بازاریابی و فروش

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ + معرفی روش‌ های آن

روش‌ های بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی‌ترین انواع روش‌های بازاریابی است. در ابتدا از یک آمار دو رقمی شروع می‌کنیم. 92 درصد از مصرف‌کنندگان توصیه خانواده و دوستان را در مقابل هر نوع تبلیغی باور دارند. همین آمار ساده یکی از قدرتمندترین حقایق را در بازاریابی به طور اتفاقی نشان می‌دهد. مشتری فعلی شما بزرگ‌ترین دارایی بازاریابی شماست.

 امروزه بسیاری از شغل‌ها میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات برای جذب مشتری و مخاطب جدید می‌کنند، در حالی که از توانایی بازاریابی مشتریان فعلی خود کاملاً غافل می‌شوند. روش‌های متفاوتی برای استفاده پایگاه کاربری موجود شما وجود دارد و تعداد کمی از آن‌ها به اندازه بازاریابی دهان به دهان قدرتمند هستند.

 بازاریابی دهان به دهان چیست؟

 بازاریابی دهان به دهان که تبلیغات دهان به دهان نیز نامیده می‌شود، فرایند تأثیر فعالانه و تشویق بحث دهان به دهان افراد و مشتریان فعلی شما در مورد یک نام تجاری، سازمان، رویداد یا منبع است. به زبان ساده‌تر، تبلیغ‌کنندگان و بازاریان این روش به دنبال تولید چیزی هستند که ارزش گفت‌وگو دارد و سپس مردم را به طول فعالانه تشویق می‌کنند تا در مورد آن صحبت کنند.

همانطور که در مطلب بالا اشاره کردیم، افراد تأیید و توصیه را دوست دارند و هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، به نظرهای دوستان خود اعتماد می‌کنند. تبلیغات دهان به دهان معمولاً به دنبال شروع یک زنجیره توصیه و ارجاع است که باعث ایجاد ترافیک مداوم، هدایت و فروش برای نام تجاری (برند) می‌شود. در بسیاری از شغل‌ها اگر خدمات یا محصول خاصی به مشتری ارائه شود، به خودی خود شناخته خواهند شد و در آخر آن‌ها به بازاریابی نیاز بسیار کمی دارند.

 هر شرکتی که رشد چشمگیری داشته باشد، در واقع محصولات خارق‌العاده‌ای دارد. در حالی که به نظر می‌رسد این پیشرفت فقط با تلاش بازاریابی کم به دست آمده، در واقع نتیجه موفقیت و پیشرفت در تبلیغات به صورت دهان به دهان بوده است. با استفاده از استراتژی دهان به دهان، یک نام تجاری (برند) با تشویق مشتریان به اشتراک‌گذاری تجربه خود در رابطه با یک خدمات یا محصول، با مشتریان، همکاران یا خانواده مشتریان جدید را به سمت خود می‌کشاند. از آنجایی که افراد به نزدیکان خود اعتماد کافی دارند، به توصیه آن‌ها از خدمات استفاده کرده یا محصول را خریداری می‌کنند.

اگر میخواهید در مورد سواد مالی کودکان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مهارت پولی کودکان چیست را مطالعه کنید.

بازاریابی دهان به دهان

womm چیست؟

 کلمه “WOMM” مخفف “Word Of Mouth Marketing” به معنای “بازاریابی دهان به دهان” است. این نوع بازاریابی بر اساس اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات محصولات یا خدمات بین مصرف‌کنندگان از طریق گفتگوهای شخصی صورت می‌گیرد. در WOMM، تأکید بر این است که مشتریان راضی، تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند که این امر می‌تواند به شهرت مثبت برند کمک کند و مشتریان بیشتری را جذب نماید. با پیشرفت فناوری و رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی دهان به دهان دیجیتال نیز رواج یافته که در آن مصرف‌کنندگان از طریق پلتفرم‌های آنلاین نظرات و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این نوع بازاریابی از اعتبار بالایی برخوردار است؛ زیرا معمولاً بر پایه تجربیات واقعی و بی‌طرفانه مصرف‌کنندگان استوار است.

انواع روش‌ های بازاریابی دهان به دهان چیست؟

در این بخش انواع روش‌های نوین بازاریابی دهان به دهان را برایتان ذکر می‌کنیم. فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ارتباط با اینفلوئنسرها ایجاد کامیونیتی طرف‌داران برندها انتشار محتوای رضایت مشتری تشویق مخاطبان به تولید محتوا ریفرال مارکتینگ پرداخت مزایا یا پول به دسته‌ای از افراد برای ایجاد بحث در مورد تاپیک مورد نظر (این روش با نام شیلینگ شناخته شده است)

اگر میخواهید در مورد اهمیت ارزش آفرینی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ارزش آفرینی چیست را مطالعه کنید.

 مؤثرترین بازاریابی دهان به دهان چیست؟

 به مشتریان خود دلیلی برای اشتراک‌گذاری تجربه از خرید محصول یا استفاده از خدمات را بدهید و بستری برای بازاریابی دهان به دهان ایجاد کنید. این دلیل می‌تواند یک عامل کوچک ولی شخصی‌سازی شده و مختص شما باشد. مثلاً از نحوه بسته‌بندی، قرار دادن یک هدیه رایگان، قرار دادن یک دست خط بر روی محصول برای کسب‌وکارهای کوچک بگیرید تا سرو نان و پنیر قبل از غذای اصلی در رستوران‌ها، نوشتن اسم سفارش‌دهندگان قهوه در استار باکس، انتخاب رنگ کارت بلو بانک و هزاران مورد موفق دیگر… اگر مخاطب و مشتری شما در کنار دریافت محصول یا خدمات مورد نظر نوعی ارزش دریافت کند، تمایل بیشتری به معرفی بیزینس شما خواهد داشت.

فاکتورهای مهم یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان چیست؟

 در این بخش فاکتورهای مهم یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان را برایتان ذکر می‌کنیم. ایجاد ارزش در خدمات یا محصول برقراری ارتباط درست و پیوسته با مخاطبان ارائه خدمات مشتریان خوب و پشتیبانی قوی گوش دادن به مخاطبان و منتشر کردن نظرات آن‌ها در فضای سوشال مدیا

 چگونه بازاریابی دهان به دهان موفقی داشته باشیم؟

 مراحل مختلفی برای موفقیت بازاریابی دهان به دهان وجود دارد که در ادامه معرفی شده‌اند.

  1.  در مرحله اول کسب‌وکارتان را بشناسید.
  2. سپس رقبایتان را بشناسید و درمورد آن‌ها تحقیق کنید.
  3. در مرحله سوم مخاطبان خود را مشخص کنید.
  4. در مرحله چهارم دسترسی کاربران را محدود کنید.
  5. در مرحله پنجم نقاط تمایز خود را نسبت به رقبا نمایش دهید.
  6. مخاطبان خود را در یک صفحه اجتماعی جمع کنید.
  7. در مرحله بعد اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و با آن‌ها در ارتباط باشید.
  8. در مرحله هشتم شخصیت برند خود را برای مخاطبان ایجاد کنید.
  9. بازخورد مشتریان را دریافت کنید و آن را بهبود ببخشید.
  10. مشتریان شما بسیار با ارزش هستند، برای آن‌ها احترام قائل باشید و به آن‌ها انگیزه بدهید.

اگر میخواهید در مورد اهمیت مسیر شغلی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مسیر شغلی چیست را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   18 تکنیک موفقیت در کسب و کار 2024 + معرفی بهترین روش

بازاریابی دهان به دهان چیست

اگر میخواهید با بازاریابی خیابانی که یکی از انواع بازاریابی است آشنا شوید، مقاله بازاریابی خیابانی چیست را از دست ندهید.

مزایای بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)

  1. اعتبار بالا: توصیه‌ها و نظرات ارائه شده توسط دوستان، خانواده یا همکاران اغلب از اعتبار بیشتری برخوردار هستند تا تبلیغات سنتی، زیرا این توصیه‌ها معمولاً بی‌طرفانه و بر اساس تجربیات شخصی هستند.
  2. هزینه کمتر: بازاریابی دهان به دهان می‌تواند هزینه‌های تبلیغاتی را کاهش دهد، زیرا افراد به صورت طبیعی و بدون هزینه در مورد محصولات یا خدمات صحبت می‌کنند.
  3. گسترش سریع اطلاعات: اخبار خوب یا بد در مورد یک محصول یا خدمت می‌تواند به سرعت بین افراد پخش شود، خصوصاً با استفاده از شبکه‌های اجتماعی.
  4. ایجاد وفاداری مشتری: مشتریانی که محصولات یا خدمات را توصیه می‌کنند، معمولاً نسبت به آن برند وفاداری بیشتری نشان می‌دهند.
  5. افزایش اعتماد: مشتریان جدید بیشتر به یک محصول یا خدمت اعتماد می‌کنند اگر آن‌ها را از طریق توصیه‌های شخصی کسب کرده باشند.
  6. سازگاری با رسانه‌های اجتماعی: بازاریابی دهان به دهان به خوبی با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هماهنگ است و می‌تواند تاثیر گسترده‌ای در این پلتفرم‌ها داشته باشد.
  7. بهبود بازخورد و ارتباط با مشتری: توصیه‌ها و نظرات مشتریان می‌توانند به عنوان بازخورد مفیدی برای بهبود محصولات و خدمات عمل کنند.

این روش بازاریابی می‌تواند به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مفید باشد که بودجه کمتری برای تبلیغات دارند.

یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی همهمه ای است. برای آشنایی بیشتر با این نوع بازاریابی مقاله بازاریابی هیاهو چیست را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   10 ایده راه اندازی کسب و کار در دبی + حقوق کار در دبی

سخن پایانی

 کسب‌وکارهای آنلاین با روش‌های متنوع بازاریابی روبه‌رو هستند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. یکی از بهترین روش‌های بازاریابی که بسیاری از کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند، نوع دهان به دهان است. در این روش مخاطبان شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند و با توجه به این که مخاطبان شما به دوستان خود اعتماد بیشتری دارند، برای کسب وکار شما اعتبار بیشتری ایجاد می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *