استعدادیابی

10 نکته برای تقویت هوش برون‌ فردی

هوش برون فردی

امروزه بسیاری از انسان‌ها در پی آن هستند که بتوانند به‌خوبی از پس ارتباط خود با دیگران بربیایند و به قولی بتوانند با دیگران ارتباط بگیرند. از این رو برگزاری کلاس‌ها، سمینارها و همایش‌ها هم تا حد چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و مخاطبین بسیار زیادی را به خود جلب کرده است.

اما دلیل این حجم از استقبال مردم چیست؟

انسان از برقراری صحیح ارتباط با دیگران و توانایی حفظ آن، لذت بسیار زیادی می‌برد؛ به همین سبب سعی بر این دارد که تمام اصول و قوانین ارتباط‌گیری را فراگیرد تا بتواند ارتباط بهتری با سایر افراد تجربه کند.

اگر مقالۀ استعدادیابی گاردنر را مطالعه کرده باشید، قطعاً بدین موضوع پی برده‌اید که هوش برون‌فردی، یکی از انواع هوشی است که آقای گاردنر ارائه کرده. توجه داشته باشید که در ابتدا می‌بایست پیش‌نیازهایی در خصوص هوش و استعداد بدانید که ما در مقالۀ استعداد چیست؟ این پیش‌نیازها را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

اکنون نوبت به آن رسیده که به بررسی این هوش، یعنی هوش برون‌فردی بپردازیم؛ با ما همراه باشید…

هوش برون‌فردی که تحت عنوان هوش اجتماعی و هوش میان‌فردی نیز شناخته می‌شود، پیرو ارتباطات میان افراد توصیف می‌گردد. این هوش به‌منظور بررسی تعاملات افراد با سایر افرادی که در خانواده، مدرسه، دانشگاه، اجتماع، و… حضور دارند، ارائه گردید و میزان توانایی افراد در درک و برقراری ارتباط با دیگر افراد را خواهد سنجید و همچنین به عمق این ارتباطات و قابلیت درک کردن افراد نیز اشاره دارد.

در این مقاله، هوش میان‌فردی و یا همان برون‌فردی را به‌طور کامل شرح خواهیم داد. اما در ابتدا نیاز است تا نکته‌ای بسیار مهم را عارض شویم: اگر دوست دارید که در بین اطرافیان خود از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشید و جایگاه ویژه‌ای در نزد آنان داشته باشید، یکی از ملزومات اساسی تقویت هوش برون‌فردی می‌باشد.

اگر فکر می‌کنید که از درصد پایینی از این هوش بهره‌مند هستید و یا به کل از این قابلیت محروم هستید، به هیچ وجه نگران نباشید؛ چراکه ما در این مقاله سعی داشته‌ایم تا تمامی مواردی که بر رشد و پرورش این هوش تأثیرگذار است را گرد هم بیاوریم. با ما همراه باشید …

هوش چندگانه گاردنر به 9 دسته تقسیم میشود: 1:هوش بدنی(جنبشی-حرکتی) 2:هوش درون فردی 3:هوش برون فردی 4:هوش فضایی 5:هوش طبیعت‌ گرا 6:هوش منطقی – ریاضی 7:هوش موسیقیایی 8:هوش زبانی کلامی 9:هوش هستی گرا

از آن‌جا که هر فرد می‌تواند از چند هوش به‌طور هم‌زمان برخوردار باشد، نیاز است توضیحات بسیار دقیق‌تری در خصوص

انواع هوش از جمله چگونگی رشد هوش، کارایی هریک از هوش‌ها، و… بداند که در ادامه به یکی از آن‌ها می‌پردازیم:

هوش برون‌فردی:

هوش برون‌فردی، دربرگیرندۀ توانایی برقراری ارتباط، درک افکار و احساسات و از همه مهم‌تر توانایی بروز صحیح احساسات و افکار می‌باشد. معمولاً به آن دسته از افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، لقب برون‌گرا می‌دهند؛ زیرا آن‌ها احساسات و حالات درونی خود را به‌راحتی بروز می‌دهند و به قولی نمایان می‌کنند.

تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که وقتی سورپرایز می‌شوند، بی‌تفاوت‌اند؟ و یا بلعکس، افرادی که وقتی سورپرایز می‌شوند بسیار ذوق می‌کنند و خوشحالی و حال خوب‌شان را بروز می‌دهند؟

این امر دقیقاً به دلیل میزان هوش برون‌فردی آن‌ها می‌باشد.

از آن جا که هوش برون‌فردی، از جمله موارد اساسی در موقعیت‌های اجتماعی همچون تعاملات و ارتباطات صحیح افراد به‌شمار می‌رود، به‌عنوان یکی از انواع هوشی خطاب می‌گردد که برخورداری از آن تا حدودی برای تمامی افراد جامعه ضروری محسوب خواهد شد.

اما چرا این هوش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟ در پاسخ به این سؤال باید عارض شویم: انسان در طول زندگی خود، از دوران کودکی، ناخودآگاهش درگیر تعامل با والدین و بعد اطرافیان خواهد شد. پس این هوش از دوران کودکی هر فرد، شروع به شکل‌گیری و به قولی نمایان شدن است. کودک به مرور زمان می‌آموزد که برای برطرف‌سازی کوچک‌ترین نیازهای خود، ملزم به برقراری ارتباط با والدین خود می‌باشد. در ادامۀ روند رشد انسان و بیشتر شدن ارتباطات او با اطرافیان، این هوش به‌مراتب رشد بیشتری خواهد داشت.

 

اگر می خواهید سخنران یک مراسم باشید باید قبل از آن فن بیان خود را بهتر کنید. مقاله چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم راهکارهای خوبی به شما ارائه خواهد داد.

هوش برون‌فردی:در کودکان

برای مثال: فردی که به تازگی به مدرسه وارد شده، بدین موضوع پی خواهد برد که همان‌طور که در نزد خانوادۀ خود ملزم به تعامل بوده، در مدرسه نیز نیازمند برقراری ارتباط با سایر دانش‌آموزان و همچنین عوامل مدرسه خواهد بود.

حال فرض کنید این فرد به بلوغ سنی و عقلی می‌رسد. او متوجه خواهد شد که تا چه حد از هوش برون‌فردی برخوردار است و آیا نیاز آن را تقویت کند یا خیر؟ (البته لازم به ذکر است که برخی از افراد در این بخش از زندگی خود، برای شناسایی این هوش نیاز به کمک دارند).

ویژگی هوش برون‌فردی:

اولین موضوعی در خصوص این دسته از افراد صدق می‌کند، بیزاری از تنهایی و انجام فعالیت‌های انفرادی است. آن‌ها از فعالیت‌های گروهی بسیار لذت می‌برند.

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، از قابلیت سخنوری و همچنین مکالمات روزمره و عادی بسیار بالایی برخوردارند. لازم به ذکر است که آن‌ها علاوه‌بر توانایی برقراری ارتباط کلامی، توانایی منحصربه‌فردی در برقراری ارتباطات غیرکلامی دارند.

در ادامه به بررسی برخی دیگر از انواع ویژگی‌های این افراد خواهیم پرداخت:

  • توانایی برقراری ارتباطات کلامی یا به قولی مهارت در گفتگوهای رسمی و غیررسمی.
  • توانایی برقراری ارتباطات غیرکلامی.

هوش موسیقی یکی دیگر از انواع هوش گاردنر است که در مقاله هوش موسیقایی بیشتر به آن پرداختیم.

ویژگی هوش برون‌فردی:

 

  • دیدگاه چند زاویه‌ای (بررسی شرایط، موقعیت، و… از دیدگاه‌های مختلف).
  • شرح کامل مسائل، به‌طوری که درک کاملی از منظور و هدف گوینده را انتقال می‌دهند. این موضوع سبب می‌گردد تا از بسیاری از سوءتفاهم‌ها و کج‌فهمی‌ها جلوگیری شود.
  • توانایی بالا در کنترل مباحث، شرایط پیش آمده یا به بیانی دیگر: توانایی رهبری بالا.
  • تأثیرگذاری بسیار بالا.
  • مهارت بسیار بالایی در درک و هم‌دردی با سایر افراد دارند.
  • و…

 

چگونه هوش برون‌فردی خود را تقویت کنیم؟

از آن جا که هوش برون‌فردی، تا حد بسیار زیادی از کوچک‌ترین عوامل زندگی هر فرد مثل روزمرۀ او را به خود درگیر می‌کند، تحت عنوان یکی از مهم‌ترین انواع هوش به‌شمار می‌رود.

پس به بیانی دیگر، تمامی افراد ملزم به آشنایی و در ادامه تقویت این هوش هستند. به‌طورکلی، در عصر کنونی تمامی عوامل زندگی افراد درگیر تعاملات و ارتباطات خواهد بود.

ما در این قسمت به برخی از راهکارهای رشد و تقویت هوش برون‌فردی خواهیم پرداخت:

یکی از انواع هوش گاردنر هوش طبیعت گرا است. برای آشنایی بیشتر با این هوش مقاله هوش طبیعت گرا چیست و شغل های مناسب هوش طبیعت گرا را مطالعه کنید.

10 05

  1. سعی کنید در ابتدا افراد مختلف را در ذهنتان بررسی کنید و شیوه‌ای که ممکن است شما با او گفت‌وگویی داشته باشید را متصور شوید.
  2. دیگران تا درک کنید. برای این کار از اطرافیان خود شروع کنید. سعی کنید خود را در قالب زندگی آنان تصور کنید.
  3. به‌خوبی به صحبت‌های سایر افراد توجه کنید؛ زیرا گوش فرا دادن فعالانه، گامی است قبل از اجتماعی بودن و فردی برون‌گرا بودن.
  4. کتاب بخوانید. کتاب‌خوانی از جمله اقداماتی است که سبب می‌گردد تا دایره لغات شما افزایش یابد و با انواع جمله‌بندی‌های رسمی و غیررسمی، بیشتر آشنا خواهید شد که این موضوع در نحوۀ ارتباط‌گیری شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.
  5. سعی کنید با فراگیری و تقویت زبان بدن، توانایی برقراری ارتباطات غیرکلامی را در خود پرورش دهید.
  6. مدیریت زمان از جمله موارد دیگر در رشد هوش برون‌فردی می‌باشد؛ زیرا شما با مدیریت زمان، توانایی تقسیم‌بندی زمان خود بین انواعی از فعالیت‌های گروهی دیگر را نیز کسب خواهید کرد.
  7. شروع به فعالیت‌های گروهی کنید. برای مثال: در کلاس‌های ورزش گروهی شرکت کنید و خود را عضوی از یک گروه بدانید. در این فعالیت در پی رشد و تقویت گروه باشید و یا به قولی گروه برایتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
  8. سعی کنید از چند زاویه به مسائل بپردازید و آن‌ها را بررسی کنید.
  9. با انجام اقداماتی که نام‌برده شد، حال نوبت به آن رسیده که سر صحبت را باز کنید! در تلاش باشید تا سر صحبت با افراد دیگر، توسط شما بازگردد. در ابتدای کار ممکن است کاری دشوار به نظر برسد، اما به مرور زمان به امری عادی اما لذت‌بخش تبدیل خواهد شد.
  10. در آخر، طی گذر زمان و افزایش دایرۀ تعاملاتتان، ارتباطات خود را زیر نظر بگیرید و سعی کنید آن را بررسی کنید و در ادامه آن را بیشتر تقویت کنید.

 

هوش زبانی یکی دیگر از هوش هایی است که در مقاله هوش کلامی چیست با آن آشنا میشوید.

  • افرادی با هوش برون‌فردینکته: لازم به ذکر است که یکی از اقداماتی که در رشد و تقویت هوش برون‌فردی تأثیر بسزایی خواهد داشت، آن است که بحث، موضوع، درس و یا بخشی از یک کتاب را در ابتدا در مقابل آینه و بعدها نزد سایر افراد شرح دهید.

 

افرادی با هوش برون‌فردی، در چه مشاغلی خواهند درخشید؟

در ابتدا لازم به ذکر است که هر یک از مشاغل، ملزم به داشتن برخی مهارت‌ها و قابلیت‌هایی است که تنها بالا بودن این هوش، تضمینی برای موفقیت در آن‌ها نخواهد بود؛ بلکه اقدام بعدی برای موفقیت در یک شغل، تقویت و پرورش مهارت‌های مربوط به آن می‌باشد.

در ادامه این پرسش مطرح خواهد بود که فردی که از هوش برون‌فردی بالایی برخوردار است، در چه فعالیت‌ها و مشاغلی می‌تواند به نبوغ برسد و بدرخشد؟

در پاسخ به این سؤال باید عارض شویم: افرادی که از هوش برون‌فردی بالایی برخوردارند، بدین منظور که از قابلیت گوش فرا سپردن فعالانه، توانایی درک کردن عمیق سایر افراد و همچنین از مهارت بسیار بالایی در ارتباط‌گیری با افراد برخوردارند، می‌توانند به یک روان‌شناس بسیار سرشناس و محبوب تبدیل شوند.

حال به معرفی دیگر مشاغل خواهیم پرداخت:

  • قاضی
  • مدیر گروه
  • مشاور
  • کارشناس فروش
  • معلم
  • بازاریاب
  • سالن‌کار کافه
  • کارشناس منابع انسانی
  • جامعه‌شناس
  • افرادی با هوش برون‌فردی، در چه مشاغلی خواهند درخشید؟پرستار
  • مشاغل سرپرستی و مدیریتی
  • مدیر و کارشناس روابط عمومی
  • فروشنده
  • و…

کلام آخر:

هر یک از ما انسان‌ها، قسمت کوچکی از یک جامعه را تشکیل خواهیم داد. هر یک از ما انسان‌ها توانایی‌هایی داریم که در زندگی ما تأثیر بسزایی دارد اما در جهت زندگی در جامعه، مهارتی خاص دیگری نیاز است که هوش برون‌فردی نامیده می‌شود. به همین سبب است که تقویت مهارت‌های اجتماعی که تحت عنوان هوش برون‌فردی شناخته می‌شود، امری ضروری محسوب می‌شود.

هوش میان‌فردی، قابلیت بسیار ویژه‌ای است که تمامی انسان‌ها و خصوصاً آن دسته از افرادی که دارای مشاغلی هستند که ملزم به روابط اجتماعی هستند، به آن نیاز دارند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که تا حد کمی از این هوش برخوردار است و در بسیاری از اقدامات اجتماعی ناموفق است، حتماً این مقاله را مجدداً مطالعه بفرمایید و تمامی موارد ذکر شده را به‌طور مستمر انجام دهید.

بازگشت به لیست