استعدادیابی

تیپ شخصیتی هنری (artistic) یکی از 6 تیپ شخصیتی هالند

تیپ شخصیتی هنری

همان‌طور که طی مقالۀ استعدادیابی هالند گفته شد، افراد در ۶ دستۀ تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند که پیش از این به بررسی تیپ شخصیتی واقع‌گرا، جست‌وجوگر، و… پرداختیم و تیپ شخصیت هنری یکی از این‌هاست.

تا به‌ حال افرادی که علاقۀ به‌شدت زیادی به آثار هنری دارند را دیده‌اید؟

و یا با افرادی که خلاقیت بسیار زیادی در خلق آثار هنری دارند در تعامل داشته‌اید؟

چرا راه دور برویم؟! افرادی که علاقۀ زیادی به امور هنری اعم از نقاشی، طراحی، عکاسی، صنایع دستی و… را در اطراف خود می‌شناسید؟

این دسته از افراد از تیپ شخصیتی هنری برخوردارند؛ اما نکات و مسائل بسیار مهمی در خصوص آنان وجود دارد که سبب تمایز بسیار زیادشان با سایر افراد می‌شود؛ به‌طوری که گاهاً ممکن است دیگران آنان را به اشتباه مورد قضاوت قرار دهند؛ پس کسب اطلاعات در خصوص ویژگی‌های شخصیتی این دسته از افراد، امری ضروری محسوب می‌شود.

اگر مقالۀ استعدادیابی گاردنر و انواع هوش ارائه شده در آن را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که این تیپ شخصیتی ارتباط بسیار زیادی با هوش تصویری – فضایی دارد.

اکنون در مقالۀ تیپ شخصیت هنری هالند قصد داریم تا افراد برخوردار از این تیپ شخصیتی را به‌طوری تخصصی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید…

تیپ شخصیت هنری

به عقیدۀ هالند، با توجه به ارائۀ شش نوع تیپ شخصیتی متفاوت، شش نوع محیط شغلی نیز وجود خواهد داشت و هر یک از انواع تیپ شخصیتی، با محیطی سازگارند که در راستای خصوصیات آن‌ها باشد و تا حد بسیار زیادی امکان رشد را برای آن‌ها فراهم بیاورد.

به عبارتی دیگر، هر یک از افراد در جستجوی محیطی هستند که قادر به بروز و به نمایش گذاشتن مهارت‌های خود باشند و رشد کنند. تنها در این حالت است که افراد، احساس رضایت خواهند داشت و به موفقیت‌های شغلی دست خواهند یافت.

هالند چنین سازشی را، مسبب انتخاب شغل مناسب‌تر، پیشرفت شغلی مورد قبول‌تر، ثبات عاطفی و روانی والاتر، فعالیت و خلاقیت بیش از انتظار و همچنین رشد خصوصیات فردی هر شخص می‌پندارد. از طرفی دیگر، در صورتی که افراد با عدم سازگاری میان محیط و نوع شخصیت مواجه باشند، سبب نارضایتی، تغییر شغل، عدم موفقیت و در آخر بی‌ثباتی عاطفی و روانی خواهد شد.

مدل‌های ارائه شده توسط هالند، از شش شخصیت تشکیل شده که افراد هر جامعه‌ای را در این شش دستۀ زیر، جای خواهد داد.

  1. شخصیت واقع‌گرا
  2. شخصیت جستجوگر
  3. شخصیت هنری
  4. شخصیت اجتماعی
  5. شخصیت جسور و سازنده
  6. شخصیت قراردادی

اکنون در این مقاله به بررسی دقیق‌تری از تیپ شخصیت هنری خواهیم پرداخت.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی هنری

در مقاله انواع تیپ شخصیتی هالند، با بقیه تیپ ها آشنا شوید.

تیپ شخصیتی هنری چیست؟

تیپ شخصیتی هنری (Artistic Personality Type)، به افرادی اشاره دارد که به شدت خلاق، بیانگر، و نوآور هستند. این افراد معمولاً به فعالیت‌هایی که اجازه بیان خلاقیت و استعدادهای فردی را می‌دهند، علاقه‌مند هستند و در آنها موفق می‌شوند. شخصیت‌های هنری اغلب در زمینه‌هایی مانند هنر، نویسندگی، موسیقی، تئاتر، طراحی و سایر حرفه‌های خلاق فعالیت می‌کنند.

این تیپ شخصیتی که تحت عنوان شخصیت هنری شناخته می‌شود، دقیقاً نقطه مقابل شخصیت قراردادی است؛ زیرا همان‌طور که در مقالۀ تیپ شخصیتی قراردادی گفته شد، آن‌ها تا حد بسیار زیادی به شهود خود متکی هستند اما تیپ شخصیتی هنری، اغلب از مهارت کلامی بالایی برخوردار است و تا حدودی در توانایی حل مسائل ریاضی ضعف دارند و به عبارتی دیگر، از توانایی‌های ریاضی و قیاسی برخوردار نیستند.

این تیپ شخصیتی نیز همانند سایر تیپ‌ها، علاوه‌ بر ویژگی‌های متعدد، دارای برخی خصوصیات منفی نیز خواهند بود که گویا یکی از بارزترین خصوصیات منفی این دسته از افراد آن است که تا حدودی بی‌نظم هستند. آن‌ها تیپ هنری خود را به شکلی آزاد و سازمان نیافته بیان می‌کنند و مواردی همچون اصالت، خلاقیت و آزادی به‌عنوان اصلی‌ترین ارزش‌هایشان می‌پندارند.

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند، در شناسایی و بیان خصوصیات خود مهارت بسیار بالایی دارند و تا حد بسیار زیادی روابط خوبی را با سایر افراد برقرار می‌کنند و در روابط خود با دیگر افراد، حساسیت بسیار زیادی به خرج خواهند داد. همان‌طور که گفته شد، آن‌ها از نظم و ترتیب دور هستند و تا حد بسیار کمی به کنترل خود می‌پردازند.

یکی دیگر از انواع تیپ شخصیتی هالند را در مقاله ویژگی های تیپ شخصیتی جستجوگر ببینید.

تیپ شخصیتی هنری چیست

برای آشنایی با شخصیت واقع گرا به مقاله تیپ شخصیتی واقع گرا مراجعه کنید.

نکتۀ بسیار جالب در خصوص این دسته از افراد آن است که به‌ سادگی در مورد عواطف و احساسات خود صحبت می‌کنند. (امری که بسیاری از ما انسان‌ها در آن با مشکلات فراوانی مواجه هستیم که گاهاً به زندگی عاطفی و شریک احساسی‌مان لطمۀ بسیار جدی وارد می‌کند.)

این افراد برای مبارزه با مشکلات محیطی، از شیوه‌ای بهره می‌گیرند که در آن با ارائۀ آثار هنری، اقدام به بیان نظرات و انتقادات خود می‌نمایند.

ویژگی‌های مرتبط با شخصیت هنری:

یکی از بارزترین ویژگی‌های مربوط به تیپ شخصیتی هنری هالند، آن است که در اکثر مواقع برای حل مشکلات پیش‌آمده در کار و حتی در محیط‌های دیگر، از صلاحیت‌ها و اعمال هنری بهره خواهند گرفت.

دیدگاهی که آنان در خصوص ویژگی های خود دارند، این است که خود را شخصی مبتکر، ابراز گر، شهودی، سازش‌ناپذیر، درون‌نگر، مستقل، نامنظم، دارای توانایی بسیار بالا در زمینه‌های مربوط به هنر، موسیقی، بازیگری، نویسندگی، گویندگی، و… می‌پندارند.

از آن جا که تیپ شخصیت هنری، از مواردی همچون بسیاری از صلاحیت‌ها، خود ادارکی‌ها، ارزش‌ها، و… برخوردارند، مستعد ویژگی‌هایی از جمله موارد زیر هستند که تا حدودی با آن‌ها آشنا شده‌ایم:

با شخصیت اجتماعی در مقاله شخصیت اجتماعی چیست آشنا شوید.

تیپ شخصیت هنری

  • برای ارزش کیفی مربوط به زیباشناسی، ارزش بسیار زیادی قائل هستند.
  • مهارت بسیار بالایی در شناسایی و بیان خصوصیات خود دارند.
  • به کنترل خود کمتر اهمیت می‌دهند.
  • احساسات خود را به‌راحتی به زبان می‌آورند.
  • از طریق آثار هنری خود، با مشکلات و موضوعات پیرامون خود و جامعه مبارزه می‌کنند.
  • برخوردار از قوۀ کلامی بالا در مقایسه با استعدادهای مربوط ریاضی.
  • علاقه‌مند به استقلال و خلاقیت.

اکنون، در ادامه ویژگی های کلی تر این تیپ شخصیتی را برایتان خواهیم گفت:

  • مبهم: افرادی با این ویژگی ممکن است از تعریف‌ها و قواعد محدودکننده دوری کنند، به دنبال درک عمیق‌تری از معانی پنهان هستند.
  • نوآور: این افراد به طور مداوم به دنبال روش‌های جدید و بهبود یافته برای انجام کارها هستند، و نمی‌ترسند از مسیرهای ناشناخته پیش بروند.
  • خلاق: خلاقیت نشان‌دهنده توانایی ایجاد ایده‌ها یا اشیاء جدید و اصیل است که اغلب بیانگر منحصربه‌فرد بودن فردی است.
  • اهل نگارش و نوشتن: این افراد از قدرت کلمات برای بیان افکار، احساسات و داستان‌های خود استفاده می‌کنند.
  • خیال‌پرداز: افراد خیال‌پرداز اغلب در دنیایی از ایده‌ها و تصورات خود غرق می‌شوند، که می‌تواند به خلق آثار هنری و نوآوری‌های بزرگ منجر شود.
  • شهودی: شهودی‌ها بر اساس احساسات درونی و غریزه‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند، نه فقط بر اساس اطلاعات منطقی.
  • بی‌نظم: این افراد ممکن است قوانین سنتی و ساختارهای سختگیرانه را دوست نداشته باشند و در محیط‌هایی که کمتر سازمان‌یافته هستند، بهتر کار می‌کنند.
  • سازش‌ناپذیر: افراد سازش‌ناپذیر در مقابل فشارهای بیرونی برای تغییر دادن ارزش‌ها یا اعتقادات خود مقاومت می‌کنند.
  • عاطفی: این ویژگی به افرادی اشاره دارد که احساسات خود را به شدت تجربه می‌کنند و ممکن است آن‌ها را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارند.
  • خود انگیخته: افراد خودانگیخته از درون خود محرک و انگیزه پیدا می‌کنند تا به اهداف شخصی و حرفه‌ای خود دست یابند.
  • مبتکر: این افراد به دنبال خلق و پیاده‌سازی ایده‌های جدید و اصیل هستند که می‌تواند به پیشرفت در زمینه‌های مختلف منجر شود.
  • ابرازگر: افراد ابرازگر به راحتی و با شور و شوق افکار، احساسات و ایده‌های خود را بیان می‌کنند.
  • مستقل: ااین ویژگی به افرادی اشاره دارد که ترجیح می‌دهند به صورت مستقل کار کنند.

برای آشنایی با یکی دیگر از تیپ های شخصیتی مقاله تیپ شخصیتی متهور و جسور را مطالعه کنید.

مشاغل مناسب برای شخصیت هنری

شغل های مناسب تیپ شخصیتی هنری:

افرادی که در تیپ هنری هالند از انواع تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند، مشاغل یا موقعیت‌هایی را ترجیح می‌دهد که در ابتدا مربوط به هنر باشد و در ادامه بتوانند در آن موقعیت و شرایط، به فعالیت‌هایی که سرچشمه از وجودشان می‌باشد، بپردازند و تا حد بسیار زیادی از فعالیت‌ها، مشاغل یا موقعیت‌های قراردادی، دوری خواهند کرد.

از آن جا که این اشخاص به زیبایی‌شناسی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و علاقۀ بسیار زیادی به فعالیت‌های مبهم دارند، قادر هستند تا در بسیاری از مشاغل به نبوغ ویژه‌ای دست یابند که در ادامه به معرفی مشاغل مناسب برای شخصیت هنری خواهیم پرداخت:

  • هدایت ارکستر
  • موسیقی‌دان
  • نویسندگی
  • نقد کنندۀ کتاب
  • معماری
  • طراح تبلیغات
  • فیلمنامه‌نویس
  • خوشنویس
  • شاعر
  • بازیگر
  • کارگردان
  • نقاش
  • عکاس
  • و…

تیپ شخصیتی هنری هالند

کلام آخر

در آخر لازم به ذکر است که تجربیات و وارثت خاص تیپ شخصیتی هنری، منجر به فعالیت‌هایی خواهد شد که نتایج آن، فعالیت‌های فوق پیچیده، آزادانه و غیر منظم می‌باشد که می‌توان به مواردی همچون سروکار داشتن با مواد فیزیکی، بهره‌گیری از کلام، ارتباطات انسانی، و… برای خلق آثار، اشکال و یا محصولات هنری اشاره داشت.

هرگز فراموش نکنید که اگر شما هم از فعالیت‌های آشکار، سازمان‌یافته و منظم بیزار هستید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که شما هم در این دسته‌بندی از انواع تیپ شخصیتی قرار گیرید. برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع، حتماً به موارد ذکر شده طی این مقاله، توجه بیشتری داشته باشید.

برخی سوالات رایج

تیپ شخصیتی هنری چیست؟

تیپ شخصیتی هنری (Artistic Personality Type)، به افرادی اشاره دارد که به شدت خلاق، بیانگر، و نوآور هستند. این افراد معمولاً به فعالیت‌هایی که اجازه بیان خلاقیت و استعدادهای فردی را می‌دهند، علاقه‌مند هستند و در آنها موفق می‌شوند. شخصیت‌های هنری اغلب در زمینه‌هایی مانند هنر، نویسندگی، موسیقی، تئاتر، طراحی و سایر حرفه‌های خلاق فعالیت می‌کنند.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی هنری کدامند؟

هدایت ارکستر، موسیقی‌دان، نویسندگی، نقد کنندۀ کتاب و ...

بازگشت به لیست