استعدادیابی

تیپ شخصیتی جستجوگر + خصوصیات این تیپ

اگر مقالۀ استعدادیابی هالند را مطالعه کرده باشید، قطعاً می‌دانید که تیپ شخصیتی جستجوگر یکی از ۶ تیپ شخصیتی ارائه شده توسط هالند می‌باشد که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. تیپ شخصیتی جستجوگر چیست، ویژگی های تیپ شخصیتی جستجوگر و شغل های مناسب افراد جستجوگر مواردی هستند که به آنها خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

تابه‌حال با افرادی برخورد داشته‌اید که وقتی برای اولین‌بار با مبحثی جدید روبه‌رو می‌شوند، سریعاً درمورد آن سرچ میکنند و در پی کسب اطلاعات دقیقی درخصوص آن هستند؟

و یا افرادی را دیده‌اید که دائماً پیگیر اکتشافات و اختراعات جدید هستند و سعی می‌کنند اطلاعات کاملی درمورد آن داشته باشند؟

ساده بگویم: افرادی که اهل علم و دانسته‌های جدید باشند را در اطراف خود دیده‌اید؟

فکر می‌کنید این ویژگی شخصیتی نشأت گرفته از چه چیزی می‌باشد؟!

دقیقاً! برخورداری از تیپ شخصیتی جستجوگر

هالند معتقد بود این تیپ شخصیتی سبب می‌گردد افراد برخوردار از آن، علاقۀ بسیار زیادی به تحصیلات بالا داشته باشند و دائماً در پی علم‌ اندوزی باشند.این‌‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از ویژگی‌های مرتبط با تیپ شخصیتی جستجوگر می‌باشد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر و صدالبته دقیق‌تر، با ما در مقالۀ تیپ شخصیتی جست‌ و جوگر هالند همراه باشید.

تیپ شخصیتی جستجوگر چیست ؟

تیپ شخصیتی جستجوگر نشان‌ دهنده افرادی است که همیشه به دنبال دانستن و آگاهی از جهان پیرامون خود هستند. آن‌ها علاقه زیادی به یادگیری و کشف دارند و با دقت به جزئیات توجه می‌کنند. این افراد معمولاً کنجکاو و پرانرژی هستند و علاقه‌مند به اکتشافات جدید و تجربه‌های غیرمعمول می‌باشند. همچنین، آن‌ها تمایل دارند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دایره دانش جمعی را افزایش دهند.

 امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، افراد همواره مرزهایی از دانش را روز به روز گسترش می‌دهند و به راه‌حل‌های جدیدی دست پیدا خواهند کرد. این موضوع افراد را قادر می‌سازد تا مسائل بسیار پیچیده را حل کنند و به نوعی دستیابی افراد به آرزوهایشان را دست یافتنی‌تر سازند.

امروزه تمامی لوازم و وسایل از جمله یخچال، ماشین لباس‌شویی، ظرف‌شویی، جاروبرقی، ماشین‌ها، هواپیما، کشتی، و… که در زندگی روزمره از آن‌ها بهره می‌بریم و همگی سبب ایجاد راحتی در امور روزمرۀ افراد گردیده، تماماً دستاوردی از تحقیقات و بررسی‌های افرادی است که دائماً درحال کشف و جست‌وجو در خصوص مسائل گوناگون هستند.

تیپ های شخصیتی هالند  از شش شخصیت تشکیل شده که افراد هر جامعه‌ای را در این شش دسته جای میدهد. این شش تیپ عبارتند از:

  1. شخصیت واقع‌ گرا
  2. شخصیت جستجوگر
  3. شخصیت هنری
  4. شخصیت اجتماعی
  5. شخصیت جسور و سازنده
  6. شخصیت قراردادی

اگر شما هم کنجکاو هستید تا اطلاعات بیشتری در خصوص تیپ شخصیتی جستجوگر به‌دست بیاورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

تیپ شخصیتی جستجوگر

قطعاً با شرح مختصری که در ابتدای این مقاله ارائه گردید، متوجه شده‌اید که افرادی با تیپ شخصیتی جستجوگر ، چه نقش مهمی در عصر حاضر ایفا کرده‌اند و چقدر در راحتی و سرعت انجام امور روزمره مان تأثیرگذار بوده‌اند.

اگر میخواهید در مورد واقع گرا ها بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ویژگی شخصیت واقع گرا را مطالعه کنید.

این دسته از تیپ‌های شخصیتی، دائماً به‌ دنبال کشف و پیدا کردن الگوها و ارتباط میان پدیده‌ها هستند. آن‌ها از ذهن خلاق و بسیار سریعی برخوردارند و به‌محض مواجه شدن با یک پدیدۀ جدید، سریعاً امکانات تازه‌ای در ذهن خود تداعی خواهند کرد یا به قولی، ایده‌های جدیدی در ذهن‌شان نقش می‌بندد. به‌طورکلی این دسته از افراد علاقۀ زیادی به ربط دادن ایده‌های مختلف به یکدیگر دارند و اغلب ارتباط معناداری را بین پدیده‌های گوناگونی که شاید به ظاهر بی‌ارتباط باشند، کشف خواهند کرد.

آن‌ها معمولاً ترجیح‌شان این است که بیشتر در خصوص احتمالات غیر قابل مشاهده فکر کنند تا به موارد عینی و شهودی که قابل مشاهده است. یکی از جالب‌ترین و بارزترین موضوع مربوط به این دسته از افراد آن است که اغلب در بطن هر موضوع و واقعه‌ای، رویدادها و تصورات احتمالی بسیار جذابی را می‌بینند.

این نوع تیپ شخصیتی، از لحاظ ذهنی توجه بسیار زیادی به آینده دارند و تفکر در خصوص آینده‌ای متفاوت، از جذابیت بسیار بالایی برایشان برخوردار است و تا حد بسیار زیادی به مسائل هیجان‌انگیز و الهام‌بخش، استقبال خواهند کرد.

افراد جست‌وجوگر، هر موقعیت خارجی را به‌ عنوان فرصتی نو برای خود تلقی می‌کنند تا تجربۀ جدیدی از موارد گوناگون به‌دست خواهند آورد. این دسته از افراد از لحاظ شغلی، به مشاغلی علاقه دارند که در آن بیشتر بتوانند از قوۀ تخیل‌شان بهره‌گیرند؛ زیرا این امر به آنان این اجازه را می‌دهد تا آیندۀ خود را به‌دلخواه تصور کنند و ایده‌های جدیدی را در تخیلات خود متصور شوند.

نکتۀ بسیار جالب آن است که همه ما انسان‌ها، گاهاً از این سبک در زندگی روزمرۀ‌مان بهره خواهیم گرفت. برای مثال: در مواقعی که درحال فکر کردن در خصوص شیوه‌های جدیدی برای انجام یک فعالیت هستیم، در اصل ذهن ما حول محور پتانسیل‌ها و امکانات بالقوه خواهد چرخید؛ اما نکته‌ای در خصوص تفاوت افراد جستجوگر وجود دارد که دائماً دوست دارند خود را در موقعیت انجام کارهایی قرار دهند که به آنان فرصت جدیدی برای بهره‌گیری از قوۀ تخیل و تصور الگوها و خلق احتمالات خواهد داد.

اگرمیخواهید در مورد شخصیت هنری ها بیشتربدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شخصیت هنری را مطالعه کنید.

یکی از موضوعات مطرح در خصوص تیپ جستجوگر آن است که انجام آزمون‌های خودشناسی و خودسنجی برای‌شان بسیار راحت است؛ زیرا آن‌ها با بهره‌گیری از قوۀ تخیل‌شان، الگوها را می‌بینند و اطلاعات ارائه شده را مطابق با تصویری که در ذهن خود خلق کرده‌اند، انتخاب می‌کنند. در مواقعی که در خصوص زندگی شخصی یا شغلی خود را هدف‌گذاری می‌کنید، اغلب موارد گوناگون و متعددی را در ذهن خود در نظر خواهید گرفت و معمولاً به احتمالات گوناگونی در خصوص آیندۀ خود فکر خواهید کرد.

نکته:

موضوع بسیار مهمی که باید به آن دقت کافی را داشته باشید آن است که در بخش هدف‌گذاری، به هیچ وجه خودتان را به روش‌ها و یا اهداف ثابتی محدود نکنید و سعی کنید گزینه‌ها و موارد متنوعی را برای خود در نظر بگیرید. برای مثال: اهداف بلند مدتی را برای خود درنظر بگیرید که دامنۀ وسیعی از علاقه‌های شما را در برگیرد.

اگرمیخواهید درمورد شخصیت اجتماعی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تیپ شخصیتی اجتماعی را مطالعه کنید.

در ادامه، از آنجا که همۀ ما انسان‌ها علایق و آرزوهای بسیاری داریم، در ایده‌ها و احتمالات آیندۀ خود غرق خواهیم شد. البته لازم به ذکر است که طی این مراحل ممکن است گاهاً از واقع‌ بینی دور شویم و یا از طرف دیگر ممکن است فرصت‌های موجود را از دست بدهیم و بدتر از آن، فراموش کنیم که باید موارد عینی و واقعی را هم با دقت ببینیم و بررسی کنیم. پس خود را وادار کنید تا در اموری همچون برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت نیز به توانمندی کافی دست یابید و به اهداف تعیین شده پایبند باشید و هر یک از آن‌ها را به مرحلۀ عمل برسانید.

اگر میخواهید در مورد شخصیت های جسور بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تیپ شخصیتی جسور و سازنده را مطالعه کنید.

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی جستجوگر

افرادی که از تیپ شخصیتی جستجوگر برخوردارند، افرادی بسیار متفکر، تحلیلگر، سازمان‌دهنده و همچنین دارای قدرت استدلال بالا خواهند بود که قادر هستند ساعت‌ها، روزها و حتی مدت بسیار طولانی بر روی یک موضوع خاص متمرکز باشند و به عمق مسائل و موضوعات دست یابند.

این دسته از افراد، علاقۀ بسیار زیادی به تحصیلات دانشگاهی دارند؛ به‌طوری که می‌بایست حتماً به درجات بالایی در تحصیل خود برسند و همچنین علاقۀ شدیدی به حل مسائل پیچیده دارند و معتقدند همیشه راه‌حل‌های جدیدی برای انجام بهتر و راحت‌تر مسائل و کارها پیدا خواهد شد.

اگر میخواهید در مورد شخصیت قراردادی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تیپ شخصیتی قرارداری را مطالعه کنید.

به‌طورکلی از فعالیت در مشاغل پیچیده که ملزم به بهره‌گیری از قدرت تفکر بالایی دارد، لذت بسیار زیادی خواهند برند و عموماً از روابط اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به اجتماع دوری می‌کنند. آن‌ها اغلب معتقدند انجام کارها به‌تنهایی و مستقل، بسیار مؤثرتر واقع خواهد شد؛ به همین سبب است که معمولاً در روابط خود با سایر افراد دچار مشکل خواهند شد.

مهمترین ویژگی ها در لیست ویژگی تیپ شخصیتی جستجوگر عبارتند از:

  • اهل علم
  • روشنفکر
  • متفکر
  • تحلیلگر
  • اکتشافی
  • کنجکاو
  • دقیق و منطقی
  • خوددار
  • درون‌گرا
  • فروتن
  • کناره‌گیر
  • و…

از دیگر نقاط مثبت تایپ شخصیتی جستجوگر می‌توان به توانایی بالا در متمرکز شدن بر روی حل مسائل گوناگون و همچنین عمق‌یابی مطالب می‌باشد. به‌طوری که قادرند به‌تنهایی و طی مدت بسیار طولانی، روی انواع مسائل علمی متمرکز باشند و ایده‌ها و تراوشات ذهنی خود را به بهره‌برداری برسانند و نتایج بسیار مطلوبی را به‌دست آورند.

لازم به ذکر است که اغلب آن‌ها، از هوش و استعداد ریاضی بالایی برخوردار می‌باشند و قادرند در این رشته به مدارج بالای علمی دست یابند و ایده‌ها و نظریات جدیدی را در مورد موضوعات و مسائل علمی جدید طرح کنند.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی جستجوگر

همان‌طور که طی مقاله گفته شد، افرادی که از تیپ شخصیتی جستجوگر (شخصیت جستجوگر) برخوردارند، عموماً به کارهایی با پیچیدگی زیاد و کشف و دقت به مشکلات گوناگون و همچنین حل مسائل ذهنی و فیزیکی علاقۀ بسیار زیادی از خود نشان خواهند داد.

انجام کارها و فعالیت‌های ساده و یکنواخت برای این دسته از افراد، بسیار عذاب‌آور خواهد بود و تا حد بسیار زیادی ایده‌آل‌گرا و خیال‌پرداز و همچنین ایده‌پرداز می‌باشند.

در ادامه به معرفی برخی از مشاغل مربوط به تیپ شخصیتی جست‌ و جوگر (شغل های مناسب تیپ شخصیتی جستجوگر) خواهیم پرداخت:

  • ریاضی‌دان
  • شیمی‌دان
  • زمین‌شناس
  • فیزیک‌دان
  • پزشک
  • استاد دانشگاه
  • دانشمند
  • جامعه‌شناس
  • روان‌شناس
  • نویسنده
  • پژوهشگر
  • زیست‌شناس
  • جانورشناس
  • گیاه‌شناس
  • میکروبیولوژیست
  • داروساز
  • برنامه‌نویس
  • کامپیوتر
  • مهندس هوافضا
  • مهندس نرم‌افزار
  • مهندس طراح سیستم
  • جغرافی‌دان

مشاغل مناسب برای شخصیت جستجوگر (مشاغل مربوط به تیپ شخصیتی جستجوگر) به این لیست ختم نمیشود و مسلما کارهای زیادی وجود دارند که این تیپ شخصیتی میتوانند انجام بدهند اما میتوانید از این لیست به عنوان یک راهنما استفاده کنید.

نکته:

در آخر لازم است بدین نکتۀ بسیار مهم هم اشاره داشته باشیم که اغلب افرادی که از دوران کودکی و نوجوانی خود به مطالعات، پژوهش، تفکر، نقد علمی مسائل و همچنین حل مسائل پیچیده گرایش دارند و تا حدودی منزوی و گوشه‌گیر هستند، دارای تیپ شخصیتی جستجوگر هستند.

البته اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به‌طور کاملاً دقیق بدین موضوع پی ببرید که آیا تیپ شخصیتی شما جستجوگر است یا نه، حتماً می‌بایست تمام ویژگی‌های مربوط به این تیپ را مورد مطالعه قرار دهید تا دچار اشتباه و سردرگمی در تشخیص تیپ شخصیتی خود نشوید؛ چرا که امکان دارد از چند ویژگی مربوط به تیپ شخصیتی جستجوگر (شغل های تیپ شخصیتی جستجوگر) را دارا باشید منتها در سایر موارد، ویژگی‌های متفاوت و یا حتی متضادی را از خود بروز دهید که این امر قطعاً شما را دچار اشتباه و سردرگمی خواهد نمود و حتی گاهاً ممکن است دچار تغییر در مسیر زندگی شما شود.

کلام آخر

باتوجه به تعاریف ارائه شده درخصوص تیپ شخصیت جستجوگر، قطعاً نیاز می‌باشد که افراد به تحلیل و بررسی و استدلال مسائل گوناگون، برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات بپردازند؛ زیرا تمامی ما انسان‌ها تا حدودی از تیپ شخصیتی جست‌ و جوگر برخوردار هستیم؛ اما موضوع اصلی مطرح در این زمینه، میزان و اولویت آن در بین سایر موارد می‌باشد. پس برای آن که بدانیم تا چه حد از تیپ شخصیتی جست‌ و جوگر برخورداریم، می‌بایست تمامی موارد ذکر شده طی این مقاله را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم تا به مسیری درست از زندگی و آیندۀ خود دست یابیم.

برخی از سوالات رایج :

شغل های مناسب تیپ شخصیتی جستجوگر کدامند؟

ریاضی‌دان / شیمی دان / زمین شناس / فیزیکدان / پزشک / استاد دانشگاه / دانشمند / جامعه شناس / روان شناس / نویسنده / زیست شناس / جانور شناس / گیاه شناس / میکروبیولوژیست

تیپ شخصیتی جستجوگر چیست؟

تیپ شخصیتی جستجوگر نشان‌ دهنده افرادی است که همیشه به دنبال دانستن و آگاهی از جهان پیرامون خود هستند. آن‌ها علاقه زیادی به یادگیری و کشف دارند و با دقت به جزئیات توجه می‌کنند. این افراد معمولاً کنجکاو و پرانرژی هستند و علاقه‌مند به اکتشافات جدید و تجربه‌های غیرمعمول می‌باشند. همچنین، آن‌ها تمایل دارند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دایره دانش جمعی را افزایش دهند.

نوشته های اخیر

  • محصول

معرفی استعدادیابی ژنتیکی ورزشی + انواع روش‌ها

استعدادیابی ژنتیکی ورزشی یکی از حوزه‌های نوظهور و جذاب در علم ژنتیک و علوم ورزشی… ادامه مطلب

17 ساعت پیش
  • محصول

معرفی انواع تست استعدادیابی برای انتخاب رشته

در عصر حاضر، انتخاب رشته‌ی تحصیلی و شغلی یکی از مهم‌ترین و در عین حال… ادامه مطلب

2 روز پیش
  • شبکه‌های اجتماعی

هشتگ چیست ؟ + چگونه هشتگ بسازیم ؟

همان‌طور که اطلاع دارید استفاده از هشتگ در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به دو… ادامه مطلب

3 روز پیش
  • محصول

بازاریابی هیاهو چیست + معرفی انواع آن

در دنیای پر سرعت و پیچیده امروز، بازاریابی دیگر تنها به تبلیغات سنتی و روش‌های… ادامه مطلب

1 هفته پیش
  • بازاریابی و فروش

بازاریابی درونگرا چیست؟ انواع ابزار Inbound marketing

بازاریابی زوشهای مختلفی دارد و یکی از مهترین این روشها بازاریابی درونگرا است. اما بازاریابی… ادامه مطلب

1 هفته پیش
  • بازاریابی و فروش

0 تا 100 کسب درآمد از یوتیوب + میانگین در آمد یوتوبرها

موضوع کسب درآمد از یوتیوب برای بسیاری از افراد تبدیل به یک بحث داغ شده… ادامه مطلب

1 هفته پیش