استعدادیابی

هوش هستی گرا چیست + ویژگی هوش هستی گرا

هوش هستی‌ گرا

هوش هستی شناسی چیست ؟ با گذر از مطالب ارائه شده در مقالۀ استعدادیابی گاردنر، نوبت به بررسی نهمین هوش ارائه شده توسط آقای گاردنر می‌رسد که مدتی پس از ارائۀ هوش‌های هشت‌گانه مطرح شد. آقای گاردنر مدتی پس از ارائۀ نظریۀ هوش‌های هشت‌گانۀ خود، بدین موضوع پی برد که برخی انسان‌ها دارای صفات و ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با چیستی و چگونگی خلقت بشر، نحوۀ شکل‌گیری جهان هستی، چیستی و کیستی خداوند و… می‌باشد و در هیچ یک از 8 هوش دیگر جای نمی‌گیرند؛ به همین سبب اقدام به ارائۀ هوشی تحت عنوان هوش هستی‌ گرا کرد.

سؤالاتی از قبیل خدا کیست؟ این جهان چگونه پدید آمده؟ این خلقت تا کی ادامه دارد؟ و… از جمله سؤالاتی است که زندگی روزمرۀ این دسته از افراد را به خود درگیر کرده. حال سؤال این است: چطور می‌شود به این سؤالات پاسخ داد و چگونه می‌توان آن را ارتقاء داد؟ برای یافتن سؤالات خود، حتماً در مقالۀ هوش هستی‌ گرا با ما همراه باشید.

در ابتدا در نظریه گاردنر 8 نوع هوش وجود داشتند:

1:هوش جسمی حرکتی

2:هوش درون فردی

3:هوش برون فردی

4:هوش فضایی

5:هوش طبیعت‌ گرا

6:هوش منطقی

7:هوش موسیقیایی

8:هوش زبانی کلامی

هوش هستی‌ گرا چیست

اگر میخواهید در مورد هوش چندگانه گاردنر بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعدادیابی گاردنر را مطالعه کنید.

نهمین هوش یعنی هوش هستی‌ گرا مدتی پس از ارائه آخرین نظریۀ انواع هوش، به آن‌ها افزوده شد. این هوش تحت عنوان هوش وجودی نیز شناخته می‌شود و به‌منظور ماهیتی که به خود اختصاص داده، در مقایسه با سایر انواع هوش چندگانه بسیار پیچیده و دشوارتر خواهد بود. هوش هستی‌ گرا به توانایی و قابلیت به‌کارگیری از قوۀ شهودی و همچنین تفکرات عمیق، به‌منظور دست یافتن به پاسخ سؤالات بنیادین در زمینۀ وجود انسان و جهان اشاره دارد.

افرادی که از مقادیر بالایی از این هوش برخوردار هستند، تمایل و گرایش بسیار زیادی به طرح و جست‌وجوی پاسخ به پرسش‌های اساسی و بنیادین، در خصوص وجود خود، هستی و خالق آن دارند و دائماً به مواردی همچون هدف آفرینش و مرگ فکر می‌کنند.

هوش هستی‌ گرا چیست

مهم‌ترین موضوعی که این دسته از افراد را به خود درگیر کرده، سؤالات متداول آن‌ها در خصوص چرایی و چیستی آفرینش، مرگ، خدا، بشر، و… می‌باشد. سؤالاتی از قبیل: خدا کیست؟ ما انسان‌ها از کجا آمدیم و به کجا می‌رویم؟ سرنوشت جهان هستی چیست؟ سرچشمۀ حیات چیست؟ و… گاردنر معتقد بود پاسخ چنین سؤالاتی، فراتر از درک بشر است؛ زیرا این‌گونه مسائل به‌قدری کوچک یا حتی بسیار بزرگ هستند که از دایرۀ درک حواس پنج‌گانة بشر فراتر می‌روند و تا کنون پاسخی قطعی در خصوص این سؤالات توسط بشر ارائه نشده. افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، دید کلی‌نگری دارند.

‌لازم به ذکر است که از این هوش تحت عنوان هوش فلسفی گاردنر، هوش هستی‌شناسی، هوش وجودگرا، هوش معنوی و هوش متافیزیکی هم یاد می‌شود. به‌ طور کلی این هوش به‌ منظور قابلیت افراد در شناخت خود در هستی، از ازل تا ابد و همچنین روشن کردن مسیری از موفقیت افراد در زندگی ارائه گردید. در ادامه این هوش دربرگیرندۀ ارتباط انسان با سایر موجودات و همچنین تفکرات عمیق در زمینۀ معنای مرگ و غایت جهان مادی و معنوی را نیز در بر گرفت.

توانایی موقعیت‌گزینی و خودپنداری، با در نظر گرفتن مشخصه‌های وجودی انسان به‌عنوان معنای زندگی، معنای مرگ، سرنوشت نهایی جهان مادی و معنوی، تجربه‌های عمیق عشق به دیگری و غوطه‌ور شدن در آثار هنری، ازجمله موارد تخصصی نشأت گرفته از هوش هستی‌ گرا می‌باشد که زندگی بسیاری از محققان و دانشمندان مطرح جهانی را به خود درگیر کرده است.

هوش وجودی

هوش موسیقیایی یکی دیگر از انواع هوش گاردنر است که در مقاله هوش موسیقی بیشتر به آن پرداختیم.

البته همان‌طور که می‌دانید، تقریباً همۀ ما انسان‌ها تا حدودی در خصوص مسائلی که نشأت گرفته از وجودمان می‌باشد، کنجکاو هستیم؛ اما این کنجکاوی را نمی‌توان تماماً نشانه‌ای از هوش هستی‌گرای بالای درونی‌مان دانست و قطعاً افرادی که از هوش هستی‌گرای بالایی برخوردارند، تمایزهایی را با سایر افراد خواهند داشت. در آخر بهتر است که به یکی از جالب‌ترین دیدگاه این دسته از افراد اشاره کنیم: آن‌ها به‌عنوان فیلسوفان هستی‌گرا، بر این باورند که من چیزی هستم که فکر می‌کنم. آن‌ها دائماً درحال بررسی و تفکر در خصوص ادیان گوناگون هستند و اغلب اطلاعات بسیار زیادی در زمینۀ دین و مذهب در اختیار دارند.

مطالب پیشنهادی:    معرفی کسب و کارهای کوچک پرسود خانگی 1403

ویژگی هوش هستی‌ گرا

‌از بارزترین ویژگی‌های افرادی که در این دسته‌بندی از انواع هوش قرار می‌گیرند، تفکرات عمیق می‌باشد و همان‌طور که گفته شد، دائماً به دنبال یافتن پاسخ سؤالاتی بنیادین در وجود خود و هستی هستند.

یکی از انواع هوش گاردنر هوش طبیعت گرا است. برای آشنایی بیشتر با این هوش مقاله هوش طبیعت گرا را مطالعه کنید.

ویژگی هوش هستی‌ گرا

در ادامه به بررسی اجمالی و مختصر برخی دیگر از ویژگی‌های افرادی که از هوش هستی‌گرای بالایی برخوردارند، خواهیم پرداخت:

  • علاقۀ شدیدی به تفکرات انتزاعی دارند و همانند فیلسوفان به مسائل گوناگون نگاه خواهند کرد.
  • لذت بسیار زیادی از بحث‌ها و مسائل فلسفی می‌برند.
  • اغلب به مسائل متعدد از بالا نگاه کنند و به‌طورکلی دیدگاه جامع‌تری دارند.
  • کنجکاوی بسیار زیادی برای یافتن پاسخ سؤالات بنیادین در خصوص خود و هستی دارند. این موضوع درحالی می‌باشد که ممکن است حتی به جواب مشخصی در آن زمینه نرسند.
  • پدیده‌ها و موضوعاتی را که درک آن‌ها خارج از توان حس‌های پنج‌گانه است، به‌راحتی قادر به فهم و درک آن‌ها هستند.
  • معمولاً برایشان پرسیدن سؤالاتی در مورد زندگی، مرگ و جهان پس از مرگ، چرایی‌های زندگی بشر، و… ازجمله موارد روزمرۀ آنان محسوب می‌شود.
  • در مواقعی که با پدیده‌ای جدید مواجه می‌شوند، بسیار کنجکاو هستند و سریعاً به‌دنبال علت آن‌ها خواهند بود.
  • توجه و علاقۀ بسیار زیادی به تاریخ دارند و برای بررسی و مطالعه در خصوص آن، زمان زیادی را اختصاص می‌دهند.
  • آینده‌بینی و آینده‌نگری، ازجمله مواردی است که ذهن آنان رو به خود درگیر می‌کند.
  • و در آخر، افرادی که در این دسته از انواع هوش قرار می‌گیرند، در زندگی خود بسیار هدفمند هستند.
مطالب پیشنهادی:   18 تکنیک موفقیت در کسب و کار 2024 + معرفی بهترین روش

هوش کلامی یکی دیگر از انواع هوش است. برای آشنایی بیشتر با این هوش مقاله هوش زبانی را مطالعه کنید.

هوش متا فیزیکی

مشاغل مرتبط با هوش هستی‌ گرا

شواهد بررسی شده نشان می‌دهد این هوش، تا حد بسیار زیادی در فیلسوفان، روان‌پزشکان و روحانیون دیده می‌شود. به‌طورکلی این دسته از افراد، از گفت‌وگو دربارۀ تاریخ و فرهنگ باستانی لذت بسیار زیادی می‌برند و کمک بسزایی در تحقیقات این‌چنینی داشته‌اند. از آن جا که این هوش ارتباط مستقیمی با ماهیت خلقت دارد و افرادی که از مقادیر بالایی از این هوش برخوردارند، اغلب در پی کشف چرایی زندگی انسان‌ها، خالق هستی، و… هستند، مشاغلی که در ادامه از آن‌ها یاد می‌شود، تا حد بسیار زیادی با شخصیت و گرایشات درونی این دسته از افراد هم‌خوانی دارد.

  • مربی یوگا
  • مربی مدیتیشن
  • روحانی مذهبی
  • مشاور دینی
  • فیلسوف
  • تئوریسین (نظریه‌پرداز)
  • دانشمند

و…

 

مشاغل مرتبط با هوش هستی‌گرا

راه‌ های تقویت هوش هستی‌ گرا

برای تقویت هوش هستی‌ گرا، راه‌های متعددی وجود دارد. یکی از اقدامات بسیار اساسی در زمینۀ تقویت این هوش، بازدید از یک رصدخانه و یا مجموعۀ آسمان‌نما می‌باشد. البته لازم به ذکر است که همچنین می‌توانید از رصدخانه‌های آنلاین هم بهره گیرید که یکی از بهترین و معتبرترینِ این سایت‌ها، سایت رصد آنلاین ناسا می‌باشد.

در ادامه به بررسی دیگر عواملی که در تقویت هوش هستی‌ گرا تأثیرگذار است، خواهیم پرداخت:

  • حتماً ساعاتی از روز را به تخیل و تفکر کردن اختصاص دهید. بهتر است در خصوص مسائل مربوط به هستی و خلقت تفکر کنید.
  • پاسخی که از تفکر کردن در زمینۀ مسائل مربوط به هستی و خلقت دریافت می‌کنید را بر روی کاغذی بنویسید.
  • در اولین فرصت در کلاس‌های یوگا و مدیتیشن شرکت کنید و یا در منزل اقدام به انجام آن‌ها کنید.
  • بر روی مهارت‌هایی که منتهی به تفکر نقادتان می‌شود، بیشتر کار کنید.
  • طی روزمرۀ خود در مورد فلسفۀ عصر جدید و همچنین فلسفۀ باستان مطالعه کنید.
  • در صورت امکان، با دوستان و یا اعضای خانواده در خصوص مباحثی که مربوط به این هوش می‌باشد و یا نیازمند دید وسیع و کلی‌نگر می‌باشد، بحث کنید.
  • در صورت امکان حتماً در جلسات بحث آزاد و یا گروه‌های فلسفه‌خوانی شرکت کنید و سعی کنید علاوه‌بر گفت‌وگو، به بررسی گفته‌های سایر افراد نیز بپردازید.
  • بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی، از جمله موارد تأثیرگذار در تقویت این هوش خواهد بود.
  • مطالعه درباره فلسفه و همچنین مطالعه در خصوص زندگی‌نامة فلاسفه بزرگ، در تقویت این هوش تأثیر بسزایی ایفا خواهد کرد.
  • بررسی ادیان مختلف از جمله اسلام، مسیحیت و همچنین نوع زندگی و مرگ پیروان آن‌ها، توجه بسیاری از محققین را در خصوص پرورش این هوش به خود جلب کرده است.
  • تفکر درباره طبیعت و جهان هستی و نگاه از جوانب مختلف به یک موضوع

و…

مطالب پیشنهادی:   رهبری کسب و کار چیست؟ + 10 ویژگی رهبر کسب‌ و کار

 

راه‌های تقویت هوش هستی‌گرا

 

کلام آخر:

به‌طورکلی هوش هستی‌ گرا، به معنای توان و قابلیت افراد برای تأمل و ژرف‌اندیشی در خصوص جهان و هستی می‌باشد. بر این اساس، در مجموعۀ زندگی، تدارک و پیش‌بینی مسیری از فرصت‌ها، تجربه‌ها و یادگیری مسائل مرتبط با هوش هستی‌ گرا، علاوه‌بر اینکه تفکر عمقی، تأمل و پرورش قوای ذهنی و فکری افراد را بالا می‌برد، سبب می‌گردد تا در ترسیم دورنماهایی از جهان هستی و معنادار شدن زندگی انسان‌ها نقش اساسی ایفا کنند.

اما بهتر است فراموش نکنیم که پرورش و تقویت هوش هستی‌ گرا، تنها بدین معنا نیست که افراد را تشویق و مشتاق به پرسش سؤالات عمیق کنیم؛ بلکه می‌بایست یاد بگیریم سؤالاتی را از خود بپرسیم که جست‌وجوی پاسخ آن‌ها، ما را به زندگی شادتر و سلامت روانی بیشتر هدایت می‌کند.

برخی سوالات رایج

هوش هستی گرا چیست ؟

به‌طورکلی این هوش به‌منظور قابلیت افراد در شناخت خود در هستی، از ازل تا ابد و همچنین روشن کردن مسیری از موفقیت افراد در زندگی ارائه گردید. در ادامه این هوش دربرگیرندۀ ارتباط انسان با سایر موجودات و همچنین تفکرات عمیق در زمینۀ معنای مرگ و غایت جهان مادی و معنوی را نیز در بر گرفت.

ویژگی هوش هستی‌ گرا چیست ؟

علاقۀ شدیدی به تفکرات انتزاعی دارند و همانند فیلسوفان به مسائل گوناگون نگاه خواهند کرد. / لذت بسیار زیادی از بحث‌ها و مسائل فلسفی می‌برند. / اغلب به مسائل متعدد از بالا نگاه کنند و به‌طورکلی دیدگاه جامع‌تری دارند. / کنجکاوی بسیار زیادی برای یافتن پاسخ سؤالات بنیادین در خصوص خود و هستی دارند. این موضوع درحالی می‌باشد که ممکن است حتی به جواب مشخصی در آن زمینه نرسند. / پدیده‌ها و موضوعاتی را که درک آن‌ها خارج از توان حس‌های پنج‌گانه است، به‌راحتی قادر به فهم و درک آن‌ها هستند. / معمولاً برایشان پرسیدن سؤالاتی در مورد زندگی، مرگ و جهان پس از مرگ، چرایی‌های زندگی بشر، و… ازجمله موارد روزمرۀ آنان محسوب می‌شود.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “هوش هستی گرا چیست + ویژگی هوش هستی گرا

نظرات بسته شده است.