استعدادیابی

12:استعداد موسیقی و تشخیص صدا + استعداد شنیداری اوکانر

موسیقی و تشخیص صدا / شنیداری (Auditory Aptitudes)

موسیقی و تشخیص صدا / شنیداری (Auditory Aptitudes)

 

استعداد شنیداری یا استعداد موسیقی و تشخیص صدا، از جمله استعدادهای مطرح شده توسط اوکانر می‌باشد. استعداد شنیداری یا همان موسیقیایی، دقیقاً همان گرایش درونی برخی افراد است که آنان را به سمت موسیقی سوق می‌دهد. موسیقی از جمله مواردی است که اشتیاق عظیمی در افراد ایجاد می‌کند و در افزایش اعتمادبه‌نفس آنان، کمک می‌کند.

  • استعداد شنیداری:

تشخیص گام‌های موسیقیایی، درک تفاوت انواع نوت، یادگیری ریتم‌ها و همچنین یادآوری آن‌ها، درک موسیقی را دل‌نشین‌تر خواهد کرد. آزمایش‌های ابتدایی استعداد موسیقیایی، تحت عنوان استعداد شنیداری انجام شد و برای نخستین‌بار توسط کارل سیشر طراحی گردید.

او بر این باور بود که صرفاً با سنجش حس و درک ریتم، قادر به سنجش این موضوع نخواهیم بود که فرد در موسیقی مهارت و استعداد دارد یا خیر؛ اما می‌توانیم بگوییم که یک فرد از درک ریتم بسیار بالایی برخوردار است. اوکانر و سیشر احساس کردند که برای سنجش دقیق‌تری از موسیقی، ترکیبی از توانایی‌ها و استعداد‌های شنیداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.استعداد شنیداری:

 

پس از آن، بنیاد استعدادیابی اوکانر و سیشر آزمایش‌های متعددی به‌منظور سنجش استعدادهایی مانند تونالیته، تشخیص گام و حافظۀ ریتم انجام دادند که در نهایت، استعداد موسیقیایی را به شرح زیر ارائه کردند…

در مدل استعدادیابی جانسون اوکانر، استعداد موسیقیایی، در 3 استعداد مختلف یا همان 3 استعدادک تفکیک شده است:

  • استعدادک اول: حافظۀ تن صدا

حافظۀ تن صدا، به استعداد درک و به‌خاطر سپردن ملودی‌ها مربوط می‌شود. حافظۀ تن صدا به‌منظور توانایی افراد در شبیه‌سازی و به‌خاطر سپردن بالا و پایین رفتن صدا و همچنین روند کلی یک موسیقی ارائه گردید.

مطابق با مطالعات انجام شده توسط بنیاد اوکانر، آن دسته از افرادی که در زمینۀ موسیقی استعداد دارند، بعد از یک یا دو بار شنیدن یک موسیقی، به‌طور حدودی ملودی آن را حفظ خواهند شد. افرادی که از مقادیر بالایی از استعداد حافظۀ تن صدا برخوردارند، ممکن است مانند سایر افراد، از شنیدن یک ترانه لذت ببرند؛ اما تنها تفاوتی که با سایر افراد دارند، آن است که بلافاصله پس از اتمام ترانه، توانایی بازخوانی و تکرار آن را خواهند داشت.

این دسته از افراد، قادر هستند تا یک جملۀ کامل و حتی شاید یک جملۀ طولانی را در زبانی غیر از زبان مادری‌شان بشنوند و بدون آن که معنای کلمات را بدانند، به‌سادگی آن را تکرار کنند.

استعدادک اول: حافظۀ تن صدا

 

 

نکته:

افرادی که در این دسته‌بندی از انواع استعداد موسیقیایی قرار می‌گیرند، توانایی بسیار بالایی در تقلید صدای سایر افراد و حتی حیوانات خواهند داشت!

  • استعدادک دوم: توانایی تفکیک فرکانس

همان‌طور که از نام این استعداد پیداست، مربوط به آن دسته از افرادی می‌باشد که توانایی بالایی در تفکیک اصوات دارند.

استعداد توانایی تفکیک اصوات، دقیقاً همان استعدادی است که کمک می‌کند تا یک نوازنده، بتواند با اتکا به گوش خود، سازی را کوک کند. این استعداد سبب می‌گردد تا افراد با گوش دادن به یک موسیقی یا ترانه، به‌راحتی متوجه خارج خواندن خواننده شوند.

استعدادک دوم: توانایی تفکیک فرکانس

 

 

 

 

 

طبیعتاً میزان نیاز و برخورداری از این استعداد، در زمینۀ موسیقی هم می‌تواند متفاوت باشد؛ چرا که فردی که گیتار می‌زند، در مقایسه با فردی که پیانو می‌نوازد، به سطح متفاوتی از این استعداد نیاز دارد. لازم به ذکر است که بخشی از توانایی تشخیص لهجه‌های مختلف هم به همین استعداد مرتبط است.

  • استعدادک سوم: حافظۀ ریتم

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، ریتم بیشتر با روند و سرعت و گام‌های زمانی موسیقی سر و کار دارد و ارتباط چندانی با فرکانس و ملودی ندارد.

بهتر است این استعداد را مثالی ساده بررسی کنیم:

اگر یک موسیقی یا ترانه‌ای را بشنوید و بخواهید دقیقاً آن را تکرار کنید، آیا همان‌قدر زمان خواهد برد؟

اگر ریتمی برایتان پخش شود، می‌توانید با همان سرعت روی میز ضرب بگیرید؟

استعدادک سوم: حافظۀ ریتم

 

 

 

 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که حافظۀ ریتم، به حوزه‌های دیگری هم مرتبط می‌شود؛ چرا که آن دسته از افرادی که حافظۀ ریتم بالایی ندارند، در پیاده‌روی‌های روزانه هم قادر به حفظ سرعت یکنواخت نخواهند بود.

رقصیدن و بسیاری از ورزش‌ها، نیازمند استعداد حافظۀ ریتم هستند.

  • استعداد شنیداری و موقعیت‌های شغلی:

  1. حافظۀ تن صدا:

بررسی‌های صورت گرفته در زمینۀ استعداد حافظۀ تن صدا نشان می‌دهد افرادی که از مقادیر بالایی از این استعداد برخوردارند، در یادگیری زبان‌های خارجی موفق‌تر هستند؛ اما لازم به ذکر است که این موضوع بدین معنا نیست که اگر فردی حافظۀ تن صدا ندارد، نمی‌تواند یک مترجم خوب در زبان انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی یا سایر زبان‌ها بشود؛ بلکه حتی بدون برخورداری از حافظۀ قدرتمند تن صدا هم می‌توان تحت عنوان یک نویسندۀ موفق در زبان‌های دیگر یا یک مترجم بسیار موفق فعالیت کرد.

 

استعداد شنیداری و موقعیت‌های شغلی:

 

 

آن دسته از افرادی که تحت عنوان مدیر، سرپرست و… فعالیت می‌کنند، ارتباط بسیار مستقیمی با افراد مختلف دارند. اگر آنان به‌خوبی قادر به شناخت و درک تن صدا باشند، قادر به درک بهتری از پیام دیگران خواهند بود و همچنین به‌خوبی می‌توانند پیام خود را به‌صورت کاملاً اثربخش‌تر به سایر افراد انتقال دهند.

  1. توانای تفکیک فرکانس:

افرادی که قادر به تشخیص و تفکیک فرکانس هستند، می‌توانند به‌راحتی احساسات افراد را از طریق صدای آن‌ها تشخیص دهد؛ برای مثال: تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که وقتی با احساسات تضعیف شده با آنان تلفنی صحبت می‌کنید، به شما بگویند که چرا صدایت گرفته است؟

آنان دقیقاً جز آن دسته از افرادی هستند که در مکالمات تلفنی موفق‌تر عمل خواهند کرد و اغلب مکالمات اثربخشی خواهند داشت. البته بهتر است اشارۀ اجمالی به افرادی که در این استعداد دچار ضعف هستند هم داشته باشیم: افرادی که در این استعداد ضعف دارند، بهتر است بیشتر به ملاقات و گفتمان‌های حضوری بپردازند؛ چرا که ممکن است در گفت‌وگوهای حضوری، با بهره‌گیری از سایر نشانه‌ها موفق‌تر عمل کنند.

توانای تفکیک فرکانس:

 

 

 

لازم به ذکر است که استعداد تشخیص و تفکیک فرکانس، به ارتباطات انسانی و تماس‌های تلفنی منتهی نخواهد شد. این استعداد می‌تواند در مشاغل فنی هم مؤثر واقع شود؛ چرا که برخی از تعمیرکاران، شیوۀ بسیار جالبی را برای عیب‌یابی موتورهای بنزینی و دیزلی به‌کار می‌گرفتند. آنان سر پیچ‌گوشتی خود را روی موتور قرار می‌دهند و انتهای دستۀ پیچ‌گوشتی رو روی گوش خود قرار می‌دهند و به صدای موتور گوش می‌دهند. آنان با این کار، سلامت موتور و همچنین مشکلات احتمالی موتور را حدس می‌زنند.

  1. حافظۀ ریتم:

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثر افرادی که استعداد درک ریتم را دارا هستند، در زمینۀ مدیریت ریتم، صدا و کلام خود نیز توانمند‌تر عمل خواهند کرد. اگر شما هم علاقة بسیار زیادی دارید تا تحت عنوان یک سخنران حرفه‌ای فعالیت کنید، بهتر است ابتدا استعداد خود را در حوزۀ حافظۀ ریتم بررسی کنید؛ چرا که مکن است یک سخنران حرفه‌ای، از استعداد تفکیک فرکانس، کم‌بهره یا حتی بی‌بهره باشد.

 

حافظۀ ریتم:

 

 

 

 

کلام آخر:

امروزه کمتر فردی وجود دارد که در طول روزمرۀ خود به موسیقی و یا ترانه گوش ندهد. معمولاً عموم افراد در مسیر محل کار تا منزل و از منزل تا محل کار و هر مسیری که طی می‌کنند، مشغول گوش دادن به موسیقی‌های مختلف هستند. فردی ترانه‌های پاپ مورد پسندش می‌باشد، دیگری سبک سنتی را دوست دارد و…

پس می‌توان گفت که عموم مردم تا حد قابل قبولی با این استعداد آشنا هستند و شاید تا حدودی هم از این استعداد برخوردار باشند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که لذت بسیار زیادی از موضوعات مرتبط با موسیقی، ریتم و… می‌برید، به شما تبریک می‌گوییم؛ چرا که شما از مقادیری از استعداد شنیداری برخوردار هستید.

 

 

 

OConnor Music.9

 

 

 

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “12:استعداد موسیقی و تشخیص صدا + استعداد شنیداری اوکانر

نظرات بسته شده است.