استعدادیابی

همه چیز در مورد روش پرورش کودکان هوشمند

روش پرورش کودکان هوشمند چیست

همه والدین به دنبال این هستند که فرزندانی هوشمند تربیت کنند تا آن‌ها در مدرسه به دانش‌آموزان باهوش و موفق تبدیل شوند و در جامعه افرادی بدون مشکل باشند. به همین دلیل است که پرورش یک کودک هوشمند می‌تواند تضمین‌کننده این باشد که او در دوران بزرگسالی به عنوان فردی پیشرو و سازنده شناخته شود. اما چگونه می‌توان کودکی هوشمند داشت؟ والدین در مسیر تربیت فرزند خود ممکن است با چه موانعی روبه‌رو شوند؟ میزان تأثیر پدر و مادر‌ها در مسیر رشد و تربیت کودکان به برای تبدیل شدن آن‌ها به افرادی باهوش و موفق چقدر است؟ و… این‌ها نمونه‌ای از سؤالاتی هستند که ممکن است ذهن والدین را در این مسیر به خود مشغول کند.

اگر شما هم صاحب فرزندانی هستید و می‌خواهد از همان دوران کودکی آن‌ها را به افرادی باهوش و موفق تبدیل کنید، یا به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای سؤالات ذکر شده هستید و یا حتی اگر در صدد پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین روش پرورش کودکان هوشمند می‌گردید، بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه کودکی هوشمند و موفق داشته باشید؟

روش پرورش کودکان هوشمند

 

معرفی چند راه پرورش کودکان هوشمند که بهتر است بدانید!

هر پدر و مادری این رؤیا را در ذهن می‌پروراند که ببیند کودکانش در زمینه تحصیل موفق هستند، شغل مناسبی پیدا می‌کنند، با دیگران ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و… اما چگونه والدین می‌توانند به همه این موارد دست پیدا کنند؟ چه راهکار‌هایی برای تربیت و پرورش کودک هوشمند وجود دارد؟ در ادامه قصد داریم برخی از روش‌های تربیت کودکان هوشمند را برایتان بازگو کنیم. شما می‌توانید این موارد را امتحان کنید، البته بهتر است به یاد داشته باشید که کودکان خاص هستند و با سرعت خود یاد می‌گیرند؛ بنابراین این راهکار‌ها را با در نظر گرفتن خلق و خو و ویژگی‌های فرزندان خود امتحان کنید. اما بهترین و مناسب‌ترین روش‌های تربیت و پرورش کودکان هوشمند به صورت زیر است:

  • مهارت‌ های اجتماعی را به کودک خود آموزش دهید.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، بین مهارت‌هایی که کودکان در مهدکودک می‌آموزند و موفقیت‌هایی که آن‌ها در سال‌های ابتدایی بزرگسالی خود به دست می‌آورند، ارتباط مؤثری وجود دارد و در سال‌های پیش از دبستان تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بسیار با اهمیت است؛ بنابراین بهتر است والدین در کنار مربیان مقطع پیش دبستانی، به فرزندان خود بیاموزند که چگونه با همکاری دوستانشان می‌توانند مشکلات خود را برطرف نمایند.

یک کودک هوشمند یاد می‌گیرد که داشته‌هایش را با دیگران تقسیم کند و می‌آموزد که بدون پریدن وسط حرف دیگران به یک شنونده قوی تبدیل شود. به عنوان نکته‌ای مهم و یک راه پرورش کودک هوشمند والدین نباید فراموش کنند که خانه بهترین مکانی است که کودکان می‌توانند در آن کمک کردن به دیگران را یاد بگیرند؛ بنابراین در سال‌های پیش از مدرسه و در ابتدا از خانه لازم است آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان آغاز شود؛ چراکه محیط خانه می‌تواند فرزندان شما را از نظر مهارت‌های اجتماعی به کودکانی هوشمند و موفق تبدیل کند.

اگر میخواهید در مورد مزایای بازاریابی حضوری بیشت بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی حضوری چیست را مطالعه کنید.

  • بیش از اندازه از کودک خود مراقبت و مواظبت نکنید.

در حال حاضر بسیاری از پدر و مادر‌ها فکر می‌کنند که حضور بی‌وقفه بالای سر کودکان و مراقبت بی‌قید و شرط از فرزندان، بهترین نوع مراقبت از آن‌ها خواهد بود. چنان که مشاهده می‌شود بسیاری از والدین همانند یک عقاب بالای سر فرزند خود بوده و هنگام کنار آمدن با مشکلاتش یا حتی برای انجام کار‌ها، حتی لحظه‌ای او را تنها نمی‌گذارند. علاوه بر این، برخی دیگر از پدر و مادر‌ها اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان مهارت حل مسأله را تجربه کنند و ترجیح می‌دهند خودشان به حل مشکلات آن‌ها بپردازند و حتی نمی‌گذارند کودکان شخصاً با مشکلات مواجه شوند.

مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که اجازه دادن به کودکان برای ایجاد اشتباهات، ارتقای قابلیت انعطاف‌پذیری و ایجاد بستری برای رشد و حل مسأله می‌تواند باعث شود تا آن‌ها به سمت موفقیت هدایت شوند. البته نباید فراموش کرد که ممکن است این مسیر برای والدین سخت و پیچیده باشد؛ چراکه پدر و مادر‌ها هنگامی که فرزندانشان با مشکلات مختلف روبرو می‌شوند، برای اینکه هم بتوانند از آن‌ها مراقبت کنند و هم آن‌ها را آزاد بگذارند، مجبور هستند همواره روی یک مسیر باریک قدم بردارند. با این وجود، این تمرینات می‌تواند باعث تربیت و پرورش کودکی هوشمند و خلاق شود.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 ارزش آفرینی چیست + اهمیت آن
  • سعی کنید کودک خود را با محیط آموزشی آشنا کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش الفبا، کتاب خواندن برای کودکان و یاد دادن اصول اولیه ریاضی در سال‌های پیش از مدرسه، می‌تواند در موفقیت بیشتر آن‌ها در سال‌های بعد کارساز و مفید باشد؛ چراکه ذهن کودکان در سال‌های قبل از مدرسه به شدت پذیرش آموزه‌های جدید را دارد و پدر و مادر‌ها می‌توانند نیاز‌های ابتدایی فرزند خود را به بهترین شکل ممکن به او آموزش دهند؛ بنابراین برای تبدیل شدن کودک به دانش‌آموزی باهوش و موفق در محیط مدرسه، بهتر است آمادگی ابتدایی او در خانه توسط والدین صورت بگیرد.

البته بهتر است بدانید که با ورود کودکان به محیط آموزشی و مدرسه، آن‌ها به استقلال بیشتری نیاز دارند، پس پدر و مادر‌ها نباید به منظور انجام دادن تکالیف مدرسه، به صورت بی‌قید و شرط به فرزند خود کمک کند، چون این کار برای او مضر بوده و باعث می‌شود از هم سن و سال‌هایش عقب بماند؛ بنابراین طبق نظر کارشناسان در زمینه تربیت کودکان هوشمند بهتر است پدر و مادر‌ها به صورت مرتب وضعیت تحصیلی فرزندانشان را پیگیری نمایند.

اگر میخواهید درمورد روش های بازاریابی دهان به دهان بیشتر بدانید به شما پبشنهاد می کنیم به صفحه بازاریابی دهان به دهان چیست مراجعه کنید.

پرورش کودک هوشمند

  • مسئولیت‌ های مختلفی را به کودک خود واگذار کنید.

شواهد بسیاری وجود دارد که یک روش پرورش کودکان هوشمند این است که والدین متناسب با سن و توانایی‌های فرزندانشان، به آن‌ها مسئولیت‌های مختلفی را واگذار کنند. این کار برای پیشرفت و کسب موفقیت کودکان در آینده بسیار مفید است و در صورتی که به کودک متناسب با سن و روحیه او کار‌های مختلفی سپرده شود، تلاش کودک برای مسئولیت‌پذیری و کسب موفقیت بیشتر خواهد شد.

اما با این وجود، پدر و مادر‌های زیادی وجود دارند که در بیشتر مواقع از سپردن مسئولیت و انجام کار‌های منزل که متناسب با سن فرزندانشان باشد، خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند به علل مختلف تمام امور خانه را خودشان برعهده بگیرند. در صورتی که تحقیقات علمی ثابت کرده فرزندانی که در سنین 3 تا 4 سالگی مفهوم مسئولیت‌پذیری را تجربه می‌کنند، در بزرگسالی می‌توانند افراد موفق‌تری در جامعه باشند. یکی از راهکار‌هایی است که باعث می‌شود فرزند به کودکی هوشمند و خلاق تبدیل شود، استفاده از توانایی‌هایش در انجام امور ساده منزل و سپردن کار‌های آسان به او است.

  • محیط خانه را به مکانی پر از محبت و امن برای کودک تبدیل کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده، در خانواده‌های ناآرام و پرتنش کودکان از وضعیت روحی بدتری نسبت به کودکانی که والدین آن‌ها طلاق گرفته‌اند، برخوردار هستند. دعوای مداوم پدر و مادر و ایجاد استرس و اضطراب در خانه می‌تواند مانع از تربیت کودکان هوشمند شده و آینده آن‌ها را با مخاطره بسیار جدی روبرو کند؛ بنابراین برای رسیدن فرزندان به موفقیت، لازم است که والدین محیطی امن، عاشقانه و پر از محبت را در خانه به وجود آورند.

بنابراین، زمانی که بین شما و همسرتان بحث یا اختلاف نظری پیش می‌آید، به عنوان والدین کودک شما وظیفه دارید در بحث و اختلاف نظر به شیوه‌ای عادلانه رفتار کنید تا فرزندتان آن را یاد بگیرد. فراموش نکنید که در خصوص آموزش حل و فصل منطقی مشکلات و نگه داشتن حرمت دیگران، شما اولین معلم فرزندانتان هستید؛ لذا کودکانی که بحث کردن منطقی و کسب نتیجه را از پدر و مادر خود می‌آموزند، در دوران بزرگسالی می‌توانند این مهارت را در زندگی خود به کار ببرند.

اگر میخواهید در مورد مسیر شغلی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت مسیر شغلی را مطالعه کنید.

راه پرورش کودکان هوشمند

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 فروش مکمل چیست؟ + معرفی انواع بیش فروش

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده؛ در صورتی که والدین به دنبال بهترین و مناسب‌ترین راه پرورش کودکان هوشمند هستند، لازم است به این نکته توجه داشته باشند که تربیت فرزندان باهوش و موفق نیاز به مطالعه و آگاهی دارد و مسلماً هیچ کودکی از همان ابتدا با گنجینه‌ای از استعداد و هوش به دنیا نیامده، هر چند که نمی‌توان نقش وراثت را در این زمینه نادیده گرفت، اما باید دقت کرد که هوش در کودکان به دو صورت ذاتی و اکتسابی رشد می‌کند.

با این چند روش پرورش کودکان هوشمند که ذکر شد، شما به عنوان پدر و مادری آگاه می‌توانید هوش و استعداد را در فرزندانتان تقویت کنید تا آن‌ها به بزرگسالانی بالغ، هوشمند، پویا و توانمند تبدیل شوند و هم برای اطرافیان خود و هم برای جامعه مفید و سازنده باشند. با این وجود، اگر در زمینه پرورش کودک هوشمند نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید، می‌توانید با مجموعه ما در تماس باشید تا راهکار‌های مفید و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *