بهبود فردی

فرآيند و مراحل انتخاب شغل

مراحل انتخاب شغل

در واقع، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر فردی در طول زندگی، انتخاب یک شغل مناسب است. به‌صورت کلی، هر فردی از ابتدای زندگی خود، سعی در یادگیری مهارت‌های مهمی را دارد تا بتواند در آینده به یک شغل مناسب دست پیدا کند. انتخاب شغل، به‌صورت مستقیم در کیفیت زندگی ما تاثیر زیادی دارد. با انتخاب یک شغل مناسب، علاوه بر تامین مالی خانواده، می‌توانیم در راستای آرامش ذهنی خود و اعضای خانواده نیز گام مهمی برداریم. در همین راستا نیز یادگیری مراحل انتخاب شغل، کمک بسیار بزرگی برای افراد است تا بتوانند به یک شغل مناسب دست پیدا کنند.

مطالب پیشنهادی:   12 دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی (ایرانی و خارجی)

فرآیند انتخاب شغل مناسب

• دوره کودکی در انتخاب شغل

در واقع، انتخاب شغل در همان دوران کودکی در ذهن ما شکل می‌گیرد. دقیقا زمانی که در هنگام بازی‌های کودکانه برای خود آینده‌ای را تصور می‌کنیم. با توجه به همین مطلب، دغدغه انتخاب شغل از دوره کودکی و نوجوانی همراه هر فردی است. البته معمولا این فرآیند در دوره کودکی بیشتر متاثر از اطرافیان است و به جنبه مهارتی و ذهنی ما برنمی‌گردد.

• دوره شک و تردید در انتخاب شغل

پس از عبور از دوران کودکی، دقیقا زمانی که شروع به شناخت و پرورش مهارت‌های خود می‌کنید، یک دیوار سخت به نام انتخاب رشته در جلوی چشمان شما سبز می‌شود و شما را مجبور به انتخاب در یک رشته تحصیلی برای انتخاب شغل در آینده می‌کند. دقیقا بسیاری از افراد در کشور ما، به دلیل عدم شناخت مناسب مهارت‌های خود در این سن، مسیر را به طور کامل اشتباه می‌روند و راه برگشت را برای خود می‌بندند.

• دوره واقع‌گرایی در انتخاب شغل

زمانی که افراد وارد دوره جوانی می‌شوند، بر حسب شرایط مالی خانواده و اطرافیان، مهارت‌های کسب شده، علاقه‌مندی‌ها و رشته تحصیلی شغل مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و سعی در آزمون و خطا و تحقیق بیشتر در این مورد را دارند. در این دوره، دیگر انتخاب‌های گسترده وجود ندارد و تمرکز بر روی انتخاب شغل اصلی است و بیشتر روی همین موضوع مانور داده خواهد شد.

• دوره تبلور در انتخاب شغل

در این بخش نیز پس از آزمون و خطا و گذراندن دوره‌های تخصصی یا کارآموزی، فرد انتخاب خود را نهایی می‌کند.

چطور شغل انتخاب کنم؟

مراحل انتخاب شغل

انتخاب شغل باید به‌صورت گام به گام صورت گیرد تا بتوان یک شغل مناسب را انتخاب کرد.

  • شناسایی ویژگی‌های فردی

شناسایی ویژگی‌های فردی یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب شغل به حساب می‌آید. زیرا اگر ویژگی‌های اصلی خود را شناسایی نکنید، پس از انتخاب شغل دچار مشکلاتی می‌شوید که ممکن است منجر به بدترین اتفاق زندگی شما یا همان شکست و سرخوردگی منجر شود.
در شناسایی ویژگی‌های فردی لازم است تا سوالات زیر را همواره با خود بپرسید تا بتوانید در این راه موفق شوید. در نهایت نیز با پاسخ به سوالات زیر، قادر خواهید بود تا به سوال چطور شغل انتخاب کنم؟ به راحتی پاسخ دهید.

• درصورت انجام چه کاری، از اطرافیان موفق‌تر هستم؟
• چه توانایی‌هایی دارم که من را از بقیه افراد متمایز می‌کند؟
• در چه زمینه‌هایی می‌توانم به بقیه افراد کمک کنم؟
• آیا در صورت فشار کاری، قادر به مدیریت اوضاع هستم؟
• آیا توانایی ارائه مطالب و ایده‌پردازی را دارم؟
• آیا فن بیان بالا در روابط اجتماعی را دارم؟

  • کشف و پرورش مهارت‌های فردی

پس از آن‌که به این نتیجه رسیدید که چه ویژگی‌های فردی خوبی دارید، سعی کنید در همان قدم بردارید و مهارت‌های خود را بسیار بالا ببرید. به طور مثال اگر در حل مسائل و اعداد نسبت به افراد پیرامون خود بهتر هستید، سعی کنید روی این استعداد خود بیشتر حساب باز کنید و سعی در پرورش آن داشته باشید. همین شناخت مهارت‌ها و تقویت آن‌ها، یک گام اساسی در مراحل انتخاب شغل محسوب می‌شود.

مطالب پیشنهادی:   20 مورد از سوالات رایج در مصاحبه شغلی + بهترین سوالات مصاحبه کاری
  • شناسایی شغل مورد علاقه

در مراحل انتخاب شغل، پس از آن که مهارت‌های مورد علاقه خود را شناسایی کردیم، لازم است تا شغل مورد علاقه خود را با توجه به همین موضوع انتخاب کنیم. توجه کنید که تمامی مراحل گفته شده از ابتدا تاکنون تنها بر اساس علاقه‌مندی فردی بیان شده است تا شغل نهایی موجب رشد و تقویت شما شود.

  • ساختن رزومه کاری قوی

پس از آن‌که به نتیجه خوبی در انتخاب شغل رسیدید، باید بتوانید مدیران شرکت‌های موردنظر خود را با ساختن رزومه قوی، شیفته مهارت‌های خود کنید. قطعا یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب شغل، ساختن یک رزومه قوی است. اولین نکته در این مرحله، این است که شما باید با توجه به محل استخدامی خود، رزومه کاری مرتبط با آن را بسازید و ارسال نمایید.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر تمامی مهارت‌های خود را در رزومه کاری بنویسند، نشانه مثبتی است اما هرگز این‌گونه نیست و مدیر شرکت رزومه شما را قطعا رد خواهد کرد. حتما توجه کنید که تنها مهارت‌های مرتبط را بازگو کنید زیرا مدیران شیفته این هستند که آن چه را نیاز دارند در رزومه مشاهده کنند تا هزینه‌ای را صرف بر آموزش افراد نکنند و سرعت کاری به هیچ عنوان پایین نیاید.

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب شغل را، با ساختن یک رزومه قوی و نشان دادن مهارت‌های خود به کارفرما، به راحتی طی کنید.

همچنین در برخی از شرکت‌ها، برای جذب نیرو اقدام به مصاحبه حضوری می‌کنند که این روزها نیز بسیار رایج شده است. در همین راستا، علاوه بر ساخت رزومه قوی در مرحله اول، باید سعی کنید تا از تکنیک‌های ارتباطی خود استفاده کنید. در این زمان باید حتما پوشش مناسب به همراه ارتباط کلامی و چشمی قوی با کارفرما داشته باشید تا بتوانید به شغل مورد نظر خود دست پیدا کنید.

مراحل انتخاب شغل

نکات مهم در انتخاب شغل مناسب

پس از آن‌که مراحل انتخاب شغل را بیان کردیم و به سوال چطور شغل مناسب انتخاب کنم؟ پاسخ داده شد، به نکات مهمی می‌رسیم که با رعایت کردن آن‌ها، بتوانیم یک شغل بسیار مناسب را برای خود پیدا کنیم. معیارهای انتخاب شغل را بخوانید.

• اگر هدف شما رسیدن به یک جایگاه خوب در حیطه شغلی مورد نظرتان است، فرصت‌های شغلی کوچک با درآمد کم را فراموش نکنید. در واقع هیچ کسی نبوده است که از همان ابتدا مدیر یا مسئول در یک مجموعه کاری شود.
• برای انتخاب یک شغل مناسب، همواره صبر و تحمل داشته باشید تا بتوانید بهترین شغل را برای خود انتخاب کنید.
• اگر سابقه ‌کاری کمی دارید تا بتوانید وارد یک شرکت اسم و رسم دار شوید، حتما سعی کنید کار خود را از مجموعه‌های کوچک شروع کنید. توجه کنید که مجموعه‌های خیلی کوچک معمولا به دنبال سابقه کاری طولانی نیستند.
• اگر هنوز وارد بازار کار نشده‌اید و در دانشگاه مشغول به آموزش هستید، حتما با استادان خود در رابطه با آینده کاری مشورت کنید و در صورت امکان از آن‌ها بخواهید تا شما را به مجموعه‌های کاری معرفی کنند.
پارامترهای موثر در انتخاب شغل
• ویژگی‌های شخصیتی (Personality)
• آمال و آرزوها
• محدودیت‌های جغرافیایی
• پوشش‌های شرکت‌ها برای کارمندان (زمان مرخصی در طول ماه، بیمه، اتاق استراحت، هزینه ناهار)
• میزان حقوق در مقایسه با کاری که انجام می‌دهید.
• مهارت‌های اکتسابی و انتسابی
و در آخر…

مطالب پیشنهادی:   کسب و کار چیست؟ معرفی انواع کسب و کار 1403

به‌صورت کلی، هر فردی از ابتدای زندگی خود، سعی در یادگیری مهارت‌های مهمی دارد تا بتواند در آینده به یک شغل مناسب دست پیدا کند. در همین راستا نیز یادگیری مراحل انتخاب شغل، کمک بسیار بزرگی برای افراد است تا بتوانند به یک شغل مناسب دست پیدا کنند. در واقع، انتخاب شغل در همان دوران کودکی در ذهن ما شکل می‌گیرد. شناسایی ویژگی‌های فردی یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب شغل به حساب می‌آید. همچنین با ساختن یک رزومه قوی و نشان دادن مهارت‌های خود به کارفرما، به راحتی می‌توانید شغل مورد نظر خود را به‌دست آورید.

پیشنهاد می شود مقاله رسالت شغلی را مطالعه نمایید.

بازگشت به لیست