استعدادیابی

استعدادیابی دیسک DISC چیست

استعدادیابی دیسک DISC

استعدادیابی دیسک DISC

دراین مقاله میخواهیم به آزمون استعداد یابی دیسک بپردازیم.  دسته‌بندی رفتار و شخصیت بشر، از دوران گذشته تا کنون رواج داشته است که به‌طورکلی، در 4 نوع، مدل، عنصر، مزاج و حتی در 4 نوع استخوان‌بندی تقسیم شده است. برخی محققان معتقدند که هر یک از موارد ذکر شده، به‌نوعی مرتبط با مدل رفتاری دیسک می‌باشند و برخی دیگر می‌گویند که دیسک، تنها مرتبط با مدل رفتاری می‌باشد و هیچ ارتباطی با مباحث دیگر ندارد.

  • رفتار شناسی یا همان مدل رفتاری دیسک:

امروزه به‌منظور افزایش درگیری‌های فکری، روابط میان افراد دچار پیچیدگی‌های بسیار زیادی شده. اصلی‌ترین عاملی که سبب عدم ارتباط‌گیری درست افراد گردیده، به‌منظور عدم شناخت تیپ‌های شخصیتی و نسبت دادن آن‌ها به سایر اشخاص می‌باشد.

در واقع تست DISC با رفتارشناسی دقیق، به افراد در آَشنایی و شناخت تیپ‌های شخصیتی دیگران و همچنین برقراری ارتباط مؤثر با آنان کمک بسزایی خواهد کرد.

تست DISC با آنالیز مدل رفتاری افراد، اطلاعات بسیار کامل و درستی دربارۀ شخصیت آنان ارائه خواهد کرد؛ به همین منظور، افراد با آشنایی و انجام این تست، قادر خواهند بود تا روابط بسیار مؤثر و خوبی با سایرین برقرار کنند.

ارتباطات مؤثری که از آن سخن می‌گوییم، متشکل از شناسایی نقاط ضعف و قوت رفتار خود و بهبود بخشیدن آن‌ها خواهد بود.

رفتارشناسی یا همان مدل رفتاری دیسک:

آموزش، یادگیری، بهره‌گیری و انجام تست دیسک بسیار ساده و همچنین قابل استناد است؛ به همین سبب، این تست از محبوبیت بسیار بالایی در شرکت‌های مختلف برخوردار است؛ چرا که این تست علاوه‌بر بهبود ارتباط میان کارکنان، ارتباط میان کارکنان با مشتریان نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

از این تست در مصاحبه، مذاکرات، فروش و… بهره خواهند گرفت. لازم به ذکر است که در صورتی که می‌خواهید ابزاری برای شناسایی شخصیت افراد در دست داشته باشید، تست دیسک بهترین ابزار برای شما است.

تاریخچۀ مدل رفتاری دیسک

مدل رفتاری دیسک، برای نخستین‌بار توسط ویلیام مارستون در سال ۱۹۲۰ مطرح گردید و جالب است بدانید که او هیچ‌گونه تستی بر مبنای مدل رفتاری دیسک طراحی نکرد و آزمون DISC سال‌ها بعد طراحی و اجرا گردید.

اولین اقدامات طراحی آزمون دیسک، حدوداً از دهۀ 70 میلادی، توسط دانشمندان و مؤسسات گوناگون انجام شد که نسبت به طراحی ابزارها و پرسش‌‌نامه‌های مختلفی برای سنجش پارامترهای مطرح شده در مدل رفتارشناسی دیسک، صورت گرفت و به‌تدریج به شکلی تجاری و فراگیر، موردتوجه بسیاری از افراد و همچنین مؤسسات قرار گرفت.

تاریخچۀ مدل رفتاری دیسک:

در ابتدای مبحث رفتارشناسی بر اساس دیسک، ویلیام مارستون دو شاخص “روبه‌رو شدن و مقابله با دیگران” و “اقدام فعالانه یا منفعل” را به 4 گروه تقسیم کرد:

  1. D: مقابله با دیگران به‌صورت فعالانه.
  2. I: مقابله نمی‌کند و برقراری ارتباط فعالانه‌ای دارد.
  3. S: در ارتباطات خود نه پیش‌قدم می‌شوند و نه مقابله می‌کنند.
  4. C: به‌صورت منفعلانه و مطابق موقعیت با سایرین مقابله می‌کنند.

در ابتدای مبحث رفتارشناسی بر اساس دیسک، ویلیام مارستون دو شاخص "روبه‌رو شدن و مقابله با دیگران" و "اقدام فعالانه یا منفعل" را به 4 گروه تقسیم کرد:

در ادامه، این چهار دسته به‌تدریج تکامل یافتند و به شکل امروزی خود یعنی مؤلفة D برتری‌طلبی، I تأثیرگذاری، S ثبات و C تطابق درآمدند و مدل رفتارشناسی DISC رو شکل دادند.
پراکندگی مدل‌های این تست، تقریباً یکسان می‌باشد؛ این موضوع بدین معنا است که هر یک از مدل‌ها، ۲۵% از جمعیت رو تشکیل می‌دهد.

تست مدل رفتاری DISC

همان‌طور که گفته شد، تست دیسک از جمله محبوب‌ترین آزمون‌های رفتارشناسی محسوب می‌شود که کاربردهای بسیار ویژه‌ای در جنبه‌های گوناگونی از توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین مزیت این تست، راحتی آن می‌باشد؛ چرا که اگر بخواهید تستی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید و همچنین در سریع‌ترین زمان ممکن تغییرات مثبتی رو بر اساس نتایج آن در رفتار خود ایجاد کنید، تست دیسک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

تست مدل رفتاریDISC:

باید بدانیم که تست DISC در کنار سادگی، بسیار معتبر می‌باشد؛ چرا که بارها و بارها اعتبار نتایج حاصل از آن، از لحاظ آماری بررسی گردیده. البته لازم به ذکر است که با این حال، اکنون نیز مؤسسه‌های بسیاری مشغول اصلاح تست DISC و ارائۀ پرسش‌نامه‌های دقیق‌تر و نتایج کامل‌تری از آن هستند.

سادگی و کاربردی بودن نتایجی که از آزمون DISC به‌دست می‌آید، سبب گردیده تا این تست علاوه‌بر موارد ذکر شده، در زمینه‌های تخصصی‌تری از جمله بهبود ارتباطات فردی، بهبود ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، بهبود فروش، بهبود مدیریت، بهبود رهبری و… مورداستفاده قرار گیرد.

رفتار شناسی یا شخصیت‌ شناسی؟!

بسیاری از محققان بر این باور هستند که رفتارشناسی، همان شخصیت‌شناسی می‌باشد؛ در صورتی که این‌طور نیست! در ادامه به بررسی تخصصی‌تری از مفهوم این دو مورد خواهیم پرداخت:

شخصیت، مفهومی است انتزاعی که ترکیبی از هر آن چیزی است که ما هستیم! این موارد شامل رفتار، فکر، هیجان، انگیزش، ارزش و… می‌باشد. تعریف بسیاری در خصوص کلمۀ “شخصیت” ارائه گردیده و درک شخصیت و بهره‌گیری از آن در بهبود زندگی، به‌نوعی پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود؛ اما درک و تحلیل رفتارها، امری ساده‌تر خواهد بود؛ چرا که “رفتار” قابل‌مشاهده می‌باشد و در صورت نیاز، امکان تطبیق آن با محیط وجود دارد.

نتایجی که از آزمون‌های شخصیت‌شناسی به‌دست می‌آید، برای بهره‌یابی از آن، نیاز به تحلیل‌های دقیق و مناسبی خواهید داشت و با این که شناخت عمیق‌تری نسبت به شخصیت افراد ارائه می‌دهد، به‌راحتی قابل به‌کارگیری نخواهد بود.

و اما تست دیسک که مرتبط با رفتارشناسی می‌باشد، با تقسیم ویژگی‌های مهم رفتاری در ۴ گروه که هرکدام نمودهای رفتاری مشخصی دارند، به‌راحتی قابل یادگیری خواهد بود. در این تست، افراد قادر هستند به‌راحتی قالب اصلی دیسک رو فرابگیرند و تمامی مدل‌های رفتاری آن را بشناسند. همچنین لازم به ذکر است که نتایج تست دیسک، به‌سادگی قابل‌استفاده خواهد بود و می‌تواند افراد رو به درک دقیق و مشترکی از سایرین برساند.

رفتارشناسی یا شخصیت‌شناسی؟!

تحلیل تست DISC:

  1.  برتری‌ طلبی (Dominance)

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع نوع رفتاری قرار می‌گیرند، افرادی وظیفه‌محور هستند که اغلب دوست دارند کارها و وظایف خود را در زمانی و مکانی مشخص انجام دهند. آنان معمولاً در انجام امور خود، تمرکز بسیار ویژه‌ای بر شادی و نشاط دارند و از لحاظ رفتاری و شخصیتی، افرادی بااراده، نیرومند، تعیین‌کننده، اهل رقابت و مصمم هستند.

در هم‌صحبتی با این دسته از انسان‌ها، می‌بایست از کلی‌گویی و تکرار پرهیز کنید و تمرکز بر راه‌حل‌ها را جایگزین مشکلات کنید.

یکی دیگر از مولفه های تست دیسک به معرفی برتری طلبی می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر با آن مقاله انواع برتری طلبی را مطالعه کنید.

برتری‌طلبی (Dominance)

  1. تأثیرگذاری (Influence)

از دیدگاه روان‌شناسی، این دسته از افراد، اشخاصی برون‌گرا هستند و اغلب به تفریح، تعامل و معاشرت تمایل دارند و دائماً درگیر این هستند که دیگران درباره آن‌ها چه فکری می‌کنند. افرادی که در این دسته‌بندی از انواع مدل رفتاری قرار می‌گیرند، همکاری و ابراز شور و شوق را در اولویت قرار می‌دهند و معمولاً از نادیده گرفته شدن و عدم پذیرش هراس دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مدل رفتاری تاثیرگذاری را مطالعه کنید.

تأثیرگذاری (Influence)

  1. ثبات (Steadiness)

همان‌طور که از نام مدل رفتاری این دسته از افراد پیداست، آنان افرادی ثابت قدم هستند. آن‌ها لذت بسیار زیادی از کمک کردن به دیگران و پشتیبانی افراد می‌برند و اغلب شخصیتی ملایم، راحت، آرام و دلپذیر، صبور، قابل پیش‌بینی و سازگار دارند.

اگر میخواهید با شخصیت مدل رفتاری S در آزمون دیسک آشنا شوید، مقاله تیپ شخصیتی S را از دست ندهید.

ثبات (Steadiness)

  1. تطابق (Conscientiousness)

از لحاظ روان‌شناسی، این دسته از افراد، اشخاصی وظیفه‌محور و سازگار هستند که سعی بر این دارند تا بر درستی و دقت تمرکز کنند. لازم به ذکر است که بینش اصلی این افراد در ارتباطات خود با سایرین، اعتماد می‌باشد.خصوصیات رفتاری این دسته از افراد، دقت، سازگاری، پایداری، هدفمندی، واقع‌گرایی و تمرکز بر قابلیت‌های خود برای کسب دانش در راستای رشد شخصی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مدل تطابق را مطالعه کنید.

تطابق (Conscientiousness)

کاربرد تست DISC

آزمون مدل رفتاری دیسک، در حیطه‌های بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ خصوصاً در زمینه‌هایی از جمله توسعۀ فردی و رسیدن به رضایت شغلی که اصلی‌ترین موضوعات ما می‌باشد، به بهترین شکل ممکن می‌توان از نتایج تست دیسک استفاده کرد.

افراد با انجام تست دیسک، بدین موضوع پی خواهند برد که در کدام‌یک از 4 مؤلفۀ نام برده شده، چه نمره‌ای را کسب می‌کنند؛ یا به قولی به اولویت‌بندی مدل رفتاری خود پی خواهند برد.

کاربرد تست DISC:

برای مثال: فردی که از مؤلفۀ (D) و (C) بالایی برخوردار است، نقاط قوت و همچنین نقاط ضعفی در رفتارش از خود نشان خواهد داد؛ چرا که این فرد، جسارت و جاه‌طلبی را همراه با دقت و تخصص‌گرایی خواهد داشت اما ممکن است در ارتباطات خود با سایر افراد، چندان موفق عمل نکند؛ به همین منظور، این فرد می‌بایست مؤلفة (I) و (S) خود را تقویت کند.

نکات تست DISC چیست

در انجام تست مدل رفتاری دیسک، حتماً باید به برخی موارد، توجه ویژه‌ای داشته باشید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • هرگز فراموش نکنید که تمامی مدل‌های رفتاری دیسک، باارزش هستند و هیچ‌یک از مدل‌های رفتاری، بر دیگری برتری نخواهد داشت؛ چرا که در هر فرد، هر 4 مدل رفتاری دیسک وجود دارد.
  • لازم به ذکر است که نوع و سبک کار کردن افراد در محیط کاری، به عوامل مجزا از نوع رفتاری دیسک، همچون تجربه‌های زندگی، تحصیلات و… نیز وابسته است.
  • آگاهی بیشتر دربارۀ خود، در محیط کاری بسیار مؤثر واقع خواهد شد؛ چرا که سبب می‌گردد تا ارتباط مؤثرتری را با سایرین تجربه کنید.
  • با بهره‌گیری از نتایج آزمون دیسک در مشاغل، می‌توان کیفیت کاری بهتری را ارائه کرد.
  • و…

نکات تست DISC:

بهره‌ گیری نادرست از تست رفتار شناسی DISC

در ابتدا نکتۀ بسیار مهمی وجود دارد که می‌بایست تست‌های رفتارشناسی را با دقت تمام پاسخ دهیم؛ چرا که کوچک‌ترین سهل‌انگاری و سرسری پاسخ دادن به سؤالات، ممکن است دقت نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه به بررسی برخی بایدها و نبایدها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

  • در انجام تست دیسک، می‌بایست طبق تجربیات و درکی که از شخصیت و رفتار خود داریم به تست بپردازیم و نباید در گزینه‌ها به‌دنبال تصورات ذهنی ایده‌آل و یا غیرواقعی از خود باشیم.

آن چیزی که هستید را علامت بزنید، نه آن چیزی که دوست دارید باشید!

بهره‌گیری نادرست از تست رفتارشناسیDISC:

  • حتماً با دیدگاه مثبت و امیدوارانه به سؤالات بپردازید؛ چرا که مطالعات نشان می‌دهد نداشتن اعتماد به نفس در افراد، سبب بروز نتایج غلط خواهد شد که با واقعیت رفتارمان منطبق نیست.
  • از مطلق‌انگاری نتیجۀ تست خود بپرهیزید؛ چرا که تمامی این آزمون‌ها تنها ابزاری برای شناخت بهتر خود هستند. هنگامی که نتایج در کنار تجربه‌های روزمرۀ افراد قرار گیرد، به مرور زمان منجر به درک بهتر ما از خودمان خواهد شد.
  • اگر برای دریافت نتایج دقیق مصمم هستید، حتماً مدتی را به بررسی نتایج تست خود و همچنین روزهایی را به پیگیری رفتار خود اختصاص دهید.

باور نادرست در خصوص تست دیسک

در خصوص تحلیل نتایج تست DISC، باورهای نادرستی وجود دارد. برای مثال: این اعتقاد وجود دارد که آن دسته از افرادی که از مدل رفتاری (I) بالایی برخوردارند، در اموری همچون رهبری و فروشندگی به نبوغ خاصی خواهند رسید.

منطق مطرح شده در خصوص این باور مشخص می‌باشد؛ چرا که افرادی که از مقادیر بالایی از مدل رفتاری “تأثیرگذاری” برخوردارند، تعامل و ارتباط بسیار خوبی با سایر افراد برقرار خواهند کرد و در همین راستا، توانایی بالایی در متقاعد کردن افراد دارند.

باور نادرست در خصوص تست دیسک:

همان‌طور که مشهود است، آنان افرادی خون‌گرم، صمیمی و اجتماعی هستند. در این میان، قطعاً افرادی هم وجود دارند که شامل این ویژگی‌ها نباشند. این موضوع، به‌منظور تفاوت میزان هوش اجتماعی این دو دسته با هم به‌وجود آمده که همان EQ است و به‌نوعی اساس تأثیرگذاری اجتماعی محسوب می‌شود.

آیا ممکن است نتایج تست DISC دچار تغییر شود؟

اگر بخواهیم این موضوع را به‌صورت کلی بررسی کنیم، باید عارض شویم که میانگین رفتار هر فرد در طول زمان، تقریباً ثابت خواهند ماند؛ اما اگر به‌صورت تخصصی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که از این زمانی که فردی برای اولین‌بار تست دیسک را انجام می‌دهد تا سری دوم انجام این تست، تغییرات کوچکی در نتایج وجود دارد.

آیا ممکن است نتایج تست DISC دچار تغییر شود؟

پیشنهاد ما به شما کاربران محترم، آن است که در صورتی که از آخرین باری که این تست را انجام داده‌اید، بیش از دو سال می‌گذرد و یا در طول یک مقطع زمانی از آخرین سری انجام آزمون دیسک، زندگی شما دچار تغییرات زیادی شده است، حتماً مجدداً این تست را انجام بدهید؛ چرا که این احتمال وجود دارد که در نتایج آزمون خود، با موارد جدیدی مواجه شوید.

مشاغل مرتبط با مدل‌ های رفتاری DISC

در خصوص مشاغل مرتبط با مدل‌های رفتاری دیسک، باید عارض شویم که این تست، موفقیت و یا شکست افراد را در مشاغل تعیین نخواهد کرد؛ بلکه تنها فرد را با تمایلات رفتاری‌شان آشنا می‌کند.

تست دیسک، تستی است که به رفتارشناسی افراد خواهد پرداخت و کاربرد اصلی آن، در بهبود رفتارهای فردی اشخاص در محیط‌های کاری و روزمره و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف در ارتباطات افراد با سایرین خواهد بود.

  • مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (D):

کارآفرین

مدیر پروژه

ساخت‌وساز

افسر نظامی

مدیر تولید صنعتی

مأمور آتش‌نشانی

گزارشگر

مربی ورزش

و…مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (D):

  • مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (I):

بازیگر

مددکار اجتماعی

گوینده

مدیر آژانس املاک

گزارشگر

خبرنگار

بدلکار

مدرس

و…مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (I):

  • مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (S):

پرستار

مترجم

موسیقی‌دان

متخصص تغذیه

مشاور

طراح داخلی

روان‌شناس

مهمان‌دار

آرایشگر

و…

مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (S):

  • مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (C):

حسابدار

مدیر مالی

آرایشگر

مسئول ارزیابی

وکیل

قاضی

ستاره‌شناس

نقشه‌کش

ویراستار

مهندس شیمی

و…

مشاغل مرتبط با مدل رفتاری (C):

کلام آخر:

ما در این مقاله سعی داشته‌ایم تا تست دیسک را به‌طور کامل شرح دهیم و همچنین به نقش این تست در یافتن شغل ایده‌آل افراد پرداخته‌ایم. همان‌طور که گفته شد، تست رفتارشناسی دیسک، با بررسی رفتار افراد اطلاعات مفیدی دربارۀ رفتار آن‌ها ارائه می‌کند تا تمامی انسان‌ها بتوانند با شناخت نقاط ضعف و قوت رفتار خود و بهبود بخشیدن آن‌ها، روابط خوب و مؤثری با یکدیگر برقرار کنند.

در آخر لازم به ذکر است که آن دسته از افرادی که قصد دارند به مدل رفتاری خود آگاه شوند و یا یک تیم بسیار قدرتمند برای حیطۀ شغلی خود ایجاد کنند، به‌راحتی می‌توانند از تست رفتارشناسی دیسک بهره گیرند؛ چرا که آموزش و فراگیری تست دیسک بسیار ساده است؛ به همین منظور است که از این تست، در شرکت‌های مختلف استفاده خواهند کرد و آن را آموزش می‌دهند تا علاوه‌بر بهبود ارتباط بین کارکنان، ارتباط میان کارکنان و مشتریان نیز بهبود پیدا کند. این تست در مصاحبه، مذاکره و فروش کمک زیادی به افراد می‌کند.

برخی از سوالات رایج :

تاریخچه مدل رفتاری دیسک چیست ؟

مدل رفتاری دیسک، برای نخستین‌بار توسط ویلیام مارستون در سال ۱۹۲۰ مطرح گردید و جالب است بدانید که او هیچ‌گونه تستی بر مبنای مدل رفتاری دیسک طراحی نکرد و آزمون DISC سال‌ها بعد طراحی و اجرا گردید.

کاربرد تست DISC چیست ؟

آزمون مدل رفتاری دیسک، در حیطه‌های بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ خصوصاً در زمینه‌هایی از جمله توسعۀ فردی و رسیدن به رضایت شغلی که اصلی‌ترین موضوعات ما می‌باشد، به بهترین شکل ممکن می‌توان از نتایج تست دیسک استفاده کرد.افراد با انجام تست دیسک، بدین موضوع پی خواهند برد که در کدام‌یک از 4 مؤلفۀ نام برده شده، چه نمره‌ای را کسب می‌کنند؛ یا به قولی به اولویت‌بندی مدل رفتاری خود پی خواهند برد.

بازگشت به لیست