استعدادیابی

10:نگاه رو به جلو / آینده‌نگری (Foresight)

نگاه رو به جلو / آینده‌نگری (Foresight)

نگاه رو به جلو / آینده‌نگری (Foresight)

بهتر است با یک سؤال شروع کنیم:

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که صرفاً جلوی پای خود و آیندۀ نزدیک را می‌بینید؟

تا چه حد می‌توانید گذر زمان و صبر طولانی و همچنین تلاش‌های بی‌وقفه و پیوسته را تحمل کنید تا خواسته‌هایتان برآورده شود؟

درصورتی‌که به دستاوردهای کوچکی دست یابید، در همان‌جا می‌ایستید یا مسیر را رو به مقصدی بزرگ‌تر ادامه می‌دهید؟

تصور آن که دستاوردی را در سال‌های بعد به‌دست آورید، تا چه حد می‌تواند امروز شما را سرشار از انرژی سازد و خستگی‌تان را جبران کند؟

در ادامۀ مبحث استعدادیابی اوکانر، قصد داریم تا دربارۀ نگاه رو به جلو یا آینده‌نگری صحبت کنیم که بنیاد جانسون اوکانر برای اولین‌بار این آزمون را در شرکت جنرال الکتریک طراحی و ارائه کرد. در ابتدا قرار بر این بود که از این آزمون به‌عنوان ابزاری برای سنجش و بررسی استعداد ایده‌پردازی و تفکر واگرا استفاده شود؛ اما در نهایت این آزمون، با سایر آزمون‌های مرتبط با استعداد ایده‌پردازی، هم‌خوانی نداشت.

آزمون‌های ایده‌پردازی، معمولاً متمرکز بر آن هستند که افراد تا چه حد می‌تواند راهکارهای مختلف خلق کند و ایده‌هایی نو ارائه دهد.

  • نگاه رو به جلو و آینده‌نگری:

فرض کنید نقشه‌ای از مسیرهای مختلف ایران را در اختیار دارید. حال سؤالی مطرح است که درصورتی‌که مقصدی در نظر نداشته باشید، این نقشه کاربردی خواهد بود؟ قطعاً خیر!

نگاه رو به جلو و آینده‌نگری:

اما اگر مقصدی را از پیش برای خود تعیین کرده باشید، به‌راحتی با استفاده از نقشه قادر به پیمودن آن مسیر برای رسیدن به مقصد خواهید بود.

استعداد آینده‌نگری، از جمله اصلی‌ترین عواملی است که امکانات بسیاری را برای شما تا رسیدن به هدف اصلی‌تان فراهم می‌کند. گاهاً با وجود گزینه‌ها و موارد زیاد، انتخاب مسیر و قرار گرفتن در مسیر، دشوارتر خواهد شد.

داشتن یک یا چند هدف بلندمدت، به‌منظور جلوگیری از بی‌انگیزه شدن و عدم رهاسازی مسیر، بسیار مؤثر واقع خواهد شد.OConnor Futurism.3

مثال:

«آیا تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که تنها برای یک هدف لحظه‌شماری می‌کنند؟ برای مثال افرادی که می‌گویند: اگه به فلان چیز برسم، دیگه هیچی نمی‌خوام! افرادی که تنها برای خرید یک خانه، کار می‌کنند! مادرانی که 9 ماه جنینی را در رحم خود حمل می‌کنند و تنها منتظر فرارسیدن لحظۀ فارغ شدن هستند! و…

دقیقاً همین مادران هستند که بعد از به‌دنیا آمدن فرزندشان، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند؛ زیرا آنان تنها هدفی که برای خود تعیین کرده بودند، به‌دنیا آوردن دختر/پسرشان بوده و به‌محض رسیدن به آن هدف، نمودار ذهنی‌شان به‌طور ناگهانی سقوط می‌کند؛ به‌طوری که گویا دیگر هدفی برای زندگی کردن و زنده بودن ندارند!»OConnor Futurism.4

استعداد آینده‌نگری، امکانات و قابلیت‌های بسیار زیادی را برای شما فراهم می‌کند. افراد بدون اهداف بلندمدت، دچار احساس اضطراب و سردرگمی خواهند شد؛ به همین منظور است که می‌بایست پس از رسیدن و دست‌یابی به یک هدف، سریعاً سراغ هدف و مسیر دیگری بروید.

افراد به‌منظور جلوگیری از ناامیدی در طول مسیر رسیدن به اهداف، می‌بایست روی علایق، چشم‌اندازها و اهداف بلندمدت خود و… متمرکز شوند. استعداد آینده‌نگری، دقیقاً به همین منظور ارائه گردیده؛ چرا که برخورداری از استعداد آینده‌نگری، سبب توسعۀ چشم‌انداز و پرداختن افراد به فعالیت‌هایی خواهد شد که بیشترین انطباق را به استعدادها و اهداف‌شان دارد.

آینده‌نگری سبب می‌گردد تا انسان یک هدف دور را آن‌قدر شفاف و نزدیک ببیند که به خاطر آن، سال‌ها زحمت را بدون دریافت دستاورد و خروجی مستقیم، برای رسیدن به آن هدف بپذیرد و بگذراند.

توضیح جانسون اوکانر:

این استعداد چیزی فراتر از پشتکار است. این استعداد، فراموش کردن لذت‌های کوتاه‌مدت و انتظار کشیدن برای پاداش‌های بزرگ‌تر، و همین‌طور انرژی گرفتن از تصاویر ذهنی مثبتی که هنوز خیلی دست‌یافتنی به نظر نمی‌رسند را مشخص می‌کند.

آزمون استعدادیابی آینده‌نگری:

ممکن است افراد با پاسخ‌های اولیه، قانع نشوند و به‌دنبال پاسخ‌های دیگری از این استعداد خواهد بود.

بنیاد اوکانر، از چند دهۀ گذشته تا به امروز، بر این باور است که ضریب همبستگی این آزمون ساده، با Foresight که به‌منظور نگاه یک فرد به اهداف دوردست و توانایی صرف انرژی برای هدف‌گذاری طولانی‌مدت و نظم شخصی برای رسیدن به آن است، شیوۀ بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

آزمون استعدادیابی آینده‌نگری:

لازم به ذکر است که مباحث انگیزشی و نظم شخصی و… اخیراً آن‌قدر توسعه یافته که هر یک از ما، با خواندن تعریف اوکانر از این استعداد، می‌توانیم با شیوه‌های متعدد، میزان این استعداد را در خود شناسایی کرده و به فکر پرورش آن باشیم.

  • ضعف در استعداد آینده‌نگری:

می‌دانیم که ویژگی تمام استعدادها، این است که می‌تواند در هر یک از ما ضعیف‌تر یا قوی‌تر باشد؛ اما این موضوع به‌منظور برتری و بالاتر یا پایین‌تر بودن افراد نیست. اگر قرار بود تمام انسان‌ها از هر استعدادی برخوردار باشند و بتوانند آن‌ها را در خود پرورش دهند، اصل مبحث استعدادیابی بی‌معنا می‌شد!

همان‌طور که استعدادیابی به معنای تشخیص استعدادها و همچنین پرورش آن‌ها است، بحث دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید: شما با استعدادیابی، قادر به تشخیص این موضوع نیز خواهید بود که از کدام‌یک از استعدادها برخوردار نیستید!

ضعف در استعداد آینده‌نگری:

بنیاد جانسون اوکانر، برای آن دسته از افرادی که این استعداد در آن‌ها ضعیف است، توصیه‌ای داشته است:

اولین و اصلی‌ترین مقدمه‌ای که می‌بایست در این قسمت رعایت شود، آن است که رشته‌های تحصیلی و مشاغلی را که مسیری طولانی دارد را انتخاب نکنید؛ چرا که مشاغل مرتبط با این استعداد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، بعد از یک یا دو دهه، تازه ممکن است به ثمر برسد؛ به همین منظور، اگر در این استعداد دچار ضعیف هستید، انتخاب این رشته‌ها و این نوع مشاغل، برای شما درست نخواهد بود و ممکن است پس مدت بسیار کوتاهی از تحصیل در این نوع رشته‌ها و یا فعالیت در این نوع مشاغل، منصرف شوید.

شاید کارآفرینی مستقل هم جزء آن دسته از مشاغلی محسوب شود که انتخاب مناسبی برای شما نباشد؛ چرا که کارآفرینی مستقل، مسیر کوتاهی نیست و افرادی که وارد این مسیر می‌شوند، می‌بایست از تصور تصویرهای بسیار دور، برای رویارویی با چالش‌های نزدیک، انرژی و انگیزه بگیرد.

  • پیشنهاد:

خُرد کردن اهداف و گفت‌وگو با افراد مجرب، از مفیدترین مواردی است که ما پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آن بپردازید.OConnor Futurism.7

خرد کردن هدف‌های بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر، از جمله مباحثی است که اکثر ما دربارۀ آن شنیده‌ایم و حتی بسیاری از ما، از آن بهره می‌گیریم؛ اما اهمیت این امر در آن دسته از افرادی که در این استعداد دچار ضعف هستند، دوچندان می‌شود. اوکانر بر این باور بود که برای این نوع افراد، استفاده و بهره‌گیری دائمی از نشانه‌های فیزیکی هدف‌گذاری، بسیار مفید واقع خواهد شد و به هیچ وجه نباید از آن غافل شوند.

برای مثال: چسباندن ورقه‌ای از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت بر روی یخچال و هرجایی که جلوی چشمتان باشد.

ارتباط با سایر افرادی که در این مسیرها از ما جلوتر هستند و به قولی مجرب‌تر هستند، در این روند بسیار مؤثر واقع خواهند شد؛ چرا که این افراد، می‌توانند گام‌های میانی را به ما نشان دهند و تصویری از آیندۀ دوردست را در ذهن ما روشن کنند.

مشاغل مرتبط با استعداد آینده‌نگری:

از جمله فعالیت‌هایی که به استعداد بالای آینده‌نگری نیاز دارد، هنرهای خلاق است. اوکانر با بررسی مشاغل مختلف، به این نتیجه رسید که هنرمندان حرفه‌ای در هنرهای مبتنی بر خلاقیت، مسیری بسیار طولانی را طی می‌کنند تا به نقطۀ تلاقیِ شهرت، استعداد و تجربه برسند.

در ادامه به معرفی برخی دیگر از مشاغلی که ملزم به برخورداری از این استعداد می‌باشند، خواهیم پرداخت:

  • پزشک
  • مخترع
  • کارآفرین
  • دندان‌پزشکمشاغل مرتبط با استعداد آینده‌نگری:
  • منجم
  • روان‌شناس
  • و…

کلام آخر:

ما در این مقاله سعی بر این داشته‌ایم تا تمامی مواردی که مرتبط با استعداد آینده‌نگری می‌باشد را به‌طور کامل شرح دهیم. اکنون اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از استعداد آینده‌نگری و یا همان نگاه رو به جلو برخوردار می‌باشد، حتماً به‌طور دقیق‌تری به موارد و مباحث ذکر شده بپردازید.

اما اگر احساس می‌کنید که در این استعداد دچار ضعف هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا به صحت این موضوع پی ببرید و ملزومات عدم برخورداری از این استعداد را رعایت کنید تا در مسیر درستی از نبوغ خود قرار گیرید.

OConnor Futurism.9

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “10:نگاه رو به جلو / آینده‌نگری (Foresight)

نظرات بسته شده است.