استعدادیابی

5 نکته مهم در مورد استعدادیابی اوکانر

استعدادیابی اوکانر

استعدادیابی اوکانر چیست

افراد بسیاری در این کرۀ خاکی وجود دارند که ساعت‌ها در طول روز کار می‌کنند و لحظه‌شماری می‌کنند تا ساعت کاری‌شان به پایان برسید و با کوله‌باری از خستگی‌شان به خانه بازگردند. افراد بسیاری وجود دارند که در بسیاری از مشاغل فعالیت داشته‌اند و گاهاً به موفقیت‌های بی‌شماری دست‌یافته‌اند؛ اما از روزمره و شغل خود، لذت کافی را نمی‌برند. این دسته از افراد، چشم خود را به روی علایق، استعدادها، نبوغ و… خود بسته‌اند. اگر شما برخلاف این دسته از عزیزان، قصد دارید تا مسیر منتهی به نبوغ خود را دریابید و در آن قدم بردارید، در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید …

جانسون اوکانر:

جانسون اوکانر Johnson O’Connor متولد سال 1891 در آمریکا بود. جانسون تحت عنوان یک روان‌سنج، پژوهشگر و مدرس فعالیت می‌کرد. فعالیت‌های جانسون در زمینۀ روان‌سنجی، او را به شهرت عظیمی رساند. فعالیت و مطالعاتی که در حوزۀ استعداد و استعدادیابی بود که نظر طرفداران و مخاطبین بسیاری را به خود جلب کرد.

اگر میخواهید تست آنلاین گادنر را انجام دهید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

تاریخچۀ استعدادیابی اوکانر:

او در سال 1913 از دانشگاه هاروارد در رشتۀ فلسفه فارغ‌التحصیل شد. او به‌منظور حوزۀ تحصیلی‌اش و گرفتن مدرک آن حوزه، تحت سرپرستی ستاره‌شناس معروفی به نام Percival Lowell در کارخانۀ “جنرال الکتریک” آمریکا در بخش فولاد و سیم مشغول به کار شد.

همان شرکت، استعدادیابی کارکنان خود را به اوکانر سپرد و مبحث آزمون استعدادیابی یا تشخیص استعداد کارکنان که در آن زمان تحت عنوان “مهندسی انسانی” شناخته می‌شد، در سال ۱۹۲۲ میلادی در شرکت جنرال الکتریک آغاز گردید؛ به قولی در آنجا بود که جرقۀ استعدادیابی اوکانر زده شد.

اگر میخواهید با تست های استعدادیابی آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی تست استعدادیابی را مطالعه کنید.

 

تاریخچۀ استعدادیابی اوکانر:

مدیران حاضر در جنرال الکتریک، بر این باور بودند که این مهندسی انسانی، سبب بهتر شدن شرایط کارگران و کارکنان و همچنین محیط کاری آنان خواهد شد و در ادامه، طبیعتاً خروجی مجموعه نیز بیشتر خواهد شد. جانسون اوکانر در حدود چهل سال پیش در نهمین دهه از زندگی خود، دار فانی را وداع گفت و همچنان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین اسامیِ حوزۀ استعدادیابی جهان شناخته می‌شود.

استعدادیابی اوکانر:

استعدادیابی اوکانر در ابتدا با مطالعات اوکانر در خصوص توانمندی‌های ذاتی افراد و یا گرایش‌های درونی آنان آغاز شد. او در همین مطالعات، گرایش‌های درونی را معادل با استعداد و توانمندی‌های منحصربه‌فرد افراد در یادگیری سریع و آسان و به‌کارگیری از آن فعالیت‌ها دانست. اوکانر بر این باور بود که در مواقعی که فردی از عهدۀ کاری به‌درستی و به‌سرعت برآید و یا بلعکس، نشانه از آن است که آیا در مسیر درستی از زندگی خود قرار دارد یا خیر!

استعدادیابی اوکانر:

  • مثال:

فرض کنید فردی قادر به طراحی بی‌نظیری از طبیعت باشد. چند درصد احتمال آن وجود دارد که این شخص در حل محاسبات ریاضی و یا مباحث نجوم هم از مهارت و استعداد بالایی برخوردار باشد؟ طبیعتاً در این خصوص هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت؛ چرا که هر فردی که می‌تواند به‌خوبی یک نقاشی زیبا را ترسیم کند، لزوماً قرار نیست در مباحث دیگری هم مهارت داشته باشند و به‌خوبی از پس آن بر بیایند.

ضرورت استعدادیابی:

یکی از موارد و موضوعاتی که زندگی بسیاری از انسان‌ها را به خود درگیر کرده، ترس از آن است که پس از سال‌ها زندگی، وقتی به گذشتۀ خود نگاه می‌کنیم، با خود بگوییم که ای‌کاش به آرزوها، علایق، استعدادها، توانمندی‌ها و… خود بها می‌دادیم و با قرارگیری در مسیر نبوغ، به آرزوهای خود جامۀ عمل می‌پوشاندیم؛ به همین منظور است که استعدادیابی و کشف استعداد، در زندگی تمام انسان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تست استعدادیابی اوکانر:

جانسون اوکانر، از جمله افراد تأثیرگذار در زمینۀ استعداد و استعدادیابی می‌باشد که بیش از سایر متصدیان، در زمینۀ استعدادیابی بزرگسالان اقدام به مطالعه و طرح تست استعدادیابی کرد که امروزه از این تست، برای تمامی رده‌های سنی مورداستفاده قرار می‌گیرد.تست استعدادیابی اوکانر:

تست استعدادیابی اوکانر، با در نظر گرفتن توانایی‌ها، علایق، ویژگی‌های شخصیتی و… استعداد افراد را در زمینه‌های گوناگون می‌سنجد. لازم به ذکر است که شناخت شخصیت افراد و ویژگی‌های آنان، شامل هوش هیجانی، نحوۀ برقراری ارتباطات، کنترل اضطراب، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و… می‌باشد که در این تست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قوانین استعدادیابی اوکانر:

این تست دارای نکاتی می‌باشد که از آن تحت عنوان قوانین استعدادیابی اوکانر نیز یاد می‌شود. اولین نکته‌ای که در خصوص این مبحث مطرح است، آن است که تمام انسان‌ها دارای استعدادهایی ذاتی‌اند که همراه با آن متولد خواهند شد و در طول زندگی، تغییری نخواهد کرد.

نکتۀ اساسی در خصوص قوانین استعدادیابی اوکانر، آن است که موفقیت افراد، وابسته به انتخاب و استفاده صحیح از واژگان است. این قانون، مفهومی از یکی از استعدادهای ارائه شده توسط اوکانر می‌باشد که تحت عنوان “سیلوگرام” نام‌گذاری شده و ارتباط بسیار نزدیکی با هوش زبانی – کلامی گاردنر دارد؛ چرا که برقراری صحیح ارتباط و تعامل با سایر افراد، در تمامی امور زندگی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.قوانین استعدادیابی اوکانر:

نکتۀ دیگر و همچنین نکتۀ بسیار مهم آن است که اگر فردی در طول زندگی خود، به استعدادهای ذاتی‌اش پشت کند و در راستای آن قرار نگیرد، در آیندۀ خود فردی خواهد بود که دائماً از زندگی خود ناراضی است و احساس پوچی دائماً با او همراه خواهد بود.

مطالب پیشنهادی:   18 تکنیک موفقیت در کسب و کار 2024 + معرفی بهترین روش

دسته‌ بندی استعدادیابی اوکانر

طی مطالعات انجام شده توسط جانسون اوکانر، افراد در 14 دسته، تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی هر یک از این 14 مورد خواهیم پرداخت:دسته‌بندی استعدادیابی اوکانر:

  1. تجسم فضایی و درک ساختارها / تجسم سازه (structural visualization)

در تست استعدادیابی اوکانر، توانایی تفکر سه‌بعدی شما آزمایش خواهد شد. این استعداد برای مثال با دو آزمون بلوک به‌هم‌ریخته و تا کردن کاغذ مورد سنجش قرار می‌گیرد.

اگر میخواهید در مورد درک ساختارها بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله تجسم سازه اوکانر را مطالعه کنید.

  1. استقرا (Inductive Reasoning)

در این بخش، توانایی شما در یافتن موارد مشترک بین چند تصویر یا موضوع ناهمگون مورد سنجش قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که از لحاظ نظری، این توانایی می‌بایست در پزشکان وجود داشته باشد؛ چرا که باید بتوانند علائم بیماری‌های مختلف را به‌درستی تشخیص دهند.

اگر میخواهید در مورد استعداد استقرا در نظریه اوکانر بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد استقرایی چیست را مطالعه کنید.

استعدادیابی اوکانر: استقرا (Inductive Reasoning)

  1. ایده‌ پردازی (Ideaphoria)

در این مرحله، توانایی تولید جریانی سریع از افکار با دادن یک جمله یا سؤال مانند “اگر روزی تنها تو در کرۀ خاکی زنده باشی، روزهای تو چگونه می‌گذرد؟” مورد سنجش قرار می‌گیرد. افرادی که بتوانند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند، اغلب در زمینه‌های از جمله تبلیغات موفق خواهند شد.

اگر میخواهید در مورد ایده پردازی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله ایده پردازی اوکانر را مطالعه کنید.

  1. خواندن سریع / ترکیب کلمات (Word Association)

در خصوص این استعداد، طی دو مرحله سطح شما در واژگان مورد سنجش قرار خواهد گرفت؛ چرا که اوکانر بر روی مهارت مکالمه و واژگان تأکید ویژه‌ای داشته است.

اگر می خواهید در مورد ترکیب کلمات بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله خواندن سریع اوکانر را مطالعه کنید.

خواندن سریع / ترکیب کلمات (Word Association)

  1. استدلال و تحلیل / استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)

در این تست توانایی شما در سازمان‌بندی چند مفهوم و ایده در یک دنباله یا طبقه‌بندی منطقی، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. معمولاً مهندسین نرم‌افزار، در این زمینه استعداد بالایی دارند.

اگر میخواهید در مورد استعداد تحلیلی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد تحلیلی اوکانر را مطالعه کنید.

  1. کار با اعداد / توانایی‌ های عددی (The Numerical Aptitudes)

در این مرحله، توانایی فرد در به‌کارگیری از اعداد از لحاظ سری و ساختار عددی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر میخواهید در مورد کار با اعداد بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله توانایی های عددی اوکانر را مطالعه کنید.

کار با اعداد / توانایی‌های عددی (The Numerical Aptitudes)

  1. سیلوگرام (Silograms)

در این قسمت، توانایی فرد در یادگیری لغات و زبان‌های خارجی آزموده خواهد شد.

اگر میخواهید در مورد سیلوگرام بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد یادگیری کلمات را مطالعه کنید.

  1. حافظۀ طراحی و مشاهده (Memory for Design & Observation)

آزمون استعداد حافظه طراحی، توانایی جذب سریع و تولید نمودارهای انتزاعی را می‌سنجد. در این تست، طرحی بر روی صفحه‌ای، در مدت‌زمان خاصی نمایش داده خواهد شد. سپس آن طرح پاک می‌شود و صفحه‌ای که دارای یک‌سری نقطه می‌باشد، در اختیار شما قرار داده می‌شود و شما می‌بایست مطابق با حافظۀ خود، نقاط را به هم وصل کنید تا به طرح اولیه و اصلی برسید.

اگر میخواهید در مورد حافظه طراحی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله حافظه طراحی اوکانر را مطالعه کنید.

  1. تشخیص و تفکیک رنگ‌ ها / ادراک رنگ (Color Discrimination & Color Perception)

در این قسمت، میزان کوررنگی فرد آزمایش خواهد شد؛ به‌طوری که 30 یا تعداد بیشتری از یک طیف رنگی به شما نمایش داده می‌شود و شما باید آن‌ها را از تیره‌ترین تا روشن‌ترین، شماره‌گذاری کنید.

اگر میخواهید در مورد ادراک رنگ بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله ادراک رنگ اوکانر را مطالعه کنید.

تشخیص و تفکیک رنگ‌ها / ادراک رنگ (Color Discrimination & Color Perception)

  1. نگاه به جلو / آینده‌ نگری (Foresight)

این تست، تعیین‌کنندة آن است که تمرکز شما روی زمان حال به آینده در چه سطحی قرار دارد. این استعداد، کمک بسزایی در پیش‌بینی احتمالات آینده خواهد داشت.

اگر میخواهید در مورد آینده نگری و نگاه به جلو بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله آینده نگری اوکانر را مطالعه کنید.

  1. کار با انگشتان / مهارت کار با دست و ابزار (The Dexterity Aptitudes)

در این بخش، توانایی شما در سریع و دقیق کار کردن با اشیاء کوچک با استفاده از انگشتانتان امتحان می‌شود. برای مثال: کارگران و مهندسی خط مونتاژ کارخانه، می‌بایست از این استعداد برخوردار باشد. این توانایی را در خود داشته باشند. سپس چابکی انگشتان، با توجه به زمان کار با ابزارهای کوچک مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال: این استعداد، از جمله استعدادهای ضروری برای دندان‌پزشکان و جراحان به‌شمار می‌رود.

اگر میخواهید در مورد کار با انگشتان بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله مهارت کار با دست اوکانر را مطالعه کنید.

  1. موسیقی و تشخیص صدا / شنیداری (Auditory Aptitudes)

در این استعداد توانایی شما در تشخیص آهنگ صدا، گام و ریتم سنجیده می‌شود. به قولی در این تست، توانایی شما در تشخیص اصوات از یکدیگر و وزن آهنگیم کلمات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر میخواهید در مورد تشخیص شنیداری بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله تشخیص صدا اوکانر را مطالعه کنید.

موسیقی و تشخیص صدا / شنیداری (Auditory Aptitudes)

  1. سرعت بالای درک بصری (Graphoria)

در این تست، سرعت و دقت شما مورد سنجش قرار خواهد گرفت. شما با این استعداد، قادر به انجام کارهای اداری و یا دفتری خواهید بود. برای مثال: حسابداران توانایی بالایی در این زمینه دارند. به‌طورکلی، این استعداد مربوط به درک سریع نوشته‌ها، اعداد و نمادها می‌باشد که تحت عنوان استعداد تندخوانی نیز شناخته می‌شود.

اگر میخواهید در مورد درک بصری بصری بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله سرعت بالای درک بصری اوکانر را مطالعه کنید.

  1. طراحی بصری (Visual Designs)

در این تست، استعداد هنری افراد طی دو آزمون مورد سنجش قرار خواهد گرفت. هر فردی در زمینۀ هنر، نظر خود را دارد. برای فردی نقاشی امپرسیونیستی به‌راحتی قابل‌تشخیص است و به قولی حس هنری او را بیدار می‌کند، اما برای دیگری خیر!

اگر میخواهید در مورد طراحی بصری بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی بصری اوکانر را مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی:    معرفی بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران و غرب تهران

طراحی بصری (Visual Designs)

کلام آخر

به‌جرئت می‌توان جانسون اوکانر را یکی از قربانیان استعدادیابی نادرست دانست؛ زیرا چطور می‌شود، یک فرد فارغ‌التحصیل رشتۀ فلسفه هاروارد، در واحد مهندسی برق شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار می‌شود؟ جانسون اوکانر معتقد بود هر فردی می‌تواند از چند استعداد از 14 مورد بیان شده، برخوردار باشد؛ پس درصورتی‌که تمایل دارید اطلاعات دقیق‌تری از استعدادها، ویژگی‌ها و مشاغلی که می‌توانید در آن‌ها به نبوغ برسید، در اختیار داشته باشید، مقالات دیگر ما را دنبال کنید.

برخی از سوالات رایج :

تست استعدادیابی اوکانر چیست ؟

تست استعدادیابی اوکانر، با در نظر گرفتن توانایی‌ها، علایق، ویژگی‌های شخصیتی و… استعداد افراد را در زمینه‌های گوناگون می‌سنجد. لازم به ذکر است که شناخت شخصیت افراد و ویژگی‌های آنان، شامل هوش هیجانی، نحوۀ برقراری ارتباطات، کنترل اضطراب، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و… می‌باشد که در این تست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قوانین استعدادیابی اوکانر چیست ؟

اولین نکته‌ای که در خصوص این مبحث مطرح است، آن است که تمام انسان‌ها دارای استعدادهایی ذاتی‌اند که همراه با آن متولد خواهند شد و در طول زندگی، تغییری نخواهد کرد / نکتۀ اساسی در خصوص قوانین استعدادیابی اوکانر، آن است که موفقیت افراد، وابسته به انتخاب و استفاده صحیح از واژگان است. / اگر فردی در طول زندگی خود، به استعدادهای ذاتی‌اش پشت کند و در راستای آن قرار نگیرد، در آیندۀ خود فردی خواهد بود که دائماً از زندگی خود ناراضی است و احساس پوچی دائماً با او همراه خواهد بود.

بازگشت به لیست