بهبود فردی

رسالت شغلی چیست؟ | بررسی 0 تا 100 کاربرد رسالت شغلی

رسالت شغلی

بسیاری از افراد در انتخاب کاری که قرار است به عنوان شغل در آن فعالیت کنند با مشکلات زیادی روبرو شده و در اکثر مواقع از ادامه دادن دست می‌کشند. همین دسته از افراد در چنین شرایطی و پس از دست کشیدن از یک کار سریعا به دنبال شغل جدیدی می‌گردند و یا به طور کلی ناامید شده و به هیچ عنوان به تلاش کردن ادامه نمی‌دهند.

نقطه مشترکی که میان تمامی این اشخاص وجود دارد این است که آنها هنوز قادر به مشخص کردن رسالت شغلی خود نیستند و این قدرت را نیافتند که کاری درخور توانایی‌ها، دانسته‌ها و حتی علاقه خود بیابند. سوالاتی که در این هنگام ذهن همگان را به خود جلب می‌کنند بسیارند و شامل نمونه‌هایی مانند رسالت شغلی چیست؟ و یا چگونه رسالت شغلی خود را پیدا کنیم؟ می‌شوند. در حقیقت این مبحث به عوامل گسترده‌ای وابسته است که می‌بایست به خوبی مورد بررسی قرار گیرند. پیشنهاد می شود که مقاله مراحل انتخاب شغل را مطالعه نمایید.

در این مقاله سعی داریم به سوالاتی که اشاره شد پاسخ داده تا از این طریق شما عزیزان را در انتخاب شغل یاری کنیم. اگر در درک مفاهیمی مانند رسالت کاری با مشکل مواجه شده و نمی‌دانید که چه شغلی برایتان مناسب است پیشنهاد می‌کنم این مطلب را تا پایان مطالعه کرده و با بکارگیری نکات به نتیجه دلخواه خود برسید. با ما همراه باشید…

به جهت کسب اطلاعات کافی برای کسب موفقیت در مصاحبه شغلی میتوانید مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

رسالت شغلی

رسالت شغلی چیست؟

در واقع می‌توان اینگونه بیا کرد که رسالت کاری یا شغلی به این معناست که یک فرد تا چه برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل بوده و چگونه آن را به سرانجام می‌رساند تا بهترین نتیجه را داشته باشد. فردی که هدف مشخصی در زندگی ندارد و نمی‌داند که چه شغلی برایش مناسب‌تر است و به همین سبب با تجربه انواع شغل‌ها سریعا از آنها خارج می‌شود، از رسالت کاری سطح پایینی برخوردار است.

مطالب پیشنهادی:   چک لیست ساخت اسم شرکت + بهترین نرم افزار ساخت اسم شرکت

این شخص با دو مشکل اساسی روبرو شده است که مهم‌ترین آن دو عدم شناخت نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های مختص به خود است. در وهله دوم مشکل این شخص به علاقه او باز می‌گردد. هنگامی که فعالیتی را صرفا از روی اجبار انجام دهید مطمئنا لذت کمتری از آن خواهید برد و همین امر بهترین بهانه برای ترک آن کار می‌باشد. با وجود این توضیحات در می‌یابیم که اصولا رسالت کاری به طرز فکر و برخورد خود شخص بستگی دارد. ناگفته نماند که این مقوله با تلاش و کوشش و البته در طی بازه‌ زمانی طولانی، قابلیت بهبود داشته و کاملا متغیر است.

برای آشنایی با نحوه ساخت اسم شرکت ، و شغل دوم مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.

چگونه رسالت شغلی خود را پیدا کنیم

چگونه رسالت شغلی خود را پیدا کنیم؟

بدون شک یکی از اصول پیدا کردن رسالت کاری این است که تسلط لازم و کافی بر توانایی‌ها، ویژگی‌های روحی و روانی، مهارت‌ها و… را داشته باشید. این شناخت قبل از هر چیز موجب بالا رفتن اعتماد به نفستان خواهد شد؛ در وجهه‌ای دیگر داشتن شناخت کامل بر ویژگی‌های مختلف خود این امکان را به وجود می‌آورد که بدانید چه شغلی و با چه شرایطی برایتان مناسب است. با این تفاسیر، مقوله پیدا کردن رسالت کاری در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نخواهد بود و نیازمند صبر بسیار است.

هنگامی که دقیقا بدانید به دنبال چه اهدافی هستید و یا چه انتظاراتی از کار خود دارید، می‌توانید تصمیم قاطعانه‌تری گرفته و به آن پایبند باشید. ناگفته نماند که گاهی برای پیدا کردن شناخت نسبت به خود می‌بایست از افراد دیگری نیز کمک بگیرید؛ کسانی که در زمینه روانشناسی تحصیل کرده و به عنوان مشاور خدمت‌رسانی می‌کنند می‌توانند در این فرآیند تاثیرات مطلوبی را به همراه داشته باشند.

اگر می خواهید بیشتر در مورد نحوه استعدادیابی بدانید مقاله استعدادیابی چیست را مطالعه کنید.

 

کار و رسالت شغلی

ابراز علاقه به کار

قطعا تا کنون از افراد متعددی شنیده‌اید که باید به دنبال علاقه‌ای که دارید رفته و در شغلی که به آن علاقه‌مند هستید مشغول به کار شوید. این سخن بسیار درست و اصولی می‌باشد، اما چگونه باید نسبت به یک کار علاقه خود را افزایش دهیم؟ چگونه لحظات سخت کاری را به انرژی‌های مثبت بدل کنیم تا به رسالت شغلی برسیم؟ قبل از هر چیز می‌بایست این نکته را به خوبی درک کنید که هر شغلی سختی‌های مخصوصی دارد که باید پشت سر گذاشته شوند. مطمئنا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه چیز بر وفق مرادتان پیش برود و هیچ چالشی گریبان‌گیرتان نشود؛ بنابراین با پذیرفتن این مسئله تا حد زیادی می‌توانید از تولید انرژی‌های منفی در شغلتان جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که هدف‌گذاری یکی از بهترین روش‌هایی است که به شما انگیزه‌ای دوباره بخشیده و قدرت ادامه دادن را در وجودتان دو چندان می‌کند. برای رسیدن به خواسته‌ها و نیاز‌های خود اهدافی را تعیین کرده و هر روز بر اساس آنها دست به تلاش بزنید؛ مطمئن باشید که این کار از شما یک فرد متعهد و برنامه‌ریز می‌سازد که قادر است به هر هدفی که اراده می‌کند برسد. علاوه بر این، علاقه‌ای که از این طریق به وجود می‌آید را نباید نادیده گرفت. در آخر باید گفت که هدف‌گذاری و تلاش برای رسیدن به اهداف موجبال لازم را برای رسیدن به رسالت شغلی فراهم می‌کنند و بهتر است که این مسئله را جدی بگیرید و از آن چشم‌پوشی نکنید.

مطالب پیشنهادی:   شغل های میلیاردی در ایران 1403 + پردرآمدترین شغل های ایران

قبل از ورود به جلسه مصاحبه مقاله سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی را بخوانید تا به سوالات کارفرما بهتر جواب بدهید.

کاربرد رسالت شغلی

کاربرد رسالت شغلی

مزیت‌های رسالت کاری و نتایجی که در زندگی هر شخصی در بر دارد غیر قابل توصیف هستند. به طور کلی رسالت شغلی این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارد که کیفیت کارتان را به تنهایی مشخص کرده و با علاقه‌ای که به فعالیت کردن دارید دست به عمل بزنید. در حقیقت این فرآیند درهای جدیدی به روی شما می‌گشاید که برای دستیابی به هر یک می‌بایست زمان طولانی را صرف کنید. آشکار‌ترین مزیت‌های رسالت کاری عبارت‌اند از:

  • انجام کار صحیح در کنار لذت بردن از آن
  • بهبود تعهد نسبت به کار
  • مسئولیت‌پذیری بیشتر
  • داشتن شغل و درآمدی ثابت
  • داشتن آزادی عمل در کار
  • کاهش دغدغه‌های ذهنی
  • و…

 

ناگفته نماند که تمامی این عوامل تنها با پشتکار و صبر به دست می‌آیند و به همین دلیل است که پیدا کردن رسالت کاری امری یک شبه و راحت نیست. همانطور که در متن اشاره شد، هر کاری دشواری و چالش‌های خودش را دارد که می‌بایست پشت‌ سر گذاشته شوند تا موجبات پیشرفت شغلی و کسب و کار را فراهم سازند. خودشناسی، توجه به علاقه‌ها، استعدادیابی شغلی، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تلاش برای رسیدن به اهداف تنها عاملانی هستند که شما را به پیدا کردن رسالت کاری نزدیک‌تر می‌کنند و به همین سبب نباید نادیده گرفته شوند.

برخی از سوالات متداول :

رسالت شغلی چیست؟

رسالت کاری یا شغلی به این معناست که یک فرد تا چه برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل بوده و چگونه آن را به سرانجام می‌رساند تا بهترین نتیجه را داشته باشد. فردی که هدف مشخصی در زندگی ندارد و نمی‌داند که چه شغلی برایش مناسب‌تر است و به همین سبب با تجربه انواع شغل‌ها سریعا از آنها خارج می‌شود، از رسالت کاری سطح پایینی برخوردار است.

چگونه رسالت شغلی خود را پیدا کنیم؟

یکی از اصول پیدا کردن رسالت کاری این است که تسلط لازم و کافی بر توانایی‌ها، ویژگی‌های روحی و روانی، مهارت‌ها و… را داشته باشید. این شناخت قبل از هر چیز موجب بالا رفتن اعتماد به نفستان خواهد شد؛ در وجهه‌ای دیگر داشتن شناخت کامل بر ویژگی‌های مختلف خود این امکان را به وجود می‌آورد که بدانید چه شغلی و با چه شرایطی برایتان مناسب است.

کاربرد رسالت شغلی چیست؟

مزیت‌های رسالت کاری و نتایجی که در زندگی هر شخصی در بر دارد غیر قابل توصیف هستند. به طور کلی رسالت شغلی این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارد که کیفیت کارتان را به تنهایی مشخص کرده و با علاقه‌ای که به فعالیت کردن دارید دست به عمل بزنید. در حقیقت این فرآیند درهای جدیدی به روی شما می‌گشاید که برای دستیابی به هر یک می‌بایست زمان طولانی را صرف کنید

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “رسالت شغلی چیست؟ | بررسی 0 تا 100 کاربرد رسالت شغلی

  1. سلام ممنون بابت مقاله ای که گفتید سپاسگزارم

  2. سلام ممنون بابت توضیحات مختصر مفیدتون مچکرممم

  3. سلام وقتتون بخیر مطالبی که در اختیارمون گذاشتید خیلی خوب و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *