استعدادیابی

هوش کلامی چیست + راه‌ های خلاقانه تقویت هوش کلامی

مولفه های هوش کلامی

همان‌طور که در مقالۀ استعدادیابی گاردنر به آن اشاره کردیم، هوش کلامی برای اولین‌ بار توسط آقای هوارد گاردنر ارائه گردید. او در نظریۀ استعدادیابی خود انواعی از هوش‌ها را مطرح کرد که هوش زبانی کلامی یکی از آن‌هاست. اگر دقت کرده باشید این روزها متقاضیان کلاس‌ها و همایش‌های فن بیان و افزایش قدرت کلام تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی در این حوزه به‌وجود آمده؛ حتی اگر دقت کنید افرادی که از قدرت کلام و به نوعی سخنرانی بالایی برخوردارند، در هر حوزه‌ای که مشغول به کار باشند می‌تواند به‌خوبی از پس گفت‌وگوهایشان بربیایند؛ از این رو این هوش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حال این پرسش مطرح است که هوش کلامی چیست؟ چطور بفهمیم که از این هوش برخورداریم یا خیر؟ چگونه این هوش را در خود افزایش بدهیم؟ و…

در پاسخ باید عارض شویم: ما برای آنکه بتوانیم سازه‌ای زیبا خلق کنیم، نیازمند پیش‌زمینه‌هایی در خصوص ساخت سازه و همچنین مصالح خواهیم بود؛ به همین منظور، قطعاً برای رسیدن به پاسخ چنین سؤالاتی باید در ابتدا به درک درستی از این هوش برسیم؛ پس با ما در مقالۀ هوش کلامی (هوش کلامی یعنی چه) همراه باشید…

برخلاف عقیدۀ بسیاری از والدین و تفکرات غیرعلمی که بر پایۀ نمایان شدن و رشد هوش بعد از تولد می‌باشد، کودکان از دوران جنینی به‌منظور رشد مغز، از هوش بسیار کمی برخوردار هستند که عوامل بسیاری در دوران جنینی وجود دارد که می‌تواند بر هوش جنین، تأثیر مثبت و یا منفی بگذارد. ازجمله تأثیرات منفی می‌توان به زایمان زودرس، مشکلات جسمی، آسیب روحی، اختلالات هوشی، و… اشاره داشت.

همچنین برخی اقدامات همچون تغذیۀ مناسب، دریافت ید به‌منظور فعال‌سازی غدۀ تیروئید برای رشد مغز، دریافت آهن، و… توسط مادر در زمان بارداری، تأثیرات مثبتی را بر هوش جنین خواهد گذاشت. در صورتی که موارد ذکر شده رعایت نشوند، اثرات بسیار منفی و مخربی از جمله اختلالاتی نظیر تأخیر در رشد زبان، تأخیر در رشد اعمال حرکتی، اختلال در گفتار، عدم وجود گلبول قرمز به حد کافی در خون، عدم اکسیژن‌رسانی صحیح و مؤثر به بدن، و… بر روی رشد مغز خواهند گذاشت.

هوش چندگانه گاردنر به 9 دسته تقسیم میشود: 1:هوش بدنی(جنبشی-حرکتی) 2:هوش درون فردی 3:هوش برون فردی 4:هوش فضایی 5:هوش طبیعت‌گرا 6:هوش منطقی – ریاضی 7:هوش موسیقیایی 8:هوش زبانی کلامی 9:هوش هستی گرا

از آن‌جا که هر فرد می‌تواند از چند هوش به‌طور هم‌زمان برخوردار باشد، نیاز است توضیحات بسیار دقیق‌تری در خصوص انواع هوش از جمله چگونگی رشد هوش، کارایی هریک از هوش‌ها، و… بداند که در ادامه به یکی از آن‌ها می‌پردازیم:

 

اگر میخواهید در مورد هوش چندگانه گاردنر بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله انواع هوش گاردنر را مطالعه کنید.

هوش کلامی چیست ؟

هوش بیانی یا زبانی، دامنه‌ای از دانش لغوی هر فرد به همراه درک دقیقی از لغات می‌باشد. یا به بیانی دیگر، در تعریف هوش کلامی باید گفت  این هوش توانایی فرد در بهره‌گیری از استدلالات مبتنی بر زبان و کلام است. این هوش، توانایی فرد را در افکار و بیان آن‌ها به‌صورت کلمات و جملات نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که همۀ افراد از این هوش برخوردار هستند؛ زیرا هر یک از ما حداقل یک‌زربار طی زندگی خود نامه‌ای و یا کتابی خوانده‌ایم، متنی نوشته‌ایم و گفت‌وگویی داشته‌ایم، و…

شاید تابه‌حال دیده باشید که کودکی همانند بزرگسالان صحبت کند، این کودکان از هوش بیانی کلامی و یا زبانی بالایی برخوردار هستند. آن‌ها آن چیزی که در ذهنشان می‌گذرد را به‌ صورت سؤال، با لحنی بسیار بزرگسالانه بیان می‌کنند و اطرافیان را متأثر و مجذوب خود می‌کنند.

افراد بسیاری از جمله آگاتا کریستی، شکسپیر، و… هستند که به‌ عنوان مظهری از هوش کلامی و یا زبانی بسیار بالا شناخته می‌شوند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که آن دسته از افراد که از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند، افرادی بسیار پرحرف و حوصله سربر هستند، درصورتی که اصلاً این‌طور نیست! ممکن است فردی از هوش زبانی کلامی بسیار بالایی برخوردار باشد منتها در جمع صدایی از او در نیاید و شما او را فردی منزوی به‌شمار بیاورید، همچنین این فرد، با همین خصوصیات ممکن است نویسنده‌ای بسیار ماهر باشد که متون بسیار جذابی بنویسد.

اگر میخواهید درمورد هوش بدنی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش بدنی چیست را مطالعه کنید.

هوش کلامی

مزایای هوش زبانی چیست؟

در این بخش توضیح می‌دهیم که مزایای هوش کلامی چیست؟ مزایای بسیار زیادی در مورد هوش کلامی وجود دارد که مهم‌ترین و اولین آن‌ها توانایی فرد برای برقراری ارتباط است. البته این توانایی به افراد کمک می‌کند تا با اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند. هوش زبانی یا کلامی توانایی یادگیری کلامی را به عنوان وسیله مهم و مفید برای افراد تقویت می‌کند. در ادامه دلایل مهم و مفید بودن توانایی یادگیری کلامی را بازگو می‌کنیم.

  • بهبود مهارت‌ های ارتباطی

یادگیری زبان جدید باعث می‌شود مهارت‌های ارتباطی بهبود یابند که این مسأله در توسعه مهارت‌های بین فردی و مهارت‌های گفتاری در میان عموم مردم مفید است.

  • بهبود مهارت‌ های انتقادی و تحلیلی

وقتی زبان‌های متفاوت را یاد می‌گیرید، تفاوت‌ها و شباهت‌ها را در استفاده دستوری کلمات مشاهده می‌کنید. همین به معنای تقویت مهارت‌های تحلیلی شما است که در شغل‌هایی مانند پزشکی قانونی، فرهنگ‌نویسی، وکالت، تدریس، منابع انسانی، سردبیری مجله و غیر مفید خواهد بود.

  • نوآوری

با هوش کلامی و تقویت مهارت‌های آن می‌توانید خلاق‌تر شوید و ایده‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف ارائه دهید. نوآوری از مهم‌ترین مزایای هوش کلامی خواهد بود.

تقویت هوش کلامی

انواع هوش بیانی چیست

همۀ ما انسان‌ها برای رفع نیازهای اولیه، نیاز به ارتباط با افراد دیگر داریم. کسی نمی‌تواند بگوید که “من به هیچ‌کس نیازی ندارم و هیچ وقت هم قرار نیست با کسی در ارتباط باشم!” ما برای انجام کوچک‌ترین اقدامات روزمرۀ خود اعم از خرید مواد غذایی، خرید پوشاک، و… ملزم به برقراری ارتباط با سایر افراد هستیم. پس برای شکل‌گیری این ارتباط، نیاز به مؤلفه‌ای تحت عنوان هوش زبانی کلامی هستیم.

در ارتباط گسترده‌تر، بحث هوش بیانی نقش ویژه‌تری را ایفا خواهد کرد. برای مثال اگر فردی بخواهد عاشق شود و با جنس مخالف خود وارد رابطه شود، به ارتباطی فراتر از خرید نان و گوشت و مرغ نیاز دارد. به همین سبب است که افراد نیاز بسیار اساسی به هوش زبانی دارند.

اگر میخواهید درمورد هوش درون فردی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش درون فردی چیست را مطالعه کنید.

  • هوش زبانی بالا

این موضوع که هر یک از ما انسان‌ها از هوش زبانی و یا کلامی برخورداریم، بدین معنا نیست که همۀ ما از هوش بیانی بالایی برخورداریم و قادر به سخنرانی‌های بسیار مهم در همایش‌ها و مراسم‌ها و یا حتی جلسات ساده باشیم! مقصود اصلی گاردنر از بیان این موضوع آن است که تمامی ما انسان‌ها در بدبینانه‌ترین حالت، قادر به رفع مشکلات و موضوعات روزمره‌ای که نیاز به گفت‌وگو، بیان کردن، شرح دادن و یا حتی نوشتن دارند، هستیم.

اگر میخواهید درمورد هوش برون فردی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش برون فردی چیست را مطالعه کنید.هوش کلامی چیست

اما برخی افراد از این هوش، به‌صورت ویژه‌ای برخوردار هستند. به‌ طوری که نماد کلی موفقیت آنان، روابط میان‌فردی و اجتماعی آن‌ها است. آن‌ها به‌منظور برخورداری از مهارت‌های کلامی و اساسی صحبت کردن، قادر به برقراری ارتباطات بسیار قوی و دقیقی با دیگران هستند و مخاطب خود را به آسانی متقاعد می‌کنند.

این دسته از افراد به‌منظور داشتن دایرۀ لغات زیاد، اشخاصی بسیار منطقی و دانا به نظر خواهند رسید. به همین سبب، اطرافیان از هم صحبتی با او احساس لذت‌بخش و رضایت می‌کنند. آن‌ها به‌عنوان نمادی از ایده‌ها و راهنمایی در ذهن اطرافیان جای خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که افرادی که از هوش زبانی کلامی بالایی برخوردار هستند، شنوندگان بسیار خوبی در نزد اطرافیان هستند. به همین سبب آن‌ها مشاوران بسیار معتمد و پرمخاطبی خواهند بود؛ زیرا بسیاری از افراد به دنبال گوشی شنوا هستند تا فردی راهنما! نویسندگی این دسته از افراد، ازجمله مواردی است که می‌تواند مخاطبین بسیاری را به خود اختصاص دهد.

اگر میخواهید درمورد هوش طبیعت گرا بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش طبیعت گرا چیست را مطالعه کنید.

هوش کلامی چیست

  • هوش زبانی پایین

همان‌طور که گفته شد، همۀ ما از هوش کلامی برخوردار هستیم. منظور از این که گفتیم همۀ ما دارای هوش کلامی هستیم، آن است که در بدترین حالت، کلمات و متون ساده برایمان قابل درک است و قادر به گفت‌وگو با دیگر افراد هستیم. حال این پرسش مطرح است که اگر فردی هوش بیانی پایینی داشته باشد چه؟

آن دسته از افرادی که از هوش زبانی کلامی گاردنر پایینی برخوردار هستند، قادر به بیان احساسات و به اشتراک گذاشتن آن نخواهند بود و همچنین آنان درک کامل و درستی از مکالمات، متون، و… نخواهند داشت، به همین منظور نتیجۀ بامعنایی از مسائل نخواهد داشت. این عوامل سبب می‌گردد تا آن‌ها از روابط اجتماعی بسیار پایینی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این دسته از افراد قادر به نوشتن متون رسمی و حتی گاهاً متون بسیار ساده نخواهند بود.

اگر میخواهید درمورد هوش هستی گرا بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش هستی گرا چیست را مطالعه کنید.

ویژگی افراد با هوش کلامی چیست؟

افراد با هوش کلامی توانایی بسیار زیادی در استفاده از زبان و همچنین یادگیری زبان‌های متفاوت و جدید را دارند. این افراد به آسانی آنچه را که در ذهن دارند بیان می‌کنند، به کلمات جذب می‌شوند و از خواندن و شعر لذت می‌برند. نوشتن یک داستان و یک اثر برای آن‌ها فعالیتی لذت بخش و جذاب است.

افرادی که از سطح بالایی از هوش کلامی برخوردار هستند، تمایل به فعالیت‌هایی دارند که شامل نوشتن، خواندن یا صحبت کردن است. برخی از صفت‌های رایج در بزرگسالان با هوش کلامی بالا شامل موارد زیر است:

افزایش هوش کلامی

 

همانطور که می دانید انسان دارای چند نوع حافظه است که یکی از آنها حافظه فعال است. مقاله حافظه فعال چیست شما را بیشتر با این حافظه آشنا می کند.

 

  • از نوشتن و خواندن لذت می‌برند.
  • به معنی، ترتیب و صدای کلمات حساس هستند.
  • علاقه به یادگیری زبان‌های متفاوت دارند.
  • خوش صحبت و سخنران هستند.
  • از توضیح دادن، متقاعد کردن و اقناع از طریق کلمات لذت می‌برند.
  • در بازی‌های کلمه‌ای عالی هستند.
  • شنیدن، گفتن و خواندن داستان را دوست دارند.
  • از خواندن شعر و جملات زیبا لذت می‌برند.
  • حافظه خوبی برای یادآوری کلمات دارند.
  • آن‌ها توانایی خوبی در شناسایی سریع خطا‌های دستوری دارند.
  • آن‌ها دوست دارند از کلمات متفاوت و غیر معقول استفاده کنند و حتی کلمات مخصوص خود را اختراع می‌کنند.
  • آن‌ها می‌دانند که چگونه گوش دهند.
  • آن‌ها توانایی توجه به الگو‌های کلامی دیگران را دارند؛ زیرا به بیان زبانی حساس هستند.
  • بازی قافیه‌ها و کلمه‌ها را به راحتی می‌سازند.
  • آن‌ها برای دانش عمومی، حافظه کلامی خوبی دارند.
  • آن‌ها افراد مرتب و منظمی هستند، بنابراین مهارت‌های خوبی برای ابراز وجود دارند.
  • توانایی کافی در انتخاب کلمات با هدف ایجاد لحن احساسی مطلوب را دارند ( به عنوان نمونه، نحوه نوشتن شعر، نامه و داستان را می‌دانند. )

مؤلفه‌ های مهم در هوش کلامی چیست

هوش کلامی زبانی متشکل از 4 مؤلفه می‌باشد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از مؤلفه‌ها خواهیم پرداخت:

  1. معنا و مفهوم شناسی:

دنیای کلمات، دنیایی بی حدومرز است. در این دنیا، کلماتی که از نظر نوشتاری ناهمسان ولی از نظر آوایی یکسان و دارای چندین معنا باشند کم نیست! (مثل: قالب/غالب) حتی کلمات بسیاری نیز وجود دارند که هم از نظر نوشتاری و هم از نظر آوایی یکسان هستند و دارای چندین معنا و مفهوم می‌باشند! (مثل: شیر/شیر)

با این اوصاف، می‌بایست توجه بسیار ویژه‌ای به مفهوم کلماتی که قصد به‌کارگیری آن‌ها را در جملات خود داریم، داشته باشیم تا با مفهومی درست، در جایی درست قرار گیرند. این موضوع سبب می‌گردد تا مخاطب، به درکی درست و دقیق از مفهوم و معنای جملات و صحبت‌های شما برسد.

اگر میخواهید درمورد هوش منطقی زیاضی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش منطقی ریاضی چیست را مطالعه کنید.

  1. هوش زبانی یعنی چهآوا و یا صوت شناسی:

همان‎طور که در مورد معنا شناسی گفتیم، حالات بسیار گوناگونی در زمینۀ شناخت آوای کلمات با در نظر گرفتن معنا و نوع نوشتاری آن‌ها وجود دارد. از دیگر مواردی که می‌تواند مخاطب را تا حد چشم‌گیری تحت تأثیر قرار دهد و او را مجذوب صحبت‌های خود کنیم، آوا، لحن و صوتی است که در صحبت‌هایمان متناسب با وزن و تأکید، برای کلمات به‌کار می‌گیریم. این امر سبب می‌گردد تا منظور و مفهوم کلام ما به‌طور دقیق و کامل به شخص مقابل انتقال یابد.

در این حالت، احساس خوشایند و لذت‌بخشی از صوت و لحن ما بر شخص مخاطب غالب خواهد شد و موجب گوش جان فرا سپردن مخاطب به سخنان ما خواهد شد.

مطالب پیشنهادی:    آزمون استعدادیابی چیست + معرفی انواع تست استعدادیابی

اگر میخواهید با هوش موسیقی آشنا شوید، مقاله هوش موسیقیایی را از دست ندهید.

  1. هوش بیانیاستفاده از کلمات:

مؤلفه‌ای که در ارتباطات و نوشتن متون مهم و تأثیرگذار، کلماتی است که در مکالمات و متون خود به‌کار می‌گیریم. استفاده و بهره‌گیری از کلمات در جای مناسب، به‌طوری که در مختصرترین حالت ممکن مقصود ما را انتقال بدهد، از عوامل بسیار مهم و مجذوب کننده به‌شمار می‌رود. اهمیت این موضوع در مواقعی بیشتر می‌شود که می‌خواهیم از کلماتی که دارای چند معنای متفاوت هستند، استفاده کنیم؛ زیرا زمان و نوع بیان کلمات، بر معنای آن‌ها تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

  1. جمله‌ بندی:

حال با فراگیری 3 مؤلفۀ دیگر، قادر به جمله‌بندی خواهیم بود. همان‌طور که می‌دانیم، جمله متشکل از چند کلمه در کنار هم می‌باشد. اما نکتۀ بسیار مهم در خصوص جمله‎بندی، استفاده و بهره‌گیری از کلمات مناسب در جای مناسب است که تأثیر بسزایی بر مخاطب‌پذیری خواهد داشت. نکتۀ بسیار مهم در خصوص مؤلفۀ هوش کلامی آن است که فرد می‌بایست علاوه‌بر این 4 مؤلفه، به یادگیری علائم نگارشی، قواعد، دستور زبان، کاربرد زبان، و… نیز بپردازد.

حال، این پرسش برای بسیاری از افراد مطرح است که اشخاصی که از قدرت کلام و هوش کلامی پایین‌تری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند، چه‌طور می‌توانند این هوش و قابلیت را در خود ایجاد و یا پرورش دهند؟

هوش بیانی چیست

اگر میخواهید در مورد افراد پولدار جهان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله پولدارترین فرد جهان را مطالعه کنید.

روشهای تقویت هوش کلامی

رشد و پرورش هوش بیانی چیست ؟ این موضوع  اولین‌بار توسط گاردنر مطرح شد. او معتقد بود هوش افراد با اینکه می‌تواند به‌صورت ارثی باشد، اما قابل ارتقا و پرورش دادن است. تقویت مهارت‌ های هوش کلامی مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای مهارت‌ های هوش کلامی به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال احساسات و دانش خود است. همچنین توانایی دیگری مانند مناظره، متقاعد کردن، مذاکره، مهارت سخنرانی در جمع، فروش سرویس یا محصول و غیره را به دست می‌آورید. برای تقویت هوش کلامی میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:

  1. کلمه بازی:

یکی از اقداماتی که تأثیر بسزایی بر افزایش هوش کلامی گاردنر دارد، بازی با کلمات است. برای این کار می‌توانید متنی آماده مقابل خود قرار دهید و کامل بخوانید. سپس سعی کنید متن را بازنویسی کنید. سعی کنید با تغییر کلمات و استفاده از جایگزینی برای آن‌ها و حتی جابه‌جایی کلمات، چارچوبی دیگر برای متن بسازید. به‌طوری که دیگر به‌عنوان متنی کپی شده شناخته نشود.

اگر این شیوه را به‌درستی انجام دهید و ادامه دهید، می‌توانید همانند یک تولید کنندۀ محتوا متنی تولید کنید و علاوه‌ بر آن هوش کلامی خود را تا حد چشم‌گیری افزایش دهید. لازم به ذکر است که اگر همین کار را مقابل آیینه انجام دهید و متن را در ذهن خود بخوانید و هم‌ زمان متنی بازنویسی شده را با صدای بلند برای خود بازگو کنید، قدرت صحبت کردن و مکالمات خود را نیز بطور قابل توجهی افزایش خواهید داد.

مطالب پیشنهادی:    تفاوت علاقه و استعداد چیست + 10 تفاوت مهم
  1. رشد هوش زبانی کلامی چیستمنزوی نباشید!

بسیاری از افراد، از اعتماد به نفس به‌شدت پایینی در خصوص روابط و صحبت کردن با دیگران برخوردار هستند. این موضوع می‌تواند به سبب گذشته‌شان باشد. برای مثال افرادی که در دوران کودکی خود از بازی با هم‌سالان خود طرد شده‌اند و یا در مدرسه با توپوق زدن، توسط هم‌کلاسی‌هایش مسخره شده است، ممکن است دچار افت شدید اعتماد به نفس شوند.

به همین منظور ترجیح می‌دهند ارتباطات خود را محدود کنند و بیشتر زمان خود را در تنهایی به سر ببرند. این موضوع ممکن است تا بزرگسالی آنان ادامه یابد. این موضوع سبب می‌گردد تا رشد هوش بیانی فرد متوقف شود. هوش زبانی

اولین قدم برای مقابله با این موضوع آن است که هیچ‌گاه خود را دست‌کم نگیرید و در اولین فرصت در اجتماع حضور پیدا کنید و سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید. در ابتدا امکان دارد این اقدام بسیار دشوار به‌نظر برسد ولی بعد از مدتی که تأثیرات آن را مشاهده کنید، ارتباط با دیگران برایتان امری بسیار طبیعی و صدالبته خوشایند جلوه پیدا خواهد کرد. برای شروع این ارتباط‌گیری و رشد هوش بیانی خود، می‌توانید ابتدا از شرکت در مباحث خانوادگی و نظر دادن و بیان عقاید خود در خصوص مسائل بسیار کوچکی نظیر پارکی که آخر هفته قرار است در آن وقت بگذرانید، و… شروع کنید.

  1. تمرین نوشتاری:

همان‌طور که در بخش بازی با کلمات گفتیم، با قرار دادن متنی در مقابل خود و بازنویسی آن، متنی جدید تولید کنید. درصورتی که به این کار تداوم دهید و از تمرین کردن دست نکشید، می‌توانید به افزایش هوش کلامی خود کمک بسزایی برسانید. از دیگر اقداماتی که به افزایش این هوش کمک خواهد کرد می‌توان به یادداشت خاطرات، یادداشت اتفاقات روزمرۀ خود، داستان نویسی، و… اشاره داشت. لازم به ذکر است که افرادی که از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند، نویسندگان بسیار خوبی نیز می‌توانند باشند.

  1. گفت‌ و گو:

بسیاری از اشخاص، از ارتباط با دیگران ترس دارند! بسیاری دیگر از این ارتباط‌گیری خجالت می‌کشند و… این موضوع می‌تواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد؛ اما هیچ‌گاه برای تقویت هوش کلامی دیر نیست و در هر زمان و یا مکان که باشید می‌توانید این هوش را در خود پرورش دهید و به‌راحتی با دیگران ارتباط بگیرید.شغل مناسب هوش کلامی

برای شروع باید به شنیدن صدای خود عادت کنید! می‌توانید برای این کار ضبط صوتی را بردارید و داستانی را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و سپس صدای خود را گوش دهید. این کار را بارها تکرار کنید و هر بار سعی کنید با لحنی بهتر داستان را بخوانید. سعی کنید طوری داستان را بخوانید که پس از اینکه صدای خود را می‌شنوید، از صدای خود لذت ببرید.

این موضوع سبب می‌گردد تا دیگران هم از شنیدن صدا و لحن شما لذت ببرند و نسبت به شنیدن صدای شما و هم صحبت شدن با شما ترغیب شوند. در ادامه سعی کنید با افراد مختلف ارتباط بگیرید و با آن‌ها در تعامل باشید تا شاهد رشد چشم‌گیر هوش کلامی خود باشید.

  1. کتاب بخوان!

و در آخر به اصلی‌ترین بخشی که بر رشد هوش کلامی تأثیر بسزایی خواهد داشت، می‌رسیم. از جمله مواردی که بر رشد این هوش تأثیرگذار است، می‌توان به خواندن متون مختلف، کتاب‌های مختلف، مجلات، روزنامه، مقالات، و… اشاره داشت.

مطالب پیشنهادی:   تست MBTI چیست + معرفی 16 تیپ شخصیتی MBTI
هوش زبانی یعنی چه

انجام این اقدامات با توجه به چارچوبی اصولی و دقیق متون، پیش‌زمینۀ ذهنی بسیار خوبی به فرد خواهند داد؛ زیرا فرد متوجه انواع جمله‌بندی و به‌کارگیری از هر کلمه در جملات خواهد بود. به‌طوری که وقتی بخواهد از آن کلمات در جملات خود بهره بگیرد، می‌داند در کجا و چه زمانی از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که از دیگر مواردی که سبب اهمیت کتاب‌خوانی و… می‌شود، آشنایی با کلمات است. با خواندن کتاب‌های جدید، به افزایش دایرۀ لغات خود کمک کرده‌اید. به همین سبب هوش کلامی خود را تا حد چشم‌گیری افزایش می‌دهید.

شغل مناسب هوش کلامی

تمام مشاغلی که با گفتن و نوشتن ارتباط دارند برای این هوش مناسبند. به عنوان مثال گویندگی، نویسندگی، شاعری، دوبلوری ویراستاری، فیلمنامه و نمایشنامه نویسی از مشاغلی هستند که اگر هوش کلامی بالایی دارید میتوانید در آنها موفق شوید.

برخی از سوالات رایج :

هوش کلامی چیست ؟

هوش زبانی، دامنه‌ای از دانش لغوی هر فرد به همراه درک دقیقی از لغات می‌باشد. یا به بیانی دیگر، هوش کلامی یعنی توانایی فرد در بهره‌گیری از استدلالات مبتنی بر زبان و کلام.

مولفه های هوش بیانی چیست ؟

معنا و مفهوم شناسی/ آوا و یا صوت شناسی / استفاده از کلمات / جمله‌بندی

بازگشت به لیست