استعدادیابی

تست MBTI چیست + معرفی 16 تیپ شخصیتی MBTI

آزمون تیپ شخصیتی

در این مقاله میخواهیم در مورد تست استعدادیابی MBTI صحبت کنیم و بگوییم که تست MBTI چیست. امروزه در بسیاری از مشاغل، صحبت از تست‌ های شخصیت‌ شناسی، از جمله آزمون شخصیت‌ شناسی بریگز می‌باشد و این تست دیگر به‌ عنوان فیلتری برای ورود به مشاغل محسوب می‌شود. آزمون شخصیت‌ شناسی بریگز از جمله محبوب‌ترین آزمون‌هایی است که روند خودشناسی را تا حد بسیار زیادی تسهیل می‌بخشد.

 تست MBTI

شاید برایتان سوال باشد که mbti یعنی چی و مخفف چه چیزی است؟ تست Myers-Briggs Type Indicator از نام طراحان آن گرفته شده و از جمله تست‌هایی است که به‌صورت پرسش و پاسخ است و شخص در آن می‌بایست به سؤالات گزینش شدۀ روان‌سنجی پاسخ دهد و در انتها نوع شخصیت، اولویت‌های فردی و همچنین نقاط ضعف و قوت او مشخص خواهد شد.

توجه داشته باشید که اساس اصلی این تست، بر مبنا و پایۀ نظریه‌های شخصیت‌ شناسیِ روان‌پزشکِ سوئیسی، دکتر کارل یونگ بنا شده و علاوه‌ بر آن، مشاهدات ایزابل بریگز مایرز و مادرش نیز تا حد بسیار زیادی مؤثر واقع گردید و این تست را به یکی از پراستفاده‌ترین تست‌های شخصیت‌ شناسی تبدیل کرد که تا کنون یکی از پر کاربردترین تست‌های شخصیت‌ شناسی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تست MBTI را به‌صورت کلی بررسی کنیم تا با آگاهی کامل و به انجام رساندن آن، بتوانیم برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی و پیشرفت شغلی مطلوب و رضایت‌بخشی را تجربه کنیم.

 

اگر میخواهید در مورد کشف استعداد بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم را مطالعه کنید.

 

تست MBTI

تاریخچۀ تست شخصیت شناسی MBTI :

نظریۀ مطرح شده توسط یونگ، می‌گوید: انسان 8 الگوی رفتاری دارد. در ادامۀ این مطلب، بریگز و مایرز ایده‌ها و نظریه‌های یونگ را در راستای این الگوی ذهنی توسعه و رشد دادند و در آخر نقش آن‌ها را در مفهوم و وصف انواع شخصیت‌ها در تست MBTI گنجاندند.

در اینجا لازم است تا اشاره‌ای هم بدین موضوع داشته باشیم که این نظریۀ یونگ که در باب شناخت الگوهای رفتاری است، در سال ۱۹۲۰ مطرح شد و بعد مایرز آن را در قالب تست MBTI اصلی در سال ۱۹۶۲ تکمیل، چاپ و ارائه کرد. جالب است بدانید طبق آمار موجود، سالانه بیش از 2 میلیون نفر این تست را در سراسر این کرۀ خاکی انجام می‌دهند و از آن در راستای شخصیت‌شناسی استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌ها و مراکز گوناگون نیز از این تست برای شناسایی ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی افراد و بهبود عملکرد نیروی انسانی مجموعه استفاده می‌کنند.

پیدایش آزمون MBTI:

مایرز و مادرش بریگز، علاقۀ بسیار زیادی به نظریۀ انواع شخصیت یونگ داشتند و در ادامه بدین موضوع پی بردند که این تئوری می‌تواند کاربردهای بسیار حیرت‌انگیزی در دنیای حقیقی داشته باشد. طی جنگ جهانی دوم، مایرز و بریگز اقدام به رشد و توسعۀ شاخصی کردند که می‌توانست در جهت شناخت تفاوت‌های فردی، مورد استفاده قرار بگیرد. آنان بر این باور بودند که اگر تستی طراحی شود که تمام انسان‌ها بتوانند به‌وسیلۀ آن شخصیت خودشان را بهتر بشناسند، قطعاً قادر خواهند بود تا مشاغلی را برگزینند که بیشترین تناسب را با شخصیتشان داشته باشد و در ادامه زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند.

مایرز اولین نسخه کاغذی این تست تیپ شخصیتی را در دهه ۱۹۴۰ ایجاد کرد. او به همراه مادرش، این تست را بر روی دوستان و خانواده خود انجام دادند. آن‌ها در دو دهه بعد نیز به توسعه این تست پرداختند.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 بوم مدل کسب و کار چیست + آشنایی با نمونه بوم مدل کسب‌ و کار

تست MBTI چیست؟

تست MBTI چیست؟

آزمون و یا همان تست تیپ شخصیتی بریگز و مایرز، گونه‌ای از ارزیابی است که در آن شخصیت و ویژگی‌های فرد را با در نظر گرفتن 4 معیار اصلی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که در این تست هر حرف مربوط به یک اولویت یا گرایش شخصیتی خاص فرد است. این معیارها (برون‌گرا یا درون‌گرا بودن)، (شهودی یا حسی بودن)، (ادراکی یا قضاوتی بودن) و در نهایت (احساسی یا منطقی بودن) می‌باشند.

این تست در سایت‌های مختلف، تعداد سؤالات متفاوتی دارد؛ اما زمان انجام آن معمولاً حدود ۱۰ الی 15 دقیقه طول می‌کشد. جالب است بدانید که هیچ جواب درست و یا غلطی در تست MBTI وجود نخواهد داشت و از افرادی که قصد انجام این تست را دارند، خواسته می‌شود که بدون هیچ تأثیرپذیری به سؤالات پاسخ دهند.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، تست MBTI (تست شخصیت شناسی mbti) چهار دسته‌بندی اصلی شخصیتی افراد را نشان خواهند داد که مجموع این دسته‌بندی‌ها ۱۶ تیپ شخصیتی را به‌وجود می‌آورد. تئوری مطرح شده در خصوص تست بریگز و مایرز مبتنی بر این واقعیت است که کل جمعیت این کرۀ خاکی از این ۱۶ تیپ شخصیتی هستند.

در ادامه سازندگان تست شخصیت MBTI (آزمون تیپ شخصیتی) بر این باورند که رفتارهای تمام انسان‌ها و نوع شخصیتی که دارا هستند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ به همین سبب است که از نظر شخصیتی متفاوت هستند.

هر یک از حروف EI ،IS ،TF ،JP  نشان‌دهنده یک معیار برای تحلیل و بررسی نوع شخصیت افراد است.

E برون‌گرایی یا I درون‌گرایی / S حسی یا N شهودی / T منطقی یا F احساسی / J قضاوت‌گر یا P ادراکی

در تست MBTI  این حروف در کنار هم قرار می‌گیرند و در ادامه تیپ شخصیتی فرد را مشخص می‌کنند.

انواع تیپ شخصیتی تست MBTI

فرمانده ENTJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ENTJ برخوردارند، لذت بسیار زیادی از وقت گذرانی با دیگران می‌برند. آنان مهارت کلامی بسیار بالایی دارند و تعامل با سایر افراد به آن‌ها کمک بسزایی خواهد کرد تا احساس انرژی سرشار داشته باشند.

روشنفکر INTJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی INTJ برخوردارند، گاهاً تحت عنوان فردی “روشنفکر” معرفی و شناخته می‌شوند و به‌شدت افرادی تحلیل‌گر، خلاق و منطقی هستند.

متفکر INTP:

افرادی که از تیپ شخصیتی INTP برخوردارند، در اکثر مواقع آرام و تحلیلی‌اند. آنان از در تنهایی وقت گذراندن، فکر کردن در خصوص چگونگی امور و ارائۀ راه حل مناسب و دقیق برای مشکلات لذت بسیار زیادی می‌برند. این افراد درون‌گرا هستند و به قولی ترجیح می‌دهند توجه و تمرکز ذهنی خود را بر افکار درونی خود متمرکز سازند تا دنیای خارجی پیرامونشان.

مبلغ ENTP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ENTP برخوردارند، افرادی خلاق، قوی وصف می‌شوند. آنان افرادی ایده‌گرا هستند و دقیقاً به همین سبب است که تیپ شخصیتی آنان “مبلغ” توصیف شده است.

مطالب پیشنهادی:    مهم‌ ترین تفاوت استعداد و هوش چیست + 10 تفاوت بزرگ

تست mbti اصلی

حامی ISFJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ISFJ برخوردارند، به خونسردی، مسئولیت‌پذیری و کم حرف بودن شهرت دارند. این تیپ، درست نقطه مقابل یا به قولی برعکس تیپ شخصیتی ENTP می‌باشد.

مجری ESTJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ESTJ برخوردارند، اغلب اشخاصی منطقی و عملگرا هستند. آن‌ها افرادی به‌شدت قاطع هستند و این موضوع که تمام امور به‌درستی، مطابق با قانون و بدون مشکل پیش می‌رود، برایشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، به سنت‌ها، استانداردها و قوانین متعهد هستند و از اعتقادات قوی برخوردارند و اغلب انتظار دارند که افراد دیگر جامعه هم از این اصول پیروی کنند.

سفیر ESFJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ESFJ برخوردارند، عموماً توجه ویژه‌ای به رفتارهای خود دارند. آنان افرادی وفادار، دارای نظم، منضبط و خوش قلبی هستند و از تعامل با سایر افراد انرژی می‌گیرند.

بازپرس ISTJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ISTJ برخوردارند، افرادی محتاط، اهل عمل و کم‌حرف هستند. جالب است بدانید که آنان از ایجاد نظم و سازماندهی در تمام جنبه‌های زندگی خود از جمله خانه، محل کار، خانواده و پروژه‌های گوناگون لذت بسیار زیادی می‌برند و به وفاداری در خود و همچنین سایر افراد اهمیت می‌دهند و تأکید ویژه‌ای بر سنت‌ها دارند.

تست شخصیت شناسی mbti

پیکارگر ENFP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ENFP برخوردارند، اکثراً افرادی مشتاق، کاریزماتیک و خلاق هستند. این افراد بسیار جذاب، پرانرژی و مستقل هستند. این دسته از افراد خلاق هستند و در شرایطی که آزادی خلاقیت و نوآوری را داشته باشند، بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

مشاور INFJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی INFJ برخوردارند، خیلی کم هستند و اغلب آن‌ها جزء نادرترین تیپ‌های شخصیتی  MBTI قرار می‌گیرند و تنها ۱ الی ۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها افرادی به‌شدت کمال‌گرا، منطقی، احساسی، خلاق و تحلیلی هستند.

واسطه‌ گر INFP:

افرادی که از تیپ شخصیتی INFP برخوردارند، تحت عنوان شخصیتی “ایده آلیست” یا “واسطه‌گر” شناخته خواهند شد. این دسته از افرادی که دارای این نوع شخصیت هستند، تمایل بسیار زیادی به درون‌گرایی، آرمان‌گرایی و خلاقیت و ارزش‌ها والا دارند.

پیش قدم ENFJ:

افرادی که از تیپ شخصیتی ENFJ برخوردارند، اکثراً اشخاصی خونگرم، خوش رفتار، وفادار و حساس هستند.

 

اگر میخواهید در مورد استعدادیابی دیسک بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تست دیسک را مطالعه کنید.

 

تست تیپ شخصیتی

سرگرم‌ کننده ESFP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ESFP برخوردارند، افرادی خودجوش، مدبر و برون‌گرا شناخته می‌شوند. آنان دوست دارند مرکز توجه یا به قولی کانون توجه باشند و در بسیاری از مواقع فردی سرگرم‌کننده شناخته می‌شوند. به‌یاد داشته باشید که این افراد دقیقاً نقطه مقابل و برعکس تیپ شخصیتی INTJ است.

کارآفرین ESTP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ESTP برخوردارند، از وقت گذرانی با حلقۀ وسیعی از دوستان و آشنایان لذت می‌برند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند و بیشتر بر جزئیات تمرکز دارند تا نگاه وسیع‌تری به مسائل داشته باشند.

ماجراجو ISFP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ISFP برخوردارند، اغلب افرادی آرام، ساده‌گیر و بسیار صبور هستند. لازم به ذکر است که تیپ شخصیتی ISFP درست نقطه مقابل ENTJ است.

چیره دست ISTP:

افرادی که از تیپ شخصیتی ISTP برخوردارند، علاقۀ بسیار زیادی به سوارکاری دارند. این دسته از افراد عاشق عمل، تجربیات جدید، فعالیت‌های عملی و انجام کار با داشتن آزادی عمل هستند.

اهمیت تست MBTI

اهمیت تست MBTI

در این قسمت جالب است بدانید به‌ صورت کلی، تست شخصیت‌شناسی به افراد کمک خواهد کرد تا شناخت بهتری از خود و دیگران داشته باشند. در ادامه، جالب‌ترین بخش آن است که این شناخت یکی از باارزش‌ترین خصیصه‌هایی است که افراد در هر سازمان یا مجموعه‌ای می‌توانند در اختیار داشته باشند و از آن بهره‌یابند. اهمیت شناخت صحیح از شخصیت، هم برای سازمان و هم برای افراد، از چنان اهمیتی برای موفقیت فردی و سازمانی برخورد است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.

برای یک استخدام موفق شما قادر هستید بعد از انجام تست و دریافت نتیجۀ آن در این کار، احتمال بررسی رزومه و استخدام خود را بالا ببرید. با انجام تست شخصیت شناسی  MBTI، اطلاعات، ویژگی‌ها و سرنخ‌های بسیار عجیب و اما جالبی از خود و نحوۀ رفتار شخصی‌تان با محیط پیرامون به‌دست خواهید آورد و قادر هستید متناسب با شخصیت، خصوصیات و نوع رفتار خود، انتخاب شغل مناسبی داشته باشید.

بررسی تست مایرز بریگز

 پاسخ‌های داده شده به تست MBTI (تست شخصیت شناسی mbti)، نشان می‌دهد که هر فرد از یکی از ۱۶ نوع تیپ شخصیتی برخوردار است. در نظر داشته باشید که هدف اصلی این تست، آن است که انسان‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی خود (علایق، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی و سازگاری با تیپ‌های شخصیتی دیگر و…) را بیشتر و همچنین بهتر کشف کنند و خود را به درک عمیقی از درون خود برسانند.

یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با تست MBTI آن است که هیچ‌کس بهترین یا برترین شخصیت را ندارد! یعنی شخصیت هیچ فردی در مقایسه با فرد دیگر بهتر یا برتر نیست! یکی دیگر از نکات مهم، آن است که این تست به‌دنبال کشف اختلاف عملکردها و یا ناهنجاری‌های فرد نیست و هدف از ارائۀ این تست، فقط آن است که بیشتر و بهتر دربارۀ خودمان بدانیم.

 

اگر میخواهید در مورد تست هالند بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست هالند چیست را مطالعه کنید.

 

بررسی تست مایرز بریگز

تست MBTI (mbti تست) سبب خواهد شد تا بینش عمیق‌تری از شخصیت فردی‌تان دریابید؛ به همین سبب است که این تست از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که در این تست، حتی بدون در اختیار داشتن پرسشنامۀ رسمی، قادر خواهید بود تا برخی از گرایش‌های درونی خود را تشخیص دهید. بر اساس گفته‌های بنیاد مایرز – بریگز، تمام شخصیت‌ها برابر و باارزش هستند.

برای مثال: هنگامی که در مدرسه، محل کار و… مشغول فعالیت‌های گروهی می‌شوید، شناخت نقاط قوت خود و همچنین درک نقاط قوت دیگران می‌تواند بسیار سودمند واقع شود. هنگامی که می‌بایست پروژۀ خود را با سایر اعضای یک گروه به سرانجام برسانید، این امکان وجود دارد که متوجه شوید برخی از اعضای تیم در انجام و به ثمر رساندن برخی اقدامات خاص ماهر و بااستعداد هستند؛ چرا که با شناخت این اختلافات، تیم و یا گروه قادر خواهد بود که وظایف بهتری را تعیین و در دستیابی به اهداف خود همکاری کند.

 

اگر میخواهید در مورد تست استعدادیابی کودکان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین تست استعدادیابی کودکان را مطالعه کنید.

 

تفاوت تست MBTI با دیگر تست‌ها

تفاوت تست MBTI با دیگر تست‌ ها

همان‌طور که گفته شد، این تست هیچ ارتباطی با برتری و بهتری افراد در مقایسه با یکدیگر ندارد و هدف اصلی این تست، ارزیابی سلامت روان یا ارائۀ تشخیص‌های دیگر هم نیست. جالب است بدانید که برخلاف بسیاری از انواع دیگر تست‌های روانی، نتایج تست شما با هیچ هنجاری مقایسه نخواهد شد.

کلام آخر

همان‌گونه که هیچ فردی اثر انگشتی مشابه فرد دیگری ندارد، قطعاً افراد هم از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار هستند که اگر آن را به‌درستی و به‌خوبی کشف کنید و در راستای گام بردارید، قطعاً به نبوغ و دستاوردهای بسیار تحسین‌برانگیزی دست پیدا خواهید کرد. اگر شما هم قصد گام نهادن در مسیر نبوغ خود را دارید، قدم به قدم با من همراه باشید…

برخی از سوالات رایج :

تست MBTI چیست ؟

آزمون و یا همان تست بریگز و مایرز، گونه‌ای از ارزیابی است که در آن شخصیت و ویژگی‌های فرد را با در نظر گرفتن 4 معیار اصلی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که در این تست هر حرف مربوط به یک اولویت یا گرایش شخصیتی خاص فرد است. این معیارها (برون‌گرا یا درون‌گرا بودن)، (شهودی یا حسی بودن)، (ادراکی یا قضاوتی بودن) و در نهایت (احساسی یا منطقی بودن) می‌باشند

اهمیت تست تیپ شخصیتی چیست ؟

تست شخصیت‌ شناسی به افراد کمک خواهد کرد تا شناخت بهتری از خود و دیگران داشته باشند. اهمیت شناخت صحیح از شخصیت، هم برای سازمان و هم برای افراد، از چنان اهمیتی برای موفقیت فردی و سازمانی برخورد است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *