بهبود فردی

چطور استخدام شویم + روش استخدام دریک موسسه

11 5

چطور استخدام شویم، یکی از پرتکرارترین سؤال‌هایی است که امروزه بسیار می‌شنویم. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح در مورد این سؤال و پاسخ به آن بپردازیم. به طور کلی استخدام شدن یک موضوع بسیار مهم در زندگی هر فرد است. افراد زیادی هستند که به امید داشتن یک شغل مناسب یا مورد علاقه خود زمان زیادی را صرف درس خواندن یا کسب یک مهارت می‌کنند. ممکن است برای شما پیش آمده باشد یا افرادی را دیده باشید که با وجود داشتن تحصیلات و مهارت هنوز هم شغل مناسب خود را پیدا نکرده‌اند.

چگونه استخدام شویم

چطور استخدام شویم

در خصوص اینکه چگونه استخدام شویم در وهله اول داشتن دانش و مهارت کافی و بعد از آن آشنایی با اصول استخدام مهم است. استخدام یک فرمول ساده دارد اما فراموش نکنید که بدون استفاده از فرمول هر چند هم که ساده باشد، قادر به حل مسئله نخواهید بود. در این مقاله می‌خواهیم با فرمول استخدام شدن بیشتر آشنا شویم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا پاسخی برای این سؤال که چگونه استخدام شویم، بیابید.

مطالب پیشنهادی:    معرفی بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران و غرب تهران

داشتن دانش و مهارت لازم

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استخدام شدن یک فرمول ساده دارد و آن این است که به گونه‌ای باشید که کارفرما به دنبال شما باشد! خواندن این جمله در ابتدا ممکن است سبب تعجب شما شود و بگویید که در واقعیت این موضوع یک امر محال است. اما در ادامه مطلب متوجه خواهید شد که این موضوع نه تنها امری محال نیست! بلکه فرمول اصلی استخدام همین جمله است.

همان‌طور که افراد جویای کار به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب هستند، کارفرما و افرادی که شرکت دارند نیز به دنبال یک کارمند خوب هستند. ممکن است شما هم کارفرماهایی را دیده باشید که از کارمندان خود ناراضی هستند و از عملکرد بد آنها شکایت دارند، این نارضایتی ممکن است به این دلیل باشد که فرد مورد نظر دانش و مهارت کافی را ندارد یا اینکه در کار کردن بی نظم است!

به هر حال دلیل اصلی که سبب می‌شود تا کارفرما همکاری خود را با چنین کارمندانی ادامه دهد این است که فرد مناسبی را برای جایگزینی پیدا نمی‌کند. در برخی از شرایط هم کارفرما به دلیل نداشتن حق انتخاب مجبور به انتخاب فردی می‌شود که مناسب آن موقعیت شغلی نیست! حال اگر شما در تخصصی که دارید فرد ماهری باشید، مطمئناً کارفرما برای بازدهی بیشتر شرکت، شما را به عنوان کارمند خود انتخاب می‌کند. در نتیجه مهم‌ترین امر برای استخدام شدن در یک مؤسسه یا شرکت داشتن مهارت و دانش کافی است.

چگونه در یک موسسه استخدام شویم

دارا بودن ویژگی‌ های مورد نیاز برای شغل مورد نظر

در ادامه پاسخ به این سؤال که چطور استخدام شویم (چگونه استخدام شویم )، می‌خواهم یک مثال برای شما بگوییم. فرض کنید که شما برای خرید یک وسیله برقی مورد نظر خودتان به بازار می‌روید وقتی وارد مغازه لوازم خانگی می‌شوید و در مورد آن وسیله از فروشنده می‌پرسید، ادامه ماجرا و خرید شما رابطه مستقیم با توضیحاتی دارد که فروشنده می‌دهد. اگر فروشنده به همان ویژگی‌هایی که مورد نظر شما است اشاره کند احتمال خرید شما از آن مغازه بیشتر می‌شود زیرا حدس می‌زنید که دقیقاً همان وسیله مورد نظر خود را پیدا کردید.

این مثال را می‌توان به استخدام تشبیه کرد. هنگامی‌که برای مصاحبه شغلی پیش کارفرما می‌روید، بهتر است به نکاتی اشاره کنید که مورد انتظار کارفرما است. در این صورت کارفرما حدس می‌زند که با وجود این ویژگی‌ها، او کارمند مناسب خود را پیدا کرده است. حدس زدن اینکه ویژگی‌های مدنظر کارفرما چه مواردی هستند، با توجه به موقعیت شغلی که برای آن درخواست استخدام داده‌اید، قابل حدس است.

اگر مصاحبه شغلی پیش رو دارید، قبل از رفتن به جلسه مقاله سوالات روانشناسی مصاحبه را بخوانید.

فن بیان خوب

برای اینکه چطور استخدام شویم، توجه به یک سری نکات دیگر هم هنگام مصاحبه ضروری است. مهم‌ترین نکته این است که هنگام مصاحبه از پرحرفی و دادن جواب‌های بی‌ربط خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توان مصاحبه و پرسش و پاسخ بین کارجو و کارفرما را به جلسه کنکور تشبیه کرد. در کنکور برای هر سؤال زمان مشخصی دارید و باید با توجه به سؤال، جواب مربوط را در زمان مناسب بدهید در غیر این صورت زمان پاسخگویی به بقیه سؤال‌ها را از دست می‌دهید.

جلسه مصاحبه هم همین‌گونه است. برای هر سؤالی که کارفرما از شما می‌پرسد یک جواب مناسب و مرتبط بدهید. افرادی که شخصیت انعطاف پذیری دارند شانس قبولی بیشتری در مصاحبه استخدامی دارند، در خصوص علت این امر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر عملکرد شما کمی ضعیف‌تر از آنچه باشد که در ذهن کارفرما است، کارفرما با تصور اینکه می‌تواند با گذشت زمان شما را به کارمند ایده‌آل خود تبدیل کند، شما را استخدام می‌کند.

برای آشنایی با سوالات مصاحبه شغلی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 بوم مدل کسب و کار چیست + نمونه بوم مدل کسب‌ و کار

چطور استخدام شویم

داشتن رزومه کاری مرتبط

در پاسخ به این سؤال که چگونه در یک موسسه استخدام شویم باید گفت، داشتن یک رزومه خوب بسیار مهم است. رزومه چیزی است که کارفرما قبل از دیدن شما آن را مطالعه می‌کند و با دیدن آن یک پیش فرض ذهنی از شما به دست می‌آورد. رزومه خوب و مرتبط با موضوع شغل مورد نظر سبب می‌شود تا کارفرما قبل از دیدن شما ذهنیت خوبی از شما به دست بیاورد. باید یادآور شد بهتر است در نوشتن رزومه دقت کنید و فقط به توانایی‌ها و مهارت‌هایی که مرتبط با شغل مورد نظر است، اشاره کنید.

ظاهر مناسب

داشتن ظاهر خوب و لحن بیان هم می‌تواند از جمله عوامل مؤثر در بیشتر شدن شانس استخدام شما باشد. ظاهر شما باید متناسب با محیط اداری یا مکانی باشد که قرار است در آن کار کنید.

وقت شناس بودن

درست است که داشتن مهارت کافی و مرتبط از جمله شرایط مهم برای استخدام در یک شرکت است. اما یک موضوع مهم‌تر هم وجود دارد و آن وقت شناسی است. اکثر کارفرماها از کارمندانی که وقت شناس نیستند و از این طریق سبب کاهش بازدهی شرکت می‌شوند، گله‌مند هستند. این امر سبب شده تا کارفرما هنگام مصاحبه برای استخدام به وقت شناس بودن یا وقت شناس نبودن فرد توجه زیادی داشته باشد. اگر مصاحبه شغلی دارید بهتر است چند دقیقه قبل از شروع زمان مصاحبه در محل حاضر شوید. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، لحن بیان بسیار مهم است.

نه تنها کارفرمایان بلکه بیشتر افراد جامعه تمایل بیشتری به همکاری با افرادی دارند که با احترام با دیگران برخورد می‌کنند. داشتن انگیزه کافی و شور و اشتیاق برای کار هم یکی دیگر از مواردی است که داشتن آن می‌تواند احتمال استخدام شما را بیشتر کند. اگر چند فرد شرایط یکسانی از لحاظ مهارت و توانمندی شغلی داشته باشند، عامل تعیین کننده برای انتخاب بین آنها داشتن شور و اشتیاق برای کار است. افرادی که برای شغل خود انگیزه دارند، پیشرفت شغلی بیشتری هم خواهند داشت.

به طور کلی پاسخ‌های زیادی برای اینکه چگونه در یک مؤسسه استخدام شویم وجود دارد که در این مقاله فقط به تعدادی از آنها اشاره کردیم.

چطور استخدام شویم

داشتن دانش و مهارت لازم / فن بیان خوب / دارا بودن ویژگی‌های مورد نیاز برای شغل مورد نظر / ظاهر مناسب / داشتن رزومه کاری مرتبط / وقت شناس بودن

وقت شناس بودن در استخدام شدن چه تاثیری دارد ؟

درست است که داشتن مهارت کافی و مرتبط از جمله شرایط مهم برای استخدام در یک شرکت است. اما یک موضوع مهم‌تر هم وجود دارد و آن وقت شناسی است. اکثر کارفرماها از کارمندانی که وقت شناس نیستند و از این طریق سبب کاهش بازدهی شرکت می‌شوند، گله‌مند هستند. این امر سبب شده تا کارفرما هنگام مصاحبه برای استخدام به وقت شناس بودن یا وقت شناس نبودن فرد توجه زیادی داشته باشد. اگر مصاحبه شغلی دارید بهتر است چند دقیقه قبل از شروع زمان مصاحبه در محل حاضر شوید. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، لحن بیان بسیار مهم است.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “چطور استخدام شویم + روش استخدام دریک موسسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *