تبلیغات

برندسازی مجدد چیست؟ نکات مهم برندسازی مجدد که نمیدانستید!

برند سازی مجدد چیست

به‌طورکلی برندهای زیادی در بازار وجود دارند و بعضاً ممکن است به دلایل مختلف دچار تغییر، تحول و دگرگونی اساسی شود. از آنجایی که تمامی کسب و کارها با توجه به تورم و نوسانات بازار دچار یک سری مشکلات می‌شوند، همواره نیاز به برند سازی مجدد و یا بازسازی برند احساس می‌شود. علاوه بر این تغییرات اقتصادی و میزان رقبا سبب شده تا رقابت به‌صورت تنگاتنگ انجام شود.

به همین دلیل صاحبان برند می‌توانند با استفاده از نکات برندسازی مجدد نسبت به نوسازی و ترمیم برند خود به‌صورت دلخواه اقدام کنند. مسلماً تغییرات ایجاد شده در برند بی تأثیر نخواهد بود و یک رونق اقتصادی چشمگیر در زمینه کسب و کار ایجاد می‌نماید. با توجه به اهمیت مبحث برندسازی مجدد، به بیان نکاتی در این زمینه می‌پردازیم.

اگر میخواهید در مورد برندینگ بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله برندینگ چیست را مطالعه کنید.

برندسازی مجدد چیست؟

برندسازی مجدد به فرایند تغییر عناصر موجود در یک برند تجاری یا ایجاد یک هویت کاملاً جدید برای یک برند اشاره دارد. این فرایند می‌تواند شامل تغییر نام، لوگو، طراحی، مفهوم برند و سایر عناصر مرتبط با برند باشد. هدف از برندسازی مجدد می‌تواند مختلف باشد، مانند ارتقای تصویر برند، دستیابی به بازارهای جدید، تجدید حیات برند در مقابل رقبا یا انطباق با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان. این فرایند معمولاً به دقت و استراتژی زیادی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که تغییرات ایجاد شده موثر و مثبت خواهند بود.

اگر بخواهیم یک نمونه برند سازی مجدد را مثال بزنیم،

یکی از مثال‌های برجسته و موفق برندسازی مجدد، تغییراتی است که در برند “اپل” (Apple) انجام شد. در اواخر دهه ۱۹۹۰، اپل تصمیم گرفت برند خود را بازسازی کند تا تصویری نوین و نوآورانه از خود ارائه دهد. این تغییر شامل چندین جنبه بود:

1. تغییر لوگو: اپل لوگوی سیاه و سفید خود را به یک لوگوی ساده و مینیمالیستی با رنگ سیلور تغییر داد، که نمادی از سادگی و نوآوری بود.

2. محصولات جدید: اپل با معرفی محصولات جدیدی مانند iMac، iPod، iPhone، و iPad، تمرکز خود را از کامپیوترهای شخصی به محصولات الکترونیکی مصرفی تغییر داد.

3. تغییر در استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی اپل تمرکز بیشتری بر طراحی و کاربری محصولات داشت و پیام‌های بازاریابی آن‌ها بر نوآوری و زیبایی‌شناسی تأکید داشت.

این ریبرندینگ به اپل کمک کرد تا تصویر خود را به عنوان یک برند پیشرو و نوآور در صنعت فناوری مجدداً تعریف کند و باعث شد تا در سال‌های بعد به یکی از موفق‌ترین و ارزشمندترین برندهای جهان تبدیل شود.

پیشنهاد می کنیم در مقاله دیگر ما با عنوان  برند چیست مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی:   اس ام اس مارکتینگ چیست؟ + مزایا sms مارکتینگ

برندسازی مجدد

اهمیت ریبرندینگ یا برندسازی مجدد

ریبرندینگ یا برندسازی مجدد اهمیت زیادی در دنیای تجارت دارد و می‌تواند برای یک شرکت یا محصول مزایای متعددی به همراه داشته باشد:

1. بازتعریف هویت برند: ریبرندینگ به شرکت‌ ها امکان می‌دهد تا هویت برند خود را مطابق با تغییرات بازار و نیازهای جدید مشتریان بازتعریف کنند.

2. انطباق با تغییرات بازار: بازارها به طور مداوم در حال تغییر هستند. ریبرندینگ به برندها کمک می‌کند تا خود را با این تغییرات هماهنگ سازند.

3. جذب مشتریان جدید: تغییر در ظاهر و پیام‌رسانی برند می‌تواند به جذب مخاطبان جدید و بازارهای تازه کمک کند.

4. تمایز از رقبا: ریبرندینگ می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز سازند و جایگاه منحصر به فردی در بازار ایجاد کنند.

5. بهبود تصویر برند: اگر تصویر کنونی برند به دلایلی آسیب دیده باشد، ریبرندینگ می‌تواند به بازسازی و بهبود این تصویر کمک کند.

6. انعکاس تغییرات داخلی: گاهی اوقات، تغییرات داخلی در یک شرکت، مانند تغییر مدیریت یا استراتژی‌های جدید، نیازمند بازتاب در برندینگ هستند.

ریبرندینگ باید با دقت و برنامه‌ ریزی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تغییرات ایجاد شده مثبت و موثر باشند و بتوانند هدف مورد نظر را تحقق بخشند.

افزایش مزیت‌ های رقابتی تنها با بازسازی برند

برند در واقع چهره عمومی از کسب و کار شما را در معرض دید مشتری و مخاطب قرار می‌دهد. بدین جهت شما می‌توانید با برندسازی مجدد و تولید یک برند پویا و زنده متناسب با نوسانات بازار تغییر نموده و در فراز و نشیب های بازار کمتر دچار زیان شوید. همواره مشتریان به دنبال برندهای جذاب و محصولات با کیفیت هستند بنابراین قبل از تغییر برند می‌بایست محصولی یا خدمتی نوین و با کیفیت در اختیار مخاطب قرار دهید.

در این صورت قطعاً نوسازی برند نتیجه خواهد داد. زیرا در کنار شکل، طرح و مدل برند، کیفیت و طول عمر محصول تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرف دیگر در صورتی که سازنده نرم افزار و اپلیکیشن های موبایل و کامپیوتر هستید، با طراحی برنامه‌های کاربردی و کم حجم می‌توانید نظر مخاطبان بیشتری را جلب نموده و به درآمد بیشتری برسید. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کیفیت و کارایی محصول تولیدی از اصلی‌ترین نکات برندسازی مجدد به شمار می‌آید و تضمین کننده بازدهی برند شما خواهد بود.

مطالب پیشنهادی:   ویدیو مارکتینگ چیست؟ + انواع ویدئو مارکتینگ

توسعه‌ بلند مدت بازار

همواره بازار به‌صورت روزانه و لحظه دارای نوساناتی است. به همین دلیل برندهایی می‌توانند متناسب با بازار پیش رفته و در این اوضاع اقتصادی موفق شوند، که بر اساس توسعه بلندمدت بازار نسبت به برند سازی مجدد اقدام کنند. البته به یاد داشته باشید که نحوه بازسازی برند و مخاطب پذیری آن حائز اهمیت فراوانی است. بعضاً مشاهده شده که نوسازی برند انجام شده، اما تأثیر مناسبی در روند فروش و جذب نظر مخاطب نداشته است.

در این گونه موارد می‌توان گفت به نکات برند سازی مجدد توجهی نشده و فقط برند تغییر یافته است. به عبارت دیگر در زمان ایجاد تغییر و تحول در برند حتماً نیاز جامعه و مشتریان خود را مدنظر قرار داده و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهید.

نکات برندسازی مجدد

نکات مهم برندسازی مجدد

هنگام انجام برندسازی مجدد، مهمترین نکات برند سازی مجدد وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

1. دلیل برندسازی مجدد: ابتدا باید دلیل واضحی برای برندسازی مجدد وجود داشته باشد. این می‌تواند به دلیل تغییرات در استراتژی کسب‌وکار، بازار هدف، یا نیاز به بهبود تصویر برند باشد.

2. درک بازار و مخاطبان: شناخت دقیق بازار و مخاطبان هدف برای اطمینان از اینکه تغییرات جدید پاسخگوی نیازها و تمایلات آن‌ها هستند، حیاتی است.

3. حفظ ارتباط با هویت اصلی برند: حتی در حالی که تغییرات ایجاد می‌شوند، مهم است که هنوز هم ارتباطی با هویت اصلی و ارزش‌های برند وجود داشته باشد.

4. اتساق و یکپارچگی: همه عناصر برند از جمله لوگو، پیام‌ رسانی، تصویر برند و استراتژی بازاریابی باید با هم اتساق داشته باشند.

5. اجرای حرفه‌ای: تغییرات باید به صورت حرفه‌ ای و با کیفیت بالا اجرا شوند تا تصویر مثبتی از برند ارائه دهند.

6. ارتباطات موثر: اطلاع‌رسانی به مشتریان و ذینفعان درباره تغییرات و دلایل آن‌ها مهم است تا از سردرگمی و بی‌اعتمادی جلوگیری شود.

7. بازخورد و تنظیمات: پس از اجرای ریبرندینگ، جمع‌آوری بازخورد و آمادگی برای اعمال تنظیمات لازم بر اساس واکنش‌ها و نتایج مهم است.

8. تجزیه و تحلیل و ارزیابی: تجزیه و تحلیل نتایج ریبرندینگ برای دیدن اینکه آیا اهداف مورد نظر به درستی دنبال شده‌اند و چه تأثیری بر روی کسب‌وکار داشته‌اند، ضروری است.

ریبرندینگ می‌تواند فرصت‌های زیادی برای رشد و توسعه یک برند ایجاد کند، اما مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات است.

مطلب ما در خصوص برند سازی شخصی را مطالعه نمایید .

نمونه برندسازی مجدد

برخی از سوالات رایج :

برندسازی مجدد چیست؟

برند سازی مجدد در اصل ایجاد یک تغییر و نگاه جدید به برند در مورد یک محصول یا کالای خاص است. این روش به منظور متمایز ساختن محصول نسبت به سایر رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازسازی برند صرفاً شامل تغییر لوگو نیست؛ بلکه با توجه به نیاز ممکن است نام، بسته بندی و روش بازاریابی نیز تغییر یابد. با این کار برند به نوعی مدرن‌تر شده و مطابق با نیاز و نظر مشتریان وارد بازار می‌شود.

نکات مهم درباره برند سازی مجدد چیست ؟

یافتن علت بازسازی برند / با تحقیق دقیق و همه جانبه، نیاز شرکت یا برند خود را پیدا کنید / تخمین زدن هزینه‌های بازسازی برند / تقسیم وظایف و تعیین مسئولیت برای هر یک از اعضای تیم

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “برندسازی مجدد چیست؟ نکات مهم برندسازی مجدد که نمیدانستید!

  1. بازتاب: صدای برند چیست + 13 نمونه خارجی | بررسی تاثیر صدای برند - پردیسا یوسفی

نظرات بسته شده است.