بازاریابی و فروش

وبینار چیست؟ | انواع و مزایای بارگذاری وبینار

webinar

وبینار یعنی چه؟ webinar چیست؟

شاید از خود بپرسید معنی وبینار چیست؟  وبینار یا Webinar برگرفته از عبارت Web-based seminar است. هرنوع کلاس، دوره، سمینار و رویدادی که به صورت آنلاین برگزار شود به آن وبینار می گویند. وبینارها در یک تاریخ و ساعت مشخصی در محیط وب و از طریق نرم افزارهای مخصوصی با استفاده از اینترنت و به شکل کاملا آنلاین، به صورت زنده و تعاملی به صورت دو یا چند نفره برگزار می ‌شود.

به جای کلمه‌ی وبینار از اصطلاحات دیگری مانند کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی و…….. استفاده می شود که بیشتر ما این روزها با این اصطلاحات آشنایی داریم. اگر در جایی کلمه ‌ی رایاهمایی را مشاهده کردید تعجب نکنید چون در بعضی جاها این تصور به وجود آمده است که کلمه ‌ی وبینار یک کلمه ی خارجی است و وارد فرهنگ و لغت ما شده است برای معنی وبینار و جایگزین آن از کلمه‌ی رایاهمایی استفاده شده است.

از طریق آدرس و لینکی که مدرس یا استاد در اختیار کاربران خود قرار می دهد در ساعت مشخصی و در محیط ویژه ای که بستر حضور کاربران را فراهم می کند کلاس به صورت آنلاین برگزار می شود. مدرس از طریق محیطی که ارتباط را شکل داده است صدا، تصویر، فایلی محتوایی، وایت برد مخصوص رسم شکل و…….. سعی می کند تا محتوا را به اشتراک بگذارد و انتقال دهد. کاربران می توانند با استفاده از آیکن های مختلفی که در اختیارشان قرار داده شده است سوالات خود را به صورت متنی و صوتی مطرح کنند و در صورت نیاز می توانند به شکل ویدئویی با استاد هم ارتباط برقرار کنند.

مطالب پیشنهادی:   بلاگر کیست + آموزش بلاگری رایگان

مزایا برگزاری وبینار

برگزاری وبینار آنلاین باعث شده است تا بسیاری از مشکلات و موانعی که قبلا برسر راه، برای برگزاری کلاس ‌های حضوری وجود داشت از بین برود. کلاس وبینار چیست و از مهمترین مزایای وبینار می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم :

وبینار چیست

نیاز به مکان و جای خاصی نیست

برای ورود و شرکت در کلاس ‌های حضوری شما بایستی به آموزشگاه، موسسه، دفتر، سالن اجتماعات و……. مراجعه می کردید، اما برای شرکت در وبینار به خصوص در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده است شما می ‌توانید در هرجایی از شهر گرفته تا روستا فقط کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشید در خانه بنشینید و در کلاس ‌ها و دوره ‌های مختلف شرکت کنید.

لازم نیست هزینه ‌ی زیادی کنید

معمولا هزینه کلاس‌ های آنلاین و دوره ‌های مجازی به نسبت حضوری بسیار کمتر است. برای شرکت در کلاس‌ های حضوری شما مجبور به پرداخت هزینه برای رفت و آمد به کلاس هستید اما با وبینار آنلاین این هزینه ‌ها حذف می شود. از طرفی برای شخصی هم که قرار است کلاس یا دوره ‌ای را برگزار کند نفع زیادی دارد چون لازم نیست که فضایی را برای برگزاری کلاس اجاره کند و تجهیزاتی مانند میز، صندلی، پروژکتور و….. را خریداری کند یا از منابع انسانی برای بخش خدمات، منشی، نگهبانی و…… استفاده کند.

باعث صرفه جویی در زمان می شود

شما مجبور هستید برای رسیدن به کلاس حضوری در تایم دقیق، زودتر از منزل و محل کار خود بیرون بیایید تا در زمان مشخص سرکلاس حاضر شوید و پس از پایان کلاس هم باید تایمی را در مسیر برگشت بگذارید تا به مقصد برسید. اما در کلاس ‌های آنلاین این موضوع حذف شده است چون می توانید در هر جا و مکانی که هستید سریعا حضور خود را در وبینار اعلام کنید و در کلاس شرکت داشته باشید.

داشتن یک کسب و کار موفق بسیار پیچیده است، یک راه طولانی و مشقت باری را بایستی طی نمود. از نظر آماری می توان گفت که این راه شکست پذیر است در مقاله ” کسب و کار موفق در ایران  ” به معرفی چند کسب و کار موفق پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید

وبینار آنلاین

اگر نمیدانید بازاریابی دیجیتال چگونه انجام میشود، مقاله معنی دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید.

به تمام فایلها و محتواهای آماده شده دسترسی خواهید داشت

دیگر همانند قدیم لازم نیست که برای کپی گرفتن جزوه و پیدا کردن کتاب و منبعی که استاد به شما معرفی می کند به جاهای مختلفی بروید. در وبینار آنلاین تمام منابع، جزوهها و فایل ‌هایی که استاد برای ارائه آماده کرده است در همان لحظه یا در پایان وبینار در اختیار شما قرار داده می شود.

آموزش ها ضبط شده و ویدئو در دسترس شما است

مزیت بسیار بزگی که وبینار دارد این است که از همان لحظه شروع کلاس تا آخرین لحظه که کلاس تمام می شود آموزش‌ های ارائه شده ضبط می شود و در نهایت در اختیار کاربران قرار می گیرد تا بتوانند چندین دفعه برای مرور و نکته برداری از آن استفاده کنند. چنانچه شما به هر دلیلی غیبت داشته باشید و نتوانید در تاریخ و روز تعیین شده در کلاس حضور داشته باشید بعدا می توانید با تماشای ویدئوها در جریان آموزش ها و اتفاقات کلاس باشید.

مطالب پیشنهادی:   مراحل بازاریابی چیست؟ + 14 مراحل بازاریابی موفق

می توانید از طریق برگزاری وبینار درآمد داشته باشید

افراد زیادی هستند که در زمینه‌ ها و حرفه‌ های مختلفی دانش، تجربه و مهارت دارند اما راهی برای آموزش دادن و بودجه‌ ی کافی برای برگزاری کلاس ندارند. وبینار آنلاین این مشکل را حل کرده است شما می توانید از طریق آموزش در فضای مجازی به دیگران آموزش دهید و از این طریق کسب درآمد کنید. برای برگزاری دوره‌ های آنلاین تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که با استفاده از یک پلتفرم مخصوص برگزاری وبینار، مانند ایسمینار دوره ‌ی آموزشی موردنظر را تعریف و مشخص کنید و شروع به آموزش کنید.

البته تمام درآمد شما از برگزاری دوره‌ های آنلاین به همین جا ختم نمی شود بلکه شما می توانید از آموزش‌ های خود فیلم تهیه کنید و در جاهای مختلفی آن را به فروش برسانید تا با هربار خرید فیلم شما توسط کاربران درآمدی داشته باشید.

وبینار یعنی چه

چه امکاناتی برای شرکت یا برگزاری وبینار لازم است؟

قبل از هرچیزی برای شرکت یا برگزاری وبینار آنلاین به اینترنت مناسب با سرعت کافی نیاز دارید تا صدا و تصویر به صورت کامل و بدون قطع و وصل شدن در اختیار شما قرار بگیرد. با استفاده از سیستم ‌های خانگی (کامپیوتر)، لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند، تبلت و……. می توانید در وبینار و کلاس های آنلاین حضور داشته باشید.

مطالب پیشنهادی:   معرفی انواع استراتژی کاربردی به زبان ساده + ویژگی

چنانچه شما مدرس هستید و قرار است یک وبینار آموزشی با کیفیت برگزار کنید بهتر است یک میکروفون یا هدست داشته باشید تا کیفیت صدای شما به خوبی به کاربران انتقال پیدا کند و همچنین اگر سوالی از شما شد بتوانید صدای کاربر را به خوبی بشنوید و دریافت کنید. پلتفرمی هم که برای برگزاری وبینار انتخاب می کنید بسیار مهم است در حال حاضر پلتفرم های وبرنو و ایسمینار بسترهای بسیار خوب و مناسبی برای برگزاری دوره‌ های آنلاین هستند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ” پادکست چیست” و ” سوشیال سیگنال چیست ” را مطالعه نمایید.

 

انواع وبینار

1- وبینار زنده: همان گونه که از نام آن مشخص است، این مدل از وبینار به صورت زنده و پخش مستقیم برگزار می‌گردد؛ بنابراین می‌توان با بهره‌وری بیشتر بستر مناسبی برای تعامل بهتر بین اعضای شرکت کننده در وبینار فراهم ساخت. زیرا مخاطب می‌تواند به صورت آنی سؤال خود را مطرح نموده و در مدت زمان کوتاهی پاسخ خود را دریافت نماید.

نکته: ایجاد وبینار و کلاس‌های آنلاین میزان خطا و تقلب به وسیله افراد شرکت کننده در وبینار را به صفر رسانده است. به همین جهت می‌توان وبینار را یکی از برنامه‌های مفید و مؤثر در ارائه کلاس درس مجازی و آنلاین به شمار آورد.

2- وبینارهای از پیش ضبط شده: این مدل از وبینار از قبل ضبط شده و در زمان مشخص در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. برای افزایش بهره‌وری از این روش با تکرار آن در چند زمان مختلف بستری فراهم شده تا همه بتوانند در دوره‌ها ثبت نام نموده و از آنها استفاده کنند.

ایجاد وبینار

استفاده از وبینار در کسب و کار

وبینار همچنین می‌تواند در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
1- استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش
با ثبت نام و برگزاری وبینار می‌توانید کالا یا محصولات خود را به فروش برسانید. این روش از بازاریابی آنلاین نه تنها در شرکت‌های بزرگ، بلکه برای کسب و کارهای کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با استفاده از فنون و استراتژی‌های بازاریابی می‌توانید تعداد مخاطبان خود را افزایش داده و بیش از گذشته در زمینه کاری خود موفق شوید. علاوه بر این با افزایش عرضه و تقاضا می‌توانید درآمد بیشتری کسب کرده و کسب و کارتان را گسترش دهید.

2- ارائه محتوای رایگان و بدون تبلیغ برای توسعه روابط
در این روش می‌توانید با ارائه وبینارهای زنده و از پیش ضبط شده به صورت ریگان در اختیار افراد، مخاطبان خود را افزایش دهید. در این راستا روابط شما از سطح شهر و استان فراتر رفته و حتی می‌توانید در حد کشوری و بین‌المللی فعالیت داشته باشید.

3- برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده
یکی از روش‌های کارآمد و پربازده در زمینه کسب درآمد از طریق وبینار، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده است. با برگزاری وبینار از این طریق می‌توانید درآمد بیشتری نسبت به دو روش قبل کسب نمایید. با توجه به اینکه هزینه برگزاری وبینار از این طریق بیشتر از سایر روش‌ها است؛ می‌بایست خلاقیت و استراتژی‌ های بازاریابی نوین در روند اجرای وبینار به کار گرفته شود. البته توجه داشته باشید که با ایجاد وبینار رایگان نمی‌توانید از طریق برگزاری این جلسات کسب درآمد کنید.

 

برخی سوالات متداول :

وبینار چیست ؟

وبینار یا Webinar برگرفته از عبارت Web-based seminar است. هرنوع کلاس، دوره، سمینار و رویدادی که به صورت آنلاین برگزار شود به آن وبینار می گویند. وبینارها در یک تاریخ و ساعت مشخصی در محیط وب و از طریق نرم افزارهای مخصوصی با استفاده از اینترنت و به شکل کاملا آنلاین، به صورت زنده و تعاملی به صورت دو یا چند نفره برگزار می ‌شود.

چه امکاناتی برای شرکت یا برگزاری وبینار لازم است؟

قبل از هرچیزی برای شرکت یا برگزاری وبینار آنلاین به اینترنت مناسب با سرعت کافی نیاز دارید تا صدا و تصویر به صورت کامل و بدون قطع و وصل شدن در اختیار شما قرار بگیرد. با استفاده از سیستم ‌های خانگی (کامپیوتر)، لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند، تبلت و....... می توانید در وبینار و کلاس های آنلاین حضور داشته باشید.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “وبینار چیست؟ | انواع و مزایای بارگذاری وبینار

  1. بازتاب: برگزاری وبینار | ایجاد وبینار - پردیسا یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *