در دسترس بودن شغل این است که، شغلی را انتخاب کنید که در اکثر فصول سال و به طور طولانی مدت بتوانید آن را انجام دهید. هنگام انتخاب شغل باید تحقیق کنید، تا بدانید چه شغلی را می توانید به طور طولانی مدت ادامه دهید.

علاوه بر این در انتخاب شغل توجه به این نکته که انتخاب شغل های فصلی و یا شغل هایی که فقط برای کوتاه مدت قابل انجام هستند، علاوه بر طاقت فرسا بودن، هیچ تضمینی شغلی ندارند و ممکن است پس از مدتی مجبور شوید تا شغل دیگری را برای خود انتخاب کنید. پس بهتر است قبل از انتخاب شغل در مورد آینده شغلی آن تحقیق کنید و شغلی را انتخاب کنید که طولانی مدت باشد و در آن امکان پیشرفت شغلی وجود داشته باشد.

اشتیاق و علاقه:

یکی دیگر از ده اصل برای انتخاب شغل، داشتن اشتیاق و علاقه به شغل مورد نظر است. از جمله مهمترین سوال هایی که قبل از انتخاب مسیر شغلی باید از خود بپرسید این است که به چه رشته و یا شغلی علاقمند هستیم؟ انجام چه شغلی به من حس خوبی می دهد؟ علایق من در زمینه شغلی چیست؟ خیلی از افراد از شغل خود و کاری که انجام می دهند راضی نیستند، این نارضایتی سبب شده تا شغل خود را یک کار طاقت فرسا بدانند، اما موضوع اینگونه نیست! نارضایتی افراد از کاری که انجام می دهند به دلیل عدم علاقه به آن کار است‌.

بنابراین اگر میخواهید در آینده از شغل خود رضایت داشته باشید و کاری که انجام می دهید برای شما طاقت فرسا نباشد در عوض حس خوبی به شما دهد، قبل از انتخاب شغل باید به علایق خود فکر کنید، و با توجه به علایق و استعداد خود شغل مناسب خود را بیابید‌.

توجه به مهارت:

توجه به مهارت های فرد هم از جمله معیارهای انتخاب شغل است. مهارت های هر فرد، نقطه قوت آن فرد است که به اون کمک میکند تا کار مورد نظر را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. یکی از رایج ترین سوال هایی که در مصاحبه های استخدامی پرسیده می شود این است که، کارفرما از شما می پرسد شما در چه زمینه ای مهارت دارید؟ یا اینکه مهارت شما چیست؟ هدف کارفرما از پرسیدن این سوال، این است که بداند شما در چه زمینه ای می توانید به پیشرفت کار کمک کنید، به بیانی بهتر کارفرما با پرسیدن این سوال می خواهد بداند که حضور شما در آن شرکت می تواند چه موفقیت ها و پیشرفت هایی را به ارمغان بیاورد.

برای یافتن یک شغل خوب بهتر است مهارت های خود را افزایش دهید، هر چه مهارت های ارتباطی شما و دیگر مهارت های شما بیشتر شود، فرصت های شغلی بیشتری هم برای شما اتفاق می افتد. به عنوان نکته کلیدی باید گفت که بهتر است مهارت های خود را یادداشت کنید و با توجه به مهارت های خود، مسیر شغلی مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

معیار انتخاب شغل

استعداد:

استعداد هر فرد به اون کمک می کند تا در کار خود موفق تر باشد‌. هر شخصی یک، دو و یا به تعداد بیشتری استعداد دارد. نکته مهم این است که افراد استعداد خود را کشف کنند، با توجه به استعداد خود مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنند. انتخاب شغلی که در آن استعداد دارید سبب می شود تا پیشرفت بهتری در کار خود داشته باشید.

سطح تحصیلات:

از سطح تحصیلات هم می توان به عنوان یکی از ده اصل برای انتخاب شغل یاد کرد. داشتن تحصیلات مرتبط با شغل یکی از کلیدهای موفقیت و پیشرفت در شغل مورد نظر است. حتی اگر بدون داشتن مدرک در یک شغل استخدام شده‌اید، برای پیشرفت شغلی و موفقیت در کار باید در آن رشته تحصیلات خود را ادامه دهید و مدرک تحصیلی مرتبط با شغل خود را کسب کنید.

در برخی از مشاغل داشتن مدرک تحصیلی مرتبط بسیار مهم است و افراد برای کار در شغل مورد نظر حتما باید مدرک تحصیلی آن را داشته باشند. در عوض شغل هایی هم هستند که نیاز به مدرک تحصیلی ندارند و افراد برای کار در آن شغل باید مهارت لازم را کسب کنند. نقطه اشتراکی که بین این دو دسته شغل وجود دارد این است که در هر دو باید یک نوع آموزش وجود داشته باشد‌. در برخی این آموزش از طریق مدرک تحصیلی و محیط آموزشی دانشگاهی داده می شود، در برخی دیگر هم از طریق مهارت آموزی تجربی.

نوع نگرش به کار:

تفاوت در علایق افراد و طرز تفکر سبب شده تا وقتی افراد مختلف در یک محیط یکسان کار کنند نگرش های متفاوتی به آن کار داشته باشند. از جمله مهمترین معیارهای انتخاب شغل توجه به نگرش فرد به آن شغل مورد نظر است. اگر از آن دسته از افراد هستید که تجربه هیجان و استرس را دوست دارید انتخاب شغل های پرتنش می تواند برای شما هیجان انگیز باشد، و اگر از استرس بیزارید و محیط شغلی آرام را دوست دارید باید به شغل هایی روی بیاورید که استرس شغلی کمتری دارند. توجه به این نکات سبب می شود تا رضایتمندی شما از شغلتان بیشتر شود.

تجربه شغلی:

داشتن تجربه شغلی سبب می شود تا شانس شما برای استخدام در آن شغلی که تجربه آن را دارید بیشتر شود. بسیاری از کارفرماها و شرکت ها تمایل بیشتری دارند تا افرادی را استخدام کنند که تجربه شغلی بیشتری دارند، به عبارتی بهتر باید گفت کارفرما علاقمند به استخدام فردی است که قبلا هم سابقه کار در آن شغل و حرفه را داشته باشد. علت این رفتار کارفرما هم این است که، استخدام افراد با تجربه سبب می شود تا شرکت پیشرفت شغلی بهتری را تجربه کند.

شخصی که تجربه کافی داشته باشد دیگر زمانی را برای آزمون و خطا صرف نمی کند و می داند که از چه طریقی می تواند پیشرفت بهتری داشته باشد. از جمله بهترین روش ها برای کسب تجربه شرکت داوطلبانه در دوره های کار آموزی است. با گذراندن این دوره ها تجربه کافی در مورد شغل مورد نظر خود را کسب می کنید و اینکار شما را به شغل مورد نظرتان نزدیکتر می کند.

معیارها انتخاب شغل

حقوق و دستمزد:

در ابتدا باید گفت حقوق و دستمزد از جمله موارد مهم نیست که آن را در راس تصمیم گیری مسیر شغلی خود قرار دهید. اما توجه به آن هم لازم است. بهتر است قبل از انتخاب شغل در مورد حقوق و دستمزد آن هم تحقیق کنید. دستمزد یک شغل خوب باید به میزانی باشد که هزینه های ضروری زندگی شما را تامین کند‌. از طرفی دیگر ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که برای انتخاب بین چند شغل دچار شک و تردید شوید در این شرایط می توان از حقوق و دستمزد هم به عنوان یکی از معیارهای مقایسه استفاده کرد.

اگر میخواهید درمورد سوالات ستخدامی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه مقاله سوالات روانشناسی مصاحبه مراجعه کنید.

شخصیت شما:

یکی از مهمترین معیارهای انتخاب شغل توجه به شخصیت هر فرد است. شخصیت انسان ها نقش بسیار مهمی در زندگی آنها دارد. عملکرد افراد، طرز تفکر، دیدشان به شغل و محیط اطراف همگی تحت تاثیر شخصیت است. بسیار مهم است تا قبل از انتخاب مسیر شغلی خود، شخصیت خود را بشناسید و متناسب با آن شغل مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به برخی از معیارهایی که هنگام انتخاب شغل باید به آنها توجه کنید، اشاره کردیم. با دقت به این موارد می توانید انتخاب شغلی بهتری داشته باشید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “معیارهای انتخاب شغل | ۲۰ معیار مهم در انتخاب شغل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *