استعدادیابی

2:مدل رفتاری تأثیرگذاری (Influence)دیسک

مدل رفتاری تأثیرگذاری (Influence)

مدل رفتاری تأثیرگذاری (Influence)

 

با گذر از مدل رفتاری برتری طلبی که در مقالۀ قبلی در خصوص آن توضیح مفصلی ارائه کردیم، به بحث بسیار زیبای دیگری می‌رسیم که مرتبط با یکی دیگر از مدل های رفتاری دیسک(disk) مدل رفتاری تأثیرگذار می‌باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تا هر یک از شما مخاطبین عزیز را با این مدل رفتاری آشنا کنیم؛ چرا که اگر فردی هستید که از مقادیر بالایی از مدل رفتاری تأثیرگذار برخوردارید، طبیعتاً داشتن آگاهی درست و کامل در خصوص مدل رفتاری خود، از ملزومات زندگی شما محسوب خواهد شد؛ در مقابل اگر فردی هستید که از این مدل رفتاری کم‌برخوردار و یا حتی برخوردار نیستید، داشتن آگاهی نسبت به این مدل رفتاری، در نحوۀ برقراری ارتباط با سایر افرادی که از این مدل رفتاری برخوردار هستند، از اهمیت بسیار بالایی در تعاملات روزمره و ملاقات‌های سرنوشت‌ساز برخوردار خواهد بود.

اکنون به دسته‌بندی مدل رفتاری تأثیرگذاری خواهیم پرداخت. در این قسمت، مدل رفتاری (I) در 4 الگو، دسته‌بندی می‌شود. با ما همراه باشید…

 

  1. الگوی مدل رفتاری ارزیاب:

در این الگوی مدل رفتاری، مؤلفۀ I و C بالا می‌باشد.

آن دسته از افرادی که در این الگو از مدل رفتاری تأثیرگذار قرار می‌گیرند، ایده‌های خلاقانه‌ای را برای عملی کردن اهداف گوناگون ارائه می‌کنند. آنان اغلب برای دستیابی به نتایج مدنظر و دلخواه، شیوه‌های مستقیم را به سایر متدها ترجیح می‌دهند.

این دسته از افراد، عموماً رقابتی هستند و اغلب به‌جای دستور دادن به دیگران، با متقاعد کردن، آن‌ها را درگیر کار می‌کنند؛ به همین سبب، آنان با توضیحات منطقی، همکاری افراد رو جلب می‌کنند.

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع الگوی مدل رفتاری تأثیرگذار قرار می‌گیرند، در تلاش‌اند تا به افراد مختلف کمک کنند که مراحل لازم برای رسیدن به نتایج رو تجسم کنند.

یکی دیگر از مولفه های تست دیسک به معرفی برتری طلبی می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر با آن مقاله شخصیت برتری طلب را مطالعه کنید.

الگوی مدل رفتاری ارزیاب:

لازم به ذکر است که آنان معمولاً یک برنامه‌ریزی با جزئیات کامل دارند که تأثیر بسزایی در رسیدن به نتایج دلخواهشان به همراه خواهد داشت.

تفکرات آنان انتقادی است و از آن جا که اگر ایرادی در کاری مشاهده کنند سریعاً در قالب یک انتقاد آن را بیان می‌کنند، ممکن است سخنان آن‌ها زننده و یا به قولی نیش‌دار به نظر برسد.

آنان در مواقعی که آرامش دارند، کنترل بهتر و بیشتری بر اوضاع خواهند داشت.

در آخر بهتر است به یکی از بارزترین ویژگی‌های این دسته از افراد اشاره کنیم که توانایی متقاعد کردن دیگران است! آنان به‌منظور توانایی بالا در متقاعدسازی دیگران، در مشاغلی همچون مدیر فروش، مدیر هتل و… خواهند درخشید.

  1. الگوی مدل رفتاری مشاور:

در این الگوی مدل رفتاری، مؤلفۀ I و S بالا می‌باشد.

همان‌طور که از نام الگوی مدل رفتاری این دسته از افراد پیداست، آنان مشاوران بسیار ماهری هستند. آن‌ها تلاش بسیار زیادی برای حل مشکلات دیگران می‌کنند و افراد را با همدلی و صمیمیتی که از خود بروز می‌دهند، تحت تأثیر قرار می‌دهند.

جالب است بدانید که آنان علاقۀ بسیار زیادی به روابط طولانی مدت با سایر افراد دارند.الگوی مدل رفتاری مشاور:

یکی از ویژگی‌های بسیار مؤثر آنان که اغلب مشکلات روزمره، زناشویی و… را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد، داشتن گوش شنوا است! این دسته از انسان‌ها، شنوندگان بسیار خوبی هستند و پس شنیدن کامل صحبت‌های دیگران، برای حل مشکلات آن‌ها، راه‌حل ارائه می‌دهند؛ اما توجه داشته باشید که آنان نظر شخصی خود را بر دیگران تحمیل نمی‌کنند!

آن‌ها مظهری از صبوری هستند و در مواقعی که خواسته‌ای دارند، به‌طور کاملاً غیرمستقیم خواستۀ خود را بیان می‌کنند؛ به‌طوری که گاهاً دیگران حتی متوجه خواستۀ او نمی‌شوند.

آن دسته از افرادی که از الگوی مدل رفتاری مشاور برخوردارند، هنگامی که مسئولیتی را بر عهده بگیرند، توجه بسیار زیادی به کیفیت شرایط کاری خواهند داشت.

  1. الگوی مدل رفتاری متقاعد کننده:

در این الگوی مدل رفتاری، مؤلفۀ I و D بالا می‌باشد.

افرادی که در الگوی مدل رفتاری متقاعد کننده قرار می‌گیرند، در محیط کاری خود سعی بر این دارند که ضمن پیش بردن خواسته‌های خود، با سایر افراد و همکاران خود، رفتار دوستانه‌ای داشته باشند. لازم به ذکر است که این دسته از افراد، توانایی بالایی در جلب احترام و اعتماد طیف وسیعی از افراد جامعه رو دارند!الگوی مدل رفتاری متقاعد کننده:

آنان قادرند با ایده‌ها و افکار خود، دیگر افراد جامعه را تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر قرار دهند. محیط شغلی که آنان علاقۀ زیادی به آن نشان می‌دهند، می‌بایست متشکل از وظایف چالش برانگیز، ارتباط با مردم، فعالیت‌هایی که نیازمند تحرک هستند و… می‌باشد.

افرادی که از الگوی متقاعد کننده برخوردارند، نسبت به نتایج پروژه‌ها و میزان پتانسیل دیگران، بسیار خوش‌بین هستند.

از آن جا که این دسته از افراد مهارت و توانایی بالایی در تأثیرگذاری بر دیگران و قانع کردن آن‌ها دارند، فعالیت در حیطۀ شغلی واحد بازاریابی و واحد فروش یک سازمان، می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب شوند.

 

 

 

  1. الگوی مدل رفتاری ارتقاء دهنده:

در این الگوی مدل رفتاری، مؤلفۀ I بالا می‌باشد.

آن دسته از افرادی که از الگوی مدل رفتاری ارتقاء دهنده برخوردارند، شبکه ارتباطی بسیار گسترده و وسیعی دارند. آنان به‌راحتی می‌توانند با سایر افراد ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنند و از لحاظ اجتماعی، مقبولیت ویژه‌ای دارند.

شاید جالب باشد بدانید که آنان دائماً به‌دنبال محیط‌های اجتماعی گوناگون هستند تا بتوانند شبکۀ ارتباطی خود را توسعه و گسترش دهند. دقیقاً به‌‌منظور گستردگی شبکه ارتباطی‌شان است که می‌توانند هرگاه نیاز به کمک دارند، به دیگران برای رفع نیازشان روی بیاورند.

آنان اهمیت بسیار ویژه‌ای به تعامل با دیگران قائل هستند و کمتر به انجام و به ثمر رساندن وظایف و تسک‌ها علاقه دارند.الگوی مدل رفتاری ارتقاء دهنده:

جالب است بدانید که حتی اگر آنان در شغلی مشغول باشند که اغلب فعالیت‌ها فردی باشند، دائماً به‌دنبال موقعیت‌های جدیدی برای ملاقات افراد جدید و همچنین فرصت‌هایی برای فعالیت‌های اجتماعی جدید هستند.

آن دسته از افرادی که از مقادیر بالایی از الگوی مدل رفتاری ارتقاء دهنده برخوردارند، معمولاً بدون در نظر داشتن تمام جوانب، نتیجه‌گیری خواهند کرد.

از جمله موارد چالش برانگیز برای این دسته از افراد، مدیریت زمان می‌باشد. با توجه به موارد مطرح شده در خصوص این دسته از افراد، مشاغلی همچون معلم هنر، مربی مهدکودک و… می‌تواند از جمله مشاغل مناسب برای الگوی مدل رفتاری ارتقاء دهنده محسوب شود.مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

ویژگی‌های مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌های مغلوب مدل رفتاری تأثیرگذاری، از دیدگاه روان‌شناسی، برون‌گرایی می‌باشد. آنان بیشتر زمان خود را به تفریح، تعامل و معاشرت می‌پردازند و دائماً درگیر آن هستند که اطرافیان دربارۀ آن‌ها چه فکری می‌کنند.

اما به‌طورکلی، آنان…

  • شور و اشتیاقش خود را به‌راحتی ابراز می‌کند.
  • از عدم‌پذیرش، نادیده گرفته شدن توسط دیگران و از دست دادن تأثیر خود بر دیگران، در هراس است.
  • ارزش بسیار زیادی برای آزادی بیان قائل است.
  • مسائلی همچون بی‌نظمی و به سرانجام نرساندن کارها، می‌تواند محدودیت بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد کند.
  • ویژگی‌های مدل رفتاری تأثیرگذار (I):ارتباطات و تعاملات با دیگران را به‌شدت دوست دارد.
  • توجه بسیار زیادی به دیگران دارد و سعی بر این دارد که در گروه‌ها، احساس راحتی داشته باشد.
  • لذت بسیار زیادی از ملاقات افراد جدید می‌برد.
  • متقاعد کننده
  • مشتاق
  • خون‌گرم
  • قابل اعتماد
  • خوش‌بین
  • و…

 

موارد انگیزه دهنده به افراد برخوردار از مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

  • فعالیت‌های گروهی و اجتماعی
  • ایجاد روابط
  • ارتباطات و تعاملات با افراد گوناگون
  • تشویق دیگران
  • به اشتراک گذاشتن داستان زندگی
  • بیان مسائل با احساسات زیاد و زبان بدن
  • ایجاد محبوبیت

 

 

 

موارد سلب کنندۀ انگیزۀ افراد برخوردار از مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

موارد سلب کنندۀ انگیزۀ افراد برخوردار از مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

  • حل مسائل و مباحثی که ملزم به تحلیل دقیقی از داده‌های موجود می‌باشند.
  • صرف زمان زیاد به‌منظور ریشه‌یابی مشکل پیش‌آمده.
  • ایجاد و وضع قوانین و معیارهایی که سایر افراد از آن پیروی کنند.
  • شرح حقایق و داده‌ها از طریق پرسش سؤالات خاصی که او را مستقیماً به جواب برساند.
  • بهره‌گیری از روش‌های ارتباطی مکتوب برای ارتباط‌گیری با افراد.
  • مستقل از گروه کار کردن بر روی مسائل و اعلام نتایج نهایی به گروه.
  • بیش از حد زمان صرف کردن و متمرکز بودن روی مسائل، پیش از تصمیم‌گیری نهایی.

Disk Impact.9 

 

نحوۀ ارتباط‌گیری با افراد برخوردار از مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

برای ارتباط‌گیری هر چه بهتر با مدل رفتاری I، بهتر است در ابتدا به بررسی برخی نکات بپردازیم:

آنان از سخت‌گیری بیش از حد، کنترل و محدود کردن افراد، بیزارند و به قولی، این امر برایشان امری غیرقابل تحمل به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که از این محیط‌ها دوری می‌کنند.

در ادامه، فعالیت در اماکنی که درگیری و اختلافات بسیاری در آن‌ها رخ می‌دهد، برای این دسته از افراد بسیار آزاردهنده است؛ در عوض، آنان از محیط‌ها و شرایط کاری منعطف، استقبال می‌کنند.

آن دسته از افرادی که از مدل رفتاری تأثیرگذار (I) برخوردار هستند، از بیان ایده‌ها و فعالیت‌های گروهی در محیط‌های کاری و همچنین در اجتماع، لذت بسیار زیادی خواهند برند.

وقتی با این مدل رفتاری ارتباط برقرار می‌کنید، حتماً سعی کنید تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و حتماً به آنان اجازه دهید تا صحبت کنند و از شما سؤال بپرسند.نحوۀ ارتباط‌گیری با افراد برخوردار از مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

تمرکز ویژه‌ای بر روی نکات مثبت به خرج دهید؛ چرا که این مدل رفتاری، از صحبت در زمینۀ موضوعات منفی و ناخوشایند، تا حد بسیار زیادی دوری می‌کند؛ پس در نتیجه، با بیان موارد منفی و همچنین جزئیات زیاد، آن‌ها را خسته نکنید.

 

 

رشد شخصیتی مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

در خصوص رشد شخصیت افرادی با مدل رفتاری تأثیرگذار، حتماً می‌بایست به برخی نقاط قوت آنان توجه ویژه‌ای داشت؛ چرا که هر یک از این نقاط قوت، می‌تواند در رشد شخصیتی این مدل رفتاری، مؤثر واقع شود.رشد شخصیتی مدل رفتاری تأثیرگذار (I):

در ادامه به بررسی برخی از نقاط قوت، علایق، توانایی‌ها و… اشاره می‌شود تا افراد از این طریق، به برخی بایدها و نبایدهای مدل رفتاری خود پی ببرند و به شیوۀ درستی از رشد شخصیت خود دست یابند:

  • مدل رفتاری تأثیرگذار، تمایل بسیار زیادی به تصمیم‌گیری از روی انگیزۀ لحظه‌ای و بدون فکر قبلی دارد.
  • این دسته از افراد، عملکرد فوق‌العاده‌ای در حل مسائل دارند؛ اما گاهاً این امکان وجود دارد که در اقداماتی برای حل برخی مسائل، کُند عمل کنند.
  • مدل رفتاری تأثیرگذار سبب می‌گردد تا افراد، از هدف‌گذاری‌های کوچک لذت ببرند و اهداف بزرگ خود را به قدم‌های کوچک‌تر یا به قولی به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنند.
  • نکتۀ بسیار مهم در خصوص مدل رفتاری تأثیرگذار، آن است که می‌بایست روی حرف‌ها و احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشند.
  • آنان قادرند سریع فکر کنند و همچنین در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرند؛ به همین سبب، بهتر است کمی روی این موضوع کار کنند و سرعت خود را کنترل کنند تا در صورتی که در تیمی مشغول به کار هستند، دیگر اعضای تیم هم فرصت همفکری داشته باشند.Disk Impact.12
  • به این دسته از افراد توصیه می‌شود تمرکز بیشتر و بسیار ویژه‌ای بر گوش فرادادن به دیگران داشته باشند.
  • در آخر، به افرادی با مدل رفتاری تأثیرگذار توصیه می‌شود که در انجام وظایف محول شده به آنان، متمرکز باشند و بیشتر از حد توانشان، وعده ندهند.

مشاغل مرتبط با مدل رفتاری تأثیرگذاری (I):

در ابتدا لازم به ذکر است که در خصوص مشاغل مرتبط با مدل رفتاری تأثیرگذار، به هیچ وجه نمی‌توان نظر قطعی ارائه کرد؛ به همین منظور، تمامی مشاغلی که در این مقاله و مقالات دیگر مرتبط با استعدادیابی دیسک از آن‌ها یاد می‌شود، تنها احتمالی از گرایش و نبوغ این دسته از افراد در آن مشاغل می‌باشد.

در ادامه به معرفی برخی از همین مشاغل خواهیم پرداخت:

  • بازیگر
  • مددکار اجتماعی
  • گوینده
  • مدیریت آژانس املاک
  • گزارشگرمشاغل مرتبط با مدل رفتاری تأثیرگذاری (I):
  • خبرنگار
  • بدلکار

کلام آخر:

به‌طورکلی می‌توان گفت که این مدل رفتاری در فرد، سبب خواهد شد تا شما فردی پرحرف، سرزنده، جذاب، مشتاق، قابل اعتماد، الهام‌بخش و خوش‌بین به چشم بیایید. افراد با برخورداری از این مدل رفتاری، همکاری و ابراز شور و شوق را در اولویت قرار خواهید داد و دائماً از نادیده گرفته شدن و عدم‌پذیرش در هراس خواهید بود.

اگر شما فردی هستید که در مقابل شخصی با این مدل رفتاری قرار گرفته‌اید، بهتر است بدانید که می‌بایست هنگام برخورد با آنان، به آن‌ها فرصت دهید تا صحبت کنند و سؤالات خود را مطرح کنند.

Disk Impact.14

 

 

 

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “2:مدل رفتاری تأثیرگذاری (Influence)دیسک

نظرات بسته شده است.