بازاریابی و فروش

0 تا 100 بازاریابی حضوری چیست + مزایا و معایب

فرایند جذب نیروی انسانی

در این مقاله به سوال بازاریابی حضوری چیست پاسخ داده ایم. در ادامه با ما همراه باشید. بازاریابی حضوری نوعی بازاریابی مستقیم است که برای معرفی خدمات یا محصولات یک شرکت، توسط افرادی با هدف جذب مشتری انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر، در این مارکتینگ، بازاریابان با افراد به صورت مستقیم ملاقات می‌کنند و سعی در جذب آن‌ها به عنوان مشتری دارند. بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها، روش بازاریابی حضوری است که بازاریابان از آن استفاده می‌کنند. برخی از افراد تصور می‌کنند که با ورود به عصر دیجیتال و استفاده از بازاریابی‌هایی مانند: سوشال مدیا مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و موارد دیگر، بازاریابی حضوری جایگاه خود را از دست داده است؛ اما این طور نیست. در این مقاله برای شما ار فرایند جذب استخدام بیشتر خواهیم گفت.

بازاریابی حضوری چیست؟

همان‌طور که گفتیم، بازاریابی حضوری نوعی از بازاریابی مستقیم است که افراد به معرفی خدمات و محصول یک شرکت می‌پردازند، جهت فرایند جذب نیروی انسانی. یکی از زیر دسته‌های ترویج فروش، بازاریابی حضوری به حساب می‌آید که در بیشتر اوقات برای محصولات و دریافت سفارش‌های با حجم بالا انجام می‌شود. ممکن است بعضی از شرکت‌ها به این نوع بازاریابی احتیاج نداشته باشند و بازاریابی شبکه‌ای و مذاکره تلفنی را ترجیح دهند. از آنجایی که در برخی از سفارش‌های پر حجم ملاقات حضوری می‌تواند موجب جلب اعتماد بیشتر شود، پس این نوع بازاریابی کاربردی‌تر است.

 به طور کلی کارشناس بازاریابی در واقع یک کاتالوگ انسانی محسوب می‌شود که دو هدف معرفی و دریافت سفارش را دنبال می‌کند. احتیاج به انرژی بالا برای انتقال پیام به افراد و ایجاد تعامل در این روش بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بازاریاب خوب، دارا بودن دو گوش شنوا و یک زبان جذاب است، به این معنی که شما بیشتر از اینکه حرف بزنید، به صحبت‌های مشتری گوش کنید تا احساس نکند که شما می‌خواهید محصول خود را به هر قیمتی بفروشید.

هنر سخنوری اهمیت بسیار بالایی برای یک بازاریاب حضوری دارد و بهتر است از آن به عنوان یک ترفند مناسب استفاده کند. بازاریاب بهتر است با تیز هوشی و بعد از گوش دادن به سؤالات و نیاز‌های مشتری، سؤالات تکمیلی را بپرسد و بعد از ایجاد حس نیاز در افراد، جذب مشتری را آغاز کند. در نظر داشته باشید که بازاریابی حضوری باید برای دو طرف یک معامله برد، برد باشد تا موجب وفاداری مشتری و موفقیت شما در جلسه مذاکره شود.

اگر میخواهید در مورد بازاریابی دهان به دهان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی دهان به دهان چیست را مطالعه کنید.

بازاریابی حضوری چیست

مطالب پیشنهادی:   معرفی 5 تا از بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در کرج

تکنیک‌ های بازاریابی حضوری

ترفند‌ها و تکنیک‌های بازاریابی و مارکتینگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • شنونده خوبی باشید!

 یک بازاریاب حضوری خوب احتیاج دارد که همواره دو گوش برای مشتری داشته باشد. به این معنی است که همواره شنونده خوبی باشد. یکی از ترفند‌های بازاریابی حضوری این است که شما دغدغه مشتری را گوش کنید. معمولاً بازاریاب‌هایی که سعی دارند مدام صحبت کنند و اجازه حرف زدن به مشتری را نمی‌دهند، موفقیت کمتری در امر فروش دارند.

  • سعی کنید کاربران را بمباران اطلاعاتی نکنید.

 این تکنیک بازاریابی حضوری نیز شبیه به تکنیک قبلی است، زیرا کاربران قبل از اینکه بخواهند تمام مزایا و معایب محصول یا خدمات شما را بدانند به این نیاز دارند که بدانند آیا خدمات یا محصول شما می‌تواند نیاز آن‌ها را رفع کند یا خیر.

  • ایجاد اعتماد کنید.

ایجاد حس اعتماد در مخاطب، از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی حضوری و حتی دیجیتال است. این موضوع به شدت می‌تواند در فروش شما تأثیر مثبت بگذارد. یکی از ترفند‌های بسیار مهم و جالب برای ایجاد اعتماد در مخاطب این است که شما طوری رفتار کنید که به دنبال منفعت مشترک هستید و هم شما و طرف مقابل قرار است از این معامله نفع ببرید.

  • مشتری را معذب نکنید!

یک بازاریاب حضوری دوست دارد که محصول خود را سریع به مخاطب بفروشد، اما بهتر است مشتری را در رودربایستی قرار ندهید. زیرا در بیشتر اوقات مشتری احتیاج دارد نسبت به خرید محصول یا ارائه خدمات شما کمی فکر کند.

  • صداقت را در نظر بگیرید.

گفتن حقیقت ماجرا، یکی از بهترین سیاست‌ها برای فروش محصول در بازاریابی حضوری است. شما اگر ویژگی‌های کامل محصول خود را بیان کنید و دروغی به مشتری نگویید، مخاطب شما می‌تواند به مشتری وفادار تبدیل شود. این مسأله می‌تواند در آینده بیزینس شما نقش مهمی را ایفا کند.

اگر میخواهید در مورد اهمیت ارزش آفرینی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ارزش آفرینی چیست را مطالعه کنید.

مراحل اصولی جذب نیروی انسانی

مطالب پیشنهادی:    مهم‌ ترین تفاوت استعداد و هوش چیست + 10 تفاوت بزرگ

مزایای بازاریابی حضوری چیست؟

با دانستن مزایای بازاریابی حضوری، بهتر می‌توانید در کار خود موفق شوید که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • از بین رفتن سوء برداشت‌ ها

رفع شدن سوء برداشت‌ها یکی از مزایای بازاریابی حضوری است. زیرا ملاقات حضوری باعث می‌شود تا دغدغه‌های افراد را گوش دهید و در آخر با ایجاد حس مثبت موجب جذب آن‌ها شوید.

  • شناخت مشتری

معمولاً گوش دادن به صحبت‌های مشتریان باعث می‌شود تا دغدغه‌های آن‌ها را بهتر بدانید. شاید قبل از ملاقات به هیچ وجه این کاستی‌ها را در محصول یا خدمات خود نمی‌دیدید. این مورد باعث می‌شود تا راه‌حلی مناسب برای نیاز‌های مشتری پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید.

  • امکان ارائه محصولات غیر معمول

اگر شرکت شما محصولات پیچیده و غیر معقولی دارد و شما نمی‌توانید مخاطب را به روش‌های دیگر بازاریابی همچون بازاریابی شبکه‌ای و… قانع کنید، با این روش به آسانی می‌توانید این کار انجام دهید و مشتریان خود را جذب نمایید.

معایب بازاریابی حضوری چیست؟

در مقابل مزایای زیادی که بازاریابی حضوری دارد، بهتر است با معایب آن نیز آشنا شوید.

  • مشکلات هماهنگی برای ملاقات‌ های حضوری

معمولاً هماهنگی برای ملاقات حضوری چالش‌های بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در بازاریابی حضوری به شمار می‌رود، زیرا هماهنگی برای جلسه در دفاتر می‌تواند کمی دشوار باشد.

  • بازاریابی حضوری

 این روش را می‌توان یکی از پرهزینه‌ترین روش‌ها تلقی کرد، زیرا باید برای کارکنان و محل کار هزینه بیشتری پرداخت کنید.

  • زمان بر بودن

بعضی از فروش‌ها در این روش نیازمند هزینه و زمان طولانی است. زیرا ممکن است برخی از مشتریان در شهر‌های دیگر باشند و شما در آن شهر شعبه نداشته باشید و نیاز باشد که فردی را به عنوان نماینده به آن شهر بفرستید.

 

اگر می‌خواهید به شغل ویزیتوری فکر کنید، ابتدا مقاله ویزیتور کیست را مطالعه کنید.

فرایند جذب استخدام

اگر میخواهید با بازاریابی خیابانی که یکی از انواع بازاریابی است آشنا شوید، مقاله اهمیت بازاریابی خیابانی را از دست ندهید.

مراحل اصولی جذب نیروی انسانی

فرایند جذب استخدام به مجموعه‌ای از مراحل و رویه‌هایی گفته می‌شود که یک سازمان یا شرکت برای یافتن، ارزیابی و استخدام نیروی کار جدید به کار می‌برد. این فرایند معمولاً شامل مراحل زیر است:

1.تعیین نیازهای استخدام: سازمان نیازهای خود را برای نیروی کار جدید بررسی و تعیین می‌کند. این مرحله شامل تعریف موقعیت شغلی، وظایف و مسئولیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز است.
2.آگهی استخدام: اطلاع‌رسانی در مورد فرصت‌های شغلی از طریق وب‌سایت‌های شغلی، رسانه‌های اجتماعی، نمایشگاه‌های شغلی و سایر کانال‌ها.
3.جمع‌آوری و بررسی رزومه‌ها: دریافت و بررسی رزومه‌ها و درخواست‌های شغلی از متقاضیان.
4.مصاحبه و ارزیابی: برگزاری مصاحبه‌های شغلی و ارزیابی‌های تخصصی برای بررسی صلاحیت و توانایی‌های متقاضیان.
5.انتخاب و پیشنهاد شغلی: انتخاب نامزدهای مناسب و ارائه پیشنهاد شغلی به آن‌ها.
6.استخدام و جذب: انجام فرایندهای اداری و قانونی برای جذب رسمی فرد در سازمان.

این فرایند می‌تواند متفاوت باشد بسته به نوع سازمان، صنعت مربوطه، و فرهنگ سازمانی. هدف اصلی این فرایند یافتن افرادی است که بهترین تطابق را با نیازها و اهداف سازمان دارند.

اگر میخواهید در مورد سواد مالی کودکان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مهارت پولی کودکان چیست را مطالعه کنید.

سخن پایانی

 همان‌طور که دیدید بازاریابی حضوری یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی است و فرایند جذب استخدام است که می‌تواند به افزایش اعتماد مشتریان منجر شده و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. در این مقاله به طور کامل با این روش بازاریابی، تکنیک‌ها و مزایا و معایب آن و همچنین مراحل اصولی جذب نیروی انسانی آشنا شدیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *