بازاریابی و فروش

0 تا 100 ارزش آفرینی چیست + اهمیت آن

کاربرد ارزش آفرینی

به زبان ساده ارزش (value) به باور‌ها و اعتقاداتی گفته می‌شود که برای افراد بسیار مهم هستند، اما این مفهوم در دنیای اقتصاد و کسب و کار معنای متفاوتی دارد و به هر چیزی که برای مشتری سودمند بوده و او حاضر باشد بابت آن پولی پرداخت کند، گفته می‌شود. همه مشاغل برای رفع نیاز‌های انسان ایجاد شده‌اند، اما در این میان مشاغلی هستند که تلاش می‌کنند علاوه بر رفع نیاز‌های افراد، ارزشی را نیز برای آن‌ها به وجود بیاورند و مسلماً دلیل محبوب بودن برخی از برند‌ها در میان افراد، به همین ارزش‌گذاری‌ها مربوط می‌شود.

ارزش آفرینی (Value Creation) که از مؤلفه‌های اساسی کارآفرینی محسوب می‌شود، در صورتی که در کسب و کار‌ها لحاظ شده و به عنوان یک گزینه کلیدی به آن نگاه شود، می‌تواند هم سود خوبی را برای صاحبان مشاغل به همراه داشته باشد و هم برای مشتریان یک سازمان ارزش والایی را ایجاد کند.

با توجه به اهمیت ارزش آفرینی در حوزه‌های کاری مختلف، در صورتی که شما هم تمایل دارید بدانید مفهوم ارزش آفرینی چیست؟ و در کسب و کار‌های گوناگون چه اهمیت و کاربردی دارد، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم؟

ارزش آفرینی چیست

منظور از ارزش آفرینی چیست؟

ارزش آفرینی از لحاظ جایگاه و منبع تعاریف مختلفی دارد و مفهوم آن در کسب و کار‌های گوناگون متفاوت است، به همین علت نمی‌توان برای تمام سازمان‌ها، نهاد‌ها، شرکت‌ها و حتی مشاغل بزرگ و کوچک یک الگو یا فرمول اختصاصی را ارائه داد که قابل استناد باشد. اما به صورت کلی، ارزش آفرینی در کسب و کار‌ها به اشکال زیر پیاده‌سازی می‌شود:

  • ارزش آفرینی در سطح فرد تعریف شود.

افراد با استفاده از شغل، خدمات، محصول و… می‌توانند در جهت ارزش آفرینی گام بردارند. ممکن است ارزش ایجاد شده ناشی از یک شغل جدید، وظیفه یا خدمات متفاوتی باشد. به عبارت دیگر، افراد می‌توانند با تولید محصولات کاربردی یا ارائه خدمات مورد نیاز برای خود و دیگران ارزش آفرینی ایجاد کنند. زمانی که فردی یک محصول همیشگی را به صورت کاربردی‌تر، مقاوم‌تر، شیک‌تر، بهتر، سبک‌تر و خاص‌تر به دیگران ارائه می‌دهد، ارزش آفرینی اتفاق افتاده است؛ بنابراین افراد جامعه اولین اشخاصی هستند که می‌توانند در پی ارزش‌گذاری، از محصولات و خدمات یکدیگر به شکل برنده – برنده سود ببرند.

  • ارزش‌ گذاری در سطح سازمان تعریف شود.

زمانی ارزش به وجود می‌آید که افراد، سازمان‌ها یا شرکت‌ها در ارائه محصولات خود از مواد خام جدید، روش‌ها و فناوری‌های نوین استفاده کنند. به عبارت دیگر، گاهی اوقات سازمان‌ها و شرکت‌ها از بازار هدفشان سهم خوبی را به دست آورده‌اند و دیگر نیازی به پیدا کردن مشتریان بیشتر یا بازار‌های جدید ندارد. در نتیجه آن‌ها می‌توانند با استخدام افراد کارآمدتر و بیشتر، تهیه مواد اولیه با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر یا حتی با به کار‌گیری شیوه‌های مدیریتی مناسب‌تر در سازمان یا شرکت خود ارزش‌های تازه‌ای را ایجاد کنند؛ بنابراین ارزش آفرینی علاوه بر سطح فردی می‌تواند در سطح سازمانی و برای افراد درون سازمان هم ایجاد شود.

  • ارزش آفرینی در سطح جامعه تعریف شود.

در سطح جامعه نیز با استفاده از برنامه‌هایی برای کارآفرینی و نوآوری می‌توان در سازمان‌ها و همچنین در کسب و کار‌های جدید به فرایند ارزش آفرینی دست یافت. به عنوان مثال، حکومت‌ها می‌توانند با ایجاد بستر‌های لازم، امکانات، ارائه تسهیلات، آموزش و روش‌های موجود دیگر، جامعه را به کارآفرینی تشویق کنند. از آنجایی که بازار‌های مختلف به یکدیگر وابسته هستند، افراد با پیوند دادن کسب و کار خود به بازار‌های دیگر، می‌توانند یک روند کلی را ایجاد نمایند. به عنوان مثال، شرکت تولید‌کننده شیر آب با کسب و کار‌های مبتنی بر تولید سینک، لوله و… می‌تواند همکاری کند تا در جامعه یک سطح به هم پیوسته ایجاد شود.

در نتیجه در پاسخ به سؤال مفهوم ارزش آفرینی چیست؟ می‌توان بیان نمود: افراد می‌توانند با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های شغلی خود، در فکر ایجاد ارزش‌های تازه باشند تا هم آن ارزش را به دیگران ارائه دهند و هم اینکه خود نیز سود ببرند؛ بنابراین کسب سود با استفاده از ارزش‌گذاری از هرگونه کسب سود از راه‌های دیگر، اثربخش‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

اگر میخواهید بدانید روانشناسی رنگ چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت روانشناسی رنگ را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:    آزمون استعدادیابی چیست + معرفی انواع تست استعدادیابی

ارزش آفرینی

کاربرد ارزش آفرینی در کسب و کار‌های مختلف چیست؟

همان طور که بیان شد؛ ارزش آفرینی یعنی اینکه برای مشتریان، سازمان‌ها و جامعه خود ایجاد ارزش کنید. در واقع این فرایند می‌تواند شامل ارائه محصولات و خدماتی باشد که مشتریان به آن‌ها نیاز دارند یا از آن‌ها استفاده می‌کنند، به صورتی که این کالا به مشتریان راحتی، مزیت، راه حل و تجربه‌های منحصربه‌فردی را ارائه دهد. کاربرد ارزش آفرینی در کسب و کار می‌تواند به چند صورت اثرگذار باشد:

  • حفظ مشتریان؛ برقراری ارتباط دائم با مشتریان و ارائه ارزش به آن‌ها به صورت طولانی مدت، می‌تواند باعث حفظ مشتریان فعلی و جلب تکراری آن‌ها شود.
  • جذب مشتریان؛ از جمله مهم‌ترین کاربرد ارزش آفرینی در کسب و کار‌های مختلف این است که این مهارت می‌تواند با ارائه محصولات و خدمات جذاب، متناسب با نیاز‌ها و ترجیحات مشتریان، در جذب مشتریان جدید به مشاغل مختلف کمک کند.
  • تبلیغ و بازاریابی؛ ایجاد ارزش آفرینی برای مشتریان منحصربه‌فرد، مواد تبلیغاتی و بازاریابی مؤثر و مفید است.
  • افزایش رقابت‌پذیری؛ کسب و کار‌هایی که نسبت به رقبایشان از توانایی ارائه ارزش بهتری برخوردار هستند، می‌تواند هم مزیت رقابتی بیشتری پیدا کنند و هم اینکه عملکرد بهتری در بازار رقابتی داشته باشند.
  • افزایش سهم بازار؛ از دیگر کاربرد ارزش آفرینی برای کسب و کار‌ها افزایش سهم بازار است که باعث می‌شود کسب و کار‌ها با ایجاد ارزش بیشتر، سهم بالاتری از بازار را هم به دست آورند.
  • ابتکار و نوآوری؛ فرایند ارزش آفرینی به عنوان یک محرک مؤثر برای نوآوری، ایده پردازی و بهبود مستمر در ارائه محصولات و خدمات کمک شایانی به کسب و کار‌ها می‌کند.
  • جذب سرمایه‌گذاری؛ مشاغلی که توانسته‌اند ایجاد ارزش و سودآوری را در کار خود به کار بگیرند، معمولاً در جذب سرمایه‌گذاران راحت‌تر خواهند بود.

بنابراین، در مورد کاربرد ارزش آفرینی در کسب و کار می‌توان گفت: این مهارت باعث بهبود محصولات یا خدمات، نوآوری و بهبود مستمر، افزایش رضایت مشتریان، داشتن تبلیغات و بازاریابی هوشمندانه در مشاغل مختلف می‌شود و می‌تواند در برخورد با رقبا و ایجاد مزیت رقابتی بسیار کمک‌کننده باشد.

اگر می خواهید بدانید روان شناسی پول چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تکنیک روانشناسی پول را مطالعه کنید.

اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 هوش EQ چیست + فواید

اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار چیست؟

ارزش آفرینی در انواع کسب و کار به معنای تنظیم و طراحی یک موقعیت برای پیشبرد اهداف ارزشمند و مشخص شده است و شما به وسیله آن قادر خواهید بود برای معرفی و فروش محصولات و ارائه خدمات خود زمینه‌های خاصی را ایجاد کنید و مرحله به مرحله مطابق یک برنامه بلند مدت مسیرتان را طی کنید؛ بنابراین در هر موقعیت شغلی و هر کسب و کاری ارزش آفرینی امکان‌پذیر بوده و ضروری است.

در خصوص ارزش آفرینی عوامل مختلف حائز اهمیت هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انتخاب تبلیغات متناسب و با بازدهی قابل توجه در زمان مناسب
  • طراحی و تنظیم یک برنامه عملیاتی کامل و دقیق
  • استفاده از راهکار‌های مناسب به منظور معرفی خدمات و محصول درباره ارزش آفرینی در کسب و کار
  • مدیریت و سازماندهی متناسب با منابع موجود در مجموعه
  • بالا بردن روحیه ریسک‌پذیری و انجام آن در موقعیت‌های مختلف

در خصوص اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار بهتر است بدانید که معمولاً تمام مشاغل بر اساس ارزش آفرینی بنا شده‌اند و نمی‌توان این موضوع را انکار نمود. در واقع برای کسب و کار‌های مختلف ارزش آفرینی یک برگ برنده محسوب می‌شود تا آن‌ها بتوانند خودشان را از دیگر رقبا متمایز نمایند. علاوه بر این، ارزش آفرینی در جذب مشتریان وفادار و دائمی نقش مهمی دارد و در صورتی که محصولات شما منحصربه‌فرد نباشند و برای مشتریان ارزش ایجاد نکنند، شما نمی‌توانید در بازار هدف ارزش و اعتبار بالایی به دست‌آورید.

به بیان دیگر، برای اینکه بتوانید اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید، لازم است ارزش خلق کنید. ارزش آفرینی باعث می‌شود بین محصولات و خدمات برند شما با بازار هدف یک پیوند ارتباطی محکم و قدرتمند ایجاد شود؛ بنابراین برای رسیدن به این نتیجه، شما باید محصولات و خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهید که رقبای دیگر قادر به انجام آن نباشند؛ لذا میزان رشد، موفقیت و سودآوری شغل و حرفه شما بستگی به ارزشی دارد که شما آن را ایجاد می‌کنید و این امر اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار را به خوبی نشان می‌دهد.

اگر میخواهید بدانید مهارت پولی کودکان چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله سواد مالی کودکان را مطالعه کنید.

کاربرد ارزش آفرینی چیست

مطالب پیشنهادی:    معرفی بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران و غرب تهران

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده؛ اکنون که دانستید مفهوم ارزش آفرینی چیست و چرا برای کسب و کار‌های مختلف مهم و ضروری می‌باشد؟ بهتر است این نکته را هم مد نظر داشته باشید که هر کسب و کار موفقی برای رسیدن به اهداف خود، ارزش آفرینی را در مجموعه خود به کار برده است؛ بنابراین هنگام توسعه محصولات، ارتباط با مشتری، تبلیغات و بازاریابی باید خلق ارزش را در اولویت کار‌های خود قرار دهید.

با تمرکز روی خلق ارزش و کاربرد ارزش آفرینی شما می‌توانید برای کسب و کار خود مشتریان وفادار و دائمی جذب کنید و حاشیه سود خود را بالا ببرید؛ چراکه ارزش آفرینی عاملی است که یک کسب و کار ابتدایی و یا حتی پیشرفته را ارزشمند و مولد می‌سازد. با این وجود، در صورتی که به دنبال خلق ارزش در شغل خود هستید و می‌خواهید در مورد اهمیت ارزش آفرینی در کسب و کار بیشتر بدانید، می‌توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید تا شما را مشاوره و راهنمایی کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *