دیجیتال مارکتینگ

0 تا 100 برند چیست + چه کمکی به کسب‌ و کار ما می‌ کند؟

برند چیست

برند چیست؟ اهمیت آن در کسب‌وکار چیست؟ چگونه به کسب‌وکار کمک می‌کند؟ این پرسش‌ها ممکن است هر روز و در هر محیطی اذهان هر شخصی که با محصول یا برند سروکار دارد را به‌خود مشغول کند.

وجود برند ( Brand ) در عصر امروزی ضرورتی انکارناپذیر است. شما با برند می‌توانید جایگاه و موقعیت خود را میان مخاطبان و مشتریان باز و ارتباط متقابل خود را همیشه با آنها حفظ کنید. وجود برند، نماد سازمان و تعیین‌کننده هویت شما است که باعث می‌شود مردم با شنیدن اسم آن، به آن اعتماد کنند .
حس اطمینان و اعتمادی که به‌واسطه برند ایجاد می شود قابل‌وصف نیست؛ ایجاد این احساس با پدیدآمدن حلقه ارتباط تنگاتنگی دائمی میان محصول و مشتری باعث می‌شود مشتری نسبت به برند مورد علاقه خود وفادار باقی بماند

این سوال همیشه در اذهان بوجود می‌آید که چرا به برند نیاز داریم؟ دلیل مهم بودن برند چیست (برند یعنی چه) و از چه جهاتی است؟ برند باعث پیشرفت و رونق در کسب‌وکار می شود و با داشتن برند می‌توانید خود را به رقیبان معرفی و همچنین، محصول خود را به‌راحتی به بازار عرضه کنید .
این مقاله از دو بخش تشکیل شده است : 1) برند چیست؟ انواع برند کدامند؟ انواع ثبت برند کدامند؟ و 2) برند چه کمکی به کسب‌وکار ما می‌کند؟

برند چیست

برند چیست؟

معنی لغوی برند ( Brand )، نام تجاری ( محصول )، طرح، نشان، علامت، کلمه یا ترکیبی از اینها است که نشان‌دهنده محصول ( کالا یا خدمت ) است؛ هدف آن، متمایز کردن محصول از سایر محصولات است و برای ایجاد تمایز میان محصول با محصولات دیگر بکار برده می‌شود. در اصل، محصولات توسط برند خود که یک نام یا نشان انحصاری است نسبت به محصولات دیگر متمایز می‌شوند و شرکت‌ها با طراحی و خلق برند به‌دنبال متمایز کردن و شناخته‌شدن هرچه بیشتر محصول خود در بازار هستند تا محصولات خود را به بهترین شکل به مخاطبان هدف عرضه کنند. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.
تعریف فوق از برند بسیار کلی و عام است و البته تعریف دقیق‌تر و جزئی‌تر بستگی به دیدگاه و منظری دارد که به آن می‌نگریم و آن را بررسی و معرفی می‌کنیم.

بدیهی است که انسان‌ها با دانستن توانایی‌ها و ظرفیت‌های ذاتی و اکتسابی خود با سرعت و اطمینان بیشتر می‌توانند به اهداف خود دست یابند و به موفقیت برسند؛ در این راستا، شناخت خود و این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و دانستن اینکه قوه یادگیری، هوش و استعداد، جایگاه هر یک، قدرت تشخیص و تمیز دادن و نحوه بکارگیری صحیح آنها در تمامی جوانب زندگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در اولویت قرار دارد.

اگر میخواهید بیشتر در مورد ارزش برند بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ارزش برند چیست را مطالعه کنید.

انواع برند

انواع برند چیست

برند با توجه به دیدگاه‌های مختلف در تعریف، به دسته‌بندی دقیقی نیاز دارد که در ادامه، انواع اصلی آن را معرفی می‌کنیم :

  • برند شخصی :

پرسنال برندینگ وجه تمایز افراد نسبت به دیگران و باعث شهرت و محبوبیت افراد است. این نوع برند نتیجه برندسازی بر اساس ارزش پیشنهادی یک شخص و متعلق به فضای کسب‌وکار است.

  • برند محصول :

برند محصول یکی از قدیمی‌ترین انواع برند است که حتی در بازار سنتی هم دیده می‌شود. در حوزه برند محصول، محصولات عموماً شبیه هم هستند و البته برندها تلاش می‌کنند تا از طریق القاء ادراکی خاص و منحصربفرد در افراد به ‌روش‌ها و شیوه‌های مختلف به‌گونه‌ای ارزش‌های پیشنهادی ( از جمله دارایی‌ها و توانایی‌ها، سابقه عملکرد، وجه تمایز، مزیت رقابتی و تجربه کاربر یا مصرف‌کننده ) در بازار ایجاد کند تا مشتریان یا مخاطبان هدف به محصول وفادار بمانند.

  • برند خدمت :

شبیه به برند محصول است، اما با توجه به اینکه خدمات در مقایسه با محصولات غیرملموس هستند ارایه ارزش‌های پیشنهادی به مشتریان در این نوع برند نسبت به برند محصول بسیار پیچیده‌تر است، زیرا به مهارت‌های بیشتر و پیچیده‌تری نیاز دارد.

  • برند سازمانی :

برند سازمانی یا برند شرکت بیانگر تصویری کلی از سازمان، سبد محصول ( کالا یا خدمت ) و پیشینه و سابقه سازمان است. در واقع، برند شرکت معرف سازمانی است که کلیه ارزش‌های پیشنهادی خود را به جامعه هدف ارایه می‌دهد.

  • برند دولتی :

برند دولتی به مفهوم استنباط مردم یک کشور از دولت آن است و ذهنیت، تصور و ادراک مردم، جایگاه برند دولت را در ذهن مردم نشان می‌دهد. اقدامات و فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی دولت‌ها برای جامعه هدف ( مردم ) از نوع فعالیت‌های اجتماعی و در جهت رفاه عموم مردم هستند.

  • برند هدف‌ گرا یا عملگرا :

این نوع برند بر یک هدف ویژه متمرکز است و به‌وضوح علت و هدف انجام یک فعالیت را در اذهان مصرف‌کنندگان تداعی می‌کند. یک هدف ایده‌آل و غالباً در خدمت جامعه در مرکز و محور فعالیت‌های برند هدف‌گرا یا عملگرا قرار دارد.

  • برند تجملی یا لوکس :

این نوع برند صرفاً بخش کوچک و ثروتمند جامعه را هدف‌گذاری می‌کند و فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی فراگیر و گسترده‌ای ندارند. معمولاً تولید محصولات در برند تجملی یا لوکس محدود است و برای اینکه مشتریان اندک خود را وفادار سازد از انواع ابزارها و روش‌های غیرمعمول به‌منظور ارایه تصویری بسیار منحصربفرد از برند و ارزش‌های پیشنهادی آن و انتقال احساس و ادراک این ارزش‌ها به مشتریان هدف استفاده می‌کند.

مطالب پیشنهادی:   بهترین ایده کسب و کار موفق در ایران + معرفی تجارت های موفق در ایران
  • برند مقرون‌ به‌ صرفه :

برند مقرون‌به‌صرفه نقطه مقابل برند تجملی است و بر خلق ارزش با کمترین هزینه برای مشتری تمرکز دارد. این نوع برند با مدیریت هزینه‌ها ( رهبری هزینه ) محصولات خود را با حاشیه سود پایین به مخاطبان عرضه می‌کند.

  • برند نوآور :

برند نوآور تمرکز بسیار زیاد و ویژه‌ای بر فناوری‌های پیشرفته و نوین دارد. اولویت این نوع برندها، ارایه نوآوری به مخاطب هدف است و بر خلق راهکارهای بدیع متمرکز هستند. با توجه به اینکه در این برندها مبالغ قابل‌ملاحظه‌ای صرف بودجه تحقیق و توسعه می‌شود، بهای تمام‌شده محصولات آنها بالا است.

سازمان‌ها پس از تاسیس و ثبت قانونی، عنوان قانونی که همان نشان تجاری یا علامت تجاری است، ثبت می‌کنند. نشان تجاری یا علامت تجاری بیانگر نشان یا علامت کسب‌وکاری است که در جامعه به‌واسطه آن شناخته می‌شود.

هر کسب‌وکار با ثبت برند یا نشان تجاری خود از حقوق انحصاری و معنوی آن برای شناخت محصولات یا اجاره آن به دیگران به‌منظور استفاده در ازای پرداخت مبلغ، محافظت می‌کند.
انواع ثبت برند شامل دو نوع ثبت برند ملی و ثبت برند جهانی یا بین‌المللی ( سیستم مادرید ) است. ثبت برند در ایران شامل ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین است که ثبت برند لاتین تنها با اخذ کارت بازرگانی امکان‌پذیر است.

ثبت برند ملی در ایران اجباری نیست. بنابراین، در صورتی که فرد یا سازمانی برندی برای محصول خود برگزیده باشد و بدون ثبت از آن استفاده کند، قانون آن فرد یا سازمان را ملزم به ثبت برند نمی‌کند.

ثبت برند جهانی یا بین‌المللی در حوزه ثبت علائم تجاری با توسعه تجارت بین‌الملل ابعاد جهانی پیدا کرده است و قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حمایت معنوی از برند ایجاد شده است.

سیستم مادرید توسط سازمان جهانی مالکیت فکری ( WIPO ) اداره می‌شود و هر کشوری که عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی است، مجاز به تحت حمایت قرارگرفتن توسط موافقت‌نامه یا پروتکل مالکیت صنعتی ( مادرید ) است که ایران نیز عضویت خود را در پروتکل مادرید در سال 1382 به‌طور رسمی اعلام کرده است.

مطالب پیشنهادی:   دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال

رنگ برند یکی از نکاتی است که باید در برندسازی به آن توجه کرد.برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله رنگ برند چیست را مطالعه کنید.

انواع ثبت برند

برند چه کمکی به کسب‌ و کار ما می‌ کند؟

برند تسهیل‌گر و کاتالیزور فروش است؛ سازمان‌ها به‌واسطه برند در میان مردم شناخته می‌شوند، محبوب و معروف می‌شوند و مخاطبان هدف را بخود و محصولات خود وفادار می‌کنند.
محصولاتی که دارای برند یا نام تجاری هستند از محبوبیت بیشتری برخوردارند، سازمان‌های مالک آنها، مشتری بیشتری برای خرید دارند و درنتیجه، در کسب‌وکار خود موفق می‌شوند.

خلق برند برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. برندسازی یا برندینگ مزایای فراوانی دارد که به مهم‌ترین فواید آن اشاره می‌کنیم :

⦁ ایجاد حس اعتماد و اطمینان و وفاداری مشتریان به محصول
⦁ افزایش فروش به‌دلیل ایجاد حس اعتماد و وفاداری مشتریان به محصول
⦁ افزایش آگاهی، محبوبیت و معروفیت محصولات و سازمان نزد مشتریان
⦁ تسهیل ارتقاء ارزش‌های پیشنهادی سازمان به مشتریان

برند چیست
انواع برند – انواع ثبت برند

برخی از سوالات رایج :

برند چیست؟

معنی لغوی برند ( Brand )، نام تجاری ( محصول )، طرح، نشان، علامت، کلمه یا ترکیبی از اینها است که نشان‌دهنده محصول ( کالا یا خدمت ) است؛ هدف آن، متمایز کردن محصول از سایر محصولات است و برای ایجاد تمایز میان محصول با محصولات دیگر بکار برده می‌شود.

?انواع برند چیست

برند شخصی / برند محصول / برند خدمت / برند سازمانی / برند هدف‌گرا یا عملگرا برند دولتی / برند تجملی یا لوکس / برند مقرون به صرفه /برند نوآور

بازگشت به لیست

7 دیدگاه در “0 تا 100 برند چیست + چه کمکی به کسب‌ و کار ما می‌ کند؟

  1. بازتاب: داستان برند چیست + 3 نکته مهم | اموزش قدم به قدم ساخت داستان برند - پردیسا یوسفی
  2. بازتاب: اموزش 0 تا 100 برندسازی مجدد به بهترین روش - پردیسا یوسفی
  3. بازتاب: صدای برند چیست + 13 نمونه خارجی | بررسی تاثیر صدای برند - پردیسا یوسفی

نظرات بسته شده است.