استعدادیابی

نظریه هالند چیست + 6 تیپ شخصیتی هالند

تیپ شخصیتی هالند

برای تست شخصیت هالند ابتدا باید انواع تیپ شخصیتی هالند را بشناسید. برای هر انسانی استعداد و استعدادیابی، امری حیاتی و ضروری محسوب می‌گردد؛ چرا که هر انسانی با توجه به پتانسیل‌های درونی خود، قادر به انجام برخی فعالیت‌ها خواهد بود و قطعاً در راستای آن به نبوغ و دستاوردهای تحسین‌برانگیزی دست خواهد یافت؛ منتها گام ابتدایی هر فرد، شناسایی و کشف این استعدادهاست و هر فرد در راستای کشف استعدادهای درونی خود، ملزم به دانستن برخی مطالب خواهد بود.

همچنین طی تمامی این مقالات بدین موضوع اشاره کردیم که استعداد و استعدادیابی در انواعی از روش‌ها و توسط اشخاص مختلفی ارائه گردیده که ما در مقالۀ تست‌های استعدادیابی، به معرفی و بررسی اجمالی برخی از کاربردی‌ترین شیوه‌های استعدادیابی اشاره کرده‌ایم و گفتیم که استعدادیابی هالند یکی از همین شیوه‌ها برای استعدادیابی می‌باشد.

اما تایپ شخصیت چیست؟ هالند نظریه‌پردازی در حوزۀ استعدادیابی بود که معتقد بود افراد در ۶ دستۀ کلی تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند که بر اساس آن می‌توانند در محیط‌های شغلی که بیشترین شباهت را به مدل شخصیتی‌شان دارد مشغول به کار شوند و به‌ قولی از شغلشان بیشترین لذت را ببرند.

هالند این ۶ دسته را تحت عناوین زیر ارائه کرد:

R ‏شخصیت واقع‌ گرا

‏I  تیپ شخصیتی جست‌وجوگر

‏A  تیپ شخصیتی هنری

‏S  تیپ شخصیتی اجتماعی

‏E  تیپ شخصیتی جسور و سازنده یا متهور

‏C  تیپ شخصیتی قراردادی

توجه داشته باشید که مطالب گفته شده، تنها بخش بسیار کوچکی از استعدادیابی هالند می‌باشد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر، در مقالۀ استعدادیابی هالند با ما همراه باشید…

تست هالند چیست

انواع کدهای تست هالند، تشکیل دهندۀ مجموعه‌ای از خصوصیات شخصیتی در هر فرد می‌باشد که اولین‌بار توسط روان‌شناسی با نام “جان آل هالند” ارائه گردید. جان آل هالند معتقد بود افراد در محیط‌های شغلی مطابق با علایقشان، راندمان و عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و طی مسیر شغلی خود، به‌صورت تمام و کمال از توان خود بهره خواهند گرفت؛ زیرا انسان‌ها از انجام کاری که به آن علاقه دارند، لذت بسیار زیادی خواهند برد.

به همین منظور است که هالند معتقد بود افراد و محیط کاری که در آن مشغول به کار هستند، می‌توانند با بهترین و لذت‌بخش‌ترین شرایط با هم تطبیق پیدا کنند. اغلب مردم هر جامعه، متشکل از دو و یا سه نوع شخصیتی می‌باشند که این دو یا سه نوع شخصیت را کدهای ارائه شده توسط هالند تشکیل خواهد داد.این سبک از تست شخصیت ‌شناسی شغلی ارائه شده توسط هالند، روشی است که در آن به تشخیص و کشف هر یک از انواع شخصیت در افراد خواهد پرداخت و به عبارت دیگر فرد در یکی از تیپ های شخصیتی جان هالند قرار می‌گیرد.

این تست که تحت عنوان تست رغبت سنج شغلی نیز شناخته می‌شود، به افراد کمک می‌کند تا بهترین گزینۀ شغلی را متناسب با شخصیت خود برگزینند و در ادامه به آیندۀ شغلی مناسب و مطلوب، با توجه به لذت فراوان از آن شغل و زندگی، دست پیدا کنند.هدف ما از ارائۀ این مقاله، بررسی و معرفی مختصر اما بسیار مفید تئوری هالند می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع تیپ شخصیتی هالند کدامند؟

همان‌طور که مشهود است، انواع شخصیت بر اساس نظریۀ هالند، به شش دستۀ واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، جسور و قراردادی تقسیم می‌شود.

افراد جامعه، غالباً دارای حداقل یکی از این شش نوع شخصیت خواهند بود که مجموعۀ این شش تیپ شخصیت، به کدهای هالند و یا همان RIASEC منتهی می‌گردد. لازم به ذکر است که تست شخصیت شغلی هالند، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین تست‌هایی به‌شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از مراکز برای آزمون‌های شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بین استعداد و پشتکار کدام از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله استعداد یا تلاش را مطالعه کنید.

انواع تیپ شخصیتی هالند

هالند معتقد بود که انتخاب یک حرفۀ شغلی، بیانی از شخصیت هر فرد می‌باشد و به همین سبب است که این تست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ زیرا برگزیدن برنامۀ شغلی هالند، به‌ منظور تناسبی که با شخصیت شما دارد، یک گام بسیار مهم و حیاتی برای رضایت شغلی به‌شمار می‌رود و به شما در انجام و به ثمر رساندن علایق‌تان نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به دنبال محیط‌هایی برای کار هستند که بتوانند به‌صورت تمام و کمال از مهارت‌ها و توانایی‌های خود بهره گیرند تا جلوه‌ای از کار خود را به نمایش بگذارند.

مطابق با تست رغبت سنج شغلی هالند، افرادی که با شخصیت‌های شغلی یکسان در یک محیط و در کنار هم کار می‌کنند، محیطی را خلق می‌کنند که متناسب نوع شخصیتی آن‌ها باشد. برای مثال: فرض کنید که افرادی با شخصیت هنری در تیپ های شخصیتی هالند، باهم در یک مکان کار می‌کنند. محیط کاری که توسط این افراد در کنار هم ایجاد می‌شود، محیطی است تفکر و رفتار خلاقانه را تشویق می‌کند.

نظریۀ هالند و تست شخصیت شناسی شغلی آن بیان می‌کند: آن دسته از افرادی که تصمیم دارند در محیطی با بیشترین شباهت به نوع شخصیتی خود کار کنند، احتمال موفقیت و رضایت آن‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

برای مثال: فرض کنید فردی با تیپ شخصیتی اجتماعی مجبور است تمام طول روز را در محیط کاری خود، به تنهایی بگذراند و کار کند. مسلماً این فرد بعد مدت کوتاهی تا حد بسیار زیادی از کار خسته خواهد شد و به قول خود آن‌ها “دیوانه خواهند شد!” و یا فرض کنید فردی هنری، از وجود برخی قوانین سخت‌گیرانه در کار خود، بسیار متنفر می‌باشد.

اگر میخواهید بیشتر درمورد استعداد بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد چیست را مطالعه کنید.

تیپ های شخصیتی هالند

به همین دلیل است که این آزمون‌های کاری و شغلی هالند، در آیندۀ شغلی و روزمرۀ افراد بسیار مفید خواهد بود. موضوعاتی از قبیل این که در محل کار خود، چطور رفتار خواهید کرد و یا با چه حسی روبه‌رو خواهید شد و… تا حد بسیار زیادی به محیط کاری شما مرتبط خواهد بود.

در صورتی که با افرادی همکاری کنید که تیپ های شخصیتی مشابه شما دارند، شما را قادر می‌سازد تا بسیاری از کارهایی که آن‌ها می‌توانند انجام دهند را شما نیز به انجام آن‌ها بپردازید و بدین ترتیب، کار کردن در کنار آن‌ها حس لذت و راحتی بیش‌تری را به شما القا خواهد کرد.

معرفی تیپ های شخصیتی هالند

تست انواع تیپ شخصیتی هالند، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای بسیاری از آزمون‌های شغلی به‌شمار می‌رود که از آن تحت عنوان تست شخصیت شناسی شغلی هالند نیز نام‌برده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، هالند معتقد بود که انتخاب و برگزیدن حرفۀ مناسب، نمودی از شخصیت افراد می‌باشد.

مدل‌های ارائه شده توسط هالند، از شش شخصیت تشکیل شده که افراد هر جامعه‌ای را در این شش دستۀ زیر، جای خواهد داد. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از انواع تیپ شخصیتی جان هالند، خواهیم پرداخت:

واقع‌ گرا:

یکی از تیپ های شخصیتی هالند تیپ واقع گرا است.  این دسته‌بندی از انواع شخصیت، افرادی را تحت پوشش دارد که به‌طورکلی اهل عمل هستند و کارهای فیزیکی و تا حد بسیار زیادی دشوار را به‌خوبی و همچنین به‌راحتی انجام داده و به ثمر می‌رسانند.

آن‌ها تمایل بسیار زیادی به انجام کارهای گوناگون با دست، ابزارآلات، ماشین، و… از خود نشان می‌دهند. مطابق با تست شخصیت شناسی شغلی هالند، مشاغل مرتبط با شخصیت واقع‌گرا غالباً شامل فعالیت‌هایی است که با کارهای عملی، مسائل و راه‌حل‌های دستی بیشترین ارتباط را دارند.

 

اگر در مورد تفکر انتقادی چیزی نمیدانید مقاله تفکر انتقادی چیست را مطالعه کنید تا بتوانید از این مهارت استفاده کنید.

تست هالند

لازم به ذکر است که این دسته از افراد با این شخصیت شغلی، معمولاً تمایل بسیار زیادی در خصوص ارتباط با گیاهان، حیوانات و موادی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات و… از خود نشان می‌دهند.

جستجوگر:

دربین تیپ های شخصیتی هالند می توان به تیپ شخصیتی جستجوگر اشاره کرد. افرادی که در این دسته‌بندی از انواع شخصیت هالند قرار می‌گیرند، افرادی تحلیل‌گر هستند و در انجام فعالیت‌های فکری، علمی، اکتشافی و اندیشمندانه به نبوغ خاصی دست خواهند یافت.

تایپ های شخصیتی

مشاغلی که مرتبط با این شخصیت که جستجوگر نام دارد می‌باشد، معمولاً شامل کار با ایده‌ها می‌باشد و به تفکر گسترده‌ای نیازمند می‌باشند. مطابق با تست‌های رغبت سنج شغلی هالند، افراد در این دسته از مشاغل دائماً به‌دنبال جست‌وجوی حقایق و حل کردن ذهنی مسائل گوناگون و متعدد هستند.

هنری:

افرادی که تیپ شخصیتی هنری دارند، اغلب افرادی خلاق، بدیع، مستقل، پر هرج‌ومرج و مبتکر می‌باشند و تمایل بسیار زیادی به انجام فعالیت‌های رسانه‌ای، گرافیکی و متنی از خود نشان می‌دهند.

تایپ شخصیت چیست

مشاغلی که منتهی به شخصیت هنری می‌گردد، معمولاً دربرگیرندۀ کار با اشکال، طرح‌ها و الگوهای مختلف می‌باشد. لازم به ذکر است که بر اساس تست شخصیت ‌شناسی شغلی هالند، افرادی که در این‌گونه مشاغل مشغول به کار هستند، غالباً احوالات خود را در کار خود پیاده می‌کنند و قادر هستند تا بدون پیروی از قوانین خاصی، دست به انجام جنین کارهایی بزنند.

برای مثال: نقاشان بسیار مشهور و ماهری در جهان وجود دارند که تصویری از حال درونی خود را بر روی بوم به ثبت رسانده‌اند که متقاضیان و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است.

اجتماعی:

متناسب با تست شخصیت ‌شناسی شغلی هالند شخصیت اجتماعی چیست؟ تحقیقات به عمل آمده از افرادی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند نشان می‌دهد: افراد اجتماعی، اغلب از انجام کارهای پشتیبانی، امدادرسانی، درمانی یا مراقبتی و آموزشی احساس رضایت بالایی کسب خواهند کرد.

مشاغل مرتبط با شخصیت اجتماعی، معمولاً پوشش دهندۀ فعالیت‌ها و برقراری ارتباطات مردمی و همچنین آموزش‌های گوناگون به آن‌ها می‌باشد که به‌طورکلی چنین مشاغلی غالباً متشکل از کمک کردن به دیگران یا ارائه خدمات به آن‌ها می‌باشد.

تیپ شخصیتی

یکی از مولفه های تست دیسک به معرفی برتری طلبی می‌پردازد. برای آشنایی بیشتر با آن مقاله شخصیت برتری طلب را مطالعه کنید.

جسور و سازنده:

افرادی با شخصیت جسور و سازنده، قدرت رهبری، متقاعد کردن و قرار گرفتن در محیط‌های رقابتی بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهند. از دیدگاه آنان آغاز کردن و به ثمر رساندن فعالیت‌ها، پروژه‌ها، و… ازجمله موارد اساسی به‌شمار می‌رود که جالب است بدانید این امر در مشاغل مرتبط با تیپ شخصیتی متهور، رُکنی اصلی به‌شمار می‌رود و حتماً باید انجام شود.

آن دسته از افرادی که در این زمینه شغلی درحال فعالیت هستند، می‌بایست از قدرت بالایی در رهبری کردن افراد و تصمیم‌گیری‌های مهم برخوردار باشند. مطالعات انجام شده در خصوص تست‌های رغبت سنج شغلی هالند نشان می‌دهد که این دسته از مشاغل، نیازمند برخورداری از ریسک‌پذیری می‌باشند که معمولاً در مشاغلی همچون تجارت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تیپ شخصیتی جان هالند

اگر می خواهید بیشتر در مورد تست استعدادیابی mbti  بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تست mbti چیست را مطالعه کنید.

قراردادی:

در آخر به بررسی افرادی که در دسته‌بندی شخصیت قراردادی قرار می‌گیرند، خواهیم پرداخت. شخصیت قراردادی تحت عناوینی همچون قاعده‌مند و… نیز شناخته خواهند شد. اما به‌طورکلی این دسته از افراد، اشخاصی جزئی‌گرا می‌باشند و قادر هستند تا کارهای سازمانی و دفتری را به‌خوبی انجام دهند و به ثمر برسانند.

مشاغل مرتبط با شخصیت قاعده‌مند و یا همان قراردادی، غالباً شامل پیروی از دستورالعمل‌ها و موارد روتین‌وار و مشخص خواهند بود. در این‌گونه مشاغل، بیش از آن که سروکاری جدی با ایده‌ها داشته باشیم، با داده‌ها، جزئیات و اطلاعات در تعامل هستیم.

انواع تیپ های شخصیتی

اگر بخواهیم در خصوص نوع فعالیت آنان در این‌گونه مشاغل شرحی را ارائه دهیم، باید عارض شویم: این دسته از افراد معمولاً خط‌مشی واضحی در مشاغل خود دارند که می‌بایست از آن پیروی کنند؛ به همین دلیل است که آن‌ها در مشاغل دفتری و سازمانی به نبوغ خاصی دست پیدا خواهند کرد.

کلام آخر

در آخر لازم به یادآوری است که مطابق با نظریۀ هالند، حروف  RIASEC یک شش ضلعی را از تیپ های شخصیتی هالند تشکیل می‌دهند که این حروف‌ با قرار گرفتن در کنار هم، ارتباط بسیار قوی‌تری را ایجاد خواهند کرد؛ بنابراین افرادی که در دسته‌بندی واقع‌گرا، جست‌وجوگر و جسور قرار می‌گیرند، متناسب با محیط کاری آن‌ها ارتباط بسیار نزدیک‌تری را دارند و طبیعتاً از اشخاص و محیط‌های کاری اجتماعی و هنری تا حدودی دور هستند.

برای مثال: یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های افراد واقع‌ گرا و اجتماعی آن است که یکی از آن‌ها علاقۀ زیادی به سروکار داشتن با ماشین‌آلات دارد و دیگری علاقۀ زیادی به ارتباط‌ گیری با افراد دارد. متقابلاً فردی با تیپ شخصیتی قراردادی به افراد واقع‌گرا و سازنده شباهت و مطابقت بیشتری دارند و طبیعتاً قادر به برقراری ارتباط کمتری با افراد هنری خواهند بود.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشترین لذت و راحتی را در کسب و کار خود داشته باشید، حتماً به نکاتی که طی این مقاله به آن‌ها اشاره شد، توجه ویژه‌ای داشته باشید تا با کسب اطلاعات دقیق و اساسی، در انتخاب شغل آیندۀ خود بهترین تصمیم را بگیرید.

برخی از سوالات رایج 

تست هالند چیست ؟

انواع کدهای تست هالند، تشکیل دهندۀ مجموعه‌ای از خصوصیات شخصیتی در هر فرد می‌باشد که اولین‌بار توسط روان‌شناسی با نام “جان آل هالند” ارائه گردید. جان آل هالند معتقد بود افراد در محیط‌های شغلی مطابق با علایقشان، راندمان و عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و طی مسیر شغلی خود، به‌صورت تمام و کمال از توان خود بهره خواهند گرفت؛ زیرا انسان‌ها از انجام کاری که به آن علاقه دارند، لذت بسیار زیادی خواهند برد.

انواع تیپ شخصیتی هالند کدامند ؟

تیپ شخصیتی واقع‌گرا / تیپ شخصیتی جست‌وجوگر / تیپ شخصیتی هنری / تیپ شخصیتی اجتماعی / تیپ شخصیتی جسور و سازنده / تیپ شخصیتی قراردادی

بازگشت به لیست